Jump to content

Photo

Blade Trinity Synopsis


  • Please log in to reply
66 replies to this topic

#26 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 26 June 2004 - 16:15

Nu är det ju så att Blade är rätt hjärnlös action. Vilket det är menat att vara, den försöker inte vara något det inte är. I sin genre så funkar Blade bra. Jag själv föredrar X-men filmerna långt före Blade, men uppskattar båda,fast på olika sätt.


Sen Ultimate X-men, det är ju grejen där, att karaktärerna inte är som de är i vanliga fall, med undantaget Spider-Man. Sen är det ju en annan sak om man gillar eller ogillar hur karaktärerna presenteras där. För det mesta ogillar jag det.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#27 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 26 June 2004 - 16:30

Jo, som jag sa är jag nog inte typen som det riktar sig till. Hatade nästan ettan. Fanns inget som uppmuntrade att se fler Blade-filmer i den.

Egentligen skulle väl karaktärerna från början vara ungefär samma, fast i modern tappning, fattar jag det som. De ville ju ha kvar det som de tyckte funkade med vanliga Marvel. Jaja. Hur karaktärerna är i filmerna om X-Men känns i alla fall väldigt troget. Okej att t. ex Rogue lite har tagit över Kitty Prydes roll i serierna, men det stör inte mig alls.
*Hockey och superhjältar*

#28 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 27 June 2004 - 00:50

Orginal ideen var ju det ja, att det skulle vara klassiska hjältar i modern stil utan att man behövde tänka på kontinuitet så mycket,All Ages tittlar. . Men det ändrades rätt snabbt.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#29 StarBld

StarBld

    Silent Castaway

  • Members
  • 1,397 posts
  • Location:Stockholm
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 27 June 2004 - 10:28

Sen Ultimate X-men, det är ju grejen där, att karaktärerna inte är som de är i vanliga fall, med undantaget  Spider-Man. Sen är det ju en annan sak om man gillar eller ogillar hur karaktärerna presenteras där. För det mesta ogillar jag det.

Usch för Ultimate serierna. Har försökte läsa både Ultimate X-Men och Spider-Man men jag kan helt enkelt inte fastna för dom serierna. Det enda possitiva är att dom är väldigt vackert ritade, men resten är rätt ruttet.
HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.

#30 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 27 June 2004 - 11:20

Tycker framförallt Ultimate Spider-Man är väldigt bra skrivet, med bra dialog som dess signum. Ultimate X-Men började lovande, men ballade ur. Lite samma med Ultimates. Det jag har svårt för är alla ändringar och att alla hjältar tydligen ska vara svin.
Wolverine är t. ex otroligt elak i UXM, och det borde inte finnas någon som helst anledning att ha honom i sitt team.
*Hockey och superhjältar*

#31 Confined Earth

Confined Earth

    Captain

  • Members
  • 483 posts

Posted 27 June 2004 - 12:51

Jag kände faktist avsaknad av riktig storry i X-Men filmerna, speciellt första. Blade klarar sig bra som den är, hjärndöd faktist, men så underbar.

X-men filmerna handlar inte om någon riktig grupp mutanter som är tränade att klara av hot. Utan det är helt enkelt lärare, elever och en Wolverine. Lite svårt att bygga på det plus att man känner att det saknar karaktärer hit och dit som man skulle kunna tro borde vara standard.
Cool like Spider-Man

Is: Confined Earth
Was: Primegandur, JimPrime

#32 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 27 June 2004 - 12:59

Nu hänger jag inte riktigt med...avsknad av story i X-Men?
Sen är det väl hur lätt som helst att bygga på det...Xavier´s har alltid varit en skola, därav namnet "Xavier´s school for gifted children". I de första serierna var ju Cyclops och gänget elever hos Xavier. I filmerna har de tagit det bästa från Stan lees serier, t. ex att det är en skola, och kombinerat det med mycket av det bästa från Claremonts X-Men. Som att X-Men är lite äldre.
I och med att det är en skola, något som Morrison och Whedon förresten har tagit fasta på är det ju väldigt lätt att bygga vidare på det.
Vilka karaktärer skulle kunna vara standard? De valde att dra ner lite på casten i framförallt den första filmen för att det annars blir svårt för många att hålla reda på alla typer som svansar runt i skolan.

X2 tycker jag för övrigt är den enda seriefilm som har en story som håller rakt igenom. Den är också intelligent.
*Hockey och superhjältar*

#33 Mara Jade

Mara Jade

    Senior Commodore

  • Members
  • 2,171 posts

Posted 27 June 2004 - 13:02

Ultimate X-men var ok, jag gillade faktikst stilen över dem. :)
Vad lyssnar och ser jag på?

Posted ImagePosted Image

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen

#34 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 27 June 2004 - 13:08

Vi kan byta. Mina sju TPB:s mot några serier du har eller nån box eller någe. ;)
*Hockey och superhjältar*

#35 Confined Earth

Confined Earth

    Captain

  • Members
  • 483 posts

Posted 27 June 2004 - 13:12

Jag vill ha mer gruppkänsla, taktik och se mer av mutanternas krafter. Ingen har släppt loss på något sätt förrutom Wolverine, Nightcrawler och Magneto. Jag känner mig inte så imponerad med tanke på vad de hade kunnat göra.

Första filmen med Jane Grey som doktor? Och fler tveksamma grejor i båda filmerna som jag inte riktigt kommer ihåg just nu.

Jag tycker X-Men filmerna har för enkel storry. Är också lite svårt att förklara vad jag tycker, gär mest på vad jag känner.

Beast borde ha varit med så mycket, mycket mer.
Cool like Spider-Man

Is: Confined Earth
Was: Primegandur, JimPrime

#36 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 27 June 2004 - 13:23

Du vill ha mer lössläppt action? Då är nog inte X-filmerna något för dig. X-Men är, såväl i serierna som filmerna mycket om story och gruppkänsla, vilket filmen sköter bra. De har lyckats undvika att göra filmerna till meningslöst effektslöseri och har hittat in i hjärtat på vad X-Men handlar om. Som de har fångat alldeles utmärkt.

Hade också velat se mer av Beast, men de drog ner på casten av de skäl jag nämnde, samt att de inte hade råd med en CGI-figur som Beast nog hade blivit. Därför fick Jean vara en doktor. Något som jag inte har något problem med alls. De är så trogna med så mycket annat, fast med ny prägel.

X-Men 1 kan anklagas för att ha lite för enkel story, men inte tvåan. Samtidigt så pågår det mycket i bakgrunden i ettan som leder in i tvåan och även framtida filmer.
*Hockey och superhjältar*

#37 Robban

Robban

    Commodore

  • Members
  • 1,473 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 27 June 2004 - 13:32

Jag håller verkligen med Kermit. X-Men filmerna bringar fram det där lilla extra med budskap och allt precis som serierna. Visst X-Men 1 kunde va lite tråkig men det är ju därför X.2, den är ju asbra.
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#38 Mara Jade

Mara Jade

    Senior Commodore

  • Members
  • 2,171 posts

Posted 27 June 2004 - 13:39

X-men filmerna är bra och underhållande, nog för att det finns saker som jag stör mig på, men har fått lära mig att bita ihop och inte jämföra filmer med dess ursprungskälla eftersom när man gör film måste man ofta förenkla saker och ting.

Nu har jag inte sett X1 opå väldigt länga men jag minns att jag iaf blev nöjd med att de inte helt hade förstört allting som gör X-Men till sådan underhållande hjältar. Även om vissa karaktärer som Rouge och Jean kändes hel fel från serietidningens karaktärer.
Vad lyssnar och ser jag på?

Posted ImagePosted Image

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen

#39 Confined Earth

Confined Earth

    Captain

  • Members
  • 483 posts

Posted 27 June 2004 - 13:52

Du vill ha mer lössläppt action? Då är nog inte X-filmerna något för dig. X-Men är, såväl i serierna som filmerna mycket om story och gruppkänsla, vilket filmen sköter bra. De har lyckats undvika att göra filmerna till meningslöst effektslöseri och har hittat in i hjärtat på vad X-Men handlar om. Som de har fångat alldeles utmärkt.

Hade också velat se mer av Beast, men de drog ner på casten av de skäl jag nämnde, samt att de inte hade råd med en CGI-figur som Beast nog hade blivit. Därför fick Jean vara en doktor. Något som jag inte har något problem med alls. De är så trogna med så mycket annat, fast med ny prägel.

X-Men 1 kan anklagas för att ha lite för enkel story, men inte tvåan. Samtidigt så pågår det mycket i bakgrunden i ettan som leder in i tvåan och även framtida filmer.

Jo, kanske jag vill ha mer lössläppt action. Men det är inte just det. Accepterar många andra filmer för vad de är. Visst, X-men är bra. Men du säger att dem har bra gruppkänsla. Men jag tycker inte riktigt det, bland annat deras gruppkänsla som jag klagar på. Klagar också på värdigheterna i gruppen.

Jag tycker annars de kunde ha anävänt en icke så hårig Beast med en rolig frissa för att kontra Wolverine. Menar, Beast har inte alltid varit hårig.
Cool like Spider-Man

Is: Confined Earth
Was: Primegandur, JimPrime

#40 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 27 June 2004 - 14:03

Tycker det finns gruppkänsla och en massa små relationer. Logans lite pappa-förhållande till Rogue som ekar hur det var med Kitty Pryde i serien. Rogue-Iceman. Cyclops-Wolverine-Jean-triangeln.
Värdigheten? Hur menar du då?

De ville ju också begränsa casten, vilket var ett rätt bra drag. Beast kommer, för det är en av Singers absoluta favoriter. Sen tycker inte jag Beast behöver samma frilla som Wolverine.

Om man gillar X-Men när det var som bäst, under Claremont/Byrnes era, så gillar man nog filmerna tror jag.
*Hockey och superhjältar*

#41 Confined Earth

Confined Earth

    Captain

  • Members
  • 483 posts

Posted 27 June 2004 - 14:10

Jag tycker inte filmen är så lik Claremont/Byrnes eran trotts att den kanske bygger lite på den.

Relationerna finns där och de är bra gjorde för det mesta. Men vad är gruppens syfte? Claremont och Byrne fick till mer action och speciellt mer handlande med gruppen än interna händelser vilket jag tycker präglar filmerna en hel del.

"Jag tycker annars de kunde ha anävänt en icke så hårig Beast med en rolig frissa för att kontra Wolverine."
Med andra ord, inte sagt en frilla som Järven, utan något eget.

Är väll bara att se fram emot Beast i nästa film dock. Men jag är inte så säker på att jag blir nöjd med hur han används. Påminner mig om X-Men Adventures tecknade tv serien, många karaktärer kom in, men användes sällan på något bra sätt.
Cool like Spider-Man

Is: Confined Earth
Was: Primegandur, JimPrime

#42 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 27 June 2004 - 14:21

Den är ju väldigt lik. Och befriande nog lyser många grejer från nittiotalet med sin frånvaro.

Gruppens syfte? Xavier förklarar det väldigt tydligt för Wolverine i ettan. Xavier drömmer om en värld där mutanter och människor är jämlika, Magneto vill att mutanterna ska ta över världen, människorna är misstänksamma och hatiska mot mutanterna. X-Men vill beskydda världen samtidigt som de vill bli accepterade. Och t. ex gör de allt de kan för att undvika åtgärder från regeringen såsom registreringslagar för mutanter. Låter precis som serien oftast är och ska vara i mina ögon.

Så du menar att de ska hitta på en annan, lite tokig frilla åt Beast? :wacko:

Problemet med att ha för många karaktärer i en film är att ingen får tillräckligt med tid, och det blir rörigt. Därav att de undvek att ha med för många i första. I tvåan dyker ju väldigt många mutanter upp, och eftersom det är en sådan bra premiss med en skola finns det massor av potential där.
*Hockey och superhjältar*

#43 Confined Earth

Confined Earth

    Captain

  • Members
  • 483 posts

Posted 27 June 2004 - 14:33

Jo, men hur ska en grupp mutanter med kass ledare utan några egentliga egenskaper att att ta hand om hot förrutom sina krafter kunna göra något åt saken? Klart, jag överdriver. 2an kändes faktist rätt okey. :)

Jag vill dock se dom arbeta som en grupp, mer taktik och kanske mer militäraktigt.

Eller bar a välja och vraka av de frillor Beast har haft i serietidningarna. Jag älskar udda frillor. :)

Jo, men jag har inte heller tyckt att det varit för lite "goda" mutanter. Bara Beast som saknats. Dock lite mer fiender hade inte varit fel, men millitären i tvåan kändes bra också.
Cool like Spider-Man

Is: Confined Earth
Was: Primegandur, JimPrime

#44 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 27 June 2004 - 14:52

Hur är Xavier en kass ledare? För att han inte har stora axelvaddar och löjligt stora vapen som Cable? Vad gör en ledare bra? Jo, hans förmåga att motivera, intelligensen, det diplomatiska. Att Xavier är handikappad är liksom en del av grejen med X-Men också. Att han INTE är någon "action man". Eller är det Cyclops du menar? Glömmer vi inte hans auktoritet och lojalitet?

