Jump to content

Photo

Vampyr böcker


  • Please log in to reply
41 replies to this topic

#26 Sötnosen

Sötnosen

    Senior Captain

  • Members
  • 663 posts
  • Location:Solna
  • Interests:Sci-fi: Star Trek, Firefly, Battlestar Galactica, Babylon 5, Stargate Atlantis.<br />Tv: Frasier, Lost, The O.C., Desperate housewives, Medium.<br />Fantasy: Tolkien, Robin Hobb, Tad Williams, Douglas Adams.<br />Musik: Sarah Brightman, Michael Ball, Within Temptaion, Il Divo, After Forever, Epica, Kamelot, Wuthering Heights, System of a down, Linkin Park, Vittorio Grigolo, franska musikaler, Emmanuel Moire och många, många fler.<br />Övrigt: historia, språk, litteratur, &quot;new age&quot;, marsvin och andra djur. Samlar på autografer.

Posted 31 January 2006 - 21:43

Har en bok som heter "Great Vampire Stories" (ISBN 0-7537-0570-2
), har dock inte läst den än (köpte den och 2 andra i samma serie på rea när jag hade väldigt lite pengar och jag gömde undan dom för tjejen, sen blev det aldrig av att jag läste dem).

Den innehåller 47 noveller, bland andra:
For the Blood is the Life av F. Marion Crawford
The Vampyre av John Polidori
Dracula's Guest av Bram Stoker
The Living Dead av Robert Bloch
The Brown Hand av Arthur Conan Doyle
The Mark of the Beast av Rudyard Kipling
The Moon-Bog av HP Lovecraft
The Facts in the Case of M. Valdemar av Edgar Allan Poe
The Bodysnatcher av Robert Louis Stevenson
A Ghost Story av Mark Twain

...nä, nu är maten klar så det får räcka med titlar.

Ps. Appropå Dracula så kom halvvägs i den sen blev den bara tråkig, kanske bättre på engelska.


Wow! Den vill jag ha! Angående Dracula... som jag älskar... så visst är den inte den mest spännande boken, men mycket intressant om man börjar analysera den och karaktärerna :)
Posted ImagePosted Image

#27 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 02 February 2006 - 16:31

Jag måste nog tipsa er alla om den hyfsat nya romanen Historikern av Elizabeth Kostova. (på adlibris har den fått högsta betyg, läs själv http://www.adlibris....9137127225&s=1). Det är en spännande och mystisk bok som behandlar Dracula-legenden på ett nytt sätt. Helt klart läsvärt!
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#28 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 02 February 2006 - 16:42

Den är med i Bokias läsbiblioteksurval och jag var nere och bytte till mig den just idag! :D
Support your local search and rescue unit - get lost.

#29 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 02 February 2006 - 21:04

Den är med i Bokias läsbiblioteksurval och jag var nere och bytte till mig den just idag! :D


Kul :D Min pappa är medlem där också (han fick medlemskapet av mig i present :D )...och jag tänkte sno den bok han läser nu när han är klar med den...nämligen Vindens skugga, som verkar ganska spännande och trevlig...ska börja läsa den nån dag :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#30 Sötnosen

Sötnosen

    Senior Captain

  • Members
  • 663 posts
  • Location:Solna
  • Interests:Sci-fi: Star Trek, Firefly, Battlestar Galactica, Babylon 5, Stargate Atlantis.<br />Tv: Frasier, Lost, The O.C., Desperate housewives, Medium.<br />Fantasy: Tolkien, Robin Hobb, Tad Williams, Douglas Adams.<br />Musik: Sarah Brightman, Michael Ball, Within Temptaion, Il Divo, After Forever, Epica, Kamelot, Wuthering Heights, System of a down, Linkin Park, Vittorio Grigolo, franska musikaler, Emmanuel Moire och många, många fler.<br />Övrigt: historia, språk, litteratur, &quot;new age&quot;, marsvin och andra djur. Samlar på autografer.

Posted 02 February 2006 - 21:36

Jag måste nog tipsa er alla om den hyfsat nya romanen Historikern av Elizabeth Kostova. (på adlibris har den fått högsta betyg, läs själv http://www.adlibris....9137127225&s=1). Det är en spännande och mystisk bok som behandlar Dracula-legenden på ett nytt sätt. Helt klart läsvärt!


Coolt! Den måste jag se till att läsa. Verkar ju hur bra som helst :thumbsup: Jag blir så glad varje gång jag upptäcker bra böcker att läsa.

Edited by Sötnosen, 02 February 2006 - 21:36.

Posted ImagePosted Image

#31 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 03 February 2006 - 07:49

Beställta boken i går på amazon :D

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#32 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 07 February 2006 - 09:25

Har påbörjad en ny vampyr serie , första boken Dhampir er läst och har börjad andra i serien.

Böckarne er skrivna av Barbara Hendee tillsammans med hennes man .

Det er en mörk variant av vampyrer :D Värt att rekommedera :D

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#33 Corto Maltese

Corto Maltese

    Lieutenant Commander

  • Validating
  • 160 posts

Posted 13 October 2007 - 13:13

:hijack:

Är det någon som kan tipsa mig om vampyrböcker med en stämningsfull handling, intressanta karaktärer, spännande handling och kanske en lite blodig handling?

#34 Restless

Restless

    Captain

  • Members
  • 554 posts
  • Gender:Female
  • Location:Tv-land
  • Interests:TV-serier
    Böcker
    Naturvetenskap

Posted 13 October 2007 - 14:02

Heh. Jag har läst hur många vampyrböcker som helst, så jag borde kunna komma på några som är bra, i alla fall...

Med vampyrer i huvudrollen:

Anne Rices vampyrböcker är ju ett måste att ha läst, även om de är av väldigt varierande kvalitet. "The Vampire Lestat" är den bästa, om du försöker ge dig i kast med den här serien så är det bäst att börja med antagligen den eller "Interview..." (båda fungerar som första bok, eftersom Interview är första boken, och TVL, som är den andra boken, utspelas före händelserna i Interview). Anne Rices böcker stämmer i alla fall in på hela det där "stämningsfull handling, intressanta karaktärer"-grejen. Och så skadar det inte att Lestat är så himla cool, heller. :thumbsup:


Med vampyrer i viktiga roller (men ej huvudrollen):
Laurell K. Hamiltons böcker om Anita Blake är... uh... De börjar bra? De första böckerna är riktigt spännande, men serien spårar ur efter "Obsidian Butterfly" och hamnar i tantsnuskträsket. Men de har i alla fall en väldigt blodig handling. Huvudpersonen är rätt så svår att gilla, men det finns en del coola bikaraktärer (Edward FTW) och hur osympatisk huvudkaraktären än är så brukar hon i alla fall vara rätt så rolig. Första kapitlet i första boken.

Jim Butchers serie om trollkarlen Harry Dresden är helt enkelt grymma. Vampyrer är med från första boken, men även om de är rätt så viktiga för handlingen så dröjer det ett flera böcker innan vi får någon vampyr i en viktig roll. Rätt så intressant med tre olika sorters vampyrer, dock (Black Court, Red Court och White Court). Inte direkt en serie som man ska läsa om man känner ett desperat behov att läsa om blodsugare, men vill man bara läsa ett par bra böcker där vampyrer dyker upp hela tiden så är de ett bra val. Riktigt roliga är de i alla fall. Varning dock för att de är beroendeframkallande och omöjliga att lägga ifrån sig. Man kan prova på serien på hans hemsida, de första kapitlen i varje bok finns upplagda + två noveller. Det finns en nedlagd TV-serie (The Dresden Files) också.

Charlaine Harris Southern Vampire-serie handlar om en telepatisk servitris som råkar bli inblandad i vampyrernas krångliga affärer. Rätt så intressant med en värld där vampyrer öppet existerar och man kan beställa ett stort glas blod på puben. Väldigt många vampyrer i viktiga roller, och i de flesta böckerna kretsar handlingen kring vampyrer. Rätt så roliga är de, och huvudpersonen är lätt att tycka om.

Kim Harrison har skrivit en väldigt intressant serie. Häxor, vampyrer och liknande har öppet gått ut med sin existens sedan större delen av mänskligheten strök med av en sjukdom som spreds av en genmanipulerad tomat, som inte var skadlig mot det övernaturliga samhället. Huvudpersonen är en häxa, och hennes bästa vän är en vampyr. Vampyrkompisen är väldigt, väldigt intressant att läsa om. Lite kul hur alla böcker har en titel inspirerad av en Clint Eastwood-film, också. :D Första kapitlet i första boken.

