Jump to content

Photo

Phillip Pullman's The Golden Compass / Guldkompassen


  • Please log in to reply
112 replies to this topic

#101 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 27 June 2008 - 14:21

Nackdeelen är att det oftai nte blir lika sotslaget, men att det ofta blir större artistisk frihet. Jag tror nog det kan bli bra. Jag vill fortfarande ha fler filmer så jag kan motivera varför jag såg den första. :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#102 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 July 2008 - 17:26

SFX - No trilogy for His Dark Materials?

When the movie adaptation of the first part of Philip Pullman's His Dark Materials, The Golden Compass, was in the works, the one question that everyone was asking was whether or not the anti-organised religion overtones of the book would remain intact. What we finally got was something with the religious content, although still present, so watered down as to render the story somewhat toothless. The fact that it was there at all still annoyed fundamentalists across the pond, though, resulting in numerous protests and the film being a box office flop in the US, taking a mere $70 million (although it went on to take $300 million internationally).

Now it's being reported that the protests and the film's poor takings may mean that the trilogy-to-be may never get beyond that first movie. Citing "sources in the film industry", The Independent says that "plans for a sequel to The Golden Compass appeared to have been put on ice following the fervent Christian protests surrounding the first film, which led to boycotts and box office disappointment in the United States". The newspaper also adds that Philip Pullman, who was in regular contact with the film's writer and director Chris Weitz during the production of The Golden Compass, hasn't heard anything from Shepperton Studios about any work being done on The Subtle Knife, and Weitz himself has said that he doesn't want to talk about His Dark Materials while the future of the trilogy is uncertain.

Source: independent.co.uk

Låter inte lovande. Sabla amerikaner som envisas förstöra för oss andra.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#103 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 22 July 2008 - 12:33

Jag är väldigt förvånad om religiösa protester ska vara det som hindrar eventuella uppföljare att filmas. Har läst en hel del om filmen (både innan och efter att jag såg den) men nästan aldrig läst den typen av negativ kritik. Jag hoppas att källorna som nämns i artikeln bara är rykten och att man fortfarande arbetar på fler filmer, eller att man lägger det officiellt på hyllan tack vara ekonomiska trångmål. Skulle det andra vara anledningen till att det inte blir fler filmer blir jag både förvånad och grymt besviken.

Edited by Cartman, 22 July 2008 - 14:45.


#104 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 22 July 2008 - 14:49

XC-fynd, som tyvärr inte är så goda nyheter direkt.

Cinematical - Confirmation That His Dark Materials Sequels Aren't Forthcoming

Jul 22nd 2008

At least not any time soon. That's from this article in The Independent, which quotes author Phillip Pullman as saying that following the disappointing box office returns for The Golden Compass, no one has talked to him about adapting The Amber Spyglass (or, obviously, The Subtle Knife). Director Chris Weitz, who had been determined to make a sequel happen, is staying mum, as is New Line, now part of Warner Bros. At this point, the age of star Dakota Blue Richards -- already 14 -- is going to be a problem for any big plans to continue the franchise.

The Independent article is a little annoying, since it insists on blaming (crediting?) the Christian protests against The Golden Compass for the film's commercial failure in the US. That seems a little facile, though even Pullman seems to believe it. The source material didn't turn out to be much of a brand name, the marketing was a bit generic, and I think the movie just never caught on as a must-see holiday blockbuster. I'm not sure the protests had that much pull.

No regrets here, since I think the first film was a bit generic, not doing justice to the book. Though I guess now I really wish Weitz hadn't decided to move the first book's ending to the then-envisioned sequel. Oh well.


En annan sak som artikeln poängterar som jag faktiskt inte ens tänkte på (eller förträngde) är ju att Dakota (och andra yngre förmågor) knappast blir yngre ju längre tid man väntar och att ersätta henne och andra vore väldigt olyckligt och nästan helt fel IMO. Att börja "casta" om en del roller hjälper ju inte direkt en eventuell ny film.

Edited by Cartman, 22 July 2008 - 14:59.


#105 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 22 July 2008 - 14:49

Det är verkligen inte bra... :(

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#106 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 22 November 2013 - 18:11

Guldkompassen / Golden Compass, the (2007) [US/UK]
?: De kallas för slukare - de stjäl de fattiga och de föräldralösa barnen; barn som aldrig mer ses igen. Och Lyra inser att de har hennes bästa vän Roger. Besluten att rädda honom ger hon sig av mot platsen dit alla ledtrådar leder: Bovanger i norr.
Man schabblar lite med materialet, introduktionen t.ex. känns sönder klippt (stoft nämns helt ur det blå känns det som) ...MEN... överlag så tycker jag det är ett rätt schysst fantasy äventyr i rätt häftiga miljöer.
När den här filmen var aktuell så var Dakota Blue Richards på allas läppar och ni vet jag och barnstjärnor ...MEN... idag kunde jag faktiskt uppskatta henne som riktigt skicklig och någon som har/hade förmågan att spela en något övermogen 12åring utan att bli enerverande lillgammal.
Visuellt är det sådant där trivsamt ögongodis, jag gillar verkligen Lyras Oxford och världen omkring henne, steampunk influenserna är från min sida väldigt välkomna ...MEN... daimonerna ("djuren") är väl kanske inte helt 100%:iga. Men avgjort bättre än många andra försök till att animera realistiska djur.
!: Tydligen så klippte studion rätt friskt i filmen, något som regissören Chris Weitz långt ifrån uppskattar. Det skulle vara intressant att någon gång få se en "directors cut" på filmen. Personligen tycker jag att det är lite trist att de två andra filmerna inte filmades, men förhoppningsvis kommer någon - någon gång göra ett nytt försök. Och vem vet kanske går det bättre (även om den här filmen inte gjorde dåligt ifrån sig globalt sett - men floppade mer eller mindre i Usa).

Edited by XC, 22 November 2013 - 18:12.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#107 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 22 November 2013 - 20:48

Den här såg jag när den gick på tv för ett tag (några år, antagligen) sedan. Vill minnas att den var fin. Fantasifull och mysig liksom. Men att det kändes som att det precis var på väg att börja när filmen tog slut. Så det var ju dumt att det inte blev fler. Och så tyckte jag att översättaren var dålig på att ta vara på de språkliga skillnaderna mellan vår värld och världen där berättelsen utspelas. Alltså att de till exempel säger Norroway, Gyptian och icebear.



#108 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 22 November 2013 - 21:21

Hmm. Jag har DVD-versionen och jag av vad jag minns så har man "översatt" med motsvarigheterna från boken. t.ex. Zyjenare. Däremot blir det ju svårt med ice bear (istället för polar bear) då isbjörn heter isbjörn på svenska. Norroway känner jag inte igen - skall det vara Norge?

 

Noterade iaf på "Världs-/Europakartan" att man stavade Sverige som Sveden.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#109 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 22 November 2013 - 23:52

Jag såg också om filmen för ett tag sedan. Typ mars 2012 om jag inte såg fel. Placerade tydligen mitt inlägg i en av SSF-trådarna. Så jag saxar in det här med.

 

The Golden Compass (2007)

Boken är som många redan vet, riktigt bra. Filmen likaså om ni frågar mig. Givetvis kan den inte mäta sig med boken, men säg den film som kan det. Okej, det finns en del lysande exempel där film överträffar bok, men i det här fallet så är det inte riktigt så. Men filmen är välgjord och står sig bra på egna ben, vare sig man har läst boken eller ej. Rent visuellt så är den mycket fin och välgjord. Det är trevligt. Ännu bättre är det när vi kommer till skådespelare och handling. Främst det sistnämnda. Inget ont om skådespelarna, men det är inte många som sticker ut. Dakota Blue Richards är en av dom för att nämna någon. Tyvärr så verkar den här filmen inte ha resulterat i så många efterföljande roller eftersom hon knappt har gjort någonting mer. Nu är hon ju fortfarande ung, har sin utbildning att tänka på och har hela sitt liv framför sig, vilket kanske bara är ett gott tecken på att hon har undvikt att hamna i facket "barnskådespelare får en framgångsrik roll och tappar sedan fotfästet i verkligheten". Filmen tål i varje fall att ses om med jämna mellanrum.



#110 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 23 November 2013 - 17:51

Hmm. Eftersom hon börjat göra roller igen så fick jag en känsla av att Dakota snarare dragits sig undan karriären än att den tynat bort. Men det var bara en känsla jag fick.

 

Filmen tåls avgjort att se om, dock denna gång med visst dåligt samvete då jag var enormt medveten om hur mycket jag vill (och behöver) läsa om böckerna. :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#111 Garm (M)

Garm (M)

    Commander

  • Members
  • 250 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 23 November 2013 - 19:02

Det var lite samma sak som jag var inne på även om det kanske blev otydligt i mitt omdöme. Att hon säkert har haft annat att göra i livet som har varit viktigare än skådespeleriet. En annan teori kan ju vara att hon inte har fått så många erbjudanden efter denna film. Den uteblivna succén kanske stjälpte mer än vad den hjälpte. Eller så är det en kombination av flera orsaker. Jag ser henne gärna i något mer, så det är ju trevligt att hon har börjat att göra roller igen.

Jag skulle väl också behöva läsa om böckerna igen, även om just förlagan till den här sitter hyfsat färskt i minnet.

#112 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 25 November 2013 - 23:25

Hmm. Jag har DVD-versionen och jag av vad jag minns så har man "översatt" med motsvarigheterna från boken. t.ex. Zyjenare. Däremot blir det ju svårt med ice bear (istället för polar bear) då isbjörn heter isbjörn på svenska. Norroway känner jag inte igen - skall det vara Norge?
 
Noterade iaf på "Världs-/Europakartan" att man stavade Sverige som Sveden.


Vad jag minns så stod det "zigenare" och "Norge". Kan ju finnas olika översättningar. Icebear blir isbjörn förstås, men det kanske hade blivit fånigt att hitta på någon annan benämning där. Minns det där om Sveden också. Undrar om den benämningen är påhittad just för filmen.

#113 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 November 2013 - 09:45

Mycket möjligt att TV har andra översättningar än dem från officiella releaser, de är ju heller inte direkt kända för att lägga mycket krut på översättningar heller. Trist för just de språkliga skillnaderna mellan "oss" och "Lyras Oxford" är ju något som (mer eller mindre) är unikt för den här typen av fantasy.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)