Du vill alltså se dem slåss mer? Själv tycker jag inte det är kärnan i X-Men. Om det är vad du menar med gruppkänsla, att slåss i formationer, så talar vi nog inte riktigt samma språk här.
Visst, X-Men är superhjältar, de räddar världen och är närmast på flykt ifrån regeringen, men tonvikten har alltid varit på att de är mänskliga.

Därför är t. ex scenen när Wolverine tröstar Cyclops efter att Jean förmodats ha dött en av de bästa i filmen. Inte när Wolverine kör klorna i ännu en vakt.

Vad är det som gör Wolverine så bra? Är det att han har "coola" klor och dödar? Eller är det hans inre konflikter, vilden mot mannen? Att han samtidigt är ett djur men kan ta vilsna ungdomar under sina vingar? Att han är en man utan förflutet?

Cyclops? Är det att han kan skjuta "coola" laserstråkar från ögonen eller är det att han inte kan öppna sina ögon utan att "blåsa hål i ett berg" och därmed konstant är rädd att skada andra vilket medför att han blir en tillbakadragen kille?

Beast? Är det den roliga blå pälsen eller är det att han är en högst intellektuell och munter kille som ser ut som ett djur/monster?
*Hockey och superhjältar*

#45 Mara Jade

Mara Jade

    Senior Commodore

  • Members
  • 2,171 posts

Posted 27 June 2004 - 14:52

Ärligt talat så finns det många karaktärer som jag saknar men det är svårt att ta med för många mutanter utan att göra allting till en väldgt komplex sak med för många karaktärer.

Jag vill se dem slåss mot Mr Sinister i framtiden. Nu har Magneto (Me like) varit med i 2 filmer, dags för en annan superskurk.. :D
Vad lyssnar och ser jag på?

Posted ImagePosted Image

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen

#46 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 27 June 2004 - 14:59

Ja, och X-Mens stora dilemma i flera år var just det att det blev för krångligt. Inte ens de inbitna fansen kunde hålla reda på allt. Därför var det ett bra drag att minska på medlemmerna, även om man saknar vissa. Men när man får se dem...jag och en kompis satt och hoppade på stolarna av glädje när vi såg Colossus. :)

Jo, det är dags med någon annan. Även om Magneto kanske inte var skurken på samma sätt som i ettan. Hoppas personligen på en massa Phoenix-grejer antingen pang på i trean eller att det byggs upp till en fyra. Mr. Sinister har jag svårt att se vara lyckad på vita duken...och dessutom, vad är han mer än en bisarr forskare?
*Hockey och superhjältar*

#47 Mara Jade

Mara Jade

    Senior Commodore

  • Members
  • 2,171 posts

Posted 27 June 2004 - 15:02

Mmm...måste erkänna att action är kul, men utan en rejäl story så blir allting bara pannkaka..
Vad lyssnar och ser jag på?

Posted ImagePosted Image

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen

#48 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 27 June 2004 - 15:09

Visst är action kul, men det krävs djup och en bra story som du sa.
Gillar också scenen i X2 där Wolverine går bärsärk t. ex, men en film med endast en massa dumma våldsdåd blir trist. Som krydda, däremot...
*Hockey och superhjältar*

#49 StarBld

StarBld

    Silent Castaway

  • Members
  • 1,397 posts
  • Location:Stockholm
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 27 June 2004 - 15:12

Sinister är en väldigt intressan karaktär som är delvis Apocalypse skapelse. Jag gillar honom just för hans bisarra fascination av Summers familjen och alla hans experiment. Han har till och med varit med och rört om i Weapon X projektet på senare tiden. Och angående hans utseende kan dom ändra det lite. Mastermind såg ju knappast ut som han gjorde i serietidningarna i X2.

Edited by StarBld, 27 June 2004 - 15:13.

HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.

#50 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 27 June 2004 - 15:18

Vill hellre se mer klassiska grejer först. Apocalypse och Mr. Sinister är för mycket nittiotal och gigantiska axelvaddar för mig.
Men OM Mr. Sinister skulle vara med, så hoppas jag de gör honom till mer en "allmän" skurk och inte typen som kidnappade Scott på barnhemmet och höll på...
*Hockey och superhjältar*