Jump to content

Photo

Vem är Sifo-Dyas?


  • This topic is locked This topic is locked
64 replies to this topic

Poll: Vem är Sifo-Dyas? (16 member(s) have cast votes)

Vem är Sifo-Dyas?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote

#51 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 23 May 2005 - 19:08

Har nyligen sett filmen och är mycket nöjd men tänker inte kommentera mer i den här tråden. Däremot finns det en detalj som jag är besviken på...varför fick vi inga svar på vem Sifo-Dyas var och varför han beställde Klonarmén och vem som raderade ut Kamino från Jediarkivet.

Självklart är Palpy inblandad på det ena eller andra sättet när det gäller Klonarmén men knappast raderingen av Kamino eftersom endast Jedi har tillträde dit. I episod II omgärdades detta med stor mystik vem denna Sifo Dyas var och vem som raderade Kamino..(Se Mace & Yodas menande blickar när den ovetande ObiWan nämner hans namn. Om jag inte minns fel så lovade Lucas på DVDn att svaren på dessa frågor skulle komma i episod III...jag väntar fortfarande på svar...

#52 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 23 May 2005 - 20:17

bortklippta scener kanske? annars tror jag att palpatine angav sig vara sifo-dyas när han beställde armén och att doku raderade det, när han fortfarande var jedi
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#53 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 28 May 2005 - 16:15

Förklarat av en kille på starwars.nu:s forum:


Syftet med inbördeskriget var ( av det som framgår av filmerna och övrig officiella information, ej EU inräknat ):

- att försvaga och slutligen förgöra Jediorden.
- att få total politisk kontroll över senaten
- att förgöra andra politiskt och militärt starka fraktioner

Slutsats:

Genom att manipulera den giriga, men mäktiga, Handelsfederationen under Vicekonung Nute Gunrays styre att blockera och invadera planten Naboo, i syfte att få senaten att avstå från att beskatta handelsrutter, lyckas Palpatine/Sidious uppbåda det politiska stöd som krävs för att få honom vald till ny Överkansler. Finis Valorum, den tidigare kanslern, lyckas inte bryta det byråkratiska grepp som Handelsfederationen har om senaten. Han framstår som svag och överlever inte den misstroendeförklaring som drottning Amidala förklarar.

Palpatine lyckas därmed vinna den yttersta politiska makten i senaten och samtidigt försvaga Handelsfederationens grepp om densamma.

Någon gång mellan de händelser som utspelar sig mellan episod I och II, rekryteras den nu desillusionerade jedimästaren Dooku att ansluta sig till Sithorden. Dooku, som nu betraktar såväl jediorden som senaten som svaga och oförmögna att åtgärda de problem de brottas med, låter sig förföras av Palpatines löften om makt. I samma veva beställer en jedimästare vid namn Sifo-Dyas en klonarmé av de Kaminoanska kloningenjörerna i de yttre, okontrollerade systemen utanför galaxens kärna. Sifo-Dyas, antingen förförd av Palpatine även han, eller en politisk idealist som beställer armén i syfte att skydda republiken, mördas senare av sin förre vän och förtrogne, Dooku, nu också känd under sitt nya sith-alias Darth Tyranus.

Från det officiella bildlexikonet:

"Dooku's turn to the dark side began with the murder of Jedi Master Sifo-Dyas, his former friend and confidant in the Order. Assuming control of the plans Sifo-Dyas had set in motion to create a clone army of the Republic, Dooku saw to it that all mention of the planet Kamino was erased from Jedi Archives "

Star Wars Revenge of the Sith - The Visual Dictionary sid. 13.

