Jump to content

Photo

Åsa-Nisse - Wälkom to Knohult


  • Please log in to reply
103 replies to this topic

#101 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 26 August 2011 - 13:48

Jag håller med lite att för många cameos av kända komiker riskerar åstadkomma lite av en kompisfilm - men rätt utfört så behöver det inte bli dåligt. Jag tycker man håller balansen rätt bra här. En annan film lite på det temat som jag kan komma på så här på rak arm är "Drömkåken".

Väldigt kul att du fått sett filmen nu och att du (som jag) tyckte den var sevärd.

Och jag tycker också att en Åsa-Nisse till låter helt OK. :D


Vi skiljer oss lite åt då eftersom jag tyckte att det blev överdrivet många cameos som bara irriterade mig. Dvs inte en så bra balans. "Drömkåken" minns jag inte så bra, mer än att den var underhållande. Men hade den filmen verkligen lika många cameos som den här? :)

Det var en vän som tyckte att det var dags för mig att se den här filmen och jag var inte sen att tacka och ta emot av det erbjudandet. :D
Sedan är det tacksamt att filmen är så pass underhållande som den är. Lite skeptisk var jag väl, men med rätt inställning till filmen så var den det jag hade hoppats på och lite till

Edited by Piranhaconda, 26 August 2011 - 13:49.


#102 Kizmiaz

Kizmiaz

    Wanderer of the Wastes

  • Aktiv member
  • 1,880 posts
  • Gender:Male
  • Location:Badsville, Ostrogothia

Posted 26 August 2011 - 15:38

Mest skrattade jag nog åt när Per Andersson dyker upp med travreferat. Namnen som hästarna (tvåhundragrammarn, tjälknöl, bacon boy, hamburger tomorrow) var bra fyndiga om man tänker på vilka knasiga namn travhästar brukar ha.


Knäppa namn, indeed. ^_^


Posted Image
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#103 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 05 April 2012 - 12:46

Denna såg jag nyligen. Och jag skulle tro att det är första gången jag ser en hel Åsa-Nisse-film. Har i alla fall sett delar av en del av de tidigare filmerna. Verkar som att den här vill vara en blandning av det gamla och något nytt. Ibland känns det som en parodi på de gamla Åsa-Nisse-filmerna. Vidare staplas en massa fånigheter på varandra. Ibland blir fånigheterna tillräckligt fåniga för att bli bra. Fast jag alltså inte är expert på de gamla filmerna, känns det som att fruarna har lite mer liksom roll i den här filmen. Samtidigt är det nog så att det är Eulalia och Klabbarparn som känns mest givna i sina roller. Bergqvist som Åsa-Nisse är inte så dumt heller, men småländska är han inget vidare på. Och det tycks råda en allmän brist på riktiga smålänningar i filmen. Så vitt jag vet, så är det bara en. Riktiga skåningar finns det där emot en hel del av (och även åtminstone en skåning som spelar en smålänning (som, enligt vad som så småningom avslöjas i filmen, har skånskt påbrå (Det är en sådan där detalj som jag blir nyfiken på. Bygger detta på något som har berättats i tidigare filmer/serier/noveller/vadenufinns, eller är det nypåhittat för att Johan Glans någorlunda ska kunna fullfölja sitt Vader-tal?))) och med tanke på hur gott om skåningar det är som blivit komiker på sistone, hade man nästan kunnat kräva ännu fler. Hur som helst är det riktigt kul att skåningarna som är med främst satsar på en kombination av två saker: Att vara onda skåningar, och att vara extra skånska skåningar. Fast, vem vet? De kanske hade kunnat göras ännu skånskare. Att det är fullt med kändisar i filmen är inget som stör mig. Jag tycker mest det är roligt i en sådan här film. (Hade det varit en film med mer seriös ton hade det varit en annan sak.) Man undrar ju lite vad alla de inblandade har för förhållande till Åsa-Nisse. Har filmerna/serierna varit en viktig del av deras uppväxt? Kan det kanske dras någon parallell till Blues Brothers? Den filmen är också full med en massa stora namn. Inte riktigt samma sak kanske, men en likhet skulle man dock kunna ana.

Till sist vill jag klaga på titeln. Varför heter den Wälkom to Knohult? Det har väl ingenting med handlingen att göra? I alla fall inte mer än i vilken Åsa-Nisse-berättelse som helst. Tycker nog att arbetsnamnet var bättre. Hade stämt bättre med hur de gamla filmernas titlar lät. Å andra sidan kanske de medvetet ville frångå det för att göra något nytt av det. Undrar då vad uppföljaren ska heta. Ja, för grejen med Åsa-Nisse är nog i alla fall att det ska göras alldeles för många filmer av det, så blir det ingen uppföljare får det nog ses som ett misslyckande. Och som jag vid upprepade tillfällen påpekat, är detta en likhet mellan Åsa-Nisse och Fredagen den trettonde, så jag tänker hoppas på att nästa film blir Åsa-Nisse möter Jason. Men frågan om uppföljare är kanske främst frågan om vad den allmänna stämningen hos producenter och konsumenter säger om saken just nu.

#104 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 March 2013 - 20:15

Åsa-Nisse - Wälkom to Knohult (2011) [SE]
#Genre: Nygammal komedi.
#Koncept: Allt är som vanligt i Knohult: Åsa-Nisse tjuvjagar hellre med Klabbis än hjälper till med underhållet på gården. Men rinnande vatten skall väl frugan få iaf. Det var iaf tanken med dunderpumpen.
#Förväntningar: Underhållning en kall solig senvinterdag med rinnande näsa och betong innanför pannbenet.
#Ögon&Öron-godis: Man försöker hålla sig nära originalet men samtidigt sätta en modern och egen prägel på filmen. Det lyckas överlag riktigt bra och till och med jag som annars gnäller om att jag inte fattar svensk humor fnissar lite i soffan. Dock så är det kanske de små detaljerna som är roligast snarare än de breda komiska inslagen. Bergkvist gör en bra Åsa-Nisse även om han fortfarande känns väldigt långt från Elfstöms klassiska tolkning. Segerström, Petrén och Rabaeus hittar alla hem i sina roller (Rabaeus har erkännes en sällsamt otacksam uppgift att fylla i skorna efter Gustaf Lövås ikoniska tolkning). Kyle känns (som Bergkvist) inte det optimala valet - men hon matchar ändå Petrén bra och man tänker inte så mycket på att Kristin borde vara brunett och aningen trindare.
#Bäst: "Så du tar dig ett bubbelbad?" repliken som går hem i alla väder.
#Sämst: Hela "Republiken Knohult"-intrigen känns lite för överdriven för den här typen av film och spräcker lantis-känslan.
#XC Konstaterar: Ett kompetent och riktigt lyckat försök att återuppliva en klassisk svensk filmserie.
#PS: Man hotar ju med en Åsa-Nisse 22 i eftertexterna...


Edited by XC, 18 March 2013 - 20:15.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)