Jump to content

Photo

Senast sedda film v.3 OBS! Läs första inlägget


  • This topic is locked This topic is locked
1001 replies to this topic

#1 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 29 December 2009 - 00:13

Det kommer bli lite ändringar i den här tråden från och med nu!

Jag vet att ni älskar det här tråden och att den ger en många tips om vad man kanske kan tänka sig att se men vi har märkt att fler och fler inlägg om filmer som även utmynnar i diskussion faktiskt har egna trådar, och många av dessa filmer är inte speciellt gamla.
Vi säger inte att ni ska sluta posta om de filmer ni har sett ;) men är det en relativ ny film med egen tråd så kan ni skriva om era upplevelser i den filmens tråd och här t.ex. skriva filmtitel och bara lite kort vad ni tycker om filmen med ett betyg och sen en länk till ert (långa) inlägg i den filmens tråd (mycket upprepningar här ^_^ ) om ni vill att fler ska uppmärksamma att ni har sett just den filmen.
Annars så gäller det gamla konceptet fortfarande: Filmtitel, vad ni tyckte om filmen och ett betyg.

Många klagade ju om att det var för lite diskussioner om bl.a filmer här på forumet, och en del av det kan faktiskt vara för att de hamnar här, och alla är faktiskt inte inne i den här tråden utan förväntar sig att diskussionen faktiskt ska ske i respektive film tråd. Plus att flera undrade om det var OK att dra upp en tråd som är lika gammal som jag vet inte vad ;) och det är helt OK, finns det en tråd om en film från 2004 och ni precis har sett den filmen, använd gärna den tråden då :)

Är filmen relativ ny (ska vi säga 2006 och framåt) och är i genren Sci-Fi/Fantasy/Skräck och inte har en egen tråd men ni kan tänka er att flera kanske har sett den eller tror att det kan bli diskussion om den, skapa gärna en egen tråd då i huvudforumet. Det gäller även äldre filmer förstås :) men nya filmer har prioritet.
Men det är frivillig och inget ni behöver göra om ni inte vill.


Vi skulle kunna tänka oss att flytta på era inlägg ( i den gamla tråden) om nyare filmer till respektive filmtråd, men tyvärr så går inte det, eftersom många postar om flera filmer samtidigt och/eller så svaras det om flera filmer i samma inlägg.
Men vill ni och har lust så får ni gärna kopiera era inlägg om filmer ni sett till respektive films tråd.

Jag har nu stängt den gamla tråden och startat upp den här nya så att vi börjar från noll igen.
Hoppas ni samtycker med det här och tycker att det är bra :)

Edited by Georgia, 10 January 2010 - 15:50.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#2 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 29 December 2009 - 01:03

Drömkåken

Göran köper sitt drömhus i förorten. Huset behöver lite renoveringsarbete men det tycker Göran verkar enkelt att fixa. Men tyvärr visar det sig att huset behöver mer jobb än han någonsin kunde ha anat.

Klassisk Svensk humor när den är som bäst. Lite väl fånig i slutet kanske men väldigt rolig.

8,5/10


John Tucker Must Die

John Tucker är skolans populäraste kille. När 3 tjejer får veta att de alla 3 dejtar honom samtidigt så bestämmer de sig för att hämnas genom att totalt krossa hans liv och image. Till deras hjälp har de den nya tjejen Kate som motvilligt går med på det hela. Men det visar sig lättare sagt än gjort.

Väldigt rolig komedi. Jag skrattade mycket och filmen var mycket underhållande med bra skådespelare.
I slutet så flippade den lite och blev kanske lite för vek men annars så var slutet rätt OK.

8/10



Nim's Island

11-åriga Nim och hennes pappa, forskaren Jack, bor på en söderhavs ö. Hon älskar livet tillsammans med hennes djur-vänner men allt det förändras när hennes pappa försvinner till havs och en grupp turister invaderar ön. Hon ber sin idol Alex Rover, hennes favorit äventyrs-författare, att komma och hjälpa henne, ovetandes om att Alex har torgskräck, fobier mot allt och är en kvinna.

Lite söt underhållande familjefilm. Lite barnslig men det får man stå ut med. Fast jag tycker filmen slutar när den börjar bli som bäst.

