Jump to content

Agentum's Content

There have been 567 items by Agentum (Search limited from 29-April 23)


By content type

See this member's


Sort by                Order  

#61390 Frank Miller

Posted by Agentum on 01 November 2005 - 19:14 in Serietidningar

Hej på forumet, Jag antar att Batman Dark knight returns är det som är hans största verk rent allmänt.

Men jag röstade på Daredevil iaf, jag gillade de historierna som fan och så kom ju det mesta på svenska så man läste det på 80-talet.



#61608 Överskattade serietidningar....

Posted by Agentum on 03 November 2005 - 12:52 in Serietidningar

Knasen har jag aldrig förstått mig på, vad fasen gör att den kunnat leva så länge?

Det är ju bara töntiga slapstick skämt om och om igen :urk:



#61611 Den sämsta serien?

Posted by Agentum on 03 November 2005 - 13:05 in Serietidningar: Övrigt

Jo Laban står verkligen för tråkig vardag.

Sen har vi Gustaf, hur kul är den tjocka katten efter alla år med exakt samma handling?

Så här ser manus ut:

Gustaf vaknar upp sur på en Måndag.
I köket lagar (va fan nu ägarsnubben heter) lasagne som han sedan ställer fram på bordet.
In kommer Gustaf och slänger i sig all Lasagne (alternativt välter ur lasagnen i knät på husse) och säger sedan nåt om att han hatar Måndagar.

SLUT!!!

Knasen är så dålig att jag kvider, det måste vara en tidning för dem som tror att bättre än så här kan aldrig en serie bli?
dvs folk som aldrig läst nåt annat än möjligen Kalle Anka.

Jag gillar inte heller de gamla Fantomen stripparna som brukar gå i tidningen, typ första rutan där man får se skurkar stå o göra nåt skurkaktigt, ruta 2 skurk säger nåt om vad de håller på med till annan skurk, ruta 3 en skurk tycker att han hörde nåt men skurk 2 tycker att han bara in billar sig, ruta 4 i buskarna sitter Fantomen och ler och iaktar bovarna SLUT!! bläk vem orkar läsa så långsamt?



#61623 Vad läser du just nu?

Posted by Agentum on 03 November 2005 - 14:12 in Serietidningar: Spoilers

Jag läser 80-tals superhjälteserier, de amerikanska orginalen då.

Jag var borta från serietidningar i 15 år eller nåt sånt och började köpa lite begagnat på skoj för några år sen.
Då började man förstå att orginalen ju oftast var i färg (vilket var lite si och så här) och att de var kortade ibland och taskiga översättningar ibland och att 90% av allt aldrig kom ut här som reprints.

Så jag läser allt möjligt från DC (som väl var favoritföretaget då det begav sig) och Marvel främst.

Jag tycker 80-talet var den absolut bästa serieperioden.

Allt från roliga JLI och Blue Devil till Grells Green Arrow (som jag gillar mycket) och Watchmen.

Svenska tidningar läser jagh princip inga utom begagnade Fantomen och liknade som jag hittar på marknader för några spänn styck.
Jag är ej samlare, jag är läsare.



#61667 Vad läser du just nu?

Posted by Agentum on 03 November 2005 - 21:23 in Serietidningar: Spoilers


Jag kan hålla med dig om att 80-talet var ett grymt årtionde för serietidningarna men jag tycker också du borde kolla på lite nyare grejer, eftersom det här årtiondet förmodligen kommer vara en ännu bättre period...Det har kommit så många grymma, nyskapande och välskrivna titlar de senaste åren!

Hej, jo det ska jag göra, 90-talet tycker jag i mångt o mycket verkar vara en sämre period, men om du säger att det vänt upp nu igen så får jag skaffa tidningar från de senaste 5 åren.



