Jump to content

Photo

En häftad bok ?


  • Please log in to reply
6 replies to this topic

#1 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 09 April 2005 - 19:42

vad er det egentligen ?

Kållar lite runt och på adlibris finns det böcker som er billiga , men där står de er häftade ?

Häftad för mig er typ lösa paper som er " häftat ihopa med en häftmaskin :lol: er det verkeligen vad som means med det ?

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#2 OnO

OnO

    Commander

  • Members
  • 203 posts

Posted 09 April 2005 - 22:39

Häftat är väl samma sak som pocket... till skillnad från inbundet som har hårda, fina, gedigna pärmar... :)
Gene Roddenberry 19 Augusti 1921 - 24 Oktober 1991

Posted Image

#3 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 10 April 2005 - 07:58

Okay , skal kålla och se om det er så :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#4 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 10 April 2005 - 11:39

Jag tror det stämmer, men brukar det inte stå att pocket är limmade? Fast när jag köpte Essential Marvel böcker stod det nog att de var häftade, men det var typ som en pocket (fast i serietidningstorlek)...
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#5 Lady Dragonheart

Lady Dragonheart

    Senior Captain

  • Members
  • 799 posts
  • Gender:Female
  • Location:Vännäs

Posted 29 May 2005 - 16:15

Det här är vad de menar med Häftad: mjuka pärmar, vanligen klistrad bindning

 


#6 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 December 2005 - 20:28

Satt och läste på Fantasyklubbens anslagstavla och kom över denna fråga:

Vad är det för skillnad på inbunden bok och bok i kartonnage?

Svar: Inbundna böcker har ett skyddsomslag som sitter löst runt boken medan kartonnageböcker har omslaget limmat direkt på pärmen.

Är skillnaden så liten? :unsure: Jag tycker att inb pärmar är snäppet hårdare än kart...

Edited by XC-SE, 01 December 2005 - 20:28.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#7 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 17 April 2008 - 19:34

Ja... det här är en BRA fråga. :( Som verkar vara svår att få svar på, såvida man inte HAR både och i sin ägo, och kan både se och ta på dom, NOGA.

Så här sa nån på Cathya Forum dock:

Ningauble · den 27 september 2007, 18:23
Alltså, jag tror termen "kartonnage" måste förklaras, eftersom "dyrgrip till kartonnage" låter som en riktig självmotsägelse (som Julle så riktigt påpekar).

Kartonnage är INTE detsamma som en inbunden bok. Kartonnage är en lågbudgetvariant: en bok med hårda pärmar där omslaget är tryckt direkt på pärmen. Bindningen är för det mesta av ganska taskig typ (limmad).

På en inbunden bok har man pärmar av högre kvalitet, med skyddsomslag. Tyvärr är bindningen nu för tiden även på inbundna böcker ganska dålig, även om det fortfarande finns böcker med bra (=sydd) bindning.

Så nej, kartonnage är definitivt inte bäst. Inbundet är bäst.


Sen sa ju farbror Fantasy dock såhär. :o

De vanligaste tre bokformaten (det finns andra men de är, speciellt i Sverige, ganska ovanliga) är Inbunden, Kartonnage och Pocket. Inbunden är den första och dyraste utgåvan, den har hårda, bundna i stället för limmade pärmar med ett skyddsomslag. Kartonnage är snäppet under, den har också hårda pärmar, men omslaget är tryckt direkt på pärmen. Det är ingen jätteskillnad mellan inbunden och kartonnage men tillräckligt mycket för att kartonnagen ska vara billigare. "Fattig-mans-inbunden" typ. Pocket vet alla vad det är: Mjuka, limmade pärmar, mindre format (förutom Storpocket som är ... en pocketbok, fast större ...) och billigare.


Edited by PredaBot, 17 April 2008 - 19:42.