Jump to content

Photo

Åsa-Nisse - Wälkom to Knohult


  • Please log in to reply
103 replies to this topic

#26 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 15 October 2009 - 23:06

Hittade en relativ ny uppdatering om projektet. Klabbis kommer inte spelas av Robert Gustavsson som det tidigare angetts, istället går rollen till Mikael Segerström. Ett betydligt bättre val eftersom Segerström i någon mån liknar Artur Rolén och har samma lågmälda spelstil som honom.

http://www.pastan.nu...sse-21-1.954516

#27 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 16 October 2009 - 06:44

Jag gillar de klassiska Åsa-Nisse-filmerna och tycker det skall bli intressant och följa projektet.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#28 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 29 December 2009 - 23:29

Dags för en liten uppdatering av projektet. Ett faktum som kan glädja en del och säkerligen reta upp andra är att Dorsin har planer på Åsa-Nisse 22! Vågar vi hoppas på en trilogi? :P

Men det finns hur m mycket som helst att berätta om den här lilla byn och originalen som bor där. Får vi en publik som går och ser ”Åsa-Nisse 21”, då gör vi ”Åsa-Nisse 22” också.


Det här uttalandet kan tolkas som att Elfströms mer klassiska gester inte kommer ses i Berqkvists tolkning. Det återstår att se.

– Åsa-Nisse gör tummen upp när allting är bra, men vi håller oss ifrån den typen av stora gester.

http://www.pastan.nu/scen/film-de-gor-asa-nisse-21-1.954516

#29 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 29 December 2009 - 23:34

Så, hur många planerar att se den här på bio?.. :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#30 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 30 December 2009 - 00:12

Möjligtvis under pistolhot B)

Winter is Coming


#31 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 30 December 2009 - 00:19

Bra att du skrev 'möjligtvis' :lol:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#32 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 30 December 2009 - 01:37

Jag kommer nog se den till slut, men troligtvis inte på Bio. ;)

#33 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 30 December 2009 - 12:48

Även om jag roas av projektet så blir det troligen inte ett biobesök. För svenska komedier räcker gott med att se en DVD eller på tv. Den senaste svenska komedin jag såg på bio var "Hälsoresan", kan inte påstå att det var väl investerade pengar :D

#34 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 December 2009 - 14:02

INte på bio - men jag skall sannerligen se den. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#35 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 08 January 2010 - 17:40

Inga nyheter men kan tipsa att SVT ikväll 20:00 sänder dokumentären Uppdrag Åsa-Nisse. Jag tror jag nöjer mig att se den via svt-play, men den är säkert sevärd.

Svensk dokumentär från 2009. I Uppdrag Åsa-Nisse utforskar Anders Nordquist den 60-årsjubilerande filmklassikern Åsa-Nisse. Genom gamla filmklipp, möten med skådespelare och artister och besök på inspelningsplatser - som mestadels finns i en Stockholmsförort - får vi ett nytt perspektiv på svensk films kvantitativt största karaktär. Medverkar gör bland annat Bert-Åke Varg, Svenne Hedlund och Little Gerhard. Filmen hade som brukligt världspremiär på Saga-biografen i Vetlanda.



#36 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 08 January 2010 - 18:10

Trailern får avgöra hur vida det blir ett Biobesök eller inte. :)
Blir filmen en fortsättning på storyn från de tidigare filmerna, tro? Måste man se igenom alla inför releasen? :P

Edited by Crusader, 08 January 2010 - 18:11.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#37 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 January 2010 - 18:43

Tack för tipset Walker! :D

Edited by XC, 08 January 2010 - 18:44.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#38 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 09 January 2010 - 12:09

XC - Varsågod :D

Jag kunde inte hålla mig och såg dokumentären "live", riktigt bra om är nördig och gillar svensk c-filmstriva som jag ;)
Innehöll mycket intressant fakta; t ex en unik "behind the scenes-film" i färg (!!) från Åsa-Nisse i agentform. I en intervju från slutet av 60-talet får vi höra Elfström (Åsa-Nisse) & Rolén (Klabbis) prata om hotet från porrfilmen! Elfström funderar på om man borde föra in mer "erotik" och "partnerbyte" i de kommande filmerna!! :P Kanske lika bra att de slutade i tid ;)
I en kort scen från en presskonferens hörs även de bevingade orden från Kjell Berqkvist "Det är jag som ska spela Åsa-Nisse"!

