Jump to content

Photo

Bortom: Lögnens slöja


  • Please log in to reply
82 replies to this topic

#26 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 11 December 2007 - 18:03

Jag har talat på andra forum om att Bortom kommer få en bra webbsupport, så nu när det närmar sig juletider är det inte helt fel att börja infria löftena. Först ut är julberättelsen Julefrid där karaktärerna får ett besök av Santa Claws... Omslaget är målat Hofling och inlageillustrationerna av TerrorTub, båda medlemmar på det här forumet.

Läs mer om berättelsen och hur det laddas ned på bloggen.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#27 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 11 December 2007 - 23:02

Tyvärr så har jag noll intresse för rollspel ;)
men jag hoppas att din bok kommer att sälja i många upplagor :)
Kul att den kom ut så här precis innan jul också.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#28 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 11 December 2007 - 23:23

Det kommer romaner, filmer och dataspel senare så du får väl hoppa på då. ;)

(Eller okej, det finns några skönlitterära projekt som ska redigeras och layoutas innan de går att ladda ned via nätet - men vem vet hur det ser ut i framtiden. ;) )

Tack så mycket förresten. Jag är också rätt glad att det kom ut till julen. Ganska bra tajming. :)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#29 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 11 December 2007 - 23:28

Det kommer romaner, filmer och dataspel senare så du får väl hoppa på då.

:lol2:
Ja, jag får göra det.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#30 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 12 December 2007 - 13:51

*Ställer mig i kön tillsammans med Georgia och väntar på böcker, filmer och dataspel*

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#31 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 12 December 2007 - 13:58

:lol:

Utmärkt att starta upp Julefrid med att citera Viktor Rydbergs "Tomten" som för att vagga in läsaren i en falsk trygghet. ;)

Ska läsa vidare när jag har lite mer tid över och återkommer med tankar och reflektioner.

Vid en första titt på båda berättarblad och karaktärsblad så tycker jag att designen är riktigt bra med fina loggor och snyggt uppdelade spalter.

Edited by Cartman, 12 December 2007 - 13:59.


#32 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 21 December 2007 - 17:40

Jag läste detta på SF-Bokhandlelns förstasida idag. Dom brukar uppdatera med veckans nyheter.

SPEL: Äntligen en svensk rollspelsnyhet! Äventyret Av blod komna fortsätter handlingen från Diamantäpplet och Katres gåtor till Eon.


Vadå äntligen? Det låter som att det inte släppts något på evigheter. Dom verkar ha glömt bort Bortom för det nämnde dom inte alls den veckan det släpptes. Lite trist.

Dom har dock tagit sig tid och uppdaterat sin sida för Bortom med lite produktinformation.

Bortom: Lögnens slöja är ett modernt skräckrollspel. I Bortom konfronteras spelets karaktärer med det vi andra inte ser eller vill låtsas om. Det oförklarliga som finns där i kanten av synfältet, bortom slöjan av lögner. Den som en gång har sett en annan verklighet blir sig aldrig lik. Sakta skiljs denne från vardagen och blir en främling för det vanliga samhället.

Hur präglas din karaktär av insikten att det finns en annan värld bakom lögnens slöja? Hur långt vågar du gå i i utforskandet av den världen?
Det är upp till dig att bestämma!

Temat i Bortom är utforskandet av det okända. Genom att utforska den dolda världens mysterier vinner karaktärerna nya insikter och kunskaper - om världen och om sig själva. Det finns nämligen en bakomliggande berättelse till allt, en som bara väntar på att bli utforskad.

Är du redo att möta en annan verklighet?
Bortom: Lögnens slöja passar såväl erfarna rollspelare som nybörjare och kan spelas av alla i åldrarna tio år och uppåt. För att kunna nyttja spelet behöver du endast några medspelare och en vanlig, sexsidig tärning.


Är du nöjd med den beskrivningen Sentinel?

Edited by Cartman, 21 December 2007 - 17:41.


#33 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 21 December 2007 - 17:56

Tror mig veta att det är han själv som skrivit det där... ;)


Förnyad rapport från Göteborg: SF-bokhandeln har ännu inte fått in boken, jag talade direkt med tjejen som har hand om spelavdelningen och hon visste inte mer än att hon beställt den via Stockholm, men att inga levererats ändå. Jag la en specifik beställning på de ex. jag avser att köpa (presenter! :D ), men har inte fått mail om att de kommit in idag heller. :(
Support your local search and rescue unit - get lost.

