Hoppa till innehåll

Foto

Vem är scifi forumets mest upskattade regisör?


  • Stängt ämne Detta ämne är låst
21 svar på detta inlägg

Omröstning: Vem mästrar filmkonsten bäst? (32 medlem(mar) har röstat)

Vem mästrar filmkonsten bäst?

Du kan inte se resultaten i omröstningen förrän du har röstat. Vänligen logga in och rösta för att resultaten i omröstningen.
Rösta

#1 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2 298 Inlägg:
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Postad 14 mars 2005 - 16:11

Visst finns det massa bubblare men jag tror nog att majoriteten skulle kunna enas om att jag fått med de flesta mästarna här...

#2 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11 181 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Postad 14 mars 2005 - 16:13

Får jag spö om jag säger John Woo innan han flyttade till Hollywood.. ;)

Om jag är tvungen att välja nån av de där så får väl Quentin min röst, antar jag.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#3 zaphod

zaphod

    Fleet Captain

  • Members
  • 1 034 Inlägg:
  • Location:Stockholm

Postad 14 mars 2005 - 16:23

Min röst går till Burton för några riktiga höjdare, plus hans lite speciella stil som alltid gör det intressant att kolla.
Lynch har jag tråkigt nog inte sett nånting av, men jag kan tänka mig att han gör bra grejer.

#4 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10 223 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 14 mars 2005 - 16:31

Quentin Tarantino Posted Image

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#5 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10 069 Inlägg:
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Postad 14 mars 2005 - 16:37

Joel och Ethan Coen. :wub:
Support your local search and rescue unit - get lost.

#6 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11 890 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Postad 14 mars 2005 - 18:21

David Lynch av de där.
*Hockey och superhjältar*

#7 Rolf Nygård

Rolf Nygård

    Cadet First Year

  • Banned
  • 7 Inlägg:
  • Interests:Journalistik, starköl och Ulf Lundel på vinyl<br /><br />Mina favoritserier...alla är skit!<br /><br />Men Tintin och Clark Kent är åtminstone journalister

Postad 14 mars 2005 - 18:27

Var är Janne Haldof som gjorde regiserade Ulf Lundels Jack?

#8 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3 025 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Postad 14 mars 2005 - 19:11

svårt val men det fick bli Tarantino..denne gigant bland giganter!

#9 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2 298 Inlägg:
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Postad 14 mars 2005 - 19:18

Förlåt Rolf glömde han...

...men som sagt många andra skulle ju slå sig in på denna lista....

Ingmar Bergman (??? Varför fick inte demonregissören vara med?)

Roman Polanski

Mike Leigh

Steven Spielberg (Personligen tycker jag han suger men många andra avgudar ju han)

Peter Jackson (Bra på svulstighet...inte lika bra på skådespeleriet)

Sergio Leone (Gjorde tyvärr lite väl liknande filmer för att plats på tio i topp listan över bästa filmare men hans filmarv är inte att underskatta)

Wim Wenders (Lite för pretto för min smak)

David Cronenberg (Med sinne för det bisarra)

Todd Solondz (Hans Happines är ju en alltime favvo)

#10 Johannes NA

Johannes NA

    Commodore

  • Members
  • 1 437 Inlägg:

Postad 14 mars 2005 - 20:58

Lynch får min röst, jag älskar stämningen i Twin Peaks, Lost Highway och Blue Velvet. Satt och valde mellan honom och Tim Burton. En annan favvoregissör är helt klart David Cronenberg. Hans Existenz är fullkomligt genial. John Carpenter, Hideo Nakata, Mike Nichols, Terrence Malick, Michael Powell, Wes Craven (trots att han rent stilistiskt kanske räknas som något av en tråkmåns) och George Romero är andra favoriter. Likaså James Cameron (hur lyckades du glömma honom? ;) ). Avgudar även Edward Wood och Paul W.S Anderson. De två sista var givetvis ett skämt. Paul W.S Anderson står sig rätt slätt mot Paul T Anderson.

Detta inlägg har redigerats av Johannes NA: 14 mars 2005 - 20:59

------>Sci-Fi Nytt <-------

#11 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2 298 Inlägg:
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Postad 15 mars 2005 - 16:52

ja...det finns sannerligen en mängd intressanta filmmakare...och tur är väl det eftersom aptiten för nya filmer i stort sett aldrig sinar...Lars von Trier, Kurosawa och Spike Lee är väl också värda att nämnas...

#12 Robban

Robban

    Commodore

  • Members
  • 1 473 Inlägg:
  • Location:Karlstad
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Postad 15 mars 2005 - 20:06

QT. Min absoluta favoritregissör
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#13 Mara Jade

Mara Jade

    Senior Commodore

  • Members
  • 2 171 Inlägg:

Postad 02 april 2005 - 18:49

Nr1: Hayao Miyazaki

Andra bra:
Steven Spielberg
Clint Eastwood
John Huston
John McTiernan
Luc Besson
Robert Zemeckis
Steven Soderbergh
Tim Burton
Vad lyssnar och ser jag på?

Posted ImagePosted Image

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen

#14 ichi218

ichi218

    Cadet First Year

  • Members
  • 3 Inlägg:

Postad 03 april 2005 - 12:53

Varför kan man inte rösta på Takeshi Miike, Han är gud!! heheh, Annars är Lynch och tim burton bra!

