Jump to content

Photo

Treme - Säsong 1


  • Please log in to reply
42 replies to this topic

#26 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 07 September 2010 - 20:10

3. Right Place, Wrong Time

Bra avsnitt där gatumusikanterna Annie och Sonny sätter sitt avtryck. Framförallt Annie känns intressant och jag kan inte låta bli att tänka på en ung Meg Tilly. :) Stackars Antoine blir misshandlad och arresterad av polisen. Flickvännen uppskattar inte hans otrohet - ska han lyckas hålla sig i skinnet? Misstänker att svaret är nej... Davis (Steve Zahn) gillar jag mer och mer. Hans tokryck och ettriga uppenbarelse är riktigt underhållande att se. Albert hittar en av sina vänner död i garaget. Gänget samlas och spelar och sjunger ihop. Hyllar den döde. När de väl fått upp ångan ser vi en minibuss sakta glida fram mot dem. Ett gäng turister börjar fota dem glatt. Katrina gjorde New Orleans känt på både gott och ont.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#27 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 07 September 2010 - 22:26

Håller med dig om Annie. Jag gillade henne rätt snabbt också, däremot tog det nog faktiskt längre tid innan jag riktigt värmde upp till Davis. Jag tror jag postar mitt TVL inlägg för övriga kommentarer:

103

Bunk
Batiste fortsätter strula runt och hamna i trubbel. Han är nog den intressantaste karaktären sett till hur man sympatiserar med honom eller inte gör det. Det går lite upp och ner hela tiden men vad han än gör är det svårt att inte känna nåt för honom. Det lär bli mörkt för honom nu om han förlorar sitt instrument.

Sonny verkar vara en riktig strulputt. Jag hoppas att man får se en annan sida av honom för än så länge ser jag bara "dead beat boyfirend" och tycker mest synd om Annie.

Jag gillar verkligen John Goodmans karaktär. Scenerna mellan honom och Davis var riktigt bra. :)

Som vanligt en hel del bra samhällskommentarer från David Simon också som FEMA grejorna som lär fortsätta hagla under säsongen och turistbussen som åker genom förödelsen var väldigt typiskt.


Och bussen på slutet var riktigt bra. Särskilt om man jämför med turisterna i förra avsnittet, och känslan av att folk får gärna komma dit för att se staden men inte hur dåligt de har det.


Mm, precis. Dom vill inte ha sympati från människor som inte förstår vad dom har gått igenom. Men sen var ju bussen ett mer påtagligt exempel också på hur omvärlden och till viss del även vi som ser på serien vill förstå men inte förstår deras kultur och traditioner.

En annan sak som jag glömde nämna är att jag oftast glömmer bort att Treme utspelar sig för fem år sen när jag ser på det men när Creighton måste förklara för Toni vad Youtube är fick jag en aha-upplevelse.


Edited by Wylie Times, 07 September 2010 - 22:28.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#28 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 08 September 2010 - 20:52

Ah, tack! Kul att läsa. Fnissade själv lite åt youtube-scenen. :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#29 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 20 September 2010 - 22:34

4. At the Foot of Canal Street

Jag bara konstaterar att det här är en mycket bra, välgjord och välspelad tv-serie med skönt flyt och tempo. Här får vi se en annan sida av Antoine, pappan, som hälsar på sina söner i Baton Rougue. Stackars Albert får reda på att han inte kan vänta sig några pengar från försäkringsbolaget då han ej varit försäkrad mot översvämningar. Han försöker tala om för dem att det var ju orkanen som orsakade översvämningarna, men talar för döva öron. Sköna Davis kör på som vanligt med sitt orerande, denna gång över elbolaget som grävt gropar och bara fyllt dem med grus vilket resulterar i att han kör ner sin bil i en. Han funderar på att ge sig in i politiken och får den lysande idén att staden kan byggas upp med pengar från försäljningen och legaliseringen av marijuana... :D Och Creighton blir förbannad över diskussionen om att inte ha någon Mardi Gras och luftar sina känslor på Youtube vilket leder till många beundrare bland ungdomarna. :)

Edited by Synon, 20 September 2010 - 22:37.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#30 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 24 September 2010 - 01:23

Jag bara konstaterar att det här är en mycket bra, välgjord och välspelad tv-serie med skönt flyt och tempo.


