Jump to content

Photo

Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street (2007)


  • Please log in to reply
18 replies to this topic

#1 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 February 2008 - 17:59

Jag har sett den! Denna blodröda pärla som Tim Burton valt och dela med sig till oss i resten av världen. Jag har nu försökt smälta intrycken ned i inspirationens stora degel och gjuta fram något som skall likna ett utlåtande om filmen här.

Försöker skall försöka hålla den fri från större spoilers. Jag rekommenderar inte att du läser spoiler taggarna om du har för avsikt och se filmen och inte har haft någon erfarenhet av storyn tidigare.











* * *

När jag först hörde talas om den här filmen så fick jag intrycket av att det var en blodig form av Greven av Monte Cristo. Och mitt första intryck är väl kanske inte helt uppåt väggarna och klättrar. Johnny Depp spelar Sweeney Todd, barberaren som återvänder till London efter 15 år, som oskyldigt dömd, i fängelse. Helena Bonham Carter (hon är väl mer eller mindre en instutition i Tim Burtons filmer numera) spelar den pajbakande och antagligen lite rubbade Mrs Lovett.

Det är en intressant historia, även om den kanske inte kan kallas originell. Det som särskiljer den från mycket annat på samma tema är givetvis karaktärernas vana och brista ut i sång i tid och otid. (Många har tydligen missat den delen). Och det är verkligen en absurd kombination. Lite grann som pepparkaka och ädelost, det borde skära sig men det funkar väldigt bra ihop.

En sak värd och nämna är att om man är snabbtänkt så finns en risk att man utsätts för en spoiler i det animerade introt till filmen. Kött kvarnen visade nämligen med all tänkvärd tydlighet vad som skulle hända med det första liket . Jag vill också påstå att det var ganska uppenbart att tiggerskan var Mrs Baker .

Jag gillar slutet. Inget överromantiskt bjäfs utan helt enkelt att Sweeney for halsen avskuren efter att ha dödat Lovett. Och utan vetskapen om att pojken/flickan han nästan skar halsen av var hans egen dotter .

* * *

I vissa scener så känns Sweeney Todd lite grann som en känslokall och grubblande Kapten Jack, tror det har med accenten och göra. Ändå den stora detaljen som roade mig var att i många scener där man såg Sweeney med den där vita locken så tänkte jag på Polgara Besvärjerskan. Bortsett från att Johnny Depp inte riktigt övertygar mig i alla sångmomenten så tycker jag att han gör en bra roll.

Helena Bonham Carter tycker jag gör sina sångmoment lite mer övertygande. Hennes inledande sång där hon glatt sjunger om sina pajer som antagligen är sämst i London (samtidigt som hon krossar insekter med brödkaveln) är lika härlig som den är äcklig. Kanske därför som jag fick för mig att hon var rubbad...

Men det är inte bara de båda som jobbat ihop förr. Alan Rickman (aka Severus Snape) och Timothy Spall (aka Peter Pettigrew) har ju jobbat ihop tidigare. Dock i kombination med magiska talanger och inte mordiska barberare. Båda gör ett bra jobb, även om man skymtar lite Snape i Rickmans prestation här, det kan ju iofs vara medvetet.

* * *

Det sägs att Big Ben förekommer felaktigt i filmen (jag tänkte inte på det skall erkännas) men jag antar att BB i London är samma sak som Eifeltornet i Paris. Det skall finnas där punkt slut. Sedan att det tekniskt sett inte är byggt ännu är en mindre petitess som jag har överseende med.

Det är en mörkhistoria som även har en mörk atmosfär, med urblekta färger. Det mesta i periferin är i gråskala känns det som. Det går bra ihop med storyn. Enda partiet med mycket färg är när Lovett målar upp Sin, Sweeneys och Tobeys framtid tillsammans . Och jag tror de är så färgglada för att de faktiskt skall skära sig mot resten av filmen.

Rent visuellt så tycker jag att det är en mörk, lite små smutsig, bild som målas upp för oss och att den går väldigt bra ihop med storyn i övrigt. Så väl bild, ljud och efterförbättringar tycker jag man lyckats bra med.

Sångerna är musikalsånger av det klassiska snittet, och även om sammanblandningen som sagt är absurd så flyter de in i helheten bra. Och jag gillar det. Men jag kan tänka mig att de som missat musikaldetaljen innan de slog sig ned i biostolen satte ett popcorn eller två i halsen.