Crusader- Tror inte du behöver se alla filmerna innan, men precis som andra "rebooter" kommer det säkert dyka upp smygreferenser som bara uppfattas av de genuina fansen.

Edited by Walker, 09 January 2010 - 12:11.


#39 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 January 2010 - 12:31

Åsa-Nise är och förblir störst! :D

Blev lite inspirerad och hittade en film till (den skulle vissrligen ha trillat ur redan den 8e, men finns fortfarande uppe tydligen): Dokumentärfilm om smålänningen Åsa-Nisse

Edited by XC, 09 January 2010 - 12:37.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#40 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 09 January 2010 - 12:41

Verkar som det är en bakomfilm om dokumentärfilmen jag tipsa om :)

#41 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 January 2010 - 12:45

Ahh, jag har ite hunnit sett den ännu - jag har den bara inspelad. :)

Edit: Här är hela K-Special om Åsa-Nisse.

Edited by XC, 09 January 2010 - 12:48.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#42 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 January 2010 - 15:43

Nu har jag sett den, med ett leende på läpparna alla 58 minutrarna tror jag. :D

Så kul och de korta bakom kulisserna klippen är fantastiskt roliga. :D Speciellt scenen där Elfström hävdar att Åsa-Nisse aldrig skulle överge någon i sjönöd gillade jag. Och Bert Åke Varg plockade hem bonuspoäng när han snackade om Ragnar Frisk och Ingemar Bergman. Och inslaget från kvällsöppet var kul det med.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#43 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 09 January 2010 - 15:56

Jag slötittade på dokumentären och det bästa var all intressant fakta som man fick om skådespelarna och filminspelningarna. John Elfström verkar vara en intressant person även bakom privat. Det skulle vara kul att se honom i någon annan roll än Åsa-Nisse. Iofs har jag sett Kyrkohedern (som lustigt nog mer är känd som: den ståndaktige kyrkohedern) men där är hans roll så liten.

#44 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 January 2010 - 16:17

Jag har sett honom i en annan film faktiskt, minns inte vad den hette men han spelade en karl ur de lägre klasserna som fick jobb hos en adlin familj har jag för mig. Minns inte mycket av den - rätt länge sedan nu - men minns att jag gillade den.

Kul och se klippet från "Kyrkoheden" eftersom den rollen är så olik Åsa Nisse.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#45 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 09 January 2010 - 17:11

Undrar vad det kan vara för film. Det låter som något som jag skulle kunna tänka mig att se. För svensk film har jag aldrig varit mycket förr, men nog var den trots allt bättre förr skulle jag vilja påstå. :)

#46 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 January 2010 - 17:14

Kikade igenom Wikipedia och Svensk Filmdatabas men hittade ingen titel sjag kände igen. Skall ge det ett försök till, den gick på SVT för några år sedan.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#47 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 09 January 2010 - 17:17

Låt mig veta om du kommer på vilken film som det rör sig om. :)

#48 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 09 January 2010 - 17:24

Jag har sett honom i en Svensk film som gick på SVT för inte så längesedan där han spelar Präst. Väldigt konstigt att se honom i en sådan roll.

Den Ståndaktige Kyrkohedern är en klassiker. Jag blir alltid så rörd och tårögd över hur alla tjejerna ställer upp för att hjälpa den stackars Kyrkohedern. Väldigt fint gjort. ;)

Edited by Crusader, 09 January 2010 - 17:34.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#49 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 14 January 2010 - 22:34

Jag är inget fan av det jag sett av Åsa-Nisse som vare sig film eller serie, men min pappa, som är väldigt förtjust i filmerna, menar att de senare delarna är dåliga... och det verkar det som att Elfström och gänget också tyckte.

En ny film då... Det känns som att det finns många sätt att misslyckas med det. De får göra något väldigt oväntat av det om det ska bli bra.

#50 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 15 January 2010 - 01:41

Åsa-Nissefilm i färg går väl inte. Man kommer ju inte uppleva det mysiga med just svartvitt.