Jump to content

Photo

Recension av alla nummer


  • Please log in to reply
167 replies to this topic

#126 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 01 October 2012 - 16:43

Jag håller med DGH i allt utom det om Stålruben eftersom jag inte är insatt i den.

#127 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 24 October 2012 - 21:54

*myser över omslagsberöm* ^^

Gillar omslaget själv, väldigt skarpt. Anser det vara bland det bästa design och färgläggningsmässigt som jag gjort hittills. =)

Den rena och enhetliga designen är något som vi driftat och funderat en hel del på ett tag, till slut blev det ett beslut att modernisera och fräscha upp stilen på detta vis. Främsta designinspirationen är moderna speltidningar som Game Reactor.
Min personliga förhoppning är att vi fortsätter på samma väg till nästa nr.

( kanske med en förbättrad spore QR-kod dock. Denna var enbart henne i Atari 1600-stil grafik, vilket kan vara något svårtydligt...)

#128 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 17 May 2013 - 11:25

Innan recensionerna för nummer 16 dyker upp så vill jag redan nu påpeka två enorma fel innan ni gör det.

 

- Inga sidnummer

- Sida 29 (tävlingen för att vinna Lila Delila) hamnade sist på grund av att jag missade en nolla (alltså, det blev page29 istället för page029) när vi skickade sidorna till Ka-Blam. Dock var detta inte en seriesida, så det gjorde inte alltför mycket.

 

Båda misstagen är alltså mitt fel. Dumma mig. Skall tänka på detta inför nummer 17. Please move on.



#129 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 22 May 2013 - 19:08

Tidningen har ännu inte kommit. Inte till mig i alla fall.


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#130 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 24 May 2013 - 17:38

Se till att skicka den nu!


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#131 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 24 May 2013 - 22:35

Viktor HAR skickat dem! Jag fattar inte vad som har hänt här... Och jag hoppas att det inte är ett postkontor som drabbats av pyromaner eller liknande...


Edited by Virtus, 24 May 2013 - 22:42.


#132 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 29 May 2013 - 17:40

Tidningarna har ännu inte kommit. Kan Viktor skicka en ny omgång?


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#133 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 29 May 2013 - 20:13

Får lov att göra det i veckan när jag kan



#134 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 03 June 2013 - 07:29

... Ingen som fått något än? Då måste första sändningen ha brunnit upp eller något, för jag har svårt att tro att inte ett enda paket kom fram!



#135 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 03 June 2013 - 11:55

Jag fick ju min tidning på festivalen. Och nu har jag minsann läst den också. Så jag får väl slänga upp ett omdöme.
 

Framsida

Ser fin ut. Jag skulle dock önska lite enhetlighet i layouten, tidningarna emellan. Vi hade kunnat tillvarata det Lasse hittade på till förra numret.

 

Silverhöken

Det händer ju egentligen inte så mycket. Men man blir allt lite nyfiken på vem Silverhöken är. Och vem eller vad hans koordinator är.

 

Grefven talar

Ser bra ut. Prydligt och lagom luftigt. Råttan tycks dock inte passa in riktigt. Dels för att han är den ende som inte fått någon beskrivning, och dels för att om han är med borde väl Fiddler också vara det? Nu syns han i bakgrunden, i och för sig, men det hjälper inte mot asymmetrin.

 

Falskspel i Gromköping

Marginalfärger och beskärningar verkar inte stämma med den senaste pedeeffen jag såg. Ändrade Jonas grejer senare, eller är det Sebastian som varit och pillat på't?

 

Skaparpresentationer

Fint, men att texten skrivs i ett enda stycke och med bara versaler känns inte så bra när det är så mycket text som det ändå är. Centreringen av texten är jag också lite tveksam till.

 

Superserieskapartips

Så vitt jag ser är den oförändrad sedan förra numret. Därmed kvarstår alla synpunkter jag hade .