Kan bara hålla med dig. :D Här är vad jag skrev på TVL (i en något redigerad form)

104

Skrivet av deckarförfattaren George Pelecanos som även skrivet åt The Pacific. (Austarlien avsnittet) och ett antal avsnitt av The Wire. Jag ska försöka läsa någon av hans böcker nån dag.

Prez! Och visst var det Slim Charles. Kul med Wire skådisar. :) Det får mig att sakna The Wire lite också men inte alltför mycket så länge den här serien går. Eller iaf den här säsongen.

Man börjar få känsla för karaktärerna nu. Davis är den karaktär som fått mest kritik av kritiker och fans men jag tycker han är rätt kul bortsett från vissa ryck han får som t.ex. i baren. Sen gillar jag fortfarande inte Sonny. Jag ser inte direkt nåt hopp för honom. Visst följde han med snubben utanför baren som hade knark? Och även om han verkade vara ok med att Annie spelade där i slutet så tror jag att det kommer att bli ett problem i längden. Hon är way out of his league rent musikaliskt.

Favoriter är svårare men Creighton ligger bra till efter det här avsnittet. Blev tvungen att lägga till den färgstarka avslutningen av hans youtube video som signatur. :D

Jag förstår inte riktigt meningen med Delmond då han hänger i New York och ska iväg på turné och mao inte har så mycket med resten att göra. Inte för att det är tråkigt eller så. Faktum är väl att det iofs var ett tema i det här avsnittet med karaktärer som åkte från NO av olika orsaker. (Sonny, Antoine, och Delmond) Sen gillar jag att karaktärerna som normalt inte har med varann att göra stöter in i varann ibland som hur Annie möter Davis eller hur Toni är allas advokat.

Jag har förresten glömt länka till Dave Walkers blog som förklarar alla kulturella fenomen i avsnitten.'Treme' explained Bland annat finns länk till bloggaren som inspirerat Creighton och som youtube filmen var baserad på: http://ashleymorris....you_you_fu.html Creighton använde välvårdat språk i jämförelse.



Här är det citat jag använde i min signatur på TVL:

You wanna write off New Orleans? Cancel Carnival? Well, let me tell you something. Tuesday, February 28th, wherever the fuck you all are, will be just another gray, dreary sorry-ass fucked up Tuesday. But down here, it’ll be Mardi Gras. Fuck you, you fucking fucks!

Edited by Wylie Times, 24 September 2010 - 01:25.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#31 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 24 September 2010 - 21:17

Håller med det du skriver om Sonny. Vad gäller Delmond får jag känslan att de vill visa att var man än i världen befinner sig, och hur mycket man än förnekar det, så är och förblir New Orleans ditt hem i själ och hjärta. :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#32 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 24 September 2010 - 22:05

Jepp du har rätt om Delmond. :)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#33 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 29 September 2010 - 21:18

5. Shame, Shame, Shame

6. Shallow Water Oh Mama


Oj, jag ligger visst två avsnitt back här. Oh well, tror inte det har någon betydelse :P

Davis kör på med politiken. Jag tycker han börjar kännas en aning jobbig nu. Annars så rullar det på i sakta mak. Lugnt och behagligt. Kanske lite för lugnt? Dags för lite nya, friska fläktar?

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#34 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 01 October 2010 - 16:35

Tråkigt att du inte känner för att kommentera mer, men jag förstår när det är ensamt här. Jag håller med om att Davis blev lite småjobbigt när han gav sig in i politiken. Sen har Treme ett väldigt lugnt tempo och det är aldrig nåt som stört mig. Men det kommer iaf lite saker som skakar om.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#35 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 01 October 2010 - 18:36

Fast jag uppskattar verkligen ditt sällskap här. :hug: Och har jag väl börjat kommentera avsnitten kan jag lika gärna köra färdigt. :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#36 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 01 October 2010 - 20:43

Tack. :hug: Kan ju iaf lägga till vad jag själv skrev om dom här avsnitten. :)


Blir bara svårare och svårare att kommentera? Det är otroligt bra, men jag har inte särskilt mycket att säga. Jag vill bara se vad som händer!


Word. Jag sitter bara och njuter för fulla drag. Det är sååå bra! Men vad ska man säga?