Efter att ha mördat Sifo-Dyas beger sig Dooku till jediarkivet och raderar uppgifterna om Kamino. Under namnet Lord Tyranus rekryterar han även den individ som används som genetisk mall för de blivande klonsoldaterna; den mandaloriske legosoldaten och prisjägaren Jango Fett. ( vill man läsa EU-förklaringen till hur detta gick till, kan man kolla Jango Fett - Open seasons, en, för att vara EU, ganska hyfsad serie )

Vem som finansierade klonbeställning, samt utrustingen till den blivande armé, är än så länge höljt i dunkel. Vi får dock en ledtråd (?) i bildlexikonet till Episod II:

"Greven är herre över sin familjs förmögenhet och en av de rikaste männen i galaxen. Han skulle kunna bekosta en armé på egen hand."

Star Wars Klonerna anfaller - Bildlexikon sid. 48.

Dooku inleder så sin bana som en idealistisk regimkritiker vars huvudtes är att senaten och republiken har försvagats och korrumperats så till den milda grad att genomgripande förändringar måste ske för att återupprätta galaktisk rättvisa. Den numer försvagade Handelsfederationen, fortfarande ledd av Nute Gunray, kommer i kontakt med Dooku, som tillsammans med en rad andra mäktiga kommersiella konglomerat bildar Konfederationen av självständiga system ( CIS; Confederacy of Independent System ). Dessa har, med stor sannolikhet på Dookus ( och hans mästare Palpatines ) inrådan, valt att militärt konfrontera republiken. På planeten Geonosis rustar man för krig. Under ett möte, där den samlade eliten av separatiströrelsen befinner sig, avslöjar jediorden dess planera på att anfalla republiken. Strax före detta har även klonarméns existens uppdagats, och befinner sig nu under senatens, och jediordens befäl.

Något än viktigare har dock skett på Coruscant. Senaten är uppdelad i huvudsak två läger: de som fortfarande tror på en fredlig lösning, och de som anser att en väpnad konflikt är oundviklig. När nyheten om separatisternas planera uppdagas, förmår Palpatine senatorn Jar-Jar Binks - tillfällig ersättare för senator Amidala - att föreslå "extraordinära befogenheter" till överkanslern. Förslaget drivs igenom då uppgifterna om det nya hotet vinner gehör. Återigen har den skicklige politikern Palpatine lyckats driva igenom genomgripande förändringar till sin fördel genom att utnyttja en hastigt uppkommen situation. Hans nya befogenheter åsidosätter demokratin och förvandlar honom till republikens diktator, allt i skenet av att utnämningen är temporär och för republikens bästa.

Sithordens planer går i lås. Palpatine kontrollerar därmed båda sidorna i konflikten. Gunray tycks vara införstådd med att han tjänar den person som kontrollerar händelserna på båda sidor. Om Gunray vet att det är Palpatine själv är osäkert. Även när kriget är förlorat för separatisterna, är Gunray övertygad om att segra med hjälp av Sidious.

Inbördeskriget förhärjar galaxen och möjliggör för Palpatine att skaffa sig mer och mer makt. Jediorden misstänker Palpatine och misstror hans ökade maktbefogenheter. När de inser att Palpatine är deras störste fiende, och den sithmästare de letat efter, är det försent. Med hjälp av den makthungrige och desillusionerade Anakin Skywalker, samt sina lojala klonsoldater och övriga anhängare av nyordningen, t.ex. Tarkin och officerskåren, vänder sig Palpatine nu mot jediorden. Samtliga jediriddare, förutom Yoda och Obi-Wan Kenobi, mördas i Palpatines förräderi. Separatisternas ledare, som fortfarande tror sig stå på den segrande sidan, mördas av Anakin Skywalker, eller Darth Vader, som nu är det namn han går under.

Klonkrigen är över. Jediorden är utrotad. Senaten maktlös och alla andra politiska och militära fraktioner förintade. Den totala makten finns nu hos Palpatine. Sithorden har fått sin hämnd.

Ungefär 20 år efter klonkrigens slut tar så kejsar Palpatine steget att upplösa senaten och göra slut på den sista kvarlevan av den gamla republiken. Genom skapandet av Dödsstjärnan är kejsaren inte längre i behov av senatorerna för att kontrolla deras system. "Fruktans doktrin" ersätter den gamla ordningen och det system som inte rättar sig in i ledet kommer att straffas av kejsarens personliga förintelsevapen.