#61668 The Incredible Hulk a.k.a Hulk 2

Posted by Agentum on 03 November 2005 - 21:28 in Filmer

Jag måste säga att jag tyckte den förra filmen var ruskigt dålig, jag är inget stort Hulk fan direkt jag har inte riktigt förstått mig på Hulk smash!! grejen, jag tyckte han vara roligare när han vara grå och jobbade som torped :D

Det är riktigt pådrag med seriebaserade filmer nu och det ska man väl vara glad för egentligen, så jag hoppas den inte blir allt för kass.


(jag gillade tv-serien faktiskt, de hade inte råd med superfiender men man kan ju säga att den gjorde Hulk känd här, tror inte många skulle veta ens(ja utom serieläsare då) vad Hulk var om inte det sänts, min morsa vet ju vem Hulk är liksom)



#61669 Sin City: A Dame to Kill For

Posted by Agentum on 03 November 2005 - 21:34 in Filmer

Redan nästa år? Jag är tveksam till att tvåan kan bli lika bra och cool som första filmen...Det kan nog tyvärr bli en del upprepningar. Behållningen med första filmen var det estetiska, och jag tror att det inte känns lika coolt och nytt i en andra film.

Där håller jag med dig, stilen gjorde den första filmen så speciell, jag blev possitivt överaskad och det är det sällan jag blir av sånna här filmer.
Men man kan ju alltid hoppas att de får till det en gång till, men sen tror jag det räcker.



#61670 Robert Jordan's New Spring

Posted by Agentum on 03 November 2005 - 21:38 in Serietidningar: Spoilers

Nä tacka vet jag George RR Martins The Hedgeknight (en serie alltså, böckerna är givetvis bra de med).

Jordan är ju klart övervärderad, han var bra i början sen verkar det mest som han skrev för pengarnas skull.



#61671 Bästa X-men uppsättningen?

Posted by Agentum on 03 November 2005 - 21:48 in Serietidningar: Spoilers

Hade de valt att satsa även här på X-men på 70-talet när de rebotade serien så hade det blivit större fortare.

Claremont byggde hela X-men världen(ja jag vet att andra kan ha skapat figurerna, men det är inte vem som skapar dem utan vad man gör med dem som gäller), utan honom så tror jag det hade floppat, grejen är ju att han höll i serien så länge.
Byrne var/är ju en duktig tecknare och passade mycket bra.


Jag skaffade en massa sånna essentials X-men och läste dem, alltså det håller än idag tycker jag.
Visst det är såpopera i serievärlden men det slog enormt och plötsligt var det gammla 60-tals konceptet med plottstyrda (tänk ständigt leende Batman och stålmannen medans de spöar på skurkar) opersonliga serier ute (tack gode gud)

DC's Teen Titans (Wolfman och Perez) var uppe där och seglade på 80-talet med, skitbra ett tag men sen dalade det massor, lustigt nog lever serien ännu trots alla dåliga år på 90-talet.



#61709 Fantastic Four: Klassiska serier av John Byrne

Posted by Agentum on 04 November 2005 - 10:48 in Serietidningar

Det är inte särskilt dyrt att skaffa orginaltidningarna från USA.
Visst är det jättebra att de släpper serier i Sverge, men jag föredrar orginalen.
Man tappar så mycket annars, de klipper bort sidor, de översätter illa, de plockar bort nummer för att just de ansåg att det inte var bra nog och ibland är det ju svartvitt.

Fast svårt att gnälla på det ändå när det ser ut som det gör, det satsas inget på serier alls här vilket är tråkigt.



#61718 Runaways

Posted by Agentum on 04 November 2005 - 12:31 in Serietidningar: Spoilers

Är det de som är barn till superhjältar och supervillians?
Tror jag läst nån sådan serie.



#61781 Första kontakten med din favorit-tidning?

