Jump to content

Photo

Marvel Official Handbook?


  • Please log in to reply
12 replies to this topic

#1 Ynkryggen

Ynkryggen

    Cadet Fourth Year

  • Members
  • 27 posts

Posted 02 August 2006 - 22:26

Yo!

Satt och "Marvel-Googlade" lite nu på nattskiftet och hittade en sida som jag inte sett eller hört om tidigare. Dom hade iallafall ett antal nummer av "Marvel Official Handbook" . Någon som läst dom? Är dom bra? Jag har sedan länge mest fastnat i DC och är inte lika kunnig i Marvel - kanske dessa är något för mig?

Tips om detta tack!

PS! Ganska cool sida det där, ser lovande ut .. någon som shoppat där tidigare?

#2 Ynkryggen

Ynkryggen

    Cadet Fourth Year

  • Members
  • 27 posts

Posted 11 August 2006 - 13:36

Då ingen svarat här antar jag att ingen läst dom? Jag har iallafall köpt dom nu och de var trevliga .. vissa karaktärer vill man kanske veta lite mer om ... men kul idé från Marvel att ge ut detta...

#3 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 11 August 2006 - 15:35

Välkommen till forumet, jag gillar det nick! :D Du verkar ju ha skaplig koll på serier så då kanske det här forumet kan passa dig riktigt bra...angående de där böckerna (eller tidningarna/häftena...) så har jag inte läst dom, men flera stycken liknande grejer....brukar inte gilla sånt där direkt...kan vara bra om man ska plugga på kanske, men tycker det är rätt tråkigt att läsa info om en superhjälte/skurk ihoptryckt på en sida eller två...
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#4 Ynkryggen

Ynkryggen

    Cadet Fourth Year

  • Members
  • 27 posts

Posted 11 August 2006 - 17:05

Spidde -----> Tackar! Jag diggar ditt nick också! Har precis börjat prenumerera på "Sensational Spider-Man" och "Amazing Spider-Man" från ovanstående länk :) Såg också att man kan prenumerera på "Amazing Spider-Girl" :) .. undra om den blir bra - #1 släpps väl först till oktober om inte jag läst fel?

Ja, jag var också tveksam till de här Official Handbooks - men de var så billiga så jag klippte till - och jag får nog säga att jag blev glatt överraskad. Även om infon givetvis är komprimerad så är det ändå information! Och för mig som inte är 100% bevandrad i Marvel universumet (är lite starkare i DC som jag skrev ovan) så passade de här albumen mig som handsken.

Tack för välkomnandet igen! :)

#5 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 11 August 2006 - 19:54

Ja, välkommen till forumet, Ynkryggen! Hoppas du kommer att trivas här och att du är aktiv. :)
*Hockey och superhjältar*

#6 Ynkryggen

Ynkryggen

    Cadet Fourth Year

  • Members
  • 27 posts

Posted 12 August 2006 - 14:25

Tack Kermit!

Japp! Detta är min nya favoritsysselsättning när jag jobbar helg och kväll :)

#7 zaphod

zaphod

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,034 posts
  • Location:Stockholm

Posted 13 August 2006 - 13:02

Välkommen Ynkryggen! Får man fråga vad det är för lyxigt jobb där man kan surfa på arbetstid? :)

#8 Ynkryggen

Ynkryggen

    Cadet Fourth Year

  • Members
  • 27 posts

Posted 13 August 2006 - 14:32

Välkommen Ynkryggen! Får man fråga vad det är för lyxigt jobb där man kan surfa på arbetstid? :)


Haha... det finns absolut inget lyxigt i mitt jobb ... typ kundservice/kundtjänst ... men nu när du nämnde det så är det ju faktiskt lyx att kunna surfa och "foruma" :thumbsup:

#9 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 28 August 2006 - 15:27

Sannerligen! :P Det är lyx. Skolorväsendet är också bra för sådant. ^^

Handböckerna tycker jag personligen är väldigt bra, och man får veta saker man inte kanske insett själv om karaktärerna, och ofta dyker det upp en riktig doldis som man inte ens visste fanns i dessa volymer.

Edited by PredaBot, 28 August 2006 - 15:28.


#10 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 28 August 2006 - 17:07

Vad? Är skolväsendet en bra arbetsplats för att surfa? Aldrig i hela plutto att jag skulle hinna surfa privat, utom på den enda rasten och knappt ens då.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#11 Dreddster

Dreddster

    Cadet Third Year

  • Members
  • 16 posts

Posted 30 August 2006 - 14:08

Yo!

Satt och "Marvel-Googlade" lite nu på nattskiftet och hittade en sida som jag inte sett eller hört om tidigare. Dom hade iallafall ett antal nummer av "Marvel Official Handbook" . Någon som läst dom? Är dom bra? Jag har sedan länge mest fastnat i DC och är inte lika kunnig i Marvel - kanske dessa är något för mig?

