Jump to content

Photo

The Simpsons Movie (Med spoilermarkeringar)


  • Please log in to reply
1 reply to this topic

#1 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 27 July 2007 - 21:42

Igentligen inte planerad som recension men det blev lite långt så... :P

Nu har jag sett filmen och jag måste erkänna, jag var inte helt tillfredställd och en aning besviken.

Filmen var bra, riktigt bra, men inte alls så fantastisk som jag väntade mig efter trailern. Kan vara så att jag förväntade mig förmycket och målade upp en för otrolig bild.
Storyn i filmen är inte så speciell som det känns att den skulle behöva ha varit. När man gör en film baserad på en TV-serie så är det viktigt att höja alla insatser och göra något speciellt och anorlunda som serien aldrig gjort (Och det gäller alla serier). Men förutom ett par grejor (Som att förstöra Simpsons hus och bil samt döda Dr Nick ) så händer det inget som inte hänt i serien. Allt som hände i filmen har liknande hänt i serien. I slutändan så är det ett vanligt Simpsons avsnitt som bara är längre, lite bättre animerat och på bio. Skulle man se den på TV så skulle man märka mycket tydligare att den håller samma kvalitet som TV-serien men aldrig högre. Inget förändras, inget mer episkt eller större... South Park hade en större film än det här med en större och djupare story. Många av de drama händelserna för en låg upplösning med mindre styrka än liknande händelser har fått i serien. Ta Homer/Bart t ex. Homer låter Bart hålla en atombomb och sedan löser sig deras relations kris. Homer bara lyfter upp Marge på motercycklen och de är lösta. Lisas kris med Homer löser sig aldrig ens.
Många goda skratt och mycket äventyr. Men tyvärr ingen spänning för händelserna är väldigt förutsägbara när de väl börjar. Dessutom så tar Homer lite väl mycket plats. Ibland känns det som att filmen skulle heta "Homers Movie" fast riktigt så farligt är det inte. Dessutom så älskar ju alla Homer.
När det gäller huvudstoryn. Det börjar väldigt svagt. Visst det här är Simpsons, en komedi serie, men på en bio film så väntade jag mig en stor pampig kris och blev rätt besviken över vad som kom istället. Många av de viktiga händelserna är av den låga nevån istället för det maffiga som det kunde ha varit. Som att Simpsons hus förstörs för att poliserna skjuter i marken t ex. Och som jag sagt innan, inga höga insatser och de fegade med att göra någon större förändring som filmer (Speciellt Bio-filmer) baserade på TV-serier kräver för att vara mer än bara ett förlängt avsnitt. T ex att döda nån mer viktig karaktär. (Förutom Dr Nick så dör absolut ingen och han är ju ingen större karaktär. ) Nu menar jag inte att de skulle döda nån i familjen Simpson men de hade kunnat dödat någon och de hade inte behövt tagit bort den från TV-serien pga det om de inte velat. Visst, att allt förblir som det är, det är ju ett av TV-seriens traditioner men som sagt, med en bio film så måste man gå över gränser som man inte har tidigare. Annars blir det bara samma gammla grej.
En annan grej att påpeka är väl att har man inte sett TV-serien så får man inte ut så mycket av filmen.

Men det är iallafall Simpsons och det är en bra film som är där uppe bland de bästa Simpsons avsnitten men det höjer sig inte över TV-serien som det borde IMO. Utan det är Simpsons som Simpsons alltid har varit. Varken mer eller mindre. Så, som Simpsons är filmen klart riktigt riktigt bra men som Bio film så når den inte ända upp.
Men många skratt och äventyr (Fast ingen riktigt spänning) och en trevlig Simpsons stund. Ett måste för alla som gillar Simpsons.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#2 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 27 July 2007 - 22:24

Ska gå och se filmen någon gång nästa vecka. Har lite blandade förväntningar, men på det stora hela verkar det väldigt underhållande :) Bra recension också!
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset