Jump to content

Photo

Vad läser du just nu FÖRUTOM SF/F/S?


  • Please log in to reply
102 replies to this topic

#76 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 12 May 2008 - 14:44

Har du några fler bra tips på böcker som liknar Pompeji på ett eller flera sätt som du läst och kan rekommendera?

*harkel* Tog ett tag innan jag såg din fråga...

Nåja, det som dyker upp är Mary Stewarts böcker om Merlin, börjar med "Kristallgrottorna". Tveksamt om Arthur-legenden kan kallas historisk, men dessa skildrar dem som om de (nästan) vore det. Riktigt bra som jag minns dem, även om det var ett tag sen. På samma tema är ju T.H. Whites Arthur-serie: klassiker.

EDIT: stafvel


Bättre sent än aldrig. :)

Tack för dina förslag. Jag ska ta mig en närmare titt på dom.

Edited by Cartman, 12 May 2008 - 14:45.


#77 blodeuedd

blodeuedd

    Captain

  • Members
  • 419 posts
  • Location:Finland - på Pampas slätten
  • Interests:Böcker, tv-film, musik etc

Posted 19 May 2008 - 09:47

Faderland av Robert Harris
Hur Europa skulle sett ut (och världen) om Tyskland vunnit WWII.
Stark bok, jag gillar what if scenarion
"You're like a drug to me. Like my own personal brand of heroine."

#78 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 19 May 2008 - 12:48

Läste precis ut The B.T.K Murders av Carlton Smith. En intressant inblick i förspelet och efterspelet när man lyckades locka fram den notoriska seriemördaren Dennis Rader aka B.T.K och få honom fäld.

#79 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 22 May 2008 - 09:15

Elektricitet av David Bodanis
Populärvetenskaplig bok om upptäckandet av elekricitet, hur det påverkat våra liv samt hur det styr våra kroppar ("allting" i oss styrs ju av elektriska impulser). Intressant och lättläst, med en hel del kul anekdoter. Ett exempel är att Thomas Alva Edison (han med glödlampan, skivspelaren mm.) egentligen var mer av en dåtidens Microsoft på så sätt att han skannade av den vetenskapliga världen efter nya uppfinningar, förbättrade dem och tog nya patent. På så sätt blev han rik och kunde anställa ett helt gäng med uppfinnare/konstruktörer som gjorde jobbet åt honom - och honom själv ännu rikare...

Också en del mer sorgliga: Alan Turing, som "tänkte ut" datorer och program blev fälld för homosexualitet, tvingades äta kvinnliga könshormoner och begick till slut självmord när han helt isolerad från vänner och kollegor upptäckte att han börjat få bröst av behandligen :(
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#80 Fantastix

Fantastix

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 59 posts

Posted 23 May 2008 - 10:26

Läser som bäst Boudica av Vanessa Collingridge. En intressant bok om en av de riktiga krigardrottningar som funnits.

Hon tog upp kampen mot romarna i Brittanien år 60. Boudica ledde kelternas uppror mot Romarna och tog sitt liv samma år. Boken berättar också om Caesars invadering av Brittannien. En mycket bra och intressant bok för dem som är intresserad av fornhistoria.

Finns annars en film om Boudica också. Gjordes 2003 och för alla som gillar b-filmer är detta ett måste. IMDB

#81 blodeuedd

blodeuedd

    Captain

  • Members
  • 419 posts
  • Location:Finland - på Pampas slätten
  • Interests:Böcker, tv-film, musik etc

Posted 06 June 2008 - 11:03

6 grader av Mark Lynas

Vad kan jag säga, vi är sååå illa ute om vi inte gör nåt drastiskt inom de närmaste åren och då är det kanske ändå för sent
"You're like a drug to me. Like my own personal brand of heroine."

#82 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 06 June 2008 - 15:26

Läste just ut Flyga Drake, av Khaleid Hosseini. Värd hypen.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#83 blodeuedd

blodeuedd

    Captain

  • Members
  • 419 posts
  • Location:Finland - på Pampas slätten
  • Interests:Böcker, tv-film, musik etc

Posted 12 July 2008 - 08:57

people of the book av Geraldine Brooks

Bra bok som är inspirerad av den sanna historien om Haggadan från Sarajevo. Författaren har tagit sig friheter och berättar dess väg från Spanien till Sarajevo och hur hon som fixar upp den hittar ledtrådar

Edited by blodeuedd, 14 July 2008 - 11:42.