Posted by Agentum on 04 November 2005 - 22:10 in Serietidningar

Vilken spännande diskussionsfråga!
Min favoritserie är Legion of Super-Heroes (Rymdens Hjältar) och jag har följt den sedan 1978. I slutet av 1977, när jag var nio år, fick jag för mig att jag ville läsa Stålmannen (kanske var jag påverkad av mina klasskamrater; jag minns inte), och när jag visste att ett nytt nummer var på gång brukade jag be min pappa att köpa det när han var ute och handlade. Men vid ett tillfälle fanns inte nya numret ute enligt utgivningsschemat, utan han köpte hem nummer 1/78 av Stålpojken i stället - Stålpojken som innehöll mestadels Rymdens Hjältar-äventyr.

LSH är trevliga, jag har de nyare Archives, men det kom mycket bra på 80-talet med, masso som aldrig kom hit.
De är liksom kul att läsa så där halvallvarligt och så gillar jag losergänget där en bara har förmågan att bli till sten :D
Var det inet nån som hade förmågan att tappa en arm med?



#61783 Seriemänniskor ni helst vill träffa

Posted by Agentum on 04 November 2005 - 23:16 in Serietidningar

Stan the man Lee.



#61862 Vad läser du just nu?

Posted by Agentum on 05 November 2005 - 21:31 in Serietidningar: Spoilers

Daredevil var ju i princip ingenting före Miller anser iaf jag, det ryckte upp den serien många snäpp och det är säkert bara därför som serien finns kvar idag.

Daredevil är ju en spidermankopia eller nåt liknade men av en sämre grad så utan en egen personlighet och vinklig vore figuren ingenting.

Dock gjorde marvel försök med en Batmankopia nämligen Moon knight(en av de få superhjältar som jag tycker låter bättre på svenska, Månriddaren), en av mina favoriter f.ö. tråkigt nog höll det inte mer än 36 nummer tror jag (fanns även i sverige några år) sen kasserades han för en enklare variant, men för mig är det snubben med många personligheter som är Moon knight och inte de senare standardsuperhjältemässiga, som dessutom närmade sig Batman ännu mer.

Det ska komma en essentials Moon knight snart den kan ni skaffa om ni inte läst de ursprungliga tidningarna, jag äger dem ändå.



#61962 En initial spaning

Posted by Agentum on 07 November 2005 - 15:24 in Serietidningar

mao kan man sluta sig till att det inte bara var Stan Lee som gjorde detta, han har ju inte hittat på alla dessa figurer som nämns.
Fast han kanske var den som använde det mest.



#62549 Kom på svenska namn till Superhjältar!

Posted by Agentum on 14 November 2005 - 08:54 in Serietidningar

Jag utnämner till skillnad från dig Get-inga till en av de dummast låtande översättningarna, de flesta tänker nog på en get av honkön när de ser det.
Bamsen dvs The Thing var osedvanligt löjligt med.
Bäst är Månriddaren som låter bra på svenska.



#62633 Kom på svenska namn till Superhjältar!

Posted by Agentum on 15 November 2005 - 08:23 in Serietidningar

Ännu värre är isf at de kallade Nightcrawler för Slamkryparen först.



#62678 Marvels Universum

Posted by Agentum on 16 November 2005 - 09:38 in Serietidningar

Conan har givetvis inget med Marvels universum att göra, men Marvel gav ut den serien en gång i tiden på 70-talet främst.
Idag är det ett annat företag som har rättighterna, Dark Horse har jag för mig.

Även serier som Dracula (Tomb of Dracula) och Werewolf (0ch werewolf by night)gavs utav Marvel på 70-talet då de hade en drive med horrorcomics igen.
Och de bör utspela sig i Marvels universum med för werewolf möter Dracula och Werewolf möter även Månriddaren.
Även om nu inte Marvel kan äga figuren Dracula förstås.

Även mästaren på karate (Master of kung-fu) är Marvel universum även om vad jag förstår så har han gått ur tiden nu.

Många av de andra du nämner är ju enbart crossovers när 2 olika företag som tex Marvel och
DC comics valt att ge ut något där figurer från respektive universom möts.