Men så tänds ett nytt hopp.


*Hockey och superhjältar*

#54 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 29 May 2005 - 09:56

Jo det här gav många svar (vissa redan bekanta, andra inte..) om Klonerna, Kamino, Sifo-Dyas och inte minst Dooku. En intressant karaktär briljant spelad av den gamle legenden Christopher Lee, synd att inte han var med redan i Episod I om så bara för en kort scen, exempelvis QuiGons begravning.

När det gäller SifoDyas så verkar detta vara en rimlig förklaring..men jag känner mig fortfarande lite blåst på avslöjandet kring honom eftersom både Lucas och Rick McCallum i intervjuer sagt att mysteriet kring SifoDyas skulle avslöjas i Episod III...dessutom så sa de att Sifo Dyas skymtar förbi i en kort scen i Episod II. Men inget att göra åt, filmen är klar nu och det ska vi vara glada för..med eller utan Sifo Dyas.

Föresten vet ni vad hans bror heter?

Temo Dyas :P

#55 wookiee

wookiee

    Senior Captain

  • Members
  • 599 posts
  • Location:Nacka, öster om Söder
  • Interests:Tecknade serier, Star Wars, jamaicansk musik och di gyal dem

Posted 29 May 2005 - 10:48

men jag känner mig fortfarande lite blåst på avslöjandet kring honom eftersom både Lucas och Rick McCallum i intervjuer sagt att mysteriet kring SifoDyas skulle avslöjas i Episod III

<{POST_SNAPBACK}>

Var har du hört det?
De uttalanden jag har sett från folk på Lucasfilm (i synnerhet Pablo på starwars.com) sade precis det motsatta ... att Sifo-Dyas INTE skulle tas upp igen i ep. III ...
Posted Image

#56 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 29 May 2005 - 13:51

Var har du hört det?
De uttalanden jag har sett från folk på Lucasfilm (i synnerhet Pablo på starwars.com) sade precis det motsatta ... att Sifo-Dyas INTE skulle tas upp igen i ep. III ...

<{POST_SNAPBACK}>


Läste om detta på theforce.net någon gång efter att Episod II var ute 2002. Men det verkar som Lucas har ändrat sig om Sifo-Dyas betydelse när manuset till Episod III skrevs.

#57 wookiee

wookiee

    Senior Captain

  • Members
  • 599 posts
  • Location:Nacka, öster om Söder
  • Interests:Tecknade serier, Star Wars, jamaicansk musik och di gyal dem

Posted 29 May 2005 - 14:28

Mm... men theforce.net har ju för vana att rapportera många rykten och tvivelaktiga påståenden.
Vad jag undrar över är i vilka intervjuer Lucas och McCallum sade att Sifo Dyas skulle förklaras i episod III? ;)

Hur som helst.
När jag började översätta serieversionen av episod II hette Sifo-Dyas fortfarande Sido-Dyas, och det var inte förrän i mars 2002 som jag fick nya sidor med nya pratbubblor där namnet var ändrat till Sifo-Dyas ...
Det var med andra ord en väldigt sen ändring.

Nu har jag inte de gamla seriesidorna framför mig, men om jag inte missminner så visste inte Obi-Wan vem Sido-Dyas var, medan han kände igen namnet Sifo-Dyas i den uppdaterade versionen.

Min tolkning av detta är att Lucas tyckte att namnet Sido-Dyas skulle vara lite väl uppenbart, så han bestämde sig för att använda en riktig jedis namn i stället (och att en riktig jedi skulle ha nästan exakt samma namn som Sidious vore inte särskilt trovärdigt).
Sedan kan man ju alltid fråga sig varför han nöjde sig med att bara byta ut en bokstav i stället för att välja ett helt annat namn ... ;)
Posted Image

#58 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 29 May 2005 - 21:07

Mm... men theforce.net har ju för vana att rapportera många rykten och tvivelaktiga påståenden.
Vad jag undrar över är i vilka intervjuer Lucas och McCallum sade att Sifo Dyas skulle förklaras i episod III? ;)


Nja tycker att theforce.net kan vara rätt pålitliga..iallafall i jämförelse med aintitcoolnews.com osv..så nästan enbart publicerar vaga rykten och lögner.

