Jump to content

Photo

Hur får ni tag i era serietidningar?


  • Please log in to reply
31 replies to this topic

#1 Dilly

Dilly

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 62 posts

Posted 26 May 2006 - 12:03

Upp till var och en att vara ärlig, men jag tänkte det skulle vara intressant att veta.. Jag kan medge att jag laddar ner från några privata hubbar på DC.. Har varit medlem i dessa i år nu.. Därmed får jag de allra senaste från USA väldigt snabbt.. Tror att jag nämnt det lite lätt i ngn tråd att jag var prenumerant tidigare här i Sverige, men när jag fick tag i denna källan, då jag i stort sett får obegränsad tillgång till allt som jag önskar läsa.. Då kan jag inte låta bli :)

Ska bli kul o se om man har några fränder här man kan diskutera med så snart ngt kul har släppts :) O då menar jag timmar efteråt ;P haha Förvisso har vi ju spoilertråden, men jag tänkte à la MSN eller nåt...

Edited by Dilly, 26 May 2006 - 12:05.


#2 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 26 May 2006 - 12:16

Jag brukar också ladda ner, men i torrentfiler som uppdateras veckovis kanske. Men det jag gillar köper jag sen också, vilket ofta gäller de svenska tidningarna också. Så serieförlagen förlorar inte så mycket pengar pga mig i alla fall. :)

Diskussion via MSN är jag på. ;)
*Hockey och superhjältar*

#3 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 26 May 2006 - 12:36

Prenumererar via Comics Heaven. Händer att jag tankar ner liknande torrent-paket som Kermit gör,men de flesta tidningarna av intresse där är sådana som jag redan är prenumerant på. Och oftast när jag hittar något nytt som jag laddat ner så köper jag det sen i TPB väg.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#4 Dilly

Dilly

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 62 posts

Posted 26 May 2006 - 12:45

Jo, svenska förlagen kanske har tappat på mig, men det är ändå pengar som kretsar i omlopp, då jag importerar in TPB på serier jag verkligen gillar.. Man vill ju uppleva "the old school feeling" med att flippa igenom en riktig tidning.. :) Även om att sitta o läsa vid datorn funkar i sin mån nuförtiden med.. hehe

Får du ngt slags nedsatt pris i din prenumeration super? Jag minns att som yngre, hade jag tankar över att prenumerera på det sättet du gör, men det hade varit dyrt i längden gentemot att prenumerera på tidningarna i Sverige.. Dessutom har man en brist på import-business för serietidningar härnere i Skåne där jag bor..

Jag PMar min MSN för de som visar intresse för diskussion :)

#5 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 26 May 2006 - 12:57

Jag importerar främst TPB.

När det gäller nya titlar brukar jag dock ladda ner första och kanske andra numret för att se om jag gillar det och gör jag det så köper jag TPBn när den kommer ut.

Sen laddar jag även ner en del som jag vill läsa men inte tycker är tillträckligt bra för att köpa. Jag gillar dock inte att läsa serier på datorn. Jag får huvudvärk av det efter ett tag.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#6 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 26 May 2006 - 12:59

Nja, får nog inget nedsatt pris, får dock schyssta erbjudanden och ibland schyssta små presenter från Comics Heaven eftersom jag är stammis. Rekommenderar den butiken starkt. Bor utanför Stockholm så det är inte speciellt svårt att ta sig till affären och hämta ut serierna. Så slipper jag frakt-kostnaderna som många andra som prenumererar via seriebutiker tvingas betala.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#7 Dilly

Dilly

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 62 posts

Posted 26 May 2006 - 13:23

Coolt, önskar att man hade ngt av det slaget tillgängligt när man va yngre :) Då hade jag varit stammis precis som dig utan tvekan super.. Har Comics Heaven ngn hemsida tillgänglig? För jag har egentligen ingen riktigt bra resurs för tillfället om jag vill ha TPBs, brukar bara bjuda på dom via Ebay hehe Visst jag kan få ut bra priser, men det innebär mindre urval.. Det är lixom inte välja o plocka, utan man tar det man får hehe

#8 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 26 May 2006 - 14:02

Jag laddar också ner för att få se vad det handlar om, om jag inte gillar eländet kastar jag det efteråt.
Gillar jag det brukar jag inte läsa fler nummer utan skaffa traden när den kommer.

Köper en hel det TPB's och hardcovers men just nu absolut noll serietidningar, bara begagnat annars.

Jag har på datorn främst sånt jag inte kan få tag i eller som är för dyrt att ens tänka på.

Fast jag fuskade o läste en hel del kringserier runt DC senaste kris på skärmen får jag erkänna, men det skräpet slägde jag sen för det var inget för mig egentligen.

I övrigt läser jag på forum och serienyhets siter om vad som är på gång och vad som verkar vara bra osv.
Har man inte möjligheten att kunna gå in i en serieaffär och lyfta ner tidningar från hyllan och titta i så får man hitta på andra vägar.

Att jag kunnat ladda er på nätet har säkert 5-10 dubblat mina inköp av serier.

#9 Dilly

Dilly

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 62 posts

Posted 26 May 2006 - 14:35

Brukar faktiskt inhämta de flesta nyheterna från Newsarama.com.. Sen om jag finner att jag behöver fylla några luckor eller läsa några intressanta artikelserier, då har man IGN.com...Deras comics avdelning är betydligt mer utvecklad än den va för några år sen, dom ligger däruppe i toppen med de andra serietidningssajterna.. :)

#10 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 26 May 2006 - 15:13

För mig så är det till att prenumerera på svenska X-menm köpa Spidde ( har länge tänkt på att prenumerera) och diverse lösnummer av Fantomen.

Icke är att förglömma att länge så var en stor källa till serier biblioteken! :) Att låna gratis och gå hem med flera timmars läsning är grejer det. Många serier jag aldrig skulle fått nån aning om det inte var för det. Sen blev jag en mångårig medlem av den svenska såkallade serieklubben, och fick mycken högkvalitativ läsning där, tills jag var tvungen att gå ur då min moder tyckte det blev för dyrt.

Ja.. och så på senare år så har jag upptäckt DC++ hubbarna, rykande färskt, från bara några timmar till 2-3 dagar. Läser en gigantisk mängd där, som det skiftar lite då och då. Precis som Agentum säger så får man på det viset tag i saker som skulle vara oerhört svårt att finna eller ha råd med annars, tex Hulk Masterworks-klassiker. Jag läser dock inget Spiderman eller X-men relaterat, eftersom då skulle det bli en massa spoil på den svenska utgivningen. :)

Dessvärre har detta lett till att jag icke kunnat sätta tänderna i flera andra titlar som har kopplingar eller har haft kopplingar, till den svenska publiceringen.

#11 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 26 May 2006 - 15:25

Dilly

En sida som jag rekommenderat en jäkla massa gånger för TPBs här på forumet är ju internetbokhandeln adlibris.


www.adlibris.se

De har det mesta i TPB väg. Rekommenderas starkt.


Comics Heaven har inte en hemsida,men allt som finns i previews katalogen och marvels och Dcs arkiv har de alltid tagit in. Har handlat där sen 2001 och alltid fått fin service.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#12 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 26 May 2006 - 17:32

Jag prenumerar på de svenska Marvel-tidningarna och köper lite kul TPB's ibland.

Allt annat laddar jag ner via DC. Jag tycker självklart inte det är lika kul att läsa serier på skärmen, men det är otroligt lätt att få tag i en massa grejer som jag aldrig kunnat få tag i annars eller haft råd att köpa. Läser mycket roliga grejer på det sättet! Jag brukar ha perioder emellanåt då jag läser väldigt mycket serier och då tankas det för fulla muggar, men efter ett tag blir intresset mättat och jag orkar inte mer. Då kan det gå en månad eller två utan så mycket serier, men sen har jag en sån där serie-period igen :D Tyvärr kommer det på tok för lite nya grejer som jag ens tycker det är värt att lägga ner tid på...nån som har några tips på nåt hyfsat nytt och väldigt bra?!?
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#13 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 26 May 2006 - 20:10

Internetbokhandeln.se har nog mest i Sverige och är billiga och imho lätta att ha att göra med, jag köper dock mycket från ebay och Amazon.UK (frakten gör att det ofta blir lite dyrare att köpa från .com), men alla vill ju inte hålla på med kontokort o sådant.

Snåljåp är jag med jag nöter gärna med skambud på det ena och det andra på ebay, förlorar jag så är det skitsamma och vinner jag så spar jag en del stålar.
Fast jag har blivit blåst några ggr av privatpersoner, som svensk har man inget köpskydd på ebay.
Men de flesta är reko och handlare som Mileshigh och liknade har massor i sina listor, kan kosta något mer att köpa från men i stället kan man få tag i presis den tidning man ville och det kan vara nog så bra, frakten är de inte blodiga på heller för tyvärr så tar en del ut ev. förlortad vinst genom att ta rundligt betalt för att skicka.

Jag har skrammlat ihop en hel del hårdinbundna serier genom skambud, aldrig att jag betalar $50 för ett DC archive liksom, det får man tyvärr ge om man köper av de svenska internetbutikerna allt som oftast.

En del vägrar så klart köpa begegnat men jag måste säga att jänkarna tar hand om sina serier, de är ofta för fina för mig egentligen.

Edited by Agentum, 26 May 2006 - 20:11.


#14 Dilly

Dilly

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 62 posts

Posted 28 May 2006 - 00:35

Aa jag är ju väldigt färsk härinne :) Är inte alltför insatt i vad som har pratats om tidigare.. Men tack för tipsen! Javisst, jag hade ju totalt glömt bort bibblan! haha Jag blev förvånad över häromdan när jag sökte omkring i mitt lokala biblioteksdatabas.. De hade allt från Ultimate Spider-Man TPBs till Watchmen TPBn.. Gammalt som nytt, sure thing! Ska lägga det på minnet nån gång att ta en titt förbi där hehe

Spidde: jag läser så pass många titlar egentligen om veckan, att det är svårt för mig att säga såhär på rak arm.. Jag brukar titta på shipping lists på Diamondcomics.com, o se efter vilka comics som tillhör min "hit list" :) Därefter rör det sig bara om tålamod och vänta in scansen när dom droppar in på 0day, dvs Onsdag...

På tal om 0day, har vi några jänkare som stannar uppe under 0day-dagarna? =P haha Jag har mina perioder då jag gör det, men främst när det är några stora titlar som ska släppas.. hehe

#15 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,027 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 28 May 2006 - 01:10

Och jag köper ALLT sompubliceras på svenska. Sen köper jag det jag kommer över av amerikanska X-Mentidningar och Spiderman, det som inte publiceras här. Och ja, en del laddar jag hem från nätet. det är sådant material jag varit nyfiken på att läsa men aldrig fått tag på eller velat köpa.
I love the smell of napalm in the morning

#16 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 28 May 2006 - 07:19

Jag köper hos Dolores i Göteborg och Seriebörsen i Linköping.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#17 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 28 May 2006 - 12:47

Linköping?? Vad gör du ute i Linköping då du bor i Göteborg egentligen..?

#18 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 28 May 2006 - 12:59

Man kan ju beställa ifrån internet och dessutom råkar väl herr Fels vara ifrån Linköping om jag inte missminner mig? :)
*Hockey och superhjältar*

#19 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 28 May 2006 - 13:08

Grodan har rätt!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#20 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 28 May 2006 - 13:18

Är du där ibland (Seriebörsen) och handlar? Är det en bra affär?
*Hockey och superhjältar*

#21 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 28 May 2006 - 14:13

Jag tittar väl in där några gånger per år. Jo, det är en fin serieatmosfär, ganska låga priser och så finns det en hel del att botanisera bland. Peter som förestår butiken är kunnig och trevlig. Rek!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#22 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 28 May 2006 - 14:17

Jag tittar väl in där några gånger per år. Jo, det är en fin serieatmosfär, ganska låga priser och så finns det en hel del att botanisera bland. Peter som förestår butiken är kunnig och trevlig. Rek!



Får titta in där om jag har vägarna förbi Linköping. :)
*Hockey och superhjältar*

#23 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,027 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 28 May 2006 - 14:50

Jag har också varit och handlat några gånger hos Seriebörsen i Linköping. Kan rekommendera stället, och som redan nämnt, killen kan sina serier.
I love the smell of napalm in the morning

#24 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 28 May 2006 - 14:55

Jag beställer numera alltid från Midtown comics. Snabb leverans för att vara från USA och billigare än Adlibris. Fast det förutsätter ju att man använder kontokort.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#25 Kizmiaz

Kizmiaz

    Wanderer of the Wastes

  • Aktiv member
  • 1,880 posts
  • Gender:Male
  • Location:Badsville, Ostrogothia

Posted 28 May 2006 - 17:27

Jo, Seriebörsen är ett trevligt ställe. Jag saknar den lätt klaustrofobiska känslan i den gamla butiken.
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