Jump to content

Photo

Blade Runner (Ultimate Collectors Edition)


  • Please log in to reply
60 replies to this topic

#1 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 14 August 2007 - 11:27




Efter 25 år, ett flertal beryktade omklippningar och två DVD-släpp - ett från 1997, bland de första titlarna som släpptes på DVD samt en remastrad utgåva från i fjor - anländer den slutgiltiga versionen av Blade Runner äntligen den 18 december. Denna milstolpe i SF-film, som introducerade Philip K. Dick för allmänheten i kölvattnet av hans bortgång och via sitt långlivade arv fortfarande sänder svallvågor genom det visuella mediets science fiction, har Ridley Scott nu tagit sig tid att finslipa till sin ultimata tillfredsställelse (med nyinspelat material och allt), efter den ursprungliga komprometterade studioversionen och en "Director's Cut" som Scott inte riktigt blev nöjd med pga andra åtaganden. Samtidigt passar filmbolaget på att gottgöra för de tidigare spartanska utgåvorna och levererar denna festmåltid.


Posted Image

Product Description
In celebration of Blade Runner's 25th anniversary, director Ridley Scott has gone back into post production to create the long-awaited definitive new version. Blade Runner: The Final Cut, spectacularly restored and remastered from original elements and scanned at 4K resolution, will contain never-before-seen added/extended scenes, added lines, new and improved special effects, director and filmmaker commentary, an all-new 5.1 Dolby® Digital audio track and more. Harrison Ford, Rutger Hauer, Edward James Olmos, Joanna Cassidy, Sean Young, and Daryl Hannah are among some 80 stars, filmmakers and others who participate in the extensive bonus features. Among the bonus material highlights is Dangerous Days, a brand new, three-and-a-half-hour documentary by award-winning DVD producer Charles de Lauzirika, with an extensive look into every aspect of the film: its literary genesis, its challenging production and its controversial legacy. The definitive documentary to accompany the definitive film version.
The Ultimate Collector's Edition will be presented in a unique 5-disc digi-package with handle which is a stylish version of Rick Deckard's own briefcase. In addition, each briefcase will be individually numbered and in limited supply. Included is a lenticular motion film clip from the original feature, miniature origami unicorn figurine, miniature replica spinner car, and collector's photographs, as well as a signed personal letter from Sir Ridley Scott.

Disc One
RIDLEY SCOTT'S ALL-NEW "FINAL CUT" VERSION OF THE FILM
Restored and remastered with added & extended scenes, added lines, new and cleaner special effects and all new 5.1 Dolby Digital Audio. Also includes:

Commentary by Ridley Scott
Commentary by executive producer/co-screenwriter Hampton Fancher and co-screenwriter David Peoples; producer Michael Deely and production executive Katherine Haber
Commentary by visual futurist Syd Mead; production designer Lawrence G. Paull, art director David L. Snyder and special photographic effects supervisors Douglas Trumbull, Richard Yuricich and David Dryer

Disc Two
DOCUMENTARY DANGEROUS DAYS: MAKING BLADE RUNNER
A feature-length authoritative documentary revealing all the elements that shaped this hugely influential cinema landmark. Cast, crew, critics and colleagues give a behind-the-scenes, in-depth look at the film -- from its literary roots and inception through casting, production, visuals and special effects to its controversial legacy and place in Hollywood history.

Disc Three
1982 THEATRICAL VERSION
This is the version that introduced U.S. movie-going audiences to a revolutionary film with a new and excitingly provocative vision of the near-future. It contains Deckard/Harrison Ford's character narration and has Deckard and Rachel's (Sean Young) "happy ending" escape scene.

1982 INTERNATIONAL VERSION
Also used on U.S. home video, laserdisc and cable releases up to 1992. This version is not rated, and contains some extended action scenes in contrast to the Theatrical Version.

1992 DIRECTOR'S CUT
The Director's Cut omits Deckard's voiceover narration and removes the "happy ending" finale. It adds the famously-controversial "unicorn" sequence, a vision that Deckard has which suggests that he, too, may be a replicant.

Disc Four
BONUS DISC - "Enhancement Archive": 90 minutes of deleted footage and rare or never-before-seen items in featurettes and galleries that cover the film's amazing history, production teams, special effects, impact on society, promotional trailers, TV spots, and much more.