 

Förgöraren

Mycket trevlig serie. Men man kommer inte ifrån att det är svårt att hålla reda på alla personer. Och är det svårt för mig som har läst alla nummer av Svenska Superserier är det troligtvis i det närmaste omöjligt för en nyinsprungen läsare. Jag tror att varje avsnitt måste inledas med en pedagogisk roster. Ungefär som "Grefven talar" alltså. Där gör man en tydlig presentation av alla figurer som återkommer från tidigare avsnitt. Och de som inte har varit med i tidigare avsnitt måste få tydliga presentationer i själva serien, så det blir lätt för läsarna att hålla reda på vem som är vem. Nå, det behöver kanske inte vara på den här nivån förstås:

Decepticons-product-placement-parade-lar

 

Kommande nummer

Även här har jag samma åsikter som förra gången.

 

Ångestmannen

Rätt kul, men det blir kanske lite konstigt att flera av Ångestmannens fiender syns kasta badboll till varandra, utan att de har introducerats i Svenska Superserier tidigare. Särskilt när poängen bygger på den egenhet som finns hos en av dem.



#136 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 04 June 2013 - 10:51

Hade hellre sett en recension av någon som fått ett nummer på posten, då detta bara bekräftar att vi nu går back på grund av ett 30-50tal tidningar som aldrig kom fram... Ingen bra start på 2013 för SSS. Jag är därför inte på mitt bästa ta-kritik-humör, så varning för lite giftiga kommentarer.

 

För det första så funkade Lars Spore-skannings-grej inte alls. Därför slopade vi den. Sen så är det inget kul att följa mallar när man pillar med omslaget, och man vet aldrig hur nästa kommer se ut. Lars respekterar denna princip, och vi gav honom frihet i att utforma sitt omslag i mer magasinstil eftersom att han vann. Det måste finnas en viss mån av spontan improvisation för att hålla arbetsglädjen uppe.

 

Ger man mig seriesidor som inte stämmer med de måtten som specificeras i skapartipsen så tar jag mig friheter med hur jag formaterar dem måttmässigt, men jag är säker på att jag fick uppdaterade versioner av Isegrim, så bildmässigt är ingenting ändrat.

 

Du har dock en poäng vad gäller Förgörarens karaktärer. I tidigare avsnitt har jag presenterat alla nya karaktärer (vilket kanske inte löser halva problemet med nykomlingar, men serien är inte skriven för nykomlingar till att börja med) med en liten textruta, men stressen inför det här numret gjorde att det uteblev. Sen har jag Tidigare i Svenska Superserier-sidan som kommer före varje avsnitt sedan del 2. En kul grej jag planerar inför Förgöraren del 4 är att kombinera denna sida med Grefven Talar

 

I Kommande Nummer-sidan slängde jag ihop snabbt, så den kritiken tar jag. Jag hoppas att jag har mer tid med nästa. Och Serieskapartipsen bör klart uppdateras, då jag märker att fillänken inte stämmer längre.

 

Eftersom det är oftast du som gör dig sånt besvär att maila Daniel för nya Ångestmannen-strippar varje nummer så kanske du skulle tänka på detta innan Daniel skickar dem?

 

Och här kommer min kritik, vilket gäller din tävling: Har du fått något mail av någon som skickat in svar till frågesporten än? 



#137 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 04 June 2013 - 12:04

Hade hellre sett en recension av någon som fått ett nummer på posten,
Ja, det är ju roligare att få se kommentarer från någon som inte har varit insyltad i produktionen. Men förhoppningsvis kommer det väl sådana så småningom också.


För det första så funkade Lars Spore-skannings-grej inte alls.
Jo.


