Jump to content

Photo

Superhjälteserieförlag


  • Please log in to reply
13 replies to this topic

#1 MARVEL COMICS

MARVEL COMICS

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 133 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Posted 15 August 2006 - 17:53

Bara en fråga, men vet ni vilka stora superhjälteserieförlag förutom Marvel, DC, Image och Dark Horse som finns ?
´´ Leve Stan Lee´´

#2 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 15 August 2006 - 19:44

Skulle vilja påstå att de enda stora idag är Marvel och DC. Förutom de som du nämde så är det mest småförlag, Virgin Comics vill säkert bli stora. Marvel och DC har ju det mesta av USAs seriemarknad medans Image och Darkhorse plockar upp det resterande smulorna. Dynamite Entertainment har då och då "heta" titlar.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#3 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 15 August 2006 - 19:49

Det finns inga fler stora förlag. Men ett gäng små varav några ger ut en del superhjälteserier och närbesläktat. Tänker på t ex Superverse, Alias, IDW, Devils Due, Boom, Avatar och Markosia.

Men det är ingenting mot hur det var för 10-15 år sedan. Då fanns det en hel del jättebra förlag som faktiskt stal marknadsandelar av Marvel och DC. Bland annat blev Marvel så nervösa att de köpte upp Malibu och lade ned alltihop. Vilket jag ännu inte förlåtit dem för.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#4 Ynkryggen

Ynkryggen

    Cadet Fourth Year

  • Members
  • 27 posts

Posted 15 August 2006 - 21:52

Vi får inte glömma Image Comics .. dom e megastora i USA .. men inte riktigt lyckats i Sverige och i övriga Europa. Något jag tycker är väldigt konstigt då dom har väldigt mycket ytterst kompetent material. Jag läser en hel del från dom och tycker att standarden är förvånansvärt jämn.

Från Image kan rekommendera den nya serien "Elephantmen" och "Godland" sen släpper dom en mycket intressant serie snart som heter "Sam Noir: Samurai Detective" .. Jag har precis fått #1 av Elephant Men i min ägo och jag har läst den en gång snabbt .. en gång verkligen studerat den .. och jag är helt såld. Så jag har bokat en prenumeration på den ikväll :)

Godland är också fruktat bra!

Sam Noir ser jag VERKLIGEN fram emot .. jag har sett några förhandstittat på nätet och den ser fruktat bra ut!

Image Comics - glöm inte dom!

Och jag antar att när ni säger DC och Marvel räknar in Wildstorm, Vertigo, MAX????

#5 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 15 August 2006 - 23:50

Vi får inte glömma Image Comics .. dom e megastora i USA .



Vi har nämt IMAGE redan. Och nej, de är inte megastora. De tävlar om tredjeplatsen med Dark Horse långt efter Marvel och DC. Marvel brukar ha runt 38-40 % av marknaden och DC några % sämre medans IMAGE har 3-4 %. Tror att den enda konstanta tidningen de har på TOP 100 är Witchblade (Top Cow produktions fast det är ju typ IMAGE).

Och jag antar att när ni säger DC och Marvel räknar in Wildstorm, Vertigo, MAX????



Jupp,är ju bara Inprints hos samma förlag.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#6 Ynkryggen

Ynkryggen

    Cadet Fourth Year

  • Members
  • 27 posts

Posted 16 August 2006 - 11:08

Super85 ------> OK .. men de senaste siffrorna jag såg var att Image ökar mest av alla och tar mest andelar från de andra .. sen låt säga att de har 5% .. så är ju inte det så lite om man tänker på vilka och vad de "tävlar mot" .... 5% av den amerikanska marknaden är kanske inte "megastort" som jag sa .. men kanske jättestort? Och jag jämförde med den svenska marknaden där Image inte bör ha en promille ens (tyvärr)?

Vi får inte glömma Image Comics .. dom e megastora i USA .



Vi har nämt IMAGE redan. Och nej, de är inte megastora. De tävlar om tredjeplatsen med Dark Horse långt efter Marvel och DC. Marvel brukar ha runt 38-40 % av marknaden och DC några % sämre medans IMAGE har 3-4 %. Tror att den enda konstanta tidningen de har på TOP 100 är Witchblade (Top Cow produktions fast det är ju typ IMAGE).

Och jag antar att när ni säger DC och Marvel räknar in Wildstorm, Vertigo, MAX????



Jupp,är ju bara Inprints hos samma förlag.



#7 Dreddster

Dreddster

    Cadet Third Year

  • Members
  • 16 posts

Posted 16 August 2006 - 12:14

Nedan har ni en lista med försäljningssiffrorna för julimånad i år. En intressant detalj i sammanhanget är att de mindre förlagen klarar sig bättre på albummarknaden än när det gäller lösnummer.

http://www.newsarama...uly06sales.html

#8 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 16 August 2006 - 13:00

OK .. men de senaste siffrorna jag såg var att Image ökar mest av alla och tar mest andelar från de andra .. sen låt säga att de har 5% .. så är ju inte det så lite om man tänker på vilka och vad de "tävlar mot" .... 5% av den amerikanska marknaden är kanske inte "megastort" som jag sa .. men kanske jättestort?



Nej man kan inte säga jättestort heller. Deras andel är småsmulor i dagens marknad. Man kan säga att Marvel och DC har en jättestor del av marknaden. IMAGE har det inte.

Nedan har ni en lista med försäljningssiffrorna för julimånad i år. En intressant detalj i sammanhanget är att de mindre förlagen klarar sig bättre på albummarknaden än när det gäller lösnummer.



Det är lite av deras grej,eller kanske en stor del av deras grej, att TPB försäljningen är såpass bra att det är värt att ge ut montlys. Vertigos grejer brukar ju ofta få bra placeringar i TPB topplistorna,fast väldigt få läser t ex Hellblazer eller Swamp Thing som monthlys.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#9 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 16 August 2006 - 16:49

Image var ju riktigt stora i början. Då samarbetade de med Malibu som faktiskt gav ut Images tidningar. Med Images titlar inräknade blev Malibu större än DC.

När sedan Liefelds Extreme och Lees Wildstorm lämnade förlaget krympte de väsentligt (egentligen började de tappa redan lite innan).

Samtidigt fanns förlag som Acclaim, Tekno och Broadway som vardera gav ut ca 10 titlar var, varav de flesta var bra supershjälteserier. De är borta nu.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#10 Nille

Nille

    Commander

  • Members
  • 187 posts

Posted 17 August 2006 - 22:06

super85, det beror på hur man ser på det. Image och Dark Horse har mycket lägre försäljningssiffror än Marvel och DC men också mycket färre serier. Det är sjukt hur många serier Marvel ger ut egentligen. Dom tappar nog många läsare på att ha så många serier ändå. Hur gör en förälder när han vill köpa en X-Men serie till sitt barn? Ska han välja X-Men, Uncanny X-Men, Astonishing X-Men, Ultimate X-Men eller någon mini-serie med X-Men eller kanske Wolverine? "Äh, jag köper Uncle Scrooge istället", kanske han tänker :P . Det är bara insatta fans som köper alla X-Men titlar och knappt ens dom. Jag har läst och samlat mycket på X-Men men orkar fan inte engagera mig i de nya serierna. Jag håller mig till de gamla. Det känns dumt att köpa serier från förlag som försöker tanka ut så mycket som möjligt av sina trognaste läsare genom att publicera "to be coninued in ... Action comics... Adventures of superman... Infinite crisis... etc.". Om dom inte tappar antalet serier sålda så är jag övertygad om att dom tappar antalet läsare, och då förlorar dom bara pengar på att producera så många titlar.

Edited by Nille, 17 August 2006 - 22:20.

Lose your dreams and you will lose your mind - Ruby Tuesday, Rolling Stones

#11 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 17 August 2006 - 23:04

super85, det beror på hur man ser på de



Hur man än ser det så kan man inte få Dark Horse eller Image att framstå som mega eller jättestora.

Hur gör en förälder när han vill köpa en X-Men serie till sitt barn?



I en perfekt värld så frågar föräldren snubben/tjejen som jobbar där vilken tidning passar etc och får bra service. Större problem är att det är väldigt få kids som läser serier idag. Eller så får barnet veckopeng och köper några tidningar för dem. Men saknandet av nya fans är ett stort problem idag. Och innehållet i dagens serier är ofta sådant så jag tror inte att det är en vanlig grej att en massa föräldrar åker till seriebutiken och börjar bläddra i en massa X-men tidningar.

"Äh, jag köper Uncle Scrooge istället"


Ja. Disneys grejer är ofta bra. De väljer här också att köpa något annat än IMAGEs titlar till sina barn.

Det känns dumt att köpa serier från förlag som försöker tanka ut så mycket som möjligt av sina trognaste läsare genom att publicera "to be coninued in ... Action comics... Adventures of superman... Infinite crisis... etc."


Det är så man måste göra. Förlagen har märkt att fanbasen gillar stora crossover historier om de inte kommer alltför ofta. Enligt DC så kommer inga Crisis likande stories på ett bra tag nu. De väljer att tanka ut så mycket de kan av sina trogna läsare eftersom "the casual comicbook reader" nån som köper serier då och då och typ lämnar tidningen sen i bussen,eller köper en bunt för att läsa på toaletten, den typen av fans existerar knappt längre, så man måste mjölka ut det mesta från de trogna som fortfarande samlar.



jag övertygad om att dom tappar antalet läsare, och då förlorar dom bara pengar på att producera så många titlar.



Hittils så har effekterna från Infinite Crisis varit att många tidningar har fått ny energi och högre försäljningsiffor. Om man gör crossovers konstant så ,ja då tappar man säkert en del läsare. Men det är ingen bekräftad sak. Det är därför saker som Civil War och diverse Crisis görs med jämna mellanrum.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#12 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 18 August 2006 - 19:23

Det borde gå att göra jättecrossovers som är såpass fristående att man kan hoppa över att läsa dem och ändå förstå vad som pågår i de övriga tidningarna, var och en för sig. Det vore mycket trevligt.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#13 zaphod

zaphod

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,034 posts
  • Location:Stockholm

Posted 20 August 2006 - 00:23

Nedan har ni en lista med försäljningssiffrorna för julimånad i år. En intressant detalj i sammanhanget är att de mindre förlagen klarar sig bättre på albummarknaden än när det gäller lösnummer.

http://www.newsarama...uly06sales.html


Det vore ju så jäkla kul att se en sån här lista över den svenska marknaden. Är det nån som förstår varför det är hemligt här?

Iofs skulle väl dom siffrorna vara skrämmande låga...

#14 Nille

Nille

    Commander

  • Members
  • 187 posts

Posted 21 August 2006 - 18:06

Jag har egentligen inget emot crossovers, det är kul när man väl sätter sig in i det. Vad jag inte gillar är sättet de hanterar det på ibland, det blir för mycket "to be continued in..." och med en månads uppehåll mellan varje nummer tappar man lätt intresset. Som TFels säger skulle det vara bättre om det var mer fristående serier. Halvägs in i Infinite Crisis tappade jag lusten och väntade tills sista numret var ute, sen läste jag allt på en gång istället.

Lite off topic varning nu kanske :P

Edited by Nille, 22 August 2006 - 09:15.

Lose your dreams and you will lose your mind - Ruby Tuesday, Rolling Stones