Jump to content

Spidde's Content

There have been 712 items by Spidde (Search limited from 17-May 23)


By content type

See this member's


Sort by                Order  

#165878 Vad läser du just nu?

Posted by Spidde on 09 June 2008 - 18:06 in Serietidningar: Spoilers

Jo, jag tror också att de kommer lyckas få till något riktigt bra med Amazing Spider-man förr eller senare. Men det känns inte som den sammanhängande storyn är tillräckligt stark/intressant för att man ska vara riktigt intresserad nog att följa serien varje vecka.

Att Astonishing X-Men var väldigt lik Claremonts/Byrnes Uncanny X-Men håller jag med om (t.ex. en karaktär som försvinner/"dör" men alla vet ju att hon kommer komma tillbaks förr eller senare. Och massa tråkiga aliens :P ). De flesta tycker ju det är jättebra, men själv hade jag hellre sett att de gått vidare på spåret som Grant Morrison påbörjade med New X-Men. De serier som kommer nu verkar vara lite i den andan :) Men en sak som jag kommer minnas med Whedons run av Astonishing X-Men var att den alltid var extremt snyggt tecknad, och jag hoppas att serien kommer fortsätta vara lika snygg. Och karaktärerna var faktiskt väldigt välskrivna, även om jag inte tycker att serien hade någon egentlig karaktärsutveckling.



#165767 Vad läser du just nu?

Posted by Spidde on 08 June 2008 - 11:01 in Serietidningar: Spoilers

Händer inte så mycket i den här tråden? Är folk lata med serieläsandet, eller vad är grejen? :P

Måste tyvärr säga att jag tröttnat lite på Amazing Spider-man. Första månaden med Brand New Day var kul och snöstoryn var hur snygg som helst, men annars känns det mest som en overload av serier. Tre tidningar per månad av kvalité som mycket väl kan ifrågasättas gör mig lite tveksam till min fortsatta läsning. :(

Jag har läst Whedons sista Astonishing X-Men också i form av Giant Size Astonishing X-Men och slutet var helt OK. Har inte riktigt gillat de senaste "arcsen" men helt OK läsning är det ändå. Ser mycket fram emot Astonishing X-Men i Ellis regi som kommer i juli. Kommer nog bli rätt nice. Mer jordnära, den första storyn handlar om en mutant-seriemördare. Kan bli kul. Och Storm och Dazzler verkar vara stadiga medlemmar :) En sketch-book är ute nu med nya designer på dräkter m.m. och det ser verkligen schysst ut. Inga större förändringar visserligen, men helt klart snygga dräkter.

Har också läst de nya American Splendor och de är bra som vanligt :)

Bäst just nu är dock Kick-Ass av Mark Millar och Romita Jr. Fyfan vilken schysst serie. Den har allt som Spider-man inte har. Tre nummer har utkommit hittills och den verkar sälja sjukt bra och redan efter tre nummer är det bestämta att det ska göras långfilm av serien :) Det tredje numret var lika bra som de tidigare med en cool och extremt blodig avslutning. Kick-Ass är ett fenomen och jag rekommenderar alla att haka på tåget redan nu. Det är en våldsam, välskriven och cool serie med snygga bilder och mer och bättre referenser till modern pop-kultur än någon annan serie just nu. Som en mer våldsam och jordnära (inga superkrafter här inte) Runaways. Och eftersom Runaways är totalt uppfuckad av Whedon och utkommer med ett nummer per halvår (om man har tur) är det här det enda riktiga alternativet för oss som gillar välskriva och träffsäkra ungdomsskildringar i rå serieform :)

Edit: Måste tillägga att den pågående arcen i Uncanny X-Men är riktigt festlig. Kanske inte så jättebra, men gosh så trevlig den är. Handlar om en mutant som gör om San Fransisco till hur staden såg ut på 60-talet med hippies och peace and love. Hela staden och dess invånare är förändrad. Det är riktigt kul att se Cyclops, Emma Frost m.fl. i hippie-versioner av sina dräkter. Hög mysfaktor.



#165740 Skillnaden mellan Superhjältar i Film/TV och Serietidningar

Posted by Spidde on 07 June 2008 - 18:06 in Filmer: Spoilers

Jag ber om ursäkt om jag skrivit något som uppfattats som kränkande, det var inte meningen. :)

Sen tycker jag att det här är en diskussion som saknar början och jag kan inte heller så något vettigt slut. Ingen verkar veta vad som diskuteras. :P Och trådskaparen brukar mest skapa trådar som (för mig) är totalt obegripliga, och därför borde jag kanske sluta skriva i hans trådar. Och detta blir därför mitt sista inlägg i en Supertreck-tråd. No disrespect.