6,5/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#3 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 December 2009 - 09:34

»Nim's Island«

Håller med dig i stort, om filmen. Jag tycker Jodie Foster bär upp hela filmen, tyvärr räcker det inte till hela vägen.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#4 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 29 December 2009 - 16:40

Raw Deal/Hårda Bud (1986)

Mark Kaminsky är en föredetta FBI-Agent som jobbar som sheriff. När sonen till en gammal vän blir dödad av maffian så får han erbjudandet att infiltrera Maffian och hitta ett sätt att krossa den från insidan. Med det nya namnet Joseph P. Brenner blir han Maffians nya stjärnskott.

Klassisk action med Arnold Schwarzenegger i högform. 80-tals action när den är som bäst.

7,5/10


High School Musical 2

Troy goes Darkside! Ryan goes Lightside!
Det är sommarlov. Troy, Gabriella och deras vänner får jobb på en exlusiv Golfklubb där Sharpay är medlem. Besluten att få Troy att falla för henne, börjar Sharpay att locka honom med lyx, framgång och stupendie till hans dröm-Universitet. Samtidigt får Sharpay's missbehandling av sin tvillingbror Ryan resultatet att han börjar umgås med de andra istället.

Jag fann ettan helt OK men jag gillade den här mycket bättre. Medans ettan var lite för showig och därmed överdriven som en musikal på scen så blev 2:an mer en film med musik&dans-inslag. Bättre skådespeleri, bättre sånger, och mycket bättre handling.
Jag gillade hur Ryan äntligen lämnade Sharpay's skugga och gick över till "the godguys" och hans hämd i slutet var klockren. :D
Lite väl sötsliskigt perfekt i slutet men det får man stå ut med i den här typen av film. Det hör till musikaler.

7/10

Edited by Crusader, 29 December 2009 - 18:23.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#5 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 December 2009 - 17:17

Crash (2004)

Filmen skildrar ett dygn i Los Angeles och ett antal människor i deras vardag, samt hur deras liv på de underligaste sätt flätas samman i händelser, tankar och genom ödet. Det är egentligen inte en episodfilm i den bemärkelsen, utan mer en smart kedja av berättelser som sakta och säkert drar in dig i det resonemang som är meningen att hela tiden öppna ögonen på dig. Och jag tycker verkligen att den lyckas väldigt bra med det.

För det här är en oerhört bra film. Människors fördomar, deras alienering från såväl samhället som sig själva och den avtrubbade inställningen till det som man innerst inne vet är rätt blir tydliga och är väldigt väl beskrivna. Matt Dillon, är den vuxne sonen som tar ut sin frustration över sin fars sjukdom i tydliga rasistiska tendenser.

Sandra Bullock övertygar i sin roll som white trash som drar alla invandrare över en kam efter att ha blivit överfallen tillsammans med sin man, och distriktsåklagaren, spelad av Brendan Fraser. De ser de mindre lyckligt lottade människorna i samhället enbart som politiska redskap.

Självklart hinner verkligheten och mänskligheten ikapp dessa och alla andra i filmen under dess knappa två timmar, och frågan är väl om detfullt ut går att berätta en sådan viktig och allvarlig sak under denna tidsrymd.

Men det är en bra start om inte annat. En film, vars handling öppnar ögonen på dom som ser den och som erbjuder till eftertanke. Filmen känns lika aktuell idag som den gjorde när den kom och jag tror den kommer vara minst, om inte mer, lika aktuell om 10 år då dessa tendenser som återfinns i filmen tyvärr säkert inte har blivit mycket bättre.

Filmen har ett underbart bra manus och samma man som står bakom det, står även för filmens regi. Även den väldigt väl utförd. Filmen är pefekt castad och det är imponerande att man har lyckats med att samla så många bra skådespelare i en och samma film. Men troligtvis var det filmens manus och dess viktiga budksap som berörde dom flesta när dom blev tillfrågade.

I det stora hela så är det här en riktigt bra film. En riktigt bra handling med ett fint samt viktigt budskap. Perfekt dramaturgi. Mycket bra val av skådespelare. Perfekt musik. Ja, allt är bra helt enkelt. Se den!