Edit: Tydligen en hel del. :)

105

Min åsikt om Sonny har definitivt inte ändrats och jag fortsätter tycka synd om Annie. Texas polaren verkar ju definitivt vara en vettigare karl.

Jag väntar alltid till det har kommit undertexter till ett avsnitt av Treme innan jag ser det just för att dialogen är så viktig och jag vill inte missa nå av det. Nu har jag varit bort över kristi himmelfärds helgen så det är därför jag är så långt efter nu. Men det gjorde iaf att scenerna med japanen, som jag tyckte väldigt mycket om, inte var några problem att hänga med i.

David Morse var grymt bra och jag uppskattade också hans tal där på slutet. Det vägde upp och det är typiskt Simon att inte vinkla allt från ett håll.

Vad som däremot inte är typiskt David Simon är inledningen. Seriöst, det tog mig nästan till vattnet började rinna innan jag tvingades inse att det var en drömsekvens. Måste vara den första någonsin i en David Simon serie. Eller? Ser man på den igen så fattar man nog ganska fort att det är en dröm men det kändes bara så totalt främmande med en drömsekvens i en serie som betonar realism så hårt. Det var väl inte dåligt men, ja väldigt överraskande.

Jag gillade scenerna med Janette (som jag gärna skulle vilja se mer av). Kockarna som hon serverade spelade tydligen sig själva.

Davis verkar f.ö. var den karaktär som folk på nätet är mest splittrade över. Dom mest negativa refererar honom som "the Jar-Jar Binks of Treme" Jag tycker inte alls att han är så hemsk men jag förstår att folk är kluvna till honom. Det är jag själv. Men jag är intresserad av att hur den där smockan och senare uppvaknandet kommer att påverka honom.

Jag skulle gissa att Creightons oro om hans agent snarare handlar om hans Youtube videor än om förskottet på hans bok.


106

Ännu ett underbart avsnitt. Jag gillade nog det förra lite mer kanske men det är svårt att jämföra ibland.

En sak är att Alberts son som jag aldrig kommer ihåg namnet på inte intresserar mig nämnvärt. Han känns mest som en ursäkt för att få spela musik i avsnitten och den känslan får jag aldrig med t.ex. Antoine.

Det känns att Davis börjar få lite mer syfte i serien nu. Jag visste att han var baserad på en riktig person men jag visste inte att den riktiga Davis var så pass inblandad i serien.

Oerhört hjärtskärande om Janette i det här avsnittet. Man väntade sig som sagt att någon skulle kliva in och rädda henne men sånt händer inte i verkligheten och därmed inte heller i David Simons värld. Det skulle faktiskt inte förvåna mig om hon tvingas stänga ner för gott men jag tror ändå inte det.

Sonny har hittills varit en ganska enspårig karaktär och såna förekommer inte heller i Simons värld så jag förväntar mig att få sen en annan sida av honom förr eller senare. Väldigt synd om Annie som sagt men jag tror inte att hon kommer att lämna honom i första taget.

Tonis story är väldigt bra. Det är väl ett av få tydliga arc i serien också. Inte för att såna behövs. Inte för alla karaktärer iaf, jag gillar blandningen.


Edited by Wylie Times, 01 October 2010 - 20:43.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#37 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 13 October 2010 - 20:44

Avsnitt 7 och 8 avverkade. Sorgligt när LaDonna äntligen finner sin bror. Stackars Albert missar årets höjdpunkt, Mardi Gras, för att han sitter i häktet för att ha slagit en polis... Sonnie och Annie storyn är väldigt seg och tråkig ärligt talat. Antoine är en skön karaktär som jag gillar. Mr Cool. :cool2: Reservation för scenen mellan Annie och Davis... När jag såg dem tänkte jag bara: "Åh, nej... Säg inte att det tänder till mellan dem nu?!"

Och så var det dags för Mardi Gras som det pratats så himla mycket om. Hade gärna sett lite mer av den faktiskt. Mer pompa och ståt. En färgsprakande show helt enkelt.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#38 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 14 October 2010 - 11:36

107

Jag gillar faktiskt att dom tar den här utvecklignen med Janette även om jag gärna sett henne behålla restaurnagen så är det här en mer intressant utveckling. Kim Dickens är riktigt bra också (Undrar när hon kommer gästspela i Justified?) Jag gillade att Davis var lite mer sympatisk också när han, visserligen sent om sider, fick reda på vad som hänt med restaurangen. Däremot förvånade det mig lite att han var så snabb att ta mutan från domaren.

Creightons writer's block känner jag väl igen mig i just nu. Speciellt det där med att gå och skriva nåt roligare på internet. Precis som jag själv gör just nu. :D

Toni och Ladonnas story kommer till en gripande avslutning. Jag trodde nästan att avsnittet skulle sluta när Ladonna ser hur många trailers som står där fulla med ohämtade kroppar. Det hade varit så typiskt The Wire. På tal om det, Clarke Peters bryter sig återigen in i igenbommade hus. :) Sen har vi förstås Steve Earle som jag tänkt kommentera flera gånger men alltid glömmer bort. Det gjorde jag nog när jag såg på The Wire också utom kanske musiken då. Jag gillar iaf hans karaktär. Det känns som han ser rakt igenom Annie och hennes bekymmer. Riktigt drygt förresten av Sonny att kläcka ur sig "what else could I say" efter att ha sagt att hon borde åka på turnén. Klart att hon bommar auditionen sen.

108

Väldigt skönt avsnitt. Som ett enda långt party från morgon till morgon. :) Det hände inte mycket men i ett sånt här avsnitt behövs det inte. Creighton är deprimerad. Pga av stadens förändring eller nåt annat? Jag går fortfarande och oroar mig över att han inte står med i förtexterna men nu är det ju bara två avsnitt kvar och han har varit med i alla så jag hoppas att jag läst för mycket in i det där. Trist förresten med bara 10 avsnitt. :(

Sonny och Annie skiljs åt under dagen och Sonny beter sig som ett svin medan Annie har en trevlig och oskyldig dag med Davis. Jag blev faktiskt lite förvånad att Davis var en sån gentleman mot henne och aldrig ens försökte stöta på henne. Jag tror inte ens att hon hade avisat honom men nu gav det istället en skarpare konstrast mellan henne och Sonny.

Tragiskt med Albert som får spendera Mardi Gras i finkan. Jag var säker att nåt otäckt skulle hända med Janette när hon gick där ensam på gatan men det var tydligen bara jag som sett för många liknande situationer i andra serier/filmer. En annan sån grej är när Sonny kysser tjejerna i bilen. Man förväntar sig nästan att se Annie på andra sidan gatan när bilen kör iväg men icke.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#39 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 20 October 2010 - 20:43

Creighton är deprimerad. Pga av stadens förändring eller nåt annat? Jag går fortfarande och oroar mig över att han inte står med i förtexterna men nu är det ju bara två avsnitt kvar och han har varit med i alla så jag hoppas att jag läst för mycket in i det där.

Du hade inte det. Men shit, det kunde man ju ändå aldrig tro. Nog för att tecknen fanns där med tanke på hans uppträdande mot familjen... Hans skrivkramp... Depression...
Slutet fick mig för ett ögonblick att tro att det var säsongsfinalen, men ett avsnitt återstår. Ska bli intressant att se hur det utvecklar sig.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#40 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 26 May 2011 - 08:54

30 maj på Canal+ Series drar säsong två igång! :thumbsup:

Skapar dock ingen ny tråd för den då jag tror intresset här är en aning ljummet. :P Men jag ville dela med mig av min glädje då jag gillar denna tv-serie som är otroligt skön att se!

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#41 Wowbagger

Wowbagger

    Commander

  • Members
  • 197 posts

Posted 26 May 2011 - 18:38

Jag kan inte annat än hålla med Synon, riktigt bra serie.
Hade det inte varit för The Wire så hade jag aldrig sett den här serien för Jazz hamnar nog i botten på en 10 i topp lista över musikstilar imho.
Trots det är jag fast :)

#42 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 27 May 2011 - 04:38

Samma gäller för mig: tycker inte alls om jazz, men Treme har mig fast och jag känner rytmen när jag ser den. :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#43 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 25 August 2011 - 14:25

Jag ska ge den här tv-serien en chans då den verkar vara bra.

Startar preliminärt på SVT2 den 23 september klockan 22.45