Peace out!



#165656 Skillnaden mellan Superhjältar i Film/TV och Serietidningar

Posted by Spidde on 06 June 2008 - 10:14 in Filmer: Spoilers

Haha, ganska intressant tråd. Tycker att ni bör vara medvetna om att det är en Supertreck-tråd och deras främsta syfte brukar vara att förvirra/förbrylla/provocera läsaren vilket gör att diskussionen med största sannolikhet inte kommer leda någonstans :P

För min del får superhjältarna i filmer se ut hur fan de vill. Meningen är att det ska funka bra som film. Serietidningar är serietidningar och filmer är filmer. En tecknare kan "styra" kroppen på ett helt annat sätt än en regissör. Att bry sig om hur vältränad en skådespelare istället för hur bra han är som skådespelare är det dummaste man kan göra. Jag tycker inte ens att superhjältarna behöver likna serieoriginalen särskilt mycket. Har Batman två spetsiga öron och mantel är jag nöjd.

Och nu har jag också gjort en Supertreck och postat en fullständigt oförståelig post.



#165514 Lost - Säsong 4

Posted by Spidde on 04 June 2008 - 22:39 in TV-Program

Oj, vilken lysande säsongsfinal. Nästan perfekt. Några avslut och en hel del cliffhangers, precis som det ska vara. Det är avsnitt som de här som får mig att tycka att LOST är den bästa TV-serien i sin kategori. Någonsin. Det kommer bli jobbigt att vänta på nästa säsong.



#165208 Sommar 2008

Posted by Spidde on 01 June 2008 - 17:24 in Off Topic

Snälle Hulken, det låter som en rätt schysst sommar. Och hur i h*lvete lyckas du få tag på Springsteen-biljetter hela tiden? :P



#165206 Vad läser du just nu INOM Scifi, Fantasy & Skräck?

Posted by Spidde on 01 June 2008 - 17:03 in Böcker

Nu har jag läst ut Vägen som jag nämnde två poster ovan. Den var riktigt, riktigt bra. Tog en liten stund att komma in i den, men sen var den ganska hypnotiserande. Väldigt välskriven, intressant, spännande, rörande och gripande. Och när det väl blir action är det spännande utav helvete :) Rekommenderas varmt till alla! :)

Edit: Måste fortsätta hylla den här boken lite till. Det är en framtida klassiker i genren, så LÄS, LÄS, LÄS! :)



#165181 En tråd om väder

Posted by Spidde on 01 June 2008 - 13:36 in Off Topic

Ge mig tillbaks vintern.

:P



#165085 Batman: The Dark Knight

Posted by Spidde on 31 May 2008 - 13:41 in Filmer

Jag såg om Batman Begins för nån vecka sen och gillade den mycket bättre än senast. The Dark Knight är nog den blockbuster-film jag ser fram emot allra mest i sommar, tror att den kan bli riktigt, riktigt bra :)



#165000 Lost - Säsong 4

Posted by Spidde on 30 May 2008 - 12:41 in TV-Program

Jo, det är samma skådespelare som spelade Jacks pappa. Att Claire och Jack är släkt avslöjades redan i säsong två.


OK tack. Spidde=Klantarsle :P



#164954 Lost - Säsong 4

Posted by Spidde on 30 May 2008 - 10:25 in TV-Program

Jag tycker nog personligen att Claire varit den mest spännande karaktären de senaste veckorna. Hon följer med nån slags konstig man som säger sig vara hennes farsa (jag kommer inte riktigt ihåg hur han såg ut men det var ju helt klart inte samma skådespelare som spelar Jacks pappa...eller?) och nåt avsnitt senare får man se henne sitta helt "psycho" och förändrad och le mystiskt i "the cabin". Anledningen till att Kate tar hand om Aaron är alltså att Claire övergav honom för att gå och vara underlig inne i djungeln. Mycket intressant...och så är hon Jacks halvsyster också (klassisk såpa-grej visserligen, men ändå ganska coolt).

Jag tyckte det var schysst att man fick se hur "Oceanic 6" blev mottagna av media i förra avsnittet, och hur de ljög ihop en story om att de var de enda överlevande.