Barb & J.C. Hendee jag var frestad att skriva det här under "vampyrer i huvudrollen"-rubriken. Huvudpersonen är en dhampir, en halvvampyr. Fantasyserie om en vampyrslayer och en alv. Jag tycker bitarna ur ondingarnas POV brukar vara lite väl cheesy, men annars är det bra!

Tanya Huffs Blood-serie handlar om en kvinnlig privatdetektiv som stöter på ett fall där allting inte är helt normalt. En av huvudrollerna (borde jag ha lagt det här under förra kategorin?) är en vampyr. Bra böcker, med intressant dynamik mellan de tre huvudkaraktärerna (den tredje huvudkaraktären är en polisman). Det finns en TV-serie (Blood Ties) också, och en spin-off bokserie (Shadow-serie) som jag dock inte har läst än.


Hoppas du tyckte något av förslagen verkade intressanta. :)
"So... This is engineering, huh? Engineering. Where the noble semi-skilled laborers execute the visions of those who think and dream... hello, oompa-loompas of science!"
Sheldon, The Big Bang Theory

Heisenberg blev stannad av polisen för att han körde för fort.
"Vet du hur fort du körde?!" frågade polisen som stoppat honom
"Nej, men jag vet exakt var jag är," svarade Heisenberg.

#35 Corto Maltese

Corto Maltese

    Lieutenant Commander

  • Validating
  • 160 posts

Posted 14 October 2007 - 13:00

Wow, tack för tipsen. Precis vad jag ville ha. Anne Rice kan jag hålla ed om att hon är en bra författare och skriver bra böcker. Dom andra har jag inte läst något av så där finns det tips att hämta om vad jag ska prova på. Återigen tack! :)

#36 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 15 October 2007 - 08:45

Anne Rice's första var riktigt bra, och "Vampyen Lestat" helt OK. Resten anser jag som tidigare sagts hamnar inom SFL. Men alla lider av usel översättning - kommer fortfarande ihåg meningar som "Skeppet krossade atlanten..." :lol: , så det kan nog vara lönt att läsa på originalspråket. Speciellt i böcker som vill bygga upp dramatisk stämning är det bra att undvika ofrivilliga garv...
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#37 Restless

Restless

    Captain

  • Members
  • 554 posts
  • Gender:Female
  • Location:Tv-land
  • Interests:TV-serier
    Böcker
    Naturvetenskap

Posted 15 October 2007 - 21:00

Anne Rice måste man definitivt läsa på engelska. Hon skriver väldigt vackert, det är nog det jag gillar bäst med hennes böcker (det och Lestat :wub: ).
"So... This is engineering, huh? Engineering. Where the noble semi-skilled laborers execute the visions of those who think and dream... hello, oompa-loompas of science!"
Sheldon, The Big Bang Theory

Heisenberg blev stannad av polisen för att han körde för fort.
"Vet du hur fort du körde?!" frågade polisen som stoppat honom
"Nej, men jag vet exakt var jag är," svarade Heisenberg.

#38 svegust

svegust

    Cadet First Year

  • Members
  • 2 posts

Posted 13 January 2008 - 10:38

Fevre Dream av George R.R. Martin är en bra bok!

#39 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 13 January 2008 - 13:29

Problemet med böcker är att det är så tyst. Det saknas ljudeffekter. Jag gillar hellre film när man får
se vampyrer sätta tänderna i folk och blodet rinner.

Om jag skulle ha en bok så skulle det vara Frankenstens monster. Det var ju en kvinna som skrev den.
Vad jag vet att det inte finns några elektriska grejer i den ursprungliga berättelsen.

#40 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 15 January 2008 - 17:55

Problemet med böcker är att det är så tyst. Det saknas ljudeffekter. Jag gillar hellre film när man får
se vampyrer sätta tänderna i folk och blodet rinner.


Jo det kan jag forstå , fast i mit huvede när jag läser sätter jag ins mina egne ljudeffekter :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#41 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 January 2008 - 17:58

Håller med dig FX. Halva nöjet med att läsa böcker är ju när den spelas upp inför ens inre öga. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#42 Julle

Julle

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 57 posts

Posted 01 March 2008 - 19:39

Problemet med dagens vampyrböcker tycker jag är att de gärna ramlar in i tantsnusk-träsket.


Ah, men det har sina egna fördelar! Se här, till exempel.

Annars vill jag instämma i rekommendationen av Fevre Dream. Underbar bok.