ETT MÄSTERVERK

===

The Hills Run Red (2009)

Filmen kretsar kring en kille vid namn Tyler som är nära på besatt av en 80-tals slasherfilm vid namn "The Hills Run Red" som var för vågad för publiken när den släpptes att alla kopior av filmen förstördes. I sin iver att hitta denna film bestämmer han sig för att med hjälp av flickvännen Serina och kompisen Lalo göra en dokumentär om sökandet efter vad som kan vara den enda kopian av filmen. Efter att ha hittat regissörens dotter kommer de kopian på spåret och en resa in i filmens värld inleds.

Filmens handling var det som sänkte filmen. Skådespelarna är bra och likaså är karaktärerna bra och intressanta. Det började bra tycker jag med att måla upp en historia om en mytomspunnen film som var så vågad för publiken att den togs bort från biograferna. Det är ju faktiskt någonting som har hänt just skräckfilmer i en massa länder, inte minst här i sverige på det glada 1980-talet då filmcensuren härjade vilt.

Sedan gillade jag själva uppstarten av letandet av filmen, inspelningsplats och den försvunna regissören. Men tyvärr stod det tidigt klart att den som dom fick hjälp av inte hade rent mjöl i påsen och någonstans där började det att spåra ut. Twisten på slutet räddade den sista halvan av filmen, men jag tycker det mer blev en uttjatad historia där dom gamla vanliga klichéerna stod som spön i backen.

DÅLIG

===

Burn After Reading (2008)

Mannen med grå kostym kommer in i rummet och lämnar det skrikandes. Han heter Osbourne Cox och jobbar vid en av CIA:s utlandsgrupper. Han har inga barn, en trött fru som önskar att livet vore lite mer spännande samt ett välordnat hem. In i hans liv kommer ett antal personligheter som han själv, trots sin analytiska förmåga aldrig hade kunnat förutse skulle bli en så stor del av hans liv.

Möt Chad och Linda. Dom får av en ren slump tag på CIA-material, som de anser är superhemlig information. Sportdrycksdrickande Chad är övertygad om att informationen som de har hittat, kan användas till deras fördel. Resten av personalen på gymmet är skeptiska, men Linda, vars stora mål är att skönhetsoperera sig, ser sin chans att få pengar till operationer sedan det visat sig vara svårt via mer lagliga instanser.

In i bilden kommer även den före detta säkerhetskillen Harry som med en laddad revolver tätt intill bröstet lever med sin fru, vänstrar med andras fruar och bygger en mystisk apparat i källaren.

Handlingen i den här filmen är sannerligen inte lätt att beskriva. Dels är den riktigt skruvad, men det finns även många väntade, och mer oväntade, vändningar som ställer allt på sin spets. Något som man märker direkt är att detta är en film signerad bröderna Ethan och Joel Coen. Deras sätt att väva ihop intressanta karaktärer tillsammans med en minst lika intressant handling och sedan tillsätta en dos skruvad humor finns alla med i den här filmen.

Något som man dessutom har lyckats extra bra med är att tillsätta rollerna med precis rätt skådespelare. Flera varav säkert dessutom är polare med Ethan och Joel. Att göra en film med sina polare i Hollywood är riskabelt, se bara hur illa det går om man heter Steven Soderbergh och som samlar ihop sina vänner och gör filmer som alla kallas för "Ocean's någonting". Här lyckas man dock med bravur att väva in den där känslan av gemenskap i filmens karaktärer och handling. Det märks att alla har haft det riktigt roligt att spela in filmen och det smittar av sig på mig som ser den.

Den skådespelare som kanske överraskar mest är nog John Malkovich som spelar Osbourne Cox. John Malkovich är en riktigt bra skådespelare, men dom senaste åren har det känts som att han har valt roller efter hur mycket pengar han har blivit erbjuden. Jag har saknat glöden i hans insatser i filmer som t.ex. Eragon, Beowulf och Mutant Chronicles. Här får han då chansen att bevisa att han faktiskt inte har tappat stinget helt. En annan skådespelare som är över förväntan är Brad Pitt. Här gör han en riktigt rolig karaktär och jag blev bra överraskad att han kunde vara så rolig.

Så om man vill se en typisk Coen-film, som dessutom är väldigt välspelad och mycket rolig så ska man ta sig en titt på den här filmen.