* * *

Vad tycker XC då? Den gör sig säkert alldeles ypperligt på bio (den gjorde sig ypperligt streamad kan jag avslöja) och jag tror att filmen är väl värd biobesöket för även för oss som inte anser att film nödvändigtvis måste vara bäst på bio. Och jag om jag lägger ett ca pris på 179:- på DVDn senare i vår (har inget datum just nu) så tror jag att den fyller ut den prislappen också.

* * *

Betyg: BRA. Jag ser fram emot och få se den igen när den släpps på DVD, och jag ser också fram emot och se den filmatiserade teaterföreställningen (med bla Angela Lansbury i en prisbelönt roll som Miss Lovett) som jag fick tag på.

* * *

Efter att ha sett den för TV filmade teateruppsättningen (samma uppsättning som sattes upp på Brodway men filmad under turnén) så göt jag följade tillägg:

Storyn är den samma, om än lite längre, lika så musiken (även om Buron klipp bort och ned en del). Teaterföreställningen bjuder på helt nya och mer spartanska intryck, men även om den inte har samma visuella fyllighet som Burtons filmatisering så är det överlag skickliga skådespelare som fyller ut sina roller. Angela Landsbury fick tydligen en Tony för sin insats i musikalen och som jag ser det så var det inte helt oförtjänt. Teater Versionen fångar in åskådaren på ett helt annat sätt än filmversionen och trots att rekvisitan känns spartansk så fyller den ut som den skall. Skådespelarna behöver här inte hjälp för att den morbida historien om Sweeney Todd skall få liv.

Största skillnaden ser man i Miss Lovitts gestaltning. Där Angela Landsbury framställde henne som lite naivt vrickad så är Helena Bonham-Carters gestaltning kallare och mer beräknande. Det märks också tydligt att även om Johnny Depp klarar rollen som Sweeney mycket bra så är han inte i närheten av George Hearns gestaltning.

Den här versionen är som sagt mer musikalisk än Burtons film, faktum är att man sjunger fram det mesta här. På sina ställen blir det till och med två melodier samtidigt (och det var faktiskt ganska störande, jag antar att det har en annan effekt live).

Omdömme: BRA. Tim Burtons filmatisering har faktiskt, en minst lika bra (om man sett den live på scen kanske till och med bättre) förlaga.

* * *

Länkar för den som vill läsa mer:
» sweeneytoddmovie.com
» akas.imdb.com
» en.wikipedia.org
» bio.nu
» hd-trailers.net
» movies.yahoo.com
» prisjakt.nu
» pakten.se/film


--
Edits:
23.03.2008: Lade till en not om teaterföreställningen. Recensionen är i övrigt i orört skick.

Edited by XC, 25 March 2008 - 19:00.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#2 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 14 February 2008 - 18:23

Imponerande recension. Tänk om alla recensioner man läser vore så här bra och välskrivna. :)

Jag ser verkligen fram emot att se filmen. Jag har värmt upp genom att se den filmatiserade teaterföreställningen med bland annat Angela Lansbury som XC nämner. Den rekommenderas varmt! :)

Tack XC för en mycket bra recension. Jag återkommer med mina intryck efter att jag har sett filmen.

#3 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 15 February 2008 - 11:40

Idag hyllas filmen i nästan alla stora svenska tidningar :) Jag ska gå och se den inom några dagar och återkommer med lite åsikter :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#4 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 15 February 2008 - 11:50

Det ser vi fram emot. :)

Den lokala tidningen (Corren) gav filmen 2 av 5 och var inte alls imponerade.

Jag värmde upp ytterliggare igår genom att se Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street (1936). tyckte att den var lite seg att ta sig igenom men rätt bra när allt kommer omkring. :)

#5 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 18 February 2008 - 13:21

Nu har jag sett filmen och jag kan bara konstatera att det utan tvekan är den bästa filmen av Tim Burton på riktigt länge, senaste jag såg en så här bra film av honom var i och med Big Fish. Även samarbetet mellan Depp och Burton var något av det bättre dom gjort den senaste tiden, Ed Wood var väl senaste gången dom gjorde en film tillsammans som var riktigt bra. En annan liten detalj är att jag gärna inte äter en av Mrs. Lovett's pajer, varken som dom är i början av filmen eller lite längre in i handlingen, en sämre "kock" får man nog leta efter. :urk:

Det första som slog mig var hur bra det verkligen passar med all sång i filmen, det ger helt klart filmen en extra dimension och alla inblandade har verkligen ansträngt sig för att det ska låta trovärdigt vilket det också gör till stor del. Den var även väldigt blodig för att vara en film av Tim Burton vilket bara var passande, hade den varit mer avskalad så tror jag inte att mitt helhetsintryck hade varit lika högt som det är nu.