"You're like a drug to me. Like my own personal brand of heroine."

#84 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 09 August 2008 - 02:13

Just nu läser (lyssnar egentligen, men ändå) jag "Ondskan" av Guillou.

Förvånansvärt mycket bättre än jag trodde den skulle vara. Kul att Pierre dyker upp i senare böcker av Guillou också (förutom Ponti då, naturligtvis).

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#85 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 15 September 2008 - 15:48

Började läsa My Boring-Ass Life: The Uncomfortably Candid Diary of Kevin Smith under helgen. Lika bra nu som förra gången jag läste boken. Tycker att Kevin Smith's liv verkar vara allt annat än tråkigt.

Edited by Cartman, 15 September 2008 - 15:49.


#86 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 15 October 2008 - 14:20

Har precis läst ut Den Tredje Hemligheten av Steve Berry.
Jag har aldrig läst eller hört talas om den författaren förut, men chansade lite när jag köpte böckerna.
Den Tredje Hemligheten var riktigt bra fast det handlar om Påvar, kardinaler mm. och vad som sker i Vatikanstaten och deras försök att mörka vissa saker som sägs i profetior mm. inom kristendomen/katolicismen.
Kan ju inte säga att jag är speciellt religiös, men man kan ju börja fundera lite om det går till så här i verkligheten.

Och nu har jag börjat med hans andra bok; Tempelriddarens Arv.
Har inte kommit så långt men vem kan inte motstå att fascineras av Tempelriddarordens hemligheter och deras uppgång och fall ^_^
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#87 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 18 October 2008 - 12:32

Läst färdigt Tempelriddarens Arv och den var riktigt bra.

Blir att hålla utkik efter fler böcker av Steve Berry, och Alexandriakoden borde nog komma i pocket så småningom, sen verkar det som om det finns 4-5 böcker till som inte är översatta.

Har nu börjat att läsa Dan Brown's Gåtornas Palats.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#88 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 20 October 2008 - 13:32

Nu går det fort att läsa, allt annat får ligga i träda ;)

Läste ut Gåtornas Palats i går och håller nu på med I Cirkelns Mitt även den av Dan Brown.
Blir väl färdig med den i dag skulle jag nog tro ^_^

Gåtornas Palats är ju lite av en tankeställare, nu vet jag inte hur mycket som är sant om NSA och deras buggning av all mailtrafik mm. speciellt krypterade mail. Men jag har ett svagt minne av att det har stått om något liknande för ett par år sen, blev väl något av en skandal eftersom ingen visste om vad dom gjorde.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#89 blodeuedd

blodeuedd

    Captain

  • Members
  • 419 posts
  • Location:Finland - på Pampas slätten
  • Interests:Böcker, tv-film, musik etc

Posted 01 January 2009 - 18:30

Flickan som vävde sidenmattor av Anita Amirrezvani

Min andra bok som utspelas i persien/iran på en vecka. Den är ok, och jag gillar historiska böcker
"You're like a drug to me. Like my own personal brand of heroine."

#90 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 03 January 2009 - 10:07

Gladiatrix :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#91 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 January 2009 - 13:09

Tänkte små-chocka hjärnan med något icke-SF/F och icke-FanFiction.

ABBA - The Story: Berättelsen om supergruppen
Av: Carl Magnus Palm


Har läst ca 100 sidor in i boken och jag tycker den är både intressant och välskriven så här långt. :)

Edited by XC, 06 January 2009 - 13:09.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#92 Noveau

Noveau

    Commander

  • Members
  • 211 posts

Posted 07 January 2009 - 13:13

Läser just nu Jesus - Jude, rebell, Gud? av Sören Wibeck

Är intresserad av religion ut ett rent "samhälleligt" perspektiv och ville lära mig mer om den historiska personen Jesus. Boken är en historisk biografi (det man nu med hyffsad sannolikhet kan säga om personen) fri från religiöst hokuspokus.