Sen så är det inget kul att följa mallar när man pillar med omslaget, och man vet aldrig hur nästa kommer se ut. Lars respekterar denna princip, och vi gav honom frihet i att utforma sitt omslag i mer magasinstil eftersom att han vann. Det måste finnas en viss mån av spontan improvisation för att hålla arbetsglädjen uppe.
Spontanitet och improvisation är jag helt klart för. Men jag skulle gärna ha en grundmall att utgå från. Det betyder för det första att man snabbt kan bläddra mellan tidningarna (så väl hemma som i seriebutiken) och, utan att behöva fundera över vart man ska rikta ögonen, snabbt få veta vilket nummer man bläddrat till och vad det kostar. (Detta hjälps för övrigt i #16 av att siffran är större och därmed tydligare än på tidigare omslag. Det tycker jag är en fördel.) Och för det andra att varje avvikelse man gör från mallen får en poäng. Sedan behöver det ju inte alls vara just Lasses modell vi utgår från. Du kan hitta på en ny.


Ger man mig seriesidor som inte stämmer med de måtten som specificeras i skapartipsen så tar jag mig friheter med hur jag formaterar dem måttmässigt, men jag är säker på att jag fick uppdaterade versioner av Isegrim, så bildmässigt är ingenting ändrat.
Jag upptäckte nu att den saknade utfall, men hade du förstorat sidorna till 103,7 % hade du bara behövt kapa en tredjedels centimeter på höjden. Så det verkar inte så problematiskt. Nu spelar det väl inte precis någon roll på de flesta sidorna, men på några av dem känns det som att något tappades. Vi la ju ändå lite jobb på att klura ut hur det skulle bli bäst.


 
Du har dock en poäng vad gäller Förgörarens karaktärer. I tidigare avsnitt har jag presenterat alla nya karaktärer (vilket kanske inte löser halva problemet med nykomlingar, men serien är inte skriven för nykomlingar till att börja med) med en liten textruta, men stressen inför det här numret gjorde att det uteblev.
Även om serien inte har nykomlingar som huvudsaklig målgrupp, tycker jag det kan vara värt att göra en ansträngning för att de undringar nykomlingar får av den, snarare än "Det har var konstigt. Jag orkar inte." är "Det här var konstigt. Jag måste ta reda på hur det hänger ihop."


Sen har jag Tidigare i Svenska Superserier-sidan som kommer före varje avsnitt sedan del 2.
Japp. Den är till viss hjälp, men förslår inte riktigt eftersom den inte tydliggör vem som är vem.


En kul grej jag planerar inför Förgöraren del 4 är att kombinera denna sida med Grefven Talar
Låter lämpligt. Åtminstone om det inte blir någon annan NS-serie i det numret. Fast om det blir det finns det väl i och för sig inga regler mot att ha två grefventalarsidor i samma nummer.


 
Eftersom det är oftast du som gör dig sånt besvär att maila Daniel för nya Ångestmannen-strippar varje nummer så kanske du skulle tänka på detta innan Daniel skickar dem?
Jag sa samma sak till Daniel när jag fick serierna av honom. Han skulle fundera på om han kunde skicka några andra som kunde passa bättre. Men så skickade han aldrig några andra och då fick det bli som det blev. Att jag tog upp saken igen nu får mest ses som en allmän reflektion.

 
Och här kommer min kritik, vilket gäller din tävling: Har du fått något mail av någon som skickat in svar till frågesporten än?
Nej. Och kommer inte tidningen till Tidskriftsbutiken innan månaden är över tänker jag flytta deadline för inskickning av svar, så folk har en chans.

#138 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 05 June 2013 - 17:25

Fick tidningen idag, tack! Ser snygg ut, riktigt snygg! Övriga omdömen kommer inom några dagar då jag läst den.


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#139 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 05 June 2013 - 18:23

Yay, Fels is happyyyyy! Fel has a happy face lololololol



#140 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 05 June 2013 - 21:47

Fick tidningen idag, tack!

 

Betyder det att en trave också strax finns hos Tony?