Featurette "The Electric Dreamer: Remembering Philip K. Dick"
Featurette "Sacrificial Sheep: The Novel vs. The Film"
Philip K. Dick: The Blade Runner Interviews (audio)
Do Androids Dream of Electric Sheep Cover Gallery (images)
The Art of Blade Runner (image galleries)
Featurette "Signs of the Times: Graphic Design"
Featurette "Fashion Forward: Wardrobe & Styling"
Screen Tests: Rachel & Pris
Featurette "The Light That Burns: Remembering Jordan Cronenweth"
Unit photography gallery
Deleted and alternate scenes
1982 promotional featurettes
Trailers and TV spots
Featurette "Promoting Dystopia: Rendering the Poster Art"
Marketing and merchandise gallery (images)
Featurette "Deck-A-Rep: The True Nature of Rick Deckard"
Featurette "--Nexus Generation: Fans & Filmmakers"

Disc Five
WORKPRINT VERSION
This rare version of the film is considered by some to be the most radically different of all the Blade Runner cuts. It includes an altered opening scene, no Deckard narration until the final scenes, no "unicorn" sequence, no Deckard/Rachel "happy ending," altered lines between Batty (Rutger Hauer) and his creator Tyrell (Joe Turkell), alternate music and much more. Also includes:

Commentary by Paul M. Sammon, author of Future Noir: The Making of Blade Runner
Featurette "All Our Variant Futures: From Workprint to Final Cut"

Från Amazon


Filmen släpps också i två mer slimmade utgåvor, med 2 respektive 4 skivor. Själv står jag vid ett vägskäl här. BR är en av mina favoritfilmer och att äga fem versioner av den på HD-DVD eller Blu-Ray skulle vara fem olika typer av fett men dessvärre har jag inte klättrat så högt på teknikstegen än. :(
Vet inte om jag ska hålla mig tills dammet lägger sig efter det här formatkriget eller om jag ger mig själv standard-DVD:n i julklapp.

#2 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 14 August 2007 - 11:53

Det är verkligen storslaget här. Synd att jag tyckte filmen var så urbota tråkig - så illa att jag nstan somnade av den... :(
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#3 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 14 August 2007 - 12:37

Tja, själva handlingen är ganska enkelspårig och inget Hugo-vinnande kanske. Men mycket av det som gör filmen en klassiker är den fantastiska scenografin som har influerat oräkneliga verk och fortfarande gör det, Vangelis' förtrollande retrofuturistiska soundtrack - lätt ett av de bästa till en film någonsin - och myriaden av fascinerande underliggande teman som har blivit allt mer relevanta genom åren sedan den kom ut (en ytskrapning - Battlestar Galactica ställer när det är som bäst en bråkdel av frågorna om vad det innebär att vara människa som BR gör).

Att filmen kom bara några år efter att Star Wars' framgångssaga närapå dödade hård, 'smart' SF i film och cementerade rymdopera som synonymt med science fiction i allmänhetens medvetande gör den än mer otrolig.

#4 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 14 August 2007 - 13:10

Wow! :wub:

Den där utgåvan skulle jag inte ha någonting emot att äga, frågan är bara om den kanske finns billigare på något annat ställe än Amazon?

Extramaterialet är omfattande och verkar intressant, är mycket nyfiken på workprint versionen.

Edited by Cartman, 14 August 2007 - 13:11.


#5 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 14 August 2007 - 14:28

Enligt mig en av förra århundradets bästa filmer.. :)

Synd att Ridley Scott förslösar sin talang nu för tiden.. :(

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#6 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 14 August 2007 - 15:02

Mjolnir: Jo, den är välgjord - det säger jag ingenting emot. Men den känns lite för välgjord och tråkig för min del, vilkt troligen är problemet. Om handlingen varit "mer spännande" (för mig dvs.) hade det antagligen lviat upp det hela.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#7 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 14 August 2007 - 15:34

Det är verkligen storslaget här. Synd att jag tyckte filmen var så urbota tråkig - så illa att jag nstan somnade av den... :(

Nja, jag skulle inte gå så långt men den är klart överskattad. Fast den var väl rätt speciell för sin tid där filmer ofta hade en klar gräns mellan gott och ont.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#8 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 14 August 2007 - 15:49

För mig tog det ett bra tag att upptäcka hur bra filmen egentligen är. Första gången jag såg filmen stängde jag av halvvägs in och det tog ett rätt bra tag innan jag såg den igen. Det tog rätt många gånger innan jag fick den uppskattning av filmen som jag har i dagsläget, utan tvekan en film som växt sig starkare under årens gång. :)

Edited by Cartman, 14 August 2007 - 15:50.