Jag är absolut inte expert på sånt här men är främst intreserad av de amerikanska orginalserierna och då får man kanske ett annat samanhang än man får om man bara ser till de svenska reprintsen som ju i sin tur ges ut av svenska företag som kan ha rättigheter till serier från olika amerikanska företag utan problem.



#62683 Marvels Universum

Posted by Agentum on 16 November 2005 - 10:20 in Serietidningar

Nja Blade finns i Tomb of Dracula så jag tror det var meningen att det skulle vara Marvels universum, iaf då det begav sig.
Och Dr. Strange utrotade sen Dracula från Marvels universum vill jag minnas, så jag tror du har fel.

Sånt här ändrra sig förstås med åren, saker faller ur kontinuiteten osv.
Men visst, det var förstås för att Dracula sålde bra som han fick träffa andra från marvels universum, så det är lite som ni säger med som flytande mellan vara eller icke vara.

Föresten Varmblodig var nog serier från Marvel, från Chillers tror jag.

Sen har vi Gravmannen med som var marvels Tales of the Zombie.



#62689 Marvels Universum

Posted by Agentum on 16 November 2005 - 10:42 in Serietidningar

Du har rätt, det är suddigt, speciellt i serier där både figurer som Dracula (som inte kan ägas) och marvelskapade figurer (Som Blade) existerar.

Jo man kan nog se det som om det var deras version av Dracula, så som de har sin version av Satan och gud osv.

Jag håller med dig på de du sätter crossover på som star wars eller Conan, det är definitivt skapade utanför Marvel och i en egen värld.



#62692 Marvels Universum

Posted by Agentum on 16 November 2005 - 11:29 in Serietidningar

Tja eftersom Conan skrev på 30-talet så var inte Marvel påtänkt, den värld som Conan finns i skapades då och vad jag kan se så används den i serietidningarna med som bakgrund.

En annan sak är ju att Marvel inte ger ut den serien utan ett annat bolag har tagit över och samma värld finns ändå kvar.

Sen finns säkert en hel del som hittades på av serieförfattarna som aldrig fanns i orginalet.



#62752 Marvels Universum

Posted by Agentum on 16 November 2005 - 21:34 in Serietidningar

Carter snubben är väl ännu äldre, från början av 1900-talet, tror det var Tarzans skapare som hittade på honom?
Han har även funnits i serier före Marvel av andra bolag.



#62787 Marvels Universum

Posted by Agentum on 17 November 2005 - 11:18 in Serietidningar

Frankensteins monster har iaf träffat werewolf det vet jag, men figuren har ju varit med i olika varianter i många olika marveltidningar så det är lite svårt att hålla rätt på.

Men som sagt glöm inte Gravmannen (Tales of the zombie) som vad jag kan förstå är Marvels påfund, även om det bara blev 10 nummer i orginal.



#62795 Marvels Universum

Posted by Agentum on 17 November 2005 - 14:53 in Serietidningar

Nej kanske inte, men de har hittat på figuren iaf, vad jag kan förstå.
Var ju lite luddiga regler i tråden när tex Conan skulle vara med och vad det nu var.

Vilka serier tänkte du på nu, ge gärna exempel så man fattar eftersom man inte är expert direkt.



#62804 Marvels Universum

Posted by Agentum on 17 November 2005 - 16:12 in Serietidningar

Jo iofs det är ju en del, men så lite som givits ut i Sverige kan man väl lika gärna ge sig på alltihop.
Sen kan man ju se skillnad på star wars eller star trek som de inte ens skapat själva och på sånt de hittat på men som inte heller finns i MU.

Marvel vad anser du när det gäller de här skräcktitlarna vi snackade om i tråden, var det MU eller inte?
Det blir ju luddigt med tex Dracula där figurer finns som de skapat och som förkommit på andra håll.

Visst de beslöt sig ju att avliva skräckfigurerna, men de kröp väl fram här och där sen igen tycker jag.