Kommer inte ihåg exakt vilken intervju det var; antingen sas det på DVDn eller så var det en skriflig intervju som publicerats på nätet. Jag är i varje fall 100 % säkert på att jag har läst det och därför förväntade mig mer om Sifo Dyas i episod III. Kommer också ihåg det där med att han bytte namn från Sido Dyas till Sifo Dyas..

#59 wookiee

wookiee

    Senior Captain

  • Members
  • 599 posts
  • Location:Nacka, öster om Söder
  • Interests:Tecknade serier, Star Wars, jamaicansk musik och di gyal dem

Posted 29 May 2005 - 21:26

Nja tycker att theforce.net kan vara rätt pålitliga..iallafall i jämförelse med aintitcoolnews.com osv..så nästan enbart publicerar vaga rykten och lögner.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, att theforce.net är ganska pålitliga har du rätt i ... på det sättet att de oftast talar om när det rör sig om rykten och tvivelaktiga påståenden.
Men de brukar ändå rapportera om dem ...

Nåväl, det är mycket möjligt att du har rätt, men jag har i alla fall inte sett några sådana intervjuer ... och jag har sett de flesta. ;)
Posted Image

#60 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 30 May 2005 - 12:02

Nåväl, det är mycket möjligt att du har rätt, men jag har i alla fall inte sett några sådana intervjuer ... och jag har sett de flesta. ;)

<{POST_SNAPBACK}>


Jo jag vet att jag har läst om det..men det var som sagt efter 2002 när mysteriet Sifo-Dyas var som allra hetast.. ;) Men det är historia idag och det är nog dags att lägga Sifo Dyas till handlingarna

Trotts det ska jag ta en titt på theforce.nets arkiv och se om jag ska spåra upp det där citatet om Sifo Dyas....

#61 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 30 May 2005 - 22:12

Tyvärr gick det inte att få upp alla gamla nyheter från 2002. Skummade igenom AOTC-forumet men det allt för många 100 sidor för att orka gå igenom allt, suck!

Det närmaste officiella utalande jag hittade om Sifo-Dyas synliga medverkan i Episod II var detta..

"The character who ordered the clones was seen onscreen in Ep2." - StarWars.com Webmaster"


Så här i efterhand och efter att ha läst sammanfattningar av "Labyrinth of evil" så förstår man att det är Count Dooku som åsyftas..Jag måste bara läsa boken..

#62 sithcontroller

sithcontroller

    Cadet First Year

  • Members
  • 3 posts

Posted 14 July 2005 - 22:29

Jag vill säga er alla att jag vet vem Sifo-Dyas är! Inget av alternativen där uppe är rätt. Mäster Sifo-Dyas heter egentligen Yarael Proof och är Kaminoan. Han satt i Jedirådet. Man fick faktiskt se en glimt honom i Det mörka hotet dvs. episode 1 när dem första gången möter jedirådet. Ni vet väl hur en Kaminoan ser ut. Dem där långhalsade typerna ni vet. Det är bara till att´titta på 1:an. Sök dessutom på google efter Yarael Proof.

#63 sithcontroller

sithcontroller

    Cadet First Year

  • Members
  • 3 posts

Posted 14 July 2005 - 22:33

Yarael poof inte Yarael proof med R i efternamnet. Ursäkta mig.

#64 sithcontroller

sithcontroller

    Cadet First Year

  • Members
  • 3 posts

Posted 14 July 2005 - 22:43

ni får ursäkta mig en gång till eftersom att yarael poof (sifo-dyas) inte var kaminoan. han är från Quermia.

#65 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 14 July 2005 - 23:22

Välkommen hit sithcontroller! :D
Support your local search and rescue unit - get lost.