Jump to content

Photo

Dungeon Siege


  • Please log in to reply
35 replies to this topic

#1 HugoStrange

HugoStrange

    Captain

  • Members
  • 462 posts

Posted 12 July 2004 - 00:23

För två år sedan kom rollspelet (för PC) Dungeon Siege och några månader senare så skaffade jag det. Jag har nu spelat igenom single-player delen tre gånger och spenderat massvis med tid på multiplayern. Fascinerande nog är det fortfarande väldigt många som spelar online. Det kan väl iofs bero på tilläggspaketet som kom för ett halvår sedan; Legends of Aranna. Själv har jag inte köpt det än, och jag har inte heller testat DS2, även om jag måste säga att jag är nyfiken.

Så, är det nån mer än jag som gillar detta spel?
Golf is a good walk spoiled - Mark Twain

Utan musik så dör jag - Jag själv

#2 StarBld

StarBld

    Silent Castaway

  • Members
  • 1,397 posts
  • Location:Stockholm
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 12 July 2004 - 07:27

Spelade demot till Aranna för några månader sen men fastnade aldrig riktigt för spelet. Själv föredrar jag Neverwinter Nights på grund av dess underbara story och fantastiska Aurora verktyg. Fördelen med Aranna dock är att man får med originalspelet och därmed slipper köpa båda ifall man vill testa. Dungeons Siege ska komma i början av 2005, föresten.
HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.

#3 HugoStrange

HugoStrange

    Captain

  • Members
  • 462 posts

Posted 12 July 2004 - 10:26

NwN kom ju ungefär samtidigt som DS och jag har funderat på att köpa det eftersom båda titlarna nu har hamnat på reahyllan. Fördelen med NwN är ju att det finns fler tilläggspaket.
Själv tycker jag det är lite irriterande att man inte kan köpa LoA separat. Jag har ju redan betalat för orginalspelet och även om det är billigt så har jag ingen lust att betala för samma sak två gånger.

Oj, fick för mig att DS2 redan hade kommit... :) Det kommer jag definitivt köpa när det kommer. Dock måste jag nog skaffa nytt grafikkort först.... :(
Golf is a good walk spoiled - Mark Twain

Utan musik så dör jag - Jag själv

#4 StarBld

StarBld

    Silent Castaway

  • Members
  • 1,397 posts
  • Location:Stockholm
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 12 July 2004 - 16:38

Även om man skippar alla tillägg till NWN så är fördelen Aurora. Den är extremt rolig att leka omkring med och skapa sina egna äventyr i. Just att den är så lättanvänd gör den så bra. Annars så kan man vänta på Biowares nästa spel, Dragon Age, som ska ta alla bra delar från Baldurs Gate, Neverwinter Nights och Knights of the Old Republic och förbättra dom.
HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.

#5 HugoStrange

HugoStrange

    Captain

  • Members
  • 462 posts

Posted 12 July 2004 - 16:51

Tankade nyss hem en nio minuters demo-film med DS2, ser riktigt sjysst ut, men det verkar vara en hel del att hålla ordning på!

http://www.gaspowere.../ds2/videos.php
Golf is a good walk spoiled - Mark Twain

Utan musik så dör jag - Jag själv

#6 StarBld

StarBld

    Silent Castaway

  • Members
  • 1,397 posts
  • Location:Stockholm
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 12 July 2004 - 19:47

Får väl ta en titt på videon och se om DS2 bli värd att köpa :)
HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.

#7 HugoStrange

HugoStrange

    Captain

  • Members
  • 462 posts

Posted 20 July 2004 - 20:58

Köpte NWN igår och har nu spelat lite grann.

Likheterna med DS är faktiskt inte så stora. NWN är mycket långsammare i sitt tempo (inte så actionbetonat som DS) och har fler valmöjligheter. Det tog ju tex en evighet att skapa en ny karaktär! Tanken är väl att anknyta till D&D men eftersom jag aldrig har spelat det så känns det rätt överflödigt för ett datorspel.
kan tilläggas att jag nästanblev chockad när jag insåg att man itne kunde ha mer än en "hemchman". Från DS är jag van vid sju stycken! Att man dessutom inte kunde styra sin medkompanjons utstyrsel och utrustning var en smula frustrerande, men jag vande mig :)

Jag trivs nu rätt bra med spelet måste jag säga, även om jag blir galen av all text som man förväntas läsa. Nu klickar jag iofs oftast bara förbi texten tills nåt händer (i journalen eller nåt...), men de skulle ju kunnat jobba på att korta ner texten till sånt som man verkligen behöver veta för spelets fortgång. Det blir ett sablans klickande...

Glömde en sak...
Jag gillar att man kan ha en personlighet i NWN. Jag startade som Neutral Chaotic men är nu Evil Chaotic. Varje gång jag får ett meddelande om att min personlighet har flyttats närmare åt Evil så har jag njutit lite extra. Senast det hände så rånade jag en präst. Det var tydligen inte så populärt. :evil:

Edited by HugoStrange, 20 July 2004 - 21:30.