#141 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 06 June 2013 - 19:06

Åker till Seriehörnan på lördag och lämnar tidningar då. Kollar även hur mycket pengar ni ska ha.

 

Nu har jag läst nr 16 ett par gånger så här kommer lite omdömen.

 

Framsidan

Dramatisk och rolig. Intressant med det "framstickande" perspektivet och den plågade minen. Färgerna är snygga och spännande, men lite "blurriga" och aningen otydliga. Det är ju mängder med skiftningar och det blir kanske för mycket. Lite fler platta färgytor hade kunnat förtydliga alltihop. Men bra jobbat! SSS-logon är rätt snygg med fasade bokstäver och jag tycker att alla stökigt placerade logotyper funkade rätt bra. Lite kanske man skulle städa där och ersätta några med vanlig text.

 

Innehållssidan

Snygg som vanligt även om färgkodningen inte når fram. Trevlig ledare av Lars. Nu får han allt ta och syssla lite med färgläggning tycker jag (hintletehint).

 

Silverhöken

En kort story som presenterar ett rätt så intressant koncept. Vad jag förstår så finns det en person som sitter någon annan stans och laddar Silverhöken med rätt kraft för rätt ögonblick. Kul idé! Och att de snackar med varandra ger ju god möjlighet att lägga in förklarande dialog på ett naturligt sätt. Påminner på så sätt om Firestorm. Den var i alla fall bra ritad och berättad. Mer tydlig än vad Marios serier brukar vara, ett steg framåt skulle jag säga. Och en hel del bra bakgrunder också. Skulle dock önska två saker. Dels att Mario rensar bland de mest spretiga strecken, dels att civila personer (t ex reportern) inte såg ut att ha superhjältekroppar. Nu vill jag se mer av Silverhöken, för storyn var i kortaste laget. Fint textat av Sebastian.

 

Grefven talar

Nu kom det med en hel del bra information på ett trevligt och tydligt sätt. En förbättring alltså. Men fortfarande otydligt att sidan syftar till den serie som kommer härnäst i tidningen.

 

Nordens Stjärnor: Falskspel i Gromköping

Här står jag för manus, så jag ska väl inte säga för mycket om den. Jag blev i alla fall nöjd med Jonas insats som tecknare, närmare bestämt glädjebubblande nöjd. Han experimenterar ju en del med formen och kanske kan den avskräcka en del läsare. Men man måste ge den chansen. Hans stil ackompanjerar (fatta skämtet) den spralliga storyn bra tycker jag.

 

Per Löfgren-intervju

En av landets intressantaste serieskapare intervjuad, inte illa! Frågorna var väldigt bra och inte så himla konventionella. Hade dock gärna läst en ännu längre intervju med Peral. Trivsam och trevlig men möjligen aning trång layout på intervjusidorna.

 

Skaparpresentationer

Passar mycket bra in i denna tidning. Typsnittet är lite kul i sig men blir aningen massivt i så stora sjok. Fortsätt med detta inslag.

 

Svenska Superserier superserieskapartips

Blir väldans massivt att titta på och läsa. Korta ner, det borde gå. Framför allt skulle riktlinjerna för tecknare och författare kunna bantas ned och detaljstyra mindre.

 

Tidigare i Svenska Superserier:

Här borde verkligen "Förgöraren" stå med i rubriken på något sätt. Sammanfattningen börjar nu bli så innehållsrik att den blir tung att läsa. Det har ju hänt en hel del. Men jag kan inte riktigt se hur den skulle kunna kortas ned. Man kanske snarare skulle låta den breda ut sig på två sidor (kanske delvis i serieform) och få in ännu lite mer text. Fördelen vore ju att det skulle bli mer lättläst, mindre massivt.