#34 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 21 December 2007 - 18:19

Bara en kommentar:

Woodtorch


?!??!


:P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#35 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 21 December 2007 - 19:34

Fasligt skumt att det dröjer där till SF-Bokhandeln i Göteborg... :(

Vadå äntligen? Det låter som att det inte släppts något på evigheter. Dom verkar ha glömt bort Bortom för det nämnde dom inte alls den veckan det släpptes. Lite trist.


Vad jag har förstått så har det varit dåligt med släpp till ett av Sveriges största rollspel, så jag förstår att det får massor med upmärksamhet. Synd dock att den inte ifck någon uppmärksamhet alls där. :(

Är du nöjd med den beskrivningen Sentinel?


Som Marie skriver, det är jag som skrivit det där. Det är texten från baksidan av boken. ;)

Bara en kommentar:


Väntade bara på att någon skulle kommentera det! Tyckte namnet både var mysigt och gav en fin tribut. :D

(Jag brukar slänga in lite sådana liknelseer och tributer emellanåt, så det är nog långt ifrån den sista.)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#36 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 23 December 2007 - 13:33

Fasligt skumt att det dröjer där till SF-Bokhandeln i Göteborg... :(

Vadå äntligen? Det låter som att det inte släppts något på evigheter. Dom verkar ha glömt bort Bortom för det nämnde dom inte alls den veckan det släpptes. Lite trist.


Vad jag har förstått så har det varit dåligt med släpp till ett av Sveriges största rollspel, så jag förstår att det får massor med upmärksamhet. Synd dock att den inte ifck någon uppmärksamhet alls där. :(


I agree. Om dom har en notis denna vecka om ett nytt spel så tycker iaf jag att man borde ha skrivet ett par rader om även Bortom, speciellt om det är som du säger.

Är du nöjd med den beskrivningen Sentinel?


Som Marie skriver, det är jag som skrivit det där. Det är texten från baksidan av boken. ;)


Jo jag vet, men jag tänkte mer om du tycker att det är en bra text att ha på hemsidan eller om du hade velat ha någon annan. För det är väl inte du som har valt vad som ska stå på deras hemsidan eller har du haft med några fingrar i det spelet? :D

#37 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 14 January 2008 - 19:16

Oj, missade det här ämnet. Sorry. Jo det var jag som hade ett finger med i spelet där. Jag skickade in texten åt dem så att de kunde lägga upp den på hemsidan.Så jag är nöjd med det - särskilt SF-Bokhandelnssnabbhet tt få upp informationen sedan jag skickade in det.

Nu går för övrigt första recensionen att läsa online på Rollspel.nu. Med tanke på att et är platsen där cutting edge i rollspelsdesign diskuteras så är jag inte förvånad över att spelet sägs vara traditionellt och inte erbjuda någon ny edge. I och för sig var det aldrig min tanke heller så det gör inte så mycket. Tanken är att ge tt solitt spel och det verkar som om recensenten tycker det är uppfyllt. Nu är det bara vänta på att speltidningen Fenix kommer med sin recension och sedan är jag sporrad till nya stordåd! ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#38 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 25 March 2008 - 17:17

Såg att det fick en liten notis i senaste numret av Science Fiction Bokhandelns postorderkatalog. Dock inte lika stor som ett av dom andra spelen fick.

Hur gick det för Bortom på årets GothCon? Kom det några deltagare/nyfikna?

#39 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 25 March 2008 - 20:26

Jodå, GothCon gick mycket bra. Jag ska skriva en konvetsrapport då jag blivit frisk (är sjuk som stryk nu) och kan fokusera tankarna bättre. Postar länk här då det är gjort.

BTW - andra recensionen som gjordes i Fenix gav oss 14/20, vilket är ett mycket bra betyg. Jag blev helt klart nöjd med det betyget. :) (Det finns inte länk uppe til lrecensioner förän om ett antal månader dock...)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#40 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 25 March 2008 - 23:19

SF-bokhandelns brist på PR för spelet är en stor besvikelse imho. :( Att Bortom ändå säljs så bra som det gör är ju iaf inte deras förtjänst.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#41 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 26 March 2008 - 12:09

Jodå, GothCon gick mycket bra. Jag ska skriva en konvetsrapport då jag blivit frisk (är sjuk som stryk nu) och kan fokusera tankarna bättre. Postar länk här då det är gjort.