Första gången som jag sett en skräckmusikal men jag hoppas att det inte blir sista gången för detta gav verkligen mersmak och jag ser fram emot den kommande skräckmusikalen Repo! The Genetic Opera (trailer via länken)

Även texterna är riktigt bra och oftast mycket makabra, vilket bara passar bra till tonen som filmen har. Svart, melankoliskt och skitigt.

Dom som glänser mest i sina roller är utan tvekan Helena Bonham Carter, Johnny Depp, Alan Rickman och framförallt Timothy Spall som spelar Alan Rickman's underhuggare. Han är en riktigt, riktigt slemmig typ som jag mer än en gång under filmens gång sitter och hoppas på att han ska stryka med.

Men även birollerna är bra, spciellt Sacha Baron Cohen som Signor Pirelli. Han gör verkligen den här typen av roller riktigt bra och oerhört roliga. Rätt oväntat dock att han skulle vara med i filmen, hade faktiskt ingen som helst koll på att han var med så det blev en riktigt häftig överraskning.

Även "lillgrabben" Toby har några riktigt bra scener, även om han har något udda dryckesvanor för att vara så ung... :lol:

Kött kvarnen visade nämligen med all tänkvärd tydlighet vad som skulle hända med det första liket. Jag vill också påstå att det var ganska uppenbart att tiggerskan var Mrs Baker.


Jag undrade just vad introt egentligen hade för betydelse men kopplade inte riktigt att det hade en så stark anknytning till filmen. Den där stolen var riktigt häftig och såg till och med skräckinjagande ut. Först en riktigt bra bit in i filmen och nära slutet gick det upp ett ljus för mig att tiggerskan hade ett starkt band till Sweeney, jag brukar oftast lista ut denna typ av företeelse tidigt i filmer men för omväxlings skull inte så denna gång.

Jag har redan börjat att räkna ner till DVD-releasen och väntar med iver på att få se om filmen igen. Riktigt, riktigt bra film som jag ger 4 av 5 i betyg.

Edited by Cartman, 18 February 2008 - 13:24.


#6 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 February 2008 - 19:34

Jag skall erkänna att det var en bit in i filmen som det slog mig, men logiskt sett så var hon ju tvungen och ha någon koppling till historien mer än att vara den lokala byfånen. Kul för dig att du missade kvarn-spoilern, jag hade en liten aha-aning när Bonham-Carter bröjade tralla om londons värsta pajer. :lol:

Vad gäller Toby så vet jag inte om jag håller med. Visst, för oss med en normal barndom kan tyckas att det är främmande med en liten pojke som tål starksprit. Men å andra sidan så för oss är det ju främmande och "fel" med barnarbete också. Och Toby hade ju jobbat på en av fabrikerna om jag inte minns fel.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#7 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 18 February 2008 - 19:39

Mjo, men han drack ju spriten som om det vore vatten. För mig är det inte så trovärdigt men å andra sidan är det en hel del i filmen som tillhör det fantastiska och det kanske var avsiktligt att det skulle kännas lite överdrivet. Mest blev jag överraskad att han drack sprit överhuvudtaget... :blink:

#8 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 20 February 2008 - 06:31

Var och såg filmen igår. Jag är lat så jag kopierar min kommentar från filmtipset :P :

Är man, som jag, svag för Tim Burton och det viktorianska London är den här filmen riktigt trevlig. Det är en väldigt märklig musikal, utan några bra låtar eller tydliga melodier. Skådespelarna sjunger helt enkelt sina repliker. Filmens styrka är det estetiska; det är väldigt snyggt och väldigt skitigt och blodigt. Johnny Depp och Helena Bonhem Carter gör två bra prestationer. Storyn är faktiskt rätt tråkig ända fram till slutet. Finalen är riktigt bra och gör att filmen orkar upp till en svag fyra. Det här är en film som kräver en schysst biograf för att göra den rättvisa, så ta chansen att se den på bio!