 

Förgöraren del 3

I förra avsnittet kunde jag hänga med hyggligt, men nu blev jag aningen snurrig. Vad jag förstår bestod storyn av hopp mellan olika världar och ett ihopsamlande av hjältar. De är ju lite svåra att hålla isär. Handlingen blev lite repetitiv, men jag antar att det är en del av uppladdningen inför själva finalen. Det finns en del roliga inslag i serien, lite småtokiga situationer som förhöjer det hela. Och det är där som Viktor kommer till sin rätt som tecknare. Dramatik bör ju hellre Mario ta hand om och det verkar ju faktiskt vara upplagt så. Hade jag inte läst tidigare delar så hade jag inte förstått att det är dramatik på hög nivå det handlar om. Fint textat. Ser fortfarande fram emot kommande delar och action i Gromköping!

 

Kommande nummer

Lockar en del ja. Men aningen rörig. Låt en lite större bild ta den första uppmärksamheten och lägg gärna in lite luft också.

 

Ångestmannen

Fint färglagd. Lite smårolig. Men behöver utveckla sin karaktär mer. Det kommer nog(i) med tiden. Mellanstrippen på baksidan har jag sett en variant av förut. Kan ha varit i Mad tror jag.

 

Sammanfattningsvis

Ett rätt stabilt och trevligt nummer. Bra blandning av innehåll. Snyggt. Bra papper. Och det märks att ni har lyssnat på kritik för ni har gjort en hel del förbättringar. Jahapp, då har man börjat längta efter nr 17 då!


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#142 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 07 June 2013 - 13:47

Angående QR-koden med Spore, så testade jag den flera gånger med Johan innan, och jag tror bestämt vi testade med två olika mobiler? Det funkade iallafall med dom båda.

Dock så ska det nämnas att det är oerhört sällan QR-koder funkar till alla mobiler, eftersom olika tillverkare envisas med olika sorters kameror och olika sorters inläsningsprogram. Koden är i allafall gjord med så mycket redundans som möjligt ( det är extra mycket plotter i den, så om den missar nån bit info, så lär den träffa dom andra plottren, så får mobben sin info ändå). Jag själv tycker det är en fin feature, som vi förvisso kan jobba fram ännu mer med.

 

Vinner jag igen, så tar jag självfallet kommandot över layouten igen, höhö. =)



#143 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 07 June 2013 - 16:18

Vinner jag igen, så tar jag självfallet kommandot över layouten igen, höhö. =)

I så fall hoppas jag att du gör det tillsammans med Sebastian, så att han kan tillvarata dina påhitt till följande nummer.

#144 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 21 June 2013 - 09:04

Är det någon mer som har läst nr 16 och har något att säga om den?


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#145 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 21 June 2013 - 10:09

jag har bara en sak att säga, mitt bidrag till Förgöraren SUGER -.-



#146 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 21 June 2013 - 14:16

The Viktor is wrong. Bitvis, framför allt vid de mer finurliga ögonblicken, så passar din stil väldigt bra! Det viktigaste området att förbättra är att teckna figurerna så att det syns tydligare vem som är vem. Sedan skulle jag gärna se några mer genomarbetade miljöbilder. Annars ser det rätt bra ut! Uttrycksfullt och tilltalande.


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#147 Isegrim

Isegrim

    Commander

  • Members
  • 187 posts
  • Gender:Male

Posted 21 June 2013 - 22:41

Skulle vara roligt att läsa detta nummer...

#148 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 22 June 2013 - 09:19

Jag antar att du som medverkande ska få ett ex... Och alla andra medverkande också.


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#149 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 23 June 2013 - 14:05

Jag antar att du som medverkande ska få ett ex... Och alla andra medverkande också.

 

Så är det förstås. Viktor, har du skickat några tidningar till någon förutom Thomas?



#150 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 30 June 2013 - 12:58

Hoppas verkligen att alla medverkande fått sina ex nu och att de även är på väg till tidskriftsbutiken, till seriebutiker, att det meddelas här och på Facebook och att hemsidan uppdateras så fort det nånsin går. Såna här förseningar skadar tidningen.


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier