Jump to content

Photo

Ny nätbokhandel vill dumpa priserna


  • Please log in to reply
11 replies to this topic

#1 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 September 2006 - 12:14

Ny nätbokhandel vill dumpa priserna

Det verkar vara upplagt för priskrig bland nätbokhandlarna. På torsdagen slog sajten Lycknis.com upp portarna, med den uttalade ambitionen att dumpa priserna på främst kurslitteratur. Den nya butiken är ett samarbete mellan studentportalen Lycknis och elföretaget Kraft & Kultur, skriver Metro.

- Vi ska bli störst i Sverige på kurslitteratur, säger Kraft & Kulturs vd Boris Benulic till tidningen.

Men det är inte bara kurslitteratur som, åtminstone inledningsvis, säljs till väldigt lågt pris på sajten. En sökning på svenska pocketböcker visar att många nya titlar säljs för 26 kronor. Nätgiganterna Adlibris och Bokus har i dagsläget ett pris på knappt 40 kronor för samma titlar. (TT Spektra)

[Lychnis.com]

Vet att det finns en del studenter här. Ett stundande priskrig gynnar ju oss konsumenter vilket fall som helst.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#2 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 07 September 2006 - 12:45

Fint! De säljer seriealbum riktigt billigt också.

#3 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 07 September 2006 - 12:46

Woho! Det här är den sortens krig som jag älskar!
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#4 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 07 September 2006 - 13:28

Hoppas det blir en trend, även annat skulle må bra av att kosta mindre (skivor och sånt).

#5 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 07 September 2006 - 14:19

Absolut. Kan vi få ned priserna på CD--skivor, DVD och liknande så är jag väldigt glad. Men jag tror inte det komemr ske dock :(
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#6 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 07 September 2006 - 18:16

Kan vi få ned priserna på CD--skivor, DVD och liknande så är jag väldigt glad. Men jag tror inte det komemr ske dock :(

Den processen har redan börjat och den kommer att fortsätta, tills priserna hamnar på en nivå de flesta finner acceptabel. Alternativet är att bolagen begår självmord medan folk tankar ned från nätet gratis.

Alla priser på Lycknis verkar ha sjunkit oförklarligt sen jag kollade några timmar sen. :unsure: :thumbsup:

#7 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 07 September 2006 - 19:45

Nja, det håller jag inte med 0om. Snarare har priset på CD-skivor knallat uppåt.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#8 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 September 2006 - 19:52

Priskrig är ju något som konsumenten tjänar på. Fildelningen är faktiskt en form av bojkott, och nu gäller det för företagen att locka tillbaka kunderna. Smärtgränsen nåddes för flera år sedan - men nu när alternativa kanaler blir mer och mer tillgängliga så känns det av mycket tydligare.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#9 Lady Dragonheart

Lady Dragonheart

    Senior Captain

  • Members
  • 799 posts
  • Gender:Female
  • Location:Vännäs

Posted 11 September 2006 - 21:48

Vad trevligt :thumbsup:

 


#10 Julle

Julle

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 57 posts

Posted 14 January 2007 - 13:14

Så några månader senare tror jag inte att jag har vet en enda person som beställt böcker därifån och blivit nöjd med servicen (däremot ett antal som fick sina böcker gravt försenade eller inte alls), så ...

#11 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 January 2007 - 13:17

De tog upp det där på plus. Tydligen hade man gjort en missbedömmning och klarade inte av kundtrycket. Det sista jag hörde var att man höll på och nyanställde till kundtjänst och lade om logistiken.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#12 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 14 January 2007 - 14:39

Jag beställde ett antal böcker från dem i september, bl.a. en kursbok som jag fick efter typ 5-6 veckor när kursen nästan var slut. Bra om de har skärpt sig men jag tror inte jag köper kurslitteratur från dem igen.