Ser fram emot säsongsfinalen, fast sen lär det väl dröja ett bra tag innan man får se LOST igen. Typ nästa vår eller något ditåt antar jag :(



#164882 Håkan Hellström

Posted by Spidde on 29 May 2008 - 18:03 in Musik

Tycker alla borde lyssna på låten Hurricane Gilbert som kan vara en av Håkans finaste och bästa låtar och sen kolla om de håller fast vid sina åsikter: :)

Hofling: Springsteen och Beach Boys är fina grejer :)



#164794 Håkan Hellström

Posted by Spidde on 29 May 2008 - 08:22 in Musik

Jag håller Håkan Hellström mycket högt. Det är unikt att någon som gör så skev och kantstött musik (vilket jag ofta tycker utmärker bra musik) får ett så stort genomslag i det här musikaliskt inavlade landet. Hans låtar och uttryck är personligt, och han har känsla för ord och melodier som få andra svenska artister. Nya skivan innehåller flertalet guldkorn tycker jag.

Men David Bowie är förstås bättre ;)



#164793 Vad läser du just nu INOM Scifi, Fantasy & Skräck?

Posted by Spidde on 29 May 2008 - 08:18 in Böcker

Började läsa "Vägen" av Cormac McCarthy (han som skrev boken "No country for old men" som som film vann en massa Oscars i år). Boken fick Pulitzerpriset förra året och har blivit överöst med en massa positiv kritik. Har inte kommit långt än (boken är ganska tunn, men det gå relativt långsamt att läsa) man kan säga att det är väldigt välskrivet och intressant, och väldigt, väldigt dystert. Det är en "efter katastrofen"-skildring om en far och en son som vandrar genom ett öde (och farligt) amerikanskt landskap. Tror den säkert skulle kunna uppskattas av ett flertal SFN'are så vill man prova på lite ny "finkulturell" sci-fi så är det har nog ett utmärkt förslag. Jag återkommer när jag har läst klart boken :)



#164636 ARGH!/*snyft* v.2

Posted by Spidde on 28 May 2008 - 06:56 in Medlemshörnan

De flesta butiker håller väl koll på vad som ska köpas in genom att kolla vad som säljs. Så "stödköp" borde verkligen funka här: se till att köpa hela lagret hobnobs/mannafrutti någon gång ibland, så är tillgången säkrad :P


Jo, det borde man kanske göra. Hobnobs lär ju klara sig ett rätt bra tag utan att bli "dåliga". :D

En annan ARGH!-grej är ju att det lär bli jättefint väder här de kommande dagarna. Inget fel med det egentligen, men måste man plugga föredrar jag snöstorm/regn och ruskväder :P



#164635 Lost - Säsong 4

Posted by Spidde on 28 May 2008 - 06:53 in TV-Program

Ingen som kollar på LOST längre här?

Jag tycker, som jag påpekat tidigare, att serien är väldigt spännande och underhållande igen och jag ser fram emot varje nytt avsnitt. Det har ju hänt väldigt mycket den här säsongen och det borde finnas mycket att diskutera :)



#164634 Indiana Jones 4 - the Kingdom of the Crystal Skull

Posted by Spidde on 28 May 2008 - 06:52 in Filmer

Ingen som känner för att kommentera mina spekulationer om likheten med Plan 714? För jag tycker faktiskt att likheten var slående. Storyn i övrigt var ju obefintlig, om än ganska underhållande: gammal actionstjärna i djungeln, en ung charmig kille med medfödda talanger i svärdsfäktning, liansvingning osv. En ett gammalt par som träffas igen. Drar man bor Plan 714-grejerna så blir det inte mycket kvar :P



#164479 Magi i vardagen och robotar

Posted by Spidde on 27 May 2008 - 07:49 in Böcker

Neil Gaimans böcker Neverwhere, American Gods eller Anansi Boys är ett par heta tips :) Iaf två av dom finns på svenska.

Två böcker jag gillar som handlar om magiker är dels Jonathan Strange och Mr Norrell av Susanna Clarke som handlar om två konkurrerande magiker i england på 1800-talet och dels Skenverk/The Prestige av Christopher Priest som blev en jävligt schysst film, "The Prestige" för några är sen.