Golf is a good walk spoiled - Mark Twain

Utan musik så dör jag - Jag själv

#8 StarBld

StarBld

    Silent Castaway

  • Members
  • 1,397 posts
  • Location:Stockholm
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 20 July 2004 - 22:42

Hehe.

Jo, det är mycket text i NWN, men det är bland annat det som gör spelet så bra. Man ska läsa så mycket av den som möjligt för den gör verkligen världen mer utarbetad och komplex. Att inte kunna ändra på sina henchmans är lite jobbigt, men det fixade Bioware till i en av expansionerna, så att man ska kunna ändra deras utrustning, attityd m.m.

Hur långt har du kommit i kampanjen?
HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.

#9 HugoStrange

HugoStrange

    Captain

  • Members
  • 462 posts

Posted 20 July 2004 - 23:15

Inte så långt ännu. Är klar med Peninsula/fängelseupproret och nästan klar med Blacklake (måste hitta Meldanen igen och banka ihjäl honom för att bli klar).
Golf is a good walk spoiled - Mark Twain

Utan musik så dör jag - Jag själv

#10 StarBld

StarBld

    Silent Castaway

  • Members
  • 1,397 posts
  • Location:Stockholm
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 21 July 2004 - 21:02

Minns inte Blacklake delen. Det var så länge sedan jag spelade så jag minns bara vissa delar som var speciellt bra. Vad är det man ska göra vid Blacklake?
HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.

#11 Bionic commander

Bionic commander

    Cadet First Year

  • Members
  • 4 posts

Posted 04 August 2004 - 15:07

Dungeon siege är ett hyvsat rollspel, inte lika allvarligt som tex Baldurs gate, tycker jag. Mer lättsamt. Det är kul i början men blir tjatigt när man spöat den 1000:e jättespindeln börjar man tröttna.

#12 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 04 August 2004 - 16:11

Jag tröttnar när jag slagit sönder den tredje tunnan... :o
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#13 StarBld

StarBld

    Silent Castaway

  • Members
  • 1,397 posts
  • Location:Stockholm
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 04 August 2004 - 20:37

Alla kan inte gilla rollspel, det varierar från person till person. Själv älskar jag dom då man verkligen lever sej in i rollen man spelar och kan oftast påverka världen man lever i genom sina handlingar.
HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.

#14 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 04 August 2004 - 21:29

Jag upplever att historien är bestämd i förväg och att det egentligen inte finns några riktiga spelmoment, utom en mängd småspel i rad efter varandra, nödtorftigt ihopknutna av en medelmåttig historia. :wacko:

Oj, vad jobbig jag är! :skull:
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#15 StarBld

StarBld

    Silent Castaway

  • Members
  • 1,397 posts
  • Location:Stockholm
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 05 August 2004 - 11:50

Då har du kanske inte spelat dom rätta spelen. För mej så måste ett bra rollspel ha enorm frihet och man ska kunna gå sin egen väg, vara god eller ond. Testa KOTOR, där har du ett väldigt bra rollspel :)
HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.

#16 HugoStrange

HugoStrange

    Captain

  • Members
  • 462 posts

Posted 05 August 2004 - 12:09

Jag upplever att historien är bestämd i förväg


Till skillnad från? RTS, FPS och allt vad det heter är ju precis likadant. När du skickar din pansarbrigad för att demolera fiendens artelleri eller skjuter zombies med bazooka så är det ju så för att någon i förväg har bestämt att du måste göra det för att klara spelet.
Visst, ofta kan man hoppa över olika spelmoment och ändå klara sig igenom banan (eller vad det nu är frågan om). Man behöver inte slå sönder en enda tunna om man vill, man kan smyga förbi zombien och man kan skicka en tekniker som får skruva sönder artelleriet i smyg.

Nu kan man ju givetvis tycka RPG är trist ändå, men jag kände att jag behövde säga emot ditt argument där eftersom jag inte tycker det stämmer. :P
Golf is a good walk spoiled - Mark Twain

Utan musik så dör jag - Jag själv

#17 StarBld

StarBld

    Silent Castaway

  • Members
  • 1,397 posts
  • Location:Stockholm
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 05 August 2004 - 21:23

Om vi ska prata frihet i spel så är det endast ett spel jag verkligen tyckte var fritt och det var Morrowind. Där kunde du göra vad du ville, och kanske av just den orsaken håller jag mej så långt borta från det som möjligt.
HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.

#18 Collecta.se

Collecta.se

    Senior Commander

  • Members
  • 261 posts
  • Location:Göteborg
  • Interests:Flickvännen,SSS, filmer, fotboll, elektronik, IT etc

Posted 05 August 2004 - 21:25

Hell yeah, Morrowid var ett mycket bra spel när det kom ut. Spelade det i ett halvår och sedan gav jag bort det. B)

#19 StarBld

StarBld

    Silent Castaway

  • Members
  • 1,397 posts
  • Location:Stockholm
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 06 August 2004 - 10:41

Jag har hela tiden sagt att jag vill ha ett fritt spel där allt var möjligt och när jag väl fick det så kunde jag inte spela det. Morrowind var helt enkelt för öppet och för fritt. Det ska vara lite mer linjärt och man ska ha ett visst mål, annars går man bara vilse.
HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.