BRA

#6 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 31 December 2009 - 00:23

Håller med dig om Crash: första gången jag såg den blev jag helt tagen av den och blev mäkta imponerad hur de lyckades hålla ihop helheten med alla sidestorys som ändå hörde ihop. :thumbsup: Njuter än idag när jag ser om den och lär väl göra det även om 10 år :P

Hills Run Red tyckte jag lite tvärtom: trots intressant story så hade den en trög start med skådespelare som inte riktigt blivit varm i kläderna. Den tog sig dock och det var kul att följa storyn som trappades upp. Tror dock att den vunnit mer på bättre skådespelare, framförallt Sophie Monk klarade inte av att leverera.
Slutet lyfte hela filmen måste jag faktiskt erkänna.
Inget mästerverk, men klart godkänt från mig :)

Den sista har jag inte sett än, men den finns på min att-se-lista.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#7 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 31 December 2009 - 01:54

Scarface

Tony Montana, och hans bästa vän Manny, flyr Kommunismens Cuba för att slå stort i USA. Snart har Tony's fräkhet och ovilja att krypa gjort att han vuxit sig allt starkare i USA's kriminella värld av knarklangare.

Jag har sett filmen många gånger men jag kan aldrig förstå hur folk kan se den som ett mästervärk och hylla den till skyarna som de gör. Jag tycker filmen är bra men långt ifrån en av världens bästa. Inte bara är den extremt överdriven, och inte på ett roligt sätt, utan den är dessutom extremt gnällig. Första halvan är riktigt riktigt bra men sedan blir det bara en massa gnäll, en massa "f*ck", skrikande, deppande och en jäkla massa knark. Ärligt talat, Tony borde ha dött av överdos halvägs in i filmen. Han sniffar ränder tjocka som en arm och när han har ett stort berg av pulver på skrivbordet och bara sätter näsan i den och snortar så känns det löjligt.
För att inte tala om slutet när ett tio tal personer med maskingevär står och brassa på och han forfarande står kvar, hoppar och skriker. Visst, coolt kanske, men extremt överdrivet mer än vad aktionfilmer brukar ha. Jag kan förstå varför filmen en gång kliptes till 80 min lång för 3 timmars versionen tröttnar man på.
Men som sagt, den är ändå bra. Men någon Godfather är den inte.

6,5/10



Harry Potter and the Order of the Phoenix

Lika bra 3:e gången. :)

10/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#8 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 31 December 2009 - 02:08

Scarface
.
Men som sagt, den är ändå bra. Men någon Godfather är den inte.

Håller med.

Harry Potter and the Order of the Phoenix

Lika bra 3:e gången. :)

10/10

Gillar du alla filmerna? Förlåt, jag har säkert missat dina recensioner av de andra filmerna.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#9 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 31 December 2009 - 14:46



Harry Potter and the Order of the Phoenix

Lika bra 3:e gången. :)

10/10

Gillar du alla filmerna? Förlåt, jag har säkert missat dina recensioner av de andra filmerna.

Ja, jag gillar alla skarpt. Bara 3:an som jag finner lite sämre. Jag så igenom alla senast i sommras inför den senaste filmen. Min kompis ville se den här så därför såg jag om den nu med honom.

Du kan läsa vad jag tyckte senast jag såg igenom dem HÄR! :)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#10 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 31 December 2009 - 18:34

The Nun (2005)
Spansk skräck, alla snackar engelska visserligen, men spansk lika fullt1). Konceptet innehåller minst en nunna - behövs et mer än så för en bra koncept? Storyn funkar bra - finns en del fnurror på den röda tråden, men inget som man inte kan bortse från. Genomgående bra prestationer både framför och bakom kameran tycker jag. Själva special effekten på nunnan liksom svävande och flytande/simmande på samma gång funkar ypperligt bra . Lika så så gillar jag vattenanimationen där vattnet ser ut att rinna uppåt . Filmen är välkomponerat - till och med jag som inte påverkas nämnvärt av skräck kände spänningen stiga några snäpp på slutet. Och så en grymt snygg slutscen, som avslutas fint. -- BRA.

1) Spanien är ett land som klättrar på XCs lista över intressanta filmländer f.ö.


--
Vill också passa på och nämna för film-moderatorerna att det var aldrig min avsikt att total anarki skulle råda i SSF-trådarna. Trots det erkänner jag att även jag slarvade. Sorry.