Tips om detta tack!


Om jag förstått saken rätt så handlar de här tunnare grejerna om kompletteringar/uppdateringar till de inbundna böckerna som kom för ett par år sedan. Skulle inte förvåna mig om Marvel släpper allt i hårdpärm i framtiden. För den fattige finns annars handböckerna från 80-talet i svartvita Essentials-utgåvor.

Hittade också en inbunden bok från ett annat förlag än Marvel. Vet inte om det är en officiell utgåva men den har ett förord av Stan Lee och en Marvel-logo på omslaget. Förlaget som gett ut det har också gett ut en liknande bok om DC för ett par år sedan. Den boken har i alla fall fått bra betyg på Amazon.

http://us.dk.com/nf/...623586,00.html#

#12 Nicce Lemonsson

Nicce Lemonsson

    Ensign

  • Members
  • 47 posts

Posted 09 September 2006 - 03:08


Yo!

Satt och "Marvel-Googlade" lite nu på nattskiftet och hittade en sida som jag inte sett eller hört om tidigare. Dom hade iallafall ett antal nummer av "Marvel Official Handbook" . Någon som läst dom? Är dom bra? Jag har sedan länge mest fastnat i DC och är inte lika kunnig i Marvel - kanske dessa är något för mig?

Tips om detta tack!


Om jag förstått saken rätt så handlar de här tunnare grejerna om kompletteringar/uppdateringar till de inbundna böckerna som kom för ett par år sedan. Skulle inte förvåna mig om Marvel släpper allt i hårdpärm i framtiden. För den fattige finns annars handböckerna från 80-talet i svartvita Essentials-utgåvor.

Hittade också en inbunden bok från ett annat förlag än Marvel. Vet inte om det är en officiell utgåva men den har ett förord av Stan Lee och en Marvel-logo på omslaget. Förlaget som gett ut det har också gett ut en liknande bok om DC för ett par år sedan. Den boken har i alla fall fått bra betyg på Amazon.

http://us.dk.com/nf/...623586,00.html#


Som samlare av superhjältebiografier ska jag försöka reda ut det här. Med start 2004 släppte Marvel The Official Handbook of the Marvel Universe. Denna fortgick över 2004/05 och bestod av 14 50-sidiga (25-35 entries) volymer indelade efter teman i motsats till bokstavsordning. Fortsättningen på serien, The All-New Official Handbook of the Marvel Universe (65s; 50 entries), startade första månaden detta år och är tänkt att avslutas sista månaden med då utgivna 12 volymer. Här har man så återgått till den klart föredragna bokstavsordningsindelningen. The Official Handbook of the Marvel Universe-index finnes här ---> http://www.geocities...arvelhandbooks/

The Official Handbook of the Marvel Universe gavs före dagens serie senast ut med start 1982. Denna samling finns samlad i Essential Handbook of the Marvel Universe. Från Marvels sida är det sagt att fokus i den nya "Official Handbook"-serien ligger på nya karaktärer eller karaktärer som inte fick plats i den tidiga "Official Handbook"-versionen. Har man så både den gamla och den nya "Official Handbook"-versionen ska man ha en ganska extensiv bild över Marvels nästintill oändliga karaktärsbibliotek. "Official Handbook"-samlingen bör dock skiljas från Marvel Encyclopedia-samlingen (http://www.amazon.co...el encyclopedia) som släpptes i 6 inbundna volymer; denna samling är varken komplement eller substitut till "Official Handbook"-samlingen.

Men så till den inbundna bok nyligen utgiven av DK Publishing (The Marvel Encyclopedia). Denna är jag lite osäker på men antagligen är det en samling av material från tidigare utgivna böcker i Marvel Encyclopedia-serien. Den sägs täcka mer än 1000 karaktärer, en siffra som dock inte matchar "Official Handbook"-serien. Antagligen är syftet med släppet att matcha DC:s dito The DC Comics Encyclopedia.


Något av en kvalitetsmärkning hos "Official Handbook"-serien är att mr. Christiansen, Jeff (Masters of the Obscure) är co-writer och researcher. Marvel nyttjar alltså en fandatabas till en biografiutgivning; kudos.

Edited by Nicce Lemonsson, 09 September 2006 - 03:09.


#13 Ynkryggen

Ynkryggen

    Cadet Fourth Year

  • Members
  • 27 posts

Posted 10 September 2006 - 19:07

Tack för denna infon! Jag har köpt alla delar i dessa nya officiella handböcker jag hittade hos rash.se och jag har minst sagt lusläst dom och de har hjälpt mig väldigt mycket att sätta mig in i Marveluniversumet som jag inte var så insatt i. Jag tycker det var kul att de var i serietidningsformat, det kändes rätt på något sätt.

Tack för tipsen om de andra utgåvorna också!