Hyfsad film, ungefär som jag hade förväntat mig. Gick hem och såg Taxi Driver igen direkt efteråt och i jämförelse med den filmen är ju nästan allt värdelöst :P
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#9 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 20 February 2008 - 08:26

Hyfsad film, ungefär som jag hade förväntat mig. Gick hem och såg Taxi Driver igen direkt efteråt och i jämförelse med den filmen är ju nästan allt värdelöst :P

Det där var väl knappast schysst - som du säger, hur många filmer överlever en jämförelse med den? Jag föreslår att nästa filmtävling blir en massa bidrag som ställs mot Taxi Driver :P
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#10 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 20 February 2008 - 12:18

Storyn är faktiskt rätt tråkig ända fram till slutet. Finalen är riktigt bra och gör att filmen orkar upp till en svag fyra.


Okej, kul att du gillade filmen hyfsat iaf. Dock undrar jag vad du tycker gör att handlingen är tråkig fram till slutet?

Vad gäller Toby så vet jag inte om jag håller med. Visst, för oss med en normal barndom kan tyckas att det är främmande med en liten pojke som tål starksprit. Men å andra sidan så för oss är det ju främmande och "fel" med barnarbete också. Och Toby hade ju jobbat på en av fabrikerna om jag inte minns fel.


Jag kom att tänka på att det faktiskt kanske var så här på den viktorianska tiden, att alla inklusive barn dränkte vardagsbekymmren med sprit. Ungefär som barn i tredje världen sniffar lim och så vidare? Det är främmande för mig men det är historiskt korrekt?

Edited by Cartman, 20 February 2008 - 15:54.


#11 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 February 2008 - 15:41

Jag skulle tippa på att det inte ligger långt ifrån sanningen iaf. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#12 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 20 February 2008 - 16:30

Nu har jag sett filmen och jag kan bara konstatera att det utan tvekan är den bästa filmen av Tim Burton på riktigt länge, senaste jag såg en så här bra film av honom var i och med Big Fish. Även samarbetet mellan Depp och Burton var något av det bättre dom gjort den senaste tiden, Ed Wood var väl senaste gången dom gjorde en film tillsammans som var riktigt bra.

Så länge sen var det väl inte han gjorde en bra film. Corpse Bride tyckte iaf jag var bra och både den och Sleepy Hollow är bra samarbeten mellan Burton och Depp. Men Charlie and the Chocolate Factory visade väl om nånting att det inte alltid är en bra kombination.

Hyfsad film, ungefär som jag hade förväntat mig. Gick hem och såg Taxi Driver igen direkt efteråt och i jämförelse med den filmen är ju nästan allt värdelöst :P

Det där var väl knappast schysst - som du säger, hur många filmer överlever en jämförelse med den?

Förmodligen ganska många skulle jag gissa om du frågar folk på det här forumet. Börja t.ex. med Pirates of the Caribbean får du se.

Edited by Wylie Times, 20 February 2008 - 16:30.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#13 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 20 February 2008 - 16:54

Så länge sen var det väl inte han gjorde en bra film. Corpse Bride tyckte iaf jag var bra och både den och Sleepy Hollow är bra samarbeten mellan Burton och Depp. Men Charlie and the Chocolate Factory visade väl om nånting att det inte alltid är en bra kombination.


Jo, det tycker jag allt att det är. Han är dessutom en rätt ojämn regissör. Innan jag såg Sweeney Todd (2007) så tyckte jag att senaste bra filmen av honom var Big Fish (2003). Innan jag såg den filmen så tyckte jag att hans senaste bra film var Ed Wood (1994) vilket säger en del om vad jag tycker. Men givetvis är det ju olika från person till person. :)

Kan dra några exempel i frågan om samarbetet mellan Depp och Burton.

Bra samarbeten: Edward Scissorhands, Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street och Ed Wood.

Mindre bra samarbeten: Sleepy Hollow

Direkt dåliga samarbeten: Corpse Bride och Charlie and the Chocolate Factory

Förmodligen ganska många skulle jag gissa om du frågar folk på det här forumet. Börja t.ex. med Pirates of the Caribbean får du se.


:ph34r:

#14 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 20 February 2008 - 18:20

Att han är ojämn håller jag absolut med om men inte ojämn, sen skiljer sig våra åsikter om Dep/Burton en smula.