Sen har du en hel del bra serietidningar och graphic novels att upptäcka också. Beroende på hur man ser det handlar ju många superhjälteserier just om "mytologiska vareleser i den moderna världen". Säg till om du vill ha lite tips på serier, så ska jag överösa dig med rekommendationer :)



#164465 ARGH!/*snyft* v.2

Posted by Spidde on 26 May 2008 - 21:20 in Medlemshörnan

Hobnobs, de legendariska kexen som gör sig bättre än något annat med te, har utgått ur sortimentet hos ICA. WTF?!?, säger jag bara. Vad menar de med att göra nåt sånt? Upprörande :angry:

Mindre upprörande är att jag snart har sommarlov. Den femte juni är sista skoldagen. Men då måste jag också skriva en dum tenta på den sämsta tentatiden någonsin, 15-21. Hur uselt som helst. Jag peakar vanligtvis någon gång på förmiddagen och vet inte riktigt hur jag ska tackla det här. Dessutom tycker jag att vi har fått för mycket tid att tentaplugga på och tiden fram till tentan kommer vara ungefär hur tråkig som helst. Att tentaplugga måste ju vara bland det tråkigaste i studerandet. Nödvändigt, visst, men grymt tråkigt.



#164461 Indiana Jones 4 - the Kingdom of the Crystal Skull

Posted by Spidde on 26 May 2008 - 20:14 in Filmer

Nu har jag också sett filmen. Kommentar från Filmtipset:

Blockbustersäsongen är igång på allvar, och kan man spelets regler behöver man inte bli besviken. Reglarna är: hoppas inte på djup, originalitet, bra skådespelarinsatser och intressant story. Förvänta er istället ingenting utöver simpel underhållning. Har man den inställningen funkar blockbusterfilmerna rätt bra. Ibland i alla fall. Den här filmen är helt OK även om jag var väldigt skeptisk de första 20 minuterna. Sen dök Shia LaBeouf upp och började briljera. Han är filmens stora behållning och lyfter filmen ordentligt. Jag tycker filmen är underhållande och småkul och man blir smått nostalgisk, men jag kommer inte tänka på den någon längre tid. En kul grej med filmen är att storyn nästan rakt av är plankad från det klassiska Tintin-albumet Plan 714 till Sidney. Detta tror jag inte är omedvetet gjort av Spielberg, han ska ju göra ett par Tintin-filmer såsmåningom och det har var en schysst vinkning åt Tintin-fansen. Tror också Spielberg såg det här som en liten chans att göra inte bara en uppföljare till Indy-filmerna utan också till hans gamla film Närkontakt av tredje graden. En annan kul grej är ju att Cate Blanchetts karaktär är sjukt lik Andrea Reuter, programledaren för Filmkrönikan. Jag hade inga som helst förväntningar på den här filmen och tycker ändå att den var rätt skön. Värd en trea men inte mer.




#164460 John Ajvide Lindqvist

Posted by Spidde on 26 May 2008 - 20:04 in Böcker

Jag håller på med Låt den rätte komma in nu och jag gillar den skarpt. Har bara 80 sidor kvar. Jag har försökt läsa den tidigare, men vet inte riktigt varför jag gav upp. Tror att det hade med den snuskiga pedofilskildringen att göra som ju är det läskigaste i hela boken. Men det är faktiskt en riktigt bra bok och jag fattar varför den har fått så fin kritik. Och att han slänger sig med Morrissey-citat titt som tätt gör ju inte det hela sämre :)

Nya Människohamn verkar helt klart intressant och spännande och jag kommer förmodligen läsa den någon gång i sommar :)



#164346 Dexter - Säsong 3

Posted by Spidde on 24 May 2008 - 23:33 in TV: Övrigt

Helt sjuka, och snygga, posters :D

Ser fram emot säsong 3 väldigt mycket :) Tillsammans med Heroes är nog Dexter den dramaserie jag ser fram emot mest att få se nya avsnitt av i höst :)
Ska bli spännande att se hur de går vidare med säsong 3 då ganska mycket kändes avklarat efter säsong 2.



#164344 DN intervjuar Murakami

Posted by Spidde on 24 May 2008 - 23:28 in Böcker: Övrigt

Tack för tipset Spidde. Kan du berätta ngt mera om vad för sorts författare han är och vad böckerna handlar om lite löst (utan att spoila)?