#9 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 14 August 2007 - 16:56

Kan hålla med om att BR kan kännas långsam och händelselös men det tycker jag stärker realismen, varför jag inte bryr mig nämnvärt. Den är ju inspirerad av film noir och försöker berätta en gammaldags detektivhistoria i en framtida miljö. Många förväntar sig nog en renodlad actionfilm eftersom den har en protagonist och antagonister men det är att bedra sig själv.

För mig tog det ett bra tag att upptäcka hur bra filmen egentligen är. Första gången jag såg filmen stängde jag av halvvägs in och det tog ett rätt bra tag innan jag såg den igen. Det tog rätt många gånger innan jag fick den uppskattning av filmen som jag har i dagsläget, utan tvekan en film som växt sig starkare under årens gång. :)

Ett typiskt scenario, tror jag. Ser man BR utan någon förkunskap så kanske man gillar den, kanske inte men man lär i varje fall inte uppskatta den till fullo. För det bör man känna till dess kringhistoria och hur mycket den har betytt för de senaste decenniernas popkultur (en förklaring till att den inte var vida uppskattad när den kom - den var före sin tid). Så visst är det en film som kräver rätt mycket av tittaren för maximal njutning men det sitter fint med mig. Gudarna ska veta att de stora bolagen inte satsar ofta på det kortet i denna tid av fjortisanpassat PG-13-skval.

#10 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 14 August 2007 - 17:49

Nja, jag skulle inte gå så långt men den är klart överskattad.


Vet inte om jag skulle kalla den överskattad. Jag tycker nog den är så bra gjort att den förtjänar det. Jag gillar den bara inte...

Kan hålla med om att BR kan kännas långsam och händelselös men det tycker jag stärker realismen


Håller med och det är varför jag inte gillar den. Realism är tråkigt - vill jag h det går jag ut i vardagen. ;)

BR saknar hook för mig. Det finns inget som håller mig kvar tills den blir bättre och därmed faller mitt intresse snabbt.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#11 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 15 August 2007 - 13:06

Ett typiskt scenario, tror jag. Ser man BR utan någon förkunskap så kanske man gillar den, kanske inte men man lär i varje fall inte uppskatta den till fullo. För det bör man känna till dess kringhistoria och hur mycket den har betytt för de senaste decenniernas popkultur (en förklaring till att den inte var vida uppskattad när den kom - den var före sin tid). Så visst är det en film som kräver rätt mycket av tittaren för maximal njutning men det sitter fint med mig. Gudarna ska veta att de stora bolagen inte satsar ofta på det kortet i denna tid av fjortisanpassat PG-13-skval.


Väl talat. Jag tror också att det är ett rätt valigt scenario för just denna film (och säkert många andra också för den delen).

#12 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 17 August 2007 - 21:47

Där snackar vi en utgåva som heter duga!
Tror det var ungefär 10 år sen jag såg den sist.

Winter is Coming


#13 Kizmiaz

Kizmiaz

    Wanderer of the Wastes

  • Aktiv member
  • 1,880 posts
  • Gender:Male
  • Location:Badsville, Ostrogothia

Posted 19 August 2007 - 13:56

18:e december verkar bli lilla julafton för alla Blade Runner-fans. :)
Efter nå't decenniums väntan verkar nu äntligen den ultimata DVD-utgåvan av filmen komma.
2-Disc-varianten
5-Disc-varianten.

Tror ni att det verkligen blir av denna gång?
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#14 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 19 August 2007 - 14:11

Yes, klart det blir av! :)

(och det fanns redan en tråd om detta i forumet :) )

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#15 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 19 August 2007 - 14:12

ja, det finns det men med otyldig rubrik om vad tråden handlar om.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#16 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 19 August 2007 - 14:21

Slagit ihop de två trådarna om Blade Runner.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#17 Kizmiaz

Kizmiaz

    Wanderer of the Wastes

  • Aktiv member
  • 1,880 posts
  • Gender:Male
  • Location:Badsville, Ostrogothia

Posted 19 August 2007 - 15:14

Oops, missade den. :blush:
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#18 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 23 August 2007 - 23:00

Världens bästa film. Jag förstår att inte alla tycker det. Med tanke på hur mycket diskussion det har varit om ett ordentligt släpp av denna filmen dom senaste 7 åren så är den ultimata utgåvan väldigt välkommen. Den har varit på förbeställning på Amazon i över 2 veckor.
"There once was a man from Nantucket..."