Bra: Sweeney Tood, Ed Wood, Sleepy Hollow

Mindre bra: Edward Scissorhands

Dåligt: Charlie and the Chocolate Factory, Corpse Bride (Jag gillar filmen men Depp var opassande.)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#15 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 20 February 2008 - 18:31

Gillar både Edward Scissorhands och Kalle och chokladfabriken. :)
*Hockey och superhjältar*

#16 Spacer

Spacer

    Senior Captain

  • Members
  • 591 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 20 February 2008 - 18:35

Jag håller med om att Tim Burton kan vara ojämn som regissör. Framförallt i filmerna (vissa filmer) mer än från film till film. Jag gillar Sleepy Hollow i stora delar, fast den är mer grotesk än spännande många gånger. När den inte är grotesk utan mer stämningsfull (på typiskt superbt Burtonvis) i kombination med Danny Elfmans fantastiska musik är den Kanobra. Hade de groteska bitarna tonats ner något och varit mer skrämmande hade jag kanske gillat den ännu mer. Som med Pingvinen i Batman Returns t ex. Alldeles för mycket Burtonskt slem monster över Pingvinen där. Samtidigt som hans regisserande ger filmen många plus för dess stämning.

Edited by Spacer, 20 February 2008 - 19:01.


#17 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 21 February 2008 - 06:24

Storyn är faktiskt rätt tråkig ända fram till slutet. Finalen är riktigt bra och gör att filmen orkar upp till en svag fyra.


Okej, kul att du gillade filmen hyfsat iaf. Dock undrar jag vad du tycker gör att handlingen är tråkig fram till slutet?


Ganska ointressanta karaktärer, klyschig story, inga överraskningar och allmänt tråkig handling...men som sagt, i slutet vände det :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#18 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 25 March 2008 - 17:56

* * *

Efter att ha sett den för TV filmade teateruppsättningen (samma uppsättning som sattes upp på Brodway men filmad under turnén) så göt jag följade tillägg:

Storyn är den samma, om än lite längre, lika så musiken (även om Buron klipp bort och ned en del). Teaterföreställningen bjuder på helt nya och mer spartanska intryck, men även om den inte har samma visuella fyllighet som Burtons filmatisering så är det överlag skickliga skådespelare som fyller ut sina roller. Angela Landsbury fick tydligen en Tony för sin insats i musikalen och som jag ser det så var det inte helt oförtjänt. Teater Versionen fångar in åskådaren på ett helt annat sätt än filmversionen och trots att rekvisitan känns spartansk så fyller den ut som den skall. Skådespelarna behöver här inte hjälp för att den morbida historien om Sweeney Todd skall få liv.


Jag håller med dig i allt. Jag blev själv förvånad av att man så enkelt och effektivt kom in i handlingen och dess karaktärer. Jag har ju aldrig varit mycket för att se på teater och/eller musikaler men denna var som heroin är för en beroende. Väldigt beroendeframkallande och medryckande redan från start och släpper inte taget förens man sett klart.

Största skillnaden ser man i Miss Lovitts gestaltning. Där Angela Landsbury framställde henne som lite naivt vrickad så är Helena Bonham-Carters gestaltning kallare och mer beräknande. Det märks också tydligt att även om Johnny Depp klarar rollen som Sweeney mycket bra så är han inte i närheten av George Hearns gestaltning.


Det är verkligen stor skillnad mellan Helena Bonham-Carters rolltolkning och Angela Landsbury's. Jag gillar båda men om Helena hade tolkat Miss Lovitts på samma sätt som Angela gör så hade det nog inte alls passat in i filmen. Men för en teateruppsättningen så passar den tolkningen riktigt bra och jag tycker att Angela är strålande och väl förtjänt av sin Tony.

Omdömme: BRA. Tim Burtons filmatisering har faktiskt, en minst lika bra (om man sett den live på scen kanske till och med bättre) förlaga.


Agreed. Det skulle varit trevligt att fått ta del av teateruppsättningen faktiskt. :)

* * *
--
Edits:
23.03.2004: Lade till en not om teaterföreställningen. Recensionen är i övrigt i orört skick.


2004 :blink:

"läckte" filmen/teateruppsättningen ut så tidigt? Jag är imponerad av hur snabb du är XC... ;)

#19 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 25 March 2008 - 19:01

Oooops. 2008 skall det vara givetvis. :blush: :lol:

Just den där uppsättningen skulle jag inte ha något emot och se iaf.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)