OK, jag ska försöka berätta lite. Kafka på Stranden och Fågeln som vrider upp världen skulle nog kunna kallas fantasy om man är har en bred definition av det begreppet. Kanske beskrivs böckerna bättre som "magisk realism". De utspelar sig i modern tid, men har båda inslag av 1900-talshistoria i form av tillbakablickar/flashbacks som i båda böckerna har med krig att göra. Böckerna innehåller romantik, spänning, absurda händelser (emellanåt är de riktigt roliga), ganska mycket våld och MYCKET drömmar och övernaturliga saker som andar, spöken och "konstiga" människor med "konstiga" egenskaper. De är väldigt fascinerande och välskrivna. Han har ett väldigt bra flyt i språket och trots att böckerna är relativt långa och kunde ha varit sega blir det aldrig tråkigt eller segt utan man (iaf jag) fortsätter att läsa väldigt fascinerat.

Böckernas handlingar med några få meningar:

Kafka på Stranden: Handlar om en 15-årig pojke som rymmer hemifrån, och en utvecklingsstörd man som kan prata med katter. Den är inspirerad av den gamla grekiska Oidipus-myten. Spöken, talande katter och insikt är bara några av sakerna som man får stifta bekantskap med.

Fågeln som vrider upp världen: Handlar om en man som har tagit en paus från sitt arbete och går hemma hela dagarna. Boken börjar med att hans katt har försvunnit, och kort därefter försvinner hans fru. I sitt sökande efter de båda möter han många konstiga och intressanta människor och är med om många konstiga händelser, samtidigt får man lära sig om japans ockupation av Manchuriet som för mig var något helt obekant innan jag läste boken. Av de fyra böcker jag har läst av Murakami är det här den absolut bästa.



#164308 Vad läser du just nu?

Posted by Spidde on 24 May 2008 - 13:53 in Serietidningar: Spoilers

Haha, Pat Lee verkar vara ett riktigt svin :P

För Spider-man-fansen kan jag kanske muntra upp stämningen med att säga att den arc som håller på för tillfället i Amazing Spider-man är rätt trevlig. Snyggt, mysigt och klassiskt. Och en lite läskig och psykotisk skurk ;)

I veckan läste jag den nya "serieromanen" Simons 120 dagar av Simon Gärdenfors som är lite skandalaktig. Den handlar om författaren själv som ger sig ut på en resa, och knullar (nästan alltid UTAN kondom), knarkar, dricker, tafsar på 16-åringar och beter sig allmänt svinigt. Man inser rätt snabbt att Simon är ett riktigt svin, men ett ganska charmig sådant. Han har ett program på ZTV som är ganska underhållande, och går att se på deras hemsida. Handlar om skräpkultur och sånt, serietidningar osv. Det som är bra med boken är att det är ett bra flyt i storyn och bilderna och att man får en inblick i Serie-Sverige. Och det där Serie-Sverige verkar vara ett riktigt skitigt och äckligt litet land, med ett fåtal inblandade personer där alla känner alla, alla har sex med alla och alla knarkar med varandra. Inget jag känner mig särskilt pigg på. Det som är sämst med boken är att han lämnar ut namn och sånt på en massa människor som han har sex med, knarkar med och beter sig svinigt emot. T.ex. en tjej från min hemstad som är serietecknare och förmodligen alla Norrköpingsbor känner till mer eller mindre lämnas ut rätt vågat och omfattande i boken. Finns mycket att ifrågasätta...men så upprörande är det ändå inte. Mest en axelryckning. Bäst av allt är nog att serien är helt ny och bara kostar 39 spänn för nästan 400 sidor serier (visserligen bara två rutor per sida, men ändå). Är man intresserad av alternativa serier är den kanske läsvärd, men själv väntar jag nog hellre på att få svinga mig vidare med Spidde om två veckor då upplösningen på månadens arc kommer. :)



#164305 DN intervjuar Murakami

Posted by Spidde on 24 May 2008 - 13:37 in Böcker: Övrigt

I dagens DN Kultur hade de en stor, och bra, intervju med en av mina (levande) favoritförfattare, nämligen Haruki Murakami. Det är inte något man läser varje dag, så passa på. Självklart finns även intervjun att läsa på nätet, här har ni en en länk.

Om ni inte har läst något av Murakami än tycker jag verkligen att nu ska göra det. Skulle inte förvåna mig om han får ett Nobelpris så småningom. Allt jag har läst av honom har varit riktigt bra, fascinerande, välskrivet och spännande. Jag skulle rekommendera att man börjar med Fågeln som vrider upp världen, som kom i vintras på svenska. Gillar man den (vilket man förstås kommer göra) kan man gå vidare med Kafka på stranden som finns utgiven i svensk pocket. Så, nu har ni något att göra i sommar. :)