--
Edit: Någon stjäl bokstäver från mina inlägg - för jag kan stava. :P

Edited by XC, 31 December 2009 - 18:36.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#11 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 31 December 2009 - 19:56

Vill också passa på och nämna för film-moderatorerna att det var aldrig min avsikt att total anarki skulle råda i SSF-trådarna. Trots det erkänner jag att även jag slarvade. Sorry.

Alla har vi väl slarvat men det märktes mer och mer att många nya filmer med egna trådar fick hela recensioner och mycket diskussioner runt det i denna tråd och inte där det borde vara. Därav ny tråd och förhoppning att de filmer som redan har egen tråd används som de ska.

Edited by Georgia, 31 December 2009 - 19:56.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#12 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 31 December 2009 - 20:12

Tack, Crusader för länken! Ok, ser att du gillar dem skarpt :) Tolkar jag det rätt att man kan skippa Blu-ray och köra DVD ist som har mer extramaterial?
Jag tror att jag bara sett två (eller var det tre :blink: ) och blev inte så väldans imponerad och tappade intresset att se dem som följde. Tänkte att jag tar igen det på DVD nångång. Men är det så att det bara är två filmer kvar? Kanske väntar tills det kommer en samlingsbox med alla filmerna :P

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#13 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 January 2010 - 19:52

Event Horizon (1997) [via Voddler]
Konceptet är väl helt OK: med en svag doft av Stargate och Lost in Space. Storymässigt så är den helt OK, den känns lite off ibland - men i överlag godkänd. Godkända insatser framför kameran, saknar dynamik mellan karaktärerna. Visuellt så är den överraskande bra. Kaptensstolen ombod på Lewis&Clark är dock något av det fånigaste jag sett. Slutet är OK, kan inte säga att jag varken gillar eller avskyr det. -- OK.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#14 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 01 January 2010 - 23:20

Tack, Crusader för länken! Ok, ser att du gillar dem skarpt :) Tolkar jag det rätt att man kan skippa Blu-ray och köra DVD ist som har mer extramaterial?
Jag tror att jag bara sett två (eller var det tre :blink: ) och blev inte så väldans imponerad och tappade intresset att se dem som följde. Tänkte att jag tar igen det på DVD nångång. Men är det så att det bara är två filmer kvar? Kanske väntar tills det kommer en samlingsbox med alla filmerna :P

Jo, det kan man nog. Iallafall de första 5 filmerna är bättre på DVD med extramatrialet. Speciellt nu när det är så populärt att skippa menyer på Blu-ray. Fast jag köper dem på Blu-ray pga bildkvaliteten. ;)

En samlingsbox med alla 8 filmer lär komma. Men frågan är ju vilket som blir billigast. De första 5 finns bland 2 för 99 på stormarknader. Troligen tillochmed som 3 för 99.

Jag vet inte vad det var som fick dig att inte gilla dem. jag vet att många har svårt för barnsligheten som dyker upp ibland i filmerna (oftare i de första). Men de blir mycket alvaraligare efter varje film. Senaste (6:e filmen) skulle jag nog säga var aldeles för alvarlig och hemsk för barn vilket troligen var varför de för första gången inte dubbade den till Svenska. :P


Mr.Bean's Holliday

Mr.Bean har vunnit en resa till Franska Cannes. Men i Paris råkar han orsaka att en man missar tåget medans mannen son var kvar i tåget. Mr.Bean tar sig an att hjälpa pojken men det hela förvärras när han förlorar sin väska, Pengar, Biljetter och Pass.

Underbar Roadmovie alá Mr.Bean. Jag vet att många inte gillar den men jag tycker den är helt underbar. Först och främst så är Mr.Bean som han ska vara. Och inte en massa onödiga repliker. Sedan är filmen väldigt rolig och dessutom väldigt trevlig och mysig med härlig musik. Jag önskar bara att bilresan i slutet var lite längre.

8/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#15 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 02 January 2010 - 01:45

Det ligger nåt i det du säger, Crusader: Potter filmerna jag sett tyckte jag var lite för enkla, storymässigt o karaktärerna, lite för barnsliga som du skriver. Men du säger att de förändras så jag ska nog ge dem en ny chans. Om inte annat för att se om jag kan få en hint till varför du gillar dem så mycket ;) Satsar på att hitta bra pris på DVD för jag har ju några att ta igen :) Kul att fått läsa vad du tycker om dem för som du märker har du väckt mitt intresse, tack för det!