#15 Sötnosen

Sötnosen

    Senior Captain

  • Members
  • 663 Inlägg:
  • Location:Solna
  • Interests:Sci-fi: Star Trek, Firefly, Battlestar Galactica, Babylon 5, Stargate Atlantis.<br />Tv: Frasier, Lost, The O.C., Desperate housewives, Medium.<br />Fantasy: Tolkien, Robin Hobb, Tad Williams, Douglas Adams.<br />Musik: Sarah Brightman, Michael Ball, Within Temptaion, Il Divo, After Forever, Epica, Kamelot, Wuthering Heights, System of a down, Linkin Park, Vittorio Grigolo, franska musikaler, Emmanuel Moire och många, många fler.<br />Övrigt: historia, språk, litteratur, &quot;new age&quot;, marsvin och andra djur. Samlar på autografer.

Postad 13 februari 2006 - 10:03

Ridley Scott men det var ett svårt val.... Francis Ford Coppolas Dracula älskar jag och Tim Burton har också gjort flera filmer jag gillar... men Scott... har gjorde Alien, Gladiator och så många fler underbara filmer och fick därför min röst.

Detta inlägg har redigerats av Sötnosen: 13 februari 2006 - 10:05

Posted ImagePosted Image

#16 SavedByZero

SavedByZero

    Fleet Captain

  • Members
  • 1 173 Inlägg:
  • Location:Linköping
  • Interests:musik, film TV böcker, fotboll. ishockey, fri idrott<br />Allt som har med SF att göra.....<br />Arthur.C.Clarke<br />Isaac Asimov<br />Greg Bear<br />Peter Nilsson<br />Clifford D Simak<br />Poul Anderson<br />mm<br />-----<br />Babylon 5<br />Star Trek- alla<br />Firefly<br />Lost<br />The 4400<br />Arkiv X<br />MilleniuM<br />Surface

Postad 13 februari 2006 - 10:15

Se där en gammal intressant poll :D
av listade Stanley Kubrick!! :wub: säger bara "2001, ett rymdäventyr", den mest korrekta och inlytelserika science-fiction film som gjorts, "Barry Lyndon" med revolutionerande optik som gjorde att man kunde filma med bara stearinljus som ljuskälla, "Full metal jacket" med "The mickey mouse march" i slutet som en absurd peang till kriget i Vietnam.
Inte att förglömma "A clockwork orange", denna kontroversiella skildring av ett försök att rehabilitera en våldsbrottsling med hjälp av hjärntvätt, allt till tonerna av Beethoven...
När vi talar om filmkonst så finns det inte många som slår Stanley Kubrick imho :)
"It's a whole new world."
"Laura Daughtery" -Surface
My name is John Loengard. I'm recording this because we may not live through the night. They're here, they're hostile, and powerful people don't want you to know about it. History as we know it is a lie ......
"John Loengard"-Dark Skies
I'm federal agent Jack Bauer, and today is the longest day of my life.
"Jack Bauer"-24

#17 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

    Fleet Captain

  • Members
  • 1 027 Inlägg:
  • Location:Karlstad
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Postad 13 februari 2006 - 11:00

David Lynch står ut och är oöverträffad i att skapa filmiska stämningar.

Men det var ingen dålig lista, de är mina favoriter hela bunten, plus några övriga ni listat här, bl.a. Lars von Trier. Min nya favorit med bara en långfilm i bagaget är Miranda July med "Me and You and Everyone We Know ", en film ALLA borde se!
I love the smell of napalm in the morning

#18 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7 204 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Postad 13 februari 2006 - 11:37

Jim Jarmusch följt av bröderna Coen och David Lynch.

Sen saknar jag så klart namn som Sergio Leone, Wong Kar-Wai, Krzysztof Kieslowski, Atom Egoyan, Emir Kusturica, Pedro Almodóvar, Fritz Lang, Akira Kurosawa och Alfred Hitchcock...

Detta inlägg har redigerats av Wylie Times: 14 februari 2006 - 18:22

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#19 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3 747 Inlägg:
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Postad 13 februari 2006 - 15:54

Många bra...men jag valde Tim Burton. En av mina absoluta favoriter...han har gjort många väldigt bra och speciella filmer!
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#20 Kizmiaz

Kizmiaz

    Wanderer of the Wastes

  • Aktiv member
  • 1 880 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Badsville, Ostrogothia

Postad 13 februari 2006 - 17:12

Det fick bli Lynch. I morgon kanske jag tycker Tarantino. Eller Scott. Eller Kubrick. Mycke' svårt val. :)
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#21 swa

swa

    Ensign

  • Members
  • 46 Inlägg:
  • Location:Gotland och Leksand
  • Interests:Film, serier och sport

Postad 28 februari 2006 - 12:12

Själv så upskattar jag George Lucas mest. Älskar Star Wars filmerna grymt mycket och Indiana Jones filmerna är väldigt bra också. Sen så har han också gjort THX-1138 och American Grafitti som är också är väldigt bra.
Sen så är han grundaren till många viktiga filmföretag som t ex ILM. Det var ILM som förde CGI:n till filmvärlden och vad skulle film vara utan den?

Men om jag ska välja någon från listan som finns här så står det mellan Tarantino, Scorsese och Coppola.
Ett väldigt svårt val men jag väljer nog ändå Tarantino, hans sätt att göra filmer är fantastiskt och många av hans få filmer är grymt bra. Hans bästa film är nog Pulp Fiction, ett riktigt mästerverk. :)
www.MosEisley.se
Allt inom Star Wars

#22 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7 270 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Postad 28 februari 2006 - 12:59

Saknade Speilberg, så det får bli Tarantino

Winter is Coming