#93 Fantastix

Fantastix

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 59 posts

Posted 08 January 2009 - 08:49

Läser som bäst Terry Brightons bok Hell Riders - The Truth about The Charge of The Light Brigade. En mycket intressant bok om en av krigshistoriens stora missar. Denna attack som gett oss sådana poemer som Lord Alfred Tennysons Charge of The Light Brigade och Iron Maidens The Trooper.

Fascinerande insikt i 1800-talets engleska kavalleriet där vilken adel som helst kunde köpa sig en officerstitel, t.om ett helt regemente.

En annan bok jag nyligen läste färdigt var Frank M. Stentons Anglo-Saxon England. Även detta en mycket intressat (men litet tråkig ibland) bok om den tiden när England härskades av Nordbor.

#94 Tom_Hell

Tom_Hell

    Senior Commander

  • Members
  • 300 posts
  • Location:Vintergatan, Jorden, Europa, Sverige, Örebro
  • Interests:Kiss, Star Trek, Spel, Film, Sci-Fi, Fantasy

Posted 12 January 2009 - 06:44

Den hemlige kocken av Mats-Eric Nilsson.
"Var får US Gold alla galna namn till spel ifrån? Jo, varje gång ett obetitlat spel dyker upp håller de en företagstävling med ett lämpligt pris. Det var så Psycho Pigs UXB fick sitt namn, och priset var ett kilo prima bacon."
/Nyhetstext i den engelska tidningen Crash, nr 57 1988

--> Retroguiden - ger dig mervärde på dina gamla spel

#95 blodeuedd

blodeuedd

    Captain

  • Members
  • 419 posts
  • Location:Finland - på Pampas slätten
  • Interests:Böcker, tv-film, musik etc

Posted 11 February 2009 - 15:09

Mina ex av Jane Moore

Blev förbannad på huvudpersonen efter nån sida
"You're like a drug to me. Like my own personal brand of heroine."

#96 blodeuedd

blodeuedd

    Captain

  • Members
  • 419 posts
  • Location:Finland - på Pampas slätten
  • Interests:Böcker, tv-film, musik etc

Posted 17 February 2009 - 09:02

The Greatest Knight av Elisabeth Chadwick

Har alltid haft en weak spot för medeltiden
"You're like a drug to me. Like my own personal brand of heroine."

#97 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 14 April 2009 - 09:12

Undergång av Jared Diamond

Diskuterar de faktorer som avgör varför civilisationer inte klarar sig och går under, från påskön och vikingar på Grönland till dagens Rwanda. Väldigt intressant och välskrivet - om än mångordigt. (I den tidigare, lika bra Vete, Vapen, Virus beskriver han hur det västerländska samhället kunde komma att ta närmast världsherravälde.)

Edited by Fiskrens, 14 April 2009 - 09:13.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#98 Spacer

Spacer

    Senior Captain

  • Members
  • 591 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 28 August 2009 - 01:42

Efter att ha hört ett intressant program i statsradions P1, om deckarförfattaren Lawrence Blocks böcker, blev jag intresserad av att läsa de två primära bokserierna från honom. Den ene om Inbrottstjuven Bearnie Roddenbarr och den andre om detektiven Matthew Scudder, båda utspelar sig i New York. Så håller nu på med de två första böckerna med vardera karaktär, The Burglar In The Closet och Sins Of The Fathers. De två olika bokserierna får väl sägas inte ha så mycket mer gemensamt än att de utspelas runt Manhattan. Serien om Inbrottstjuven är lättsam och rolig medans Matthew Scudder böckerna är våldsamma och nedtonade. Gillar bägge böcker hittills så det blir nog två bokserier att samla på. Läser också Candace Bushnells (Sex And The City) böcker vilka är väldigt roliga och får rekommenderas till alla som gillar Sex And The City.

#99 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 06 December 2010 - 13:10

Just nu läser jag http://arxiv.org/PS_...0809.0318v3.pdf

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#100 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 26 January 2011 - 23:54

The Rise and Fall of the Third Reich.
ಠ_ಠ