#19 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 24 August 2007 - 08:55

Länge sedan jag såg den nu, var väl Director's Cut kom. Men bra är den, i båda versionerna. Kom ihåg att jag gillade nya slutet, men faktiskt saknade Fords voice-over som jag faktiskt tyckte ökade stämningen och förbättrade noir-känslan. Samt förklarade en del: kan vara en poäng att se originalversionen innan man ser någon förlängd.

Kan tänka mig att filmen numera känns seg, den är ju inte jättespännande utan snarare mer filosofisk och poetisk. Och det är svårt att tänka sig hur William Gibson's Neuromancer-trilogi hade sett ut om inte den här boken och filmen hade funnits, de känns verkligen som om de kommer från samma tanke.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#20 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 24 August 2007 - 11:10

Länge sedan jag såg den nu, var väl Director's Cut kom. Men bra är den, i båda versionerna. Kom ihåg att jag gillade nya slutet, men faktiskt saknade Fords voice-over som jag faktiskt tyckte ökade stämningen och förbättrade noir-känslan. Samt förklarade en del: kan vara en poäng att se originalversionen innan man ser någon förlängd.

Kan tänka mig att filmen numera känns seg, den är ju inte jättespännande utan snarare mer filosofisk och poetisk. Och det är svårt att tänka sig hur William Gibson's Neuromancer-trilogi hade sett ut om inte den här boken och filmen hade funnits, de känns verkligen som om de kommer från samma tanke.



Sannerligen.
"There once was a man from Nantucket..."

#21 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 03 September 2007 - 20:01

Det är verkligen storslaget här. Synd att jag tyckte filmen var så urbota tråkig - så illa att jag nstan somnade av den... :(

Jag tänkte först säga att jag förstår mig verkligen inte på dig ibland! ...men sen kom jag på att jag själv somnade när jag såg filmen för första gången... :blush: :P Men jag var dödens trött, vi hade redan varit ute på stan och rännt en del om jag inte minns fel. Men eftersom det inte var så mycket action lyckades jag alltså inte hålla mig vaken. Såg om andra halvan dagen efter och måste säga att jag tycker den är jättehäftig :) Hade jättegärna köpt en sån här, vill verkligen kunna jämföra mellan de olika utgåvorna! Får väl bli att önska sig till födelsedagen i februari ^_^
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#22 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 01 October 2007 - 13:51

Wired - Q&A: Ridley Scott Has Finally Created the Blade Runner He Always Imagined

But the director didn't stop there. As the millennium turned, he continued polishing: erasing stray f/x wires, trimming shots originally extended to accommodate the voice-over, even rebuilding a scene in which the stunt double was obvious. Now he's ready to release Blade Runner: The Final Cut, which will hit theaters in Los Angeles and New York in October, with a DVD to follow in December.


Undrar om den kommer att gå upp på bio även i sverige?

Edited by Cartman, 01 October 2007 - 13:53.


#23 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 01 October 2007 - 17:47

Wired - Q&A: Ridley Scott Has Finally Created the Blade Runner He Always Imagined

But the director didn't stop there. As the millennium turned, he continued polishing: erasing stray f/x wires, trimming shots originally extended to accommodate the voice-over, even rebuilding a scene in which the stunt double was obvious. Now he's ready to release Blade Runner: The Final Cut, which will hit theaters in Los Angeles and New York in October, with a DVD to follow in December.


Undrar om den kommer att gå upp på bio även i sverige?



Nope det kommer den inte att göra. Den kommer för den delen bara att gå i två städer i USA.
"There once was a man from Nantucket..."

#24 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 01 October 2007 - 20:09

http://www.nytimes.c...p;ex=1191816000

En artikel i NYT som går in på bakgrunden till denna nyutgåva.

#25 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 01 October 2007 - 20:19

Intressant! Jag blir mer och mer sugen :)
The sky's the limit.

Jon var namnet: