Jump to content

Photo

Gunvald i Midgård - Directors Cut


  • Please log in to reply
32 replies to this topic

#1 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 13 February 2011 - 19:28

Tänkte först posta det här i The Hobbit-tråden, men risken är väl att den drunknar bland alla nyheter om Peter Jacksons nageltrång och liknande som försenar filmen :lol:

"Filmen" är väl att betraktas som fanfiction så det kan väl vara passande att posta här. Det tog mycket tid och svordomar att göra den, men jag är nöjd om någon drar på smilbanden. ;)

Edited by Walker, 07 March 2011 - 18:22.


#2 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 13 February 2011 - 21:02

:D

Bra gjord och kul! En del replikskiften var ju sömlösa :thumbsup:. Känns fel att klaga på en sån här bra grej, så se följande som konstruktiv feedback: den skulle ha blivit ännu bättre med mer av röd tråd i handlingen.

Med textning på Gunvalds repliker så har du en internationell hit! :)

Edited by Fiskrens, 13 February 2011 - 21:03.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#3 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 13 February 2011 - 21:17

Jo kanske behöver trimmas ned ytterligare i tid, svårare att få till en röd tråd i handlingen. Men tar tacksam emot förslag och tips hur en röd tråd kan förlöpa. Kan tillägga att jag bara har filmen samt klippsamlingarna med Gunvald att jobba med, finns fler roliga repliker men miljöerna stämmer dåligt med LOTR. Tycker ljudet från Gunvald blev lite lågt och högt på sina ställen, får bli en 2.0 version.. ;)

Textning låter som en bra idé men får vänta tills uppdateringen är färdig.

Edited by Walker, 13 February 2011 - 21:18.


#4 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 February 2011 - 21:49

:lol: Riktigt bra. :D

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#5 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 13 February 2011 - 21:57

Tackar! Men har ni några förslag på hur jag ska kasta om ordningen på klippen? Vilka ska strykas för den "internationella" versionen?

#6 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 14 February 2011 - 12:14

Jüste! Den får man se till att sprida.

Kan man få beställa en Batman i Landetifjärran också?

#7 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 15 February 2011 - 09:34

Visst fick du mig att dra på smilbanden! Och dessutom är det imponerande med allt jobb du lär ha lagt ner på denna. :)
*Hockey och superhjältar*

#8 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 15 February 2011 - 11:52

Efter att ha klipp en hel del mindre (och större) projekt så vet jag hur mycket tid allt går på. Inte så mycket att faktiskt sätta ihop dem, utan istället att finna och välja alla klipp. Du får mig att le med den här videon och det fungerar rätt okej. Vad jag skulle vilja se förbättrad är ljudnivåerna, framför redigering av klippen. Ibland blir det ganska stor skillnad i ljudnivåer. Kolla om du kan justera respektive klipps ljudnivåer så de får en jämnare balans.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#9 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 03 March 2011 - 17:28

Kan man få beställa en Batman i Landetifjärran också?


Har inte "Mio Min Mio" i min filmsamlingen, annars finns potential med en viss barnskådis och Christopher Lee :lol: Så tyvärr svårt att fullfölja den beställningen.

så se följande som konstruktiv feedback: den skulle ha blivit ännu bättre med mer av röd tråd i handlingen.


Har testat med röd tråd, tror det finns ett sätt att få till en slags handling. Kanske inte en bra handling men, likväl handling.. ;)

Efter att ha klipp en hel del mindre (och större) projekt så vet jag hur mycket tid allt går på. Inte så mycket att faktiskt sätta ihop dem, utan istället att finna och välja alla klipp.


Precis så är det, det är allt förarbete som tar tid.

Vad jag skulle vilja se förbättrad är ljudnivåerna, framför redigering av klippen. Ibland blir det ganska stor skillnad i ljudnivåer. Kolla om du kan justera respektive klipps ljudnivåer så de får en jämnare balans.

Den biten är fixad nu på de enskilda scenerna, återstår bara att få till balansen med ljud/musik för samtliga klipp. Ursprungsvolym skiljer sig åt.

Utöver allt detta så kommer bitvis förlängda scener, samt helt ny scen med Guvald & Gandalf (nära minuten lång!!)

#10 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 03 March 2011 - 21:52

Kul! Keep it up, jag väntar med spänning på resultatet :).
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#11 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 04 March 2011 - 12:40

Kan man få beställa en Batman i Landetifjärran också?


Har inte "Mio Min Mio" i min filmsamlingen, annars finns potential med en viss barnskådis och Christopher Lee :lol: Så tyvärr svårt att fullfölja den beställningen.

Då får du väl leta på YouTube. Eller skaffa den, helt enkelt.

#12 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 04 March 2011 - 12:46


Kan man få beställa en Batman i Landetifjärran också?


Har inte "Mio Min Mio" i min filmsamlingen, annars finns potential med en viss barnskådis och Christopher Lee :lol: Så tyvärr svårt att fullfölja den beställningen.

Då får du väl leta på YouTube. Eller skaffa den, helt enkelt.

"Hämnarn" får väl göra en egen film helt enkelt, Batman vs Riddar Kato verkar vara mer din grej.. ;) Det är bara att pröva på.

Edited by Walker, 04 March 2011 - 12:47.


#13 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 04 March 2011 - 13:12

Hm... Jo, kanske det. Jag har en förhoppning om att Cheshire Crossing ska ta sig till Landet i Fjärran någon gång, men det verkar falla på att det inte tycks komma några fler delar av Cheshire Crossing över huvud taget. Själv har jag i alla fall åstadkommit lite fanart föreställande seriens huvudpersoner som möter Mårran.

Posted Image

#14 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 07 March 2011 - 09:25

Intressant seriekrock, tyvärr är jag mer bekant med stora Mårran så mycket av humorn går förlorad för mig.

Här kommer den uppdaterade versionen av "Gunvald i Midgård", tog lite längre tid än väntat pga en mindre övergångsscen utvecklades till en rafflande actionscen! Ljudnivån är jämnare, men diffar kanske på något ställe. Grundvolymen skiljer sig för mycket åt mellan ursprungsklippen, även om jag sänker ner volymen till under 25 % låter det för högt.
"Manuset" kan eventuellt förbättras, men det finns en röd tråd. Det handlar mest om övergångar mellan scenerna, eventuellt någon antydan till skämt ;) Om någon ev. har något konstruktivt förslag på ändringar så kom gärna med de så snart som möjligt.
Behöver verkligen rensa skrivbordet, mappar, etc. från överblivet junk från "filmskapandet".


Edited by Walker, 07 March 2011 - 09:43.


#15 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 07 March 2011 - 15:54

Intressant seriekrock, tyvärr är jag mer bekant med stora Mårran så mycket av humorn går förlorad för mig.


Cheshire Crossing är en crossover från början, och handlar om huvudpersonerna från Peter Pan, Trollkarlen från Oz och Alice i Underlandet. Mary Poppins och Gulliver är också med på ett hörn. Kolla http://www.cheshirecrossing.net/ om nyfikenhet förekommer!

#16 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 07 March 2011 - 18:21

Cheshire Crossing är en crossover från början, och handlar om huvudpersonerna från Peter Pan, Trollkarlen från Oz och Alice i Underlandet. Mary Poppins och Gulliver är också med på ett hörn. Kolla http://www.cheshirecrossing.net/ om nyfikenhet förekommer!


Lite naivistisk retrostil, men klart charmigt :) Blir till att spara ett bokmärke, fanns en del att läsa. Är det här en kommersiell serie eller är det enbart enbart gjord av en glad amatör? Bra gjort i vilket som.

#17 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 07 March 2011 - 21:57

Hehehehheee... Version 2.0 är helt klart mycket bättre. :thumbsup:

"Nu JÄVLAR Saruman! Nu jävlar är det dags för KLARSPRÅK!!" *spöar nåt så oerhört* :P

#18 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 08 March 2011 - 10:14


Cheshire Crossing är en crossover från början, och handlar om huvudpersonerna från Peter Pan, Trollkarlen från Oz och Alice i Underlandet. Mary Poppins och Gulliver är också med på ett hörn. Kolla http://www.cheshirecrossing.net/ om nyfikenhet förekommer!


Lite naivistisk retrostil, men klart charmigt :) Blir till att spara ett bokmärke, fanns en del att läsa. Är det här en kommersiell serie eller är det enbart enbart gjord av en glad amatör? Bra gjort i vilket som.


Han tjänar inga som helst pengar på det. Tråkigt nog har det (i kombination med att han (enligt egen utsago) är världens lataste serietecknare) lett till att det bara har kommit ut fyra delar av Cheshire Crossing. Jag hoppas på att del 5 kommer någon gång, men det ser inte lovande ut. Men om du inte redan gjort det, kan du kolla in Casey & Andy också. Den är gjord av samma person men rätt annorlunda. Det kommer inga nya delar av den heller, men den har i alla fall fått en riktig avslutning.

#19 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 08 March 2011 - 20:40

Mycket bättre! Bara en liten sak jag tänkte på: du skriver Moneyman på ett ställe och Saruman på några andra. Vilket ska det vara?
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#20 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 08 March 2011 - 21:18

Det var ju kul att ni tyckte bättre om 2.0, sprid gärna vidare länken. Folk som gillade om succéfilmen "om Star Wars var svensk" borde väl gilla den här..bägge har Persbrandt i huvudrollen B)

Mycket bättre! Bara en liten sak jag tänkte på: du skriver Moneyman på ett ställe och Saruman på några andra. Vilket ska det vara?

Går texten för snabbt så att man missar den infon att Moneyman & Saruman är bröder? Var tvungen att kolla hela manuset, har jag lagt ner så mycket tid på det här så måste allt stämma. Vad jag kan se stämmer det, men har man inte sett Beck-filmerna kanske det blir lite förvirrande med namnen. Moneyman var huvudskurken i den första säsongen av Beck. Återstår bara en version med engelsk undertext, åtminstone LOTR-fans borde väl vara nyfikna på swedish the Beorn actor :lol: .


"Gunvald är i Midgård på jakt efter Moneymans bror; Saruman.

Möts av en korrumperad poliskår, men tänker inte låta kriminella hober hindra rättvisans gång

Gunvald begär span på hoberna; tungt belastade för droghandel och personrån i Rohan och Isengård.

Under jakten trampar Gunvald snett, vad han inte vet är att en av hoberna vårdas på samma ställe..

Något senare hittar Gunvald en dvärgjävel som kan laga fikaburken

Undercover följer Gunvald upp ett spår kopplat till de beryktade Fylkeorgierna. Gandalf får svårt att förklara sin närvaro...

Dålig stämning dagen efter festen i Fylke. Kommer Gunvald få ordning på fallet och sina arbetsrelationer?

Och vem är egentligen Frodos favorit?

Gunvald förhör Aragorn om Moneymans brors förehavanden i Midgård. Var befinner sig Saruman?

Aragorn avslöjar att Frodo är Sarumans agent. Gunvald ger honom en tandläkarräkning och beger sig till hobernas knarkarkvart

Pundaren Frodo tar till lipen när Gunvald expedierat hans manliga vänner. Han ger adressen till Sarumans gömställe..."


#21 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 08 March 2011 - 22:19

Var kanske bara jag som var lite för 'hasty' ;) Fast jag - liksom merparten av världens befolkning - har sett i princip 0 Beck-filmer så då känns inte Moneyman igen.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#22 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 09 March 2011 - 14:15

Jag uppfattade att de var bröder. Men ja. Texten försvinner för snabbt för att man säkert ska hinna läsa.

#23 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 09 March 2011 - 15:19

Jag uppfattade att de var bröder. Men ja. Texten försvinner för snabbt för att man säkert ska hinna läsa.


Jo ni har rätt, det går för snabbt på sina ställen. Har överskattat min egen och andras läshastighet, blir till att göra en 3.0 version...

#24 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 10 March 2011 - 11:43

Sedan vore det förstås bäst i fall man kunde få ihop det på ett sådant sätt att det inte behövs en massa text för att förklara vad som händer. Men det är kanske svårt.

#25 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 10 March 2011 - 16:09

Sedan vore det förstås bäst i fall man kunde få ihop det på ett sådant sätt att det inte behövs en massa text för att förklara vad som händer. Men det är kanske svårt.


Kanske om jag får tillgång till samtliga Beck-filmer, men inte ens då är jag säker på att det finns material som förklarar varför Gunvald jagar Saruman och Hober etc. Det är inte riktigt dom repliker Persbrandt & Haber framför :lol: Men om..jag säger OM jag hade tillgång till det så skulle jag påbörja förarbetet med Uppföljaren "Gunvald och de två tornen" :P .

Sedan är det inte så enkelt att få till en fungerande handling med urklippta repliker, imponerande att killen bakom "Om Star Wars var svensk & slår tillbaka" har lyckats så bra.

Textrutor är tillsvidare den mest rimliga sättet att förklara handlingen på, idealet hade varit att Perbrandt & McKellen ställde upp för nya scener..men jag betvivlar att det kommer ske ;)

Edited by Walker, 10 March 2011 - 16:10.