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#16 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 January 2010 - 19:48

Fortsätter mina spontana små picknickar utanför Hollywoods stängsel.

Jodhaa Akbar (2008)
Den här filmen har jag nog i princip läst bara gott om. Rätt bra story som utspelar sig i mitten på det indiska 1500-talet. Den är kanske aningen för lång (den version jag fick tag på låg på 3½ timme). Inte för att den tappar takten eller blir stundtals tråkig. Men in smärtgräns ligger på 3 timmar iaf. Musiken är trevlig, som sig bör i filmer från Bollywood så finns det ju givetvis sång och dans nummer. Men de är inskriva i manus på ett sätt så övergången är nästan omärkbar. I övrigt så gillar jag scenografin, och det är på många sätt färgglad film. Fler bra scener, bla slutkampen mellan Jalal och Sharifuddin. Ger också produktionen i stort (både framför och bakom kameran) godkänt i övrigt. Hrithik Roshan har jag sett tidigare i Koi ... Mil Gaya och Krrish. Talangfull kille. -- BRA.

Edited by XC, 03 January 2010 - 19:48.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#17 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 03 January 2010 - 23:26

Kidnapped/Den Siste Rebellen (1971)

Basserad på Robert Louis Stevenson's (författaren till bla "The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde" och "Skattkammarön") historier "Kidnapped" och "David Balfour".
Ett blodigt inbördeskrig har kämpats i Scottland mellan klanen Stewart och klanen Cumberland, där Stewart förlorade stort.
Den snälle och ärlige David Balfour blir kidnappad av en slaveribåt med order från hans girige farbror Ebenezer Balfour.
På båten träffar han rebellen Alan Breck som hjälper honom att fly.
De beger sig till Alan's släkting James Stewart's gård för att be där. Men när den mäktige Mungo Cumberland kommer till gården blir han mördad och strider utbryter. James Stewart blir arresterad för mordet men David vet att han är oskylldig. Men kan rättvisan segra när alla bara verkar vilja blunda och får det hela överstökat genom att avrätta James Stewart?

Jag vänbtade mig mer ett episkt äventyr faktiskt och var helt oförberädd på det här politiska kriminaldramat satt i gammla Scottland för flera hundra år sedan.
En ovanlig och intresant historia även om jag kanske hade velat haft mer.

6,5/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#18 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 04 January 2010 - 14:21

Darling (2007)
Hajpad svensk film av Johan Kling som jag funderat på att se länge, men det blev av först när den kom på TV. Bernards, en avpolleterad & nyskild 60+ ingenjör, vägar korsas med Eva, en 20-nånting stureplansstjej på McD där båda av olika omständigheter tvingas ta jobb. Viss, oväntad vänskap uppstår.

För klyschig när det gäller skildringen av bratsen, och det händer betydligt mindre än jag hade hoppats på mellan huvudpersonerna. Men tajt och välskriven dialog och bra personregi. Skön musik.

Betyg: OK.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#19 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 05 January 2010 - 00:15

Harry Potter and the Half-Blood Prince

Lika bra som sist. :)

10/10+
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#20 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 05 January 2010 - 23:27

Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back

Vad kan jag säga som jag inte har sagt så många gånger innan?

10/10


Mrs. Doubtfire (1993)

Miranda Hillard får nog av sin oseriöse make Daniel och tar ut skiljsmässa. Men Daniel klarar inte av tanken att inte få se sina barn varje dag och klär ut sig till en gammal Engelsk dam i 50-års åldern och tar anställning hos sitt ex som hushållerska.

Baserad på boken "Alias Madame Doubtfire". Robin Williams i högform. Rolig, underhållande och varm.

8/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#21 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 07 January 2010 - 00:01

Maverick (1994)

Bret Maverick är en spelare, bedragare och jäkla snabb på att dra. En dag träffar han den vackra korspelande bedragerskan Annabelle och när dessutom Marshal Zane Cooper ger sig in i leken då går spelet i full gång.