Ser fram emot att få ta del av dina tankar och funderingar.


SF-bokhandelns brist på PR för spelet är en stor besvikelse imho. :( Att Bortom ändå säljs så bra som det gör är ju iaf inte deras förtjänst.


Tyvärr kan jag inte annat än att hålla med. Dom hade frontat bra i Sthlm-butiken då jag köpte mitt ex. strax efter releasen men via deras hemsida, nyhetsbrev och postorderkatalog så lyser spelet med sin frånvaro eller tas upp i väldigt få ordalag.

#42 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 26 March 2008 - 13:11

Gbgsbutiken har inte gjort ngn reklam alls för spelet i butiken. Jag fick ju tjata för att ens få tag i boken och de ex som sedan har synts i butiken har bara stått inklämda på hyllan bland andra svenska rollspel. Vad de har för marknadsföringsstrategi (om de alls har ngn) framgår inte...
Support your local search and rescue unit - get lost.

#43 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 28 March 2008 - 09:05

Jag är inte förvånad över bristen på exponering i sig, utan det får man vänta sig som nytt litet rollspel. Däremot går det ju alltid bli bättre och det blir nog bäst om folk frågar efter det, kanske en liten nudge från forumets trogna SF-besökare om att det kanske borde synas lite bättre? ;)

I alla fall, jag har skrivit klart krönikan över GothCon-besöket i år.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#44 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 02 May 2008 - 14:01

[snyft]Sentinel är i Carty-Land och besöker LinCon där han spelleder Bortom. Våran IRL-träff ser inte ut att bli av då jag jobbar eller sover när han är ledig och när jag är ledig så spelleder han. Hoppas att vi kan träffas vid ett annat tillfälle.[/snyft]

Hoppas att det gick bra på LinCon och att du kommer hem med mer positiva upplevelser än negativa. Ser fram emot din konventsrapport. :)

#45 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 02 May 2008 - 18:51

Vad synd att ni inte hinner träffas. :(
Support your local search and rescue unit - get lost.

#46 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 03 May 2008 - 23:18

Jodå, rapport kommer upp så småningom. Har ett 10 sidigt PM som jag ska börja med först (måste vara klart på måndag...) innan jag kan göra det. Men preview: mixade känslor om konventet.

Största besvikelsen med resan? Cartmans schema. :(

Jodå, rapport kommer upp så småningom. Har ett 10 sidigt PM som jag ska börja med först (måste vara klart på måndag...) innan jag kan göra det. Men preview: mixade känslor om konventet.

Största besvikelsen med resan? Cartmans schema. :(
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#47 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 06 May 2008 - 13:20

-Jo, jag vet. Jag känner precis på samma sätt. :hug:

Får arbeta på att ta mig till GothCon 2009 och möta upp dig där.

Ser fram emot din rapport. :)

#48 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 06 May 2008 - 21:35

Rapporten finns nu uppe på bloggen:

http://www.bortom.nu

Djuplodande jämförelse mellan LinCon och GothCon. ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#49 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 07 May 2008 - 12:41

Intressant läsning. Mycket av din kritik är befogad då dom dragits med flera av problemen under flera års tid utan att göra någotning konstruktivt av kritiken dom hittills fått. Att rollspelen var starkare och större förr på LinCon är ett känt faktum (samma sak gäller lajv) men det finns som tur är entusiaster som kämpar för rollspelens överlevnad på konventet samt att bredda utbudet och göra dom till en given del i spelutbudet.

Jag är glad att hela din upplevelse inte blev spoilerad av dom motgångarna du drabbades av utan att du faktisk fann några få trevliga punkter.

Du får lov att återkomma till LinCon framöver tycker jag. Om inte annat för att träffa mig. Om jag får några spelledar pass i mig så kanske vi kan samarrangera något till kommande konvent. Både LinCon och kanske även GothCon, under förutsättning att jag tar mig dit. :)

Tack för rapporten. :)

#50 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 07 May 2008 - 14:52

Nej då, det var ingen fara. Jag försöker alltid finna det positiva i negativa situationerna (och vice versa förstås också, länge leve Dissoi logoi!). Jag är så funtad. Nu har jag ju dessutom lite erfarenhet så jag slipper ju gå i samma fallucka som jag gjorde i år.

Se till att rensa schemat lite bättre nästa år så kan jag garantera att jag dyker upp... ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«