#20 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 06 August 2004 - 19:24

Till skillnad från? RTS, FPS och allt vad det heter är ju precis likadant.

Vissa RTS är likadana, nämligen de som bara har kampanjer med färdiga historier. Usch!! Däremot de spel som har möjligheten att slumpa fram nya banor, mums! Målet står klart, hur man bär sig åt för att klara av det lämnas helt i dina händer. Inte ens spelutvecklaren vet vilka val som är de rätta. Det är alltså som i det verkliga livet.

Nackdelen med RPG:n som jag ser det, är att de spelbeslut som fattas antingen är kortsiktiga (och därmed gör spelet till en räcka av småspel istället för ett stort sammanhållet spel (att ett spel bara hålls samman av historien suger!)) och att de långsiktiga beslut som fattas antingen är helt givna eller helt chansartade. Det finns ingen vits med att lägga upp en långsiktig strategi, för man kan bara gissa eller veta vad som komma skall. Man behöver inte göra några noggranna överväganden av långtgående art.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#21 StarBld

StarBld

    Silent Castaway

  • Members
  • 1,397 posts
  • Location:Stockholm
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 06 August 2004 - 21:36

TFels, då ska du vänta tills Fable kommer till Xbox nu till jul. Där är besluten viktiga och påverkar världen och hur andra ser dej. Om du till exempel räddar en bonde ser han dej som en hjälte och kan berätta om dina dåd till sina vänner i staden. När du sen kommer dit känner dom kanske igen dej. Du kan även vara väldigt elak och se till att dom är rädda för dej och flyr när dom ser dej. Där kommer man ha väldigt viktiga val som verklige påverkar.
HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.

#22 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 07 August 2004 - 08:57

Okej. Då hoppas jag verkligen att det blir såhär:

Om jag räddar bonden så uppnår jag fördelen att bli väl behandlad. Men samtidigt vill jag att det ska vara till nackdel att rädda bonden också. Annars är det ju inget svårt val att göra, om det bara är till fördel.

Alltså, för att ett spel ska vara bra ska besluten vara svåra att fatta. Man ska vinna vissa fördelar och drabbas av andra nackdelar oavsett vilket beslut man fattar. Annars är ju beslutet givet. Man ska dessutom kunna ha ett hum om vad de beslut man fattar får för långsiktiga konsekvenser. Men man ska inte veta det exakt (för i så fall är beslutet för enkelt att fatta) och man ska inte sväva i total ovisshet om vad beslutet innebär heller (i så fall är ju beslutet enbart slumpbaserat, en gissning). Det är i detta jag tycker att rpg:n verkar brista.

Hoppas på ändring till att rpg-spelen innehåller fler långtgående strategiska beslut att fatta, och att besluten innebär svåra avvägningar, baserade på information man tillskansar sig på bekostnad av andra fördelar och att historien är så pass öppen att inte ens speldesignerna vet hur spelet ska gå.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#23 StarBld

StarBld

    Silent Castaway

  • Members
  • 1,397 posts
  • Location:Stockholm
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 07 August 2004 - 10:08

Fördelar och nackdelar finns det alltid. I KOTOR så är det mycket jobbigare att vara god för att man jämt hjälper folk, men man får större belöningar och folk tycker bättre om dej och hjälper dej mer.
HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.

#24 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 07 August 2004 - 12:57

På vilket sätt är det jobbigt? Förlorar man något på det rent spelmässigt?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#25 StarBld

StarBld

    Silent Castaway

  • Members
  • 1,397 posts
  • Location:Stockholm
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 07 August 2004 - 21:47

Ett exempel från KOTOR:

Precis när man kommit till en stad på Tatooine kommer en kvinna fram till dej. Hon berättar att hennes make var en jägare som jagade djur ute i öknen. Nu har han dock dött och efterlämnat endast skallen på ett av djuren han dödade. Hon vet att den är värd mycket, men eftersom hon inte har en jaktlicens så kan hon inte sälja den. Hon är även rätt fattig. Hon ber dej därför att köpa den av henne.

Är man god så köper man den, ger henne lite mer pengar och ska sedan försöka sälja den själv. Som ond kan man hota henne och ta skallen och även se till att hon ger dej alla pengar så att du inte dödar henne. Det är snabbare och inget extra arbete.

Det brukar oftast vara så i KOTOR. Är man god så är det oftast mer efterarbete, men belöningarna är större i form att man kan få en vän eller allierad som kan hjälpa en senare i spelet. Som ond så kan man strunta i allt och alla, men man kanske får det tuffare senare.
HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.