Väldigt underhållande stjärnspäckad Westernkomedi, uppföjare på den klassiska TV-serien vid samma namn med James Garner (som här spelar Zane Cooper). En massa vändningar nästan så det blir förmycket.
Att Bret ibland kallas Bart är en hyllning till TV-serien där huvudkaraktärerna var hans far Bret och farbror Bart.
Karaktärerna Bret och Baret har dykt up i ett flertal TV-serier genom åren med samma skådespelare.

8/10

Edited by Crusader, 07 January 2010 - 00:16.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#22 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 08 January 2010 - 02:42

The Karate Kid: Part III (1989)

Daniel och Mr. Miyagi återvänder till Amerika bara för att få veta att Mr. Miyagi har förlorat jobbet. Daniel bestämmer sig för att hjälpa Mr. Miyagi att uppfylla sin dröm att starta en Bonzai-affär.
Samtidigt planerar John Kreese och hans gammla Vietnam-veteran polare Terry Silver att hämnas den förudmjukelse som Daniel och Mr. Miyagi gav John Kreese för ett år sedan.

Lever inte upp till de 2 första filmerna utan är snarare ett steg ned. Daniel är plötsligt sämre på Karate än han var i förra filmen och storyn lyckas aldrig få någon riktig intesivitet.
Och slutet på filmen är riktigt dåligt. Medans 2:an fortsatte där ettan slutade så var det här den sista filmen och man skulle ha velat se någon mer avslutning än en ny turnering. Dessutom var slustriden långt från episk.
Det hade passat mycket bättre med en brutal strid mellan Daniel och John Kreese och slutat med att John Kreese och hans polare blev arresterade eller något. Nu blev det istället oavslutat med att John Kreese och Terry Silver skulle starta en massa Karateskolor utan n¨ågon form av avslutning mer än att Daniel vann turneringen.
Kanske var det inte meningen att bli sista filmen om Daniel men jag förstår varför den blev det.

6/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#23 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 January 2010 - 09:02

Kan hålla med där - det känns som om man öppnat för en film till som fortsätter härifrån, men de flesta undrar nog snarare varför den här filmen blev till i över huvud taget. Visserligen gjorde man en film till - som är lite bättre dessutom. Men det är ju inte samma sak när inte Daniel är med.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#24 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 08 January 2010 - 23:30

The 13th Warrior/Eaters of the Dead: The Manuscript of Ibn Fadlan Relating His Experiences with the Northmen in A.D. 922 (1999)

Ahmed Ibn Fadlan skickas norrut som Ambassadör till Arabien. Där träffar han på en grupp Vikingar och blir ofrivilligt utagen till att vara en av 13 krigare som skickas till Norden för att rädda en by från de legendariska människoätande Wendolerna.

Baserad på boken av samma namn, skriven av Michael Crichton (Lost World, The Andromeda Strain, Jurassic Park) som är baserad på den riktiga Ahmed Ibn Fadlan's resa till norden och möte med vikingarna (som senare visade sig vara en förfalskning) samt Beowulf-sagan. Bara att istället för en demon så är det de sista Neandertalarna som kallas Wendolerna.
Michael Crichton skrev boken som en alternativ tolkning av Beowulf för att visa att man kan skriva om Beowulf för att göra storyn mer intresant för de som finner den tråkig.
Underhållande spännande episk äventyrsfilm. Påminner mycket om Beowulf fast med en mycket enklare story och mindre förvirrande. Dessutom har den en intresant uppbygnad där Ahmed, som är den 13:e krigaren, mer är den som ser äventyret för att sedan skriva om dem och den riktiga hjälten är Vikingen Buliwyf, som Ahmed betraktar.

8/10

Edited by Crusader, 08 January 2010 - 23:52.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#25 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 09 January 2010 - 03:21

Shallow Ground (2004)

En naken tonårspojke neddränkt i blod dyker upp på den lokale Sheriffstationen 1 år efter en lokal seriemördare senast slog till. Blodet visar sig komma från en massa olika människor likaså fingeravtrycken och rör någon vid blodet så ser personen brutala bilder från det förflutna.

Spännande nagelbitare som lika väl kunde ha varit en Stephen King film. Bra kuslig stämning och intresant handling. Men ändå så fattas det något. Och slutet var bara löjligt och totalt opassande. Jag menar, själarna från mördarna kom tillbaka för att hämnas på själarna som hämnades sin död och så en rocklåt i slutet. Vad tänkte de på? :rolleyes:

7/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif