Jump to content

Photo

Xena | Allmän diskussion & nyhetstråd


  • Please log in to reply
787 replies to this topic

#26 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 02 July 2004 - 12:09

Ah, det var redan i säsong 1... Jag behöver verkligen köpa de där amerikanska DVD:erna nu när de finns i vettiga utgåvor, känner jag.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#27 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 02 July 2004 - 17:17

Tack Xena(!) för klargörandet :P

Jag tycker bilden i slutet med Xena hållande den mentalt nedbrutna Gabrielle var mycket, mycket trevlig. Avsnittet i sig var även det okej, även om det inte riktigt lyckades att gripa tag i de innersta delen av mina känslor som tittare. Själva plottvisten med attden goda guden är obnd fungerar och är inte alltför väntad - inte heller den överstepräst som blir offrad och sedan visar sig vara ond. Det fungerar alldeles utmärkt.

För första gången framstår även Aries som en ytterst sympatisk person - alla fall i efterhand. :P

Striden i slutet mellan Xena och Deliverer var helt okej - och det var riktgt skönt att se Xena åka på rejält med dygnspö innan det obligatoriska scenen där hon kan besegra allt och alla tog vid.

Nu vet jag ju inte hur det är med hennes tidigare relation till Caesar, men då hon säger "nu skall jag döda Caesar" låter det bara löjligt eftersom han var en historisk person och vi vet hur han dog. :rolleyes:

Men om inte avsnittet får en direkt fortsättning i nästa avnitt kommer betyget att sänkas ytterligare för hela plotten med kriget mot Grekland avtog helt och lämnades i intet.

Vad betyget var? 5/10.

I morgon kommer jag troligen inte heller titta på något avsnitt så det kommer bli en kort avbrott här - men förhoppningsvis kommer jag igång igen på söndag.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#28 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 02 July 2004 - 17:38

Jo, Xena och Caesar är inte direkt kompisar... ;)

Och storyn fortsätter, ja.. :)

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#29 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 02 July 2004 - 19:16

Tack och lov. Visste att Gabriele-storyn skulle göra det eftersom FX skvallrat :P Men det betyder ju inte att Caesart storyn skulle göra det.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#30 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 02 July 2004 - 21:47

Uha nej Xena och caesar har en lång bak historie ( Caesar la grunden før den onda Xena ;) )

Mer av Caesar finns också i sæsong 4 :P

Næsta avsnitt ær jætte bra , men det vet du redan från mina snabb episod guider LOL

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#31 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 05 July 2004 - 09:33

Jo, jag anade att Xena figurerat tidigare i serien - men det förändrar fortfarande inte det faktum att jag fann det lite "löjligt" (i brist på bttre ord) att hon säger att hon skall döda honom. Vi vet att hon inte lyckas med det.

Det är ungefär som i alla serier som har ne skurk som hela tiden säger "nu skall jag besegra hjältarna" och så vinner hjältarna ändå. :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#32 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 05 July 2004 - 09:49

:whistle: :whistle:

Click For Spoiler

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#33 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 05 July 2004 - 09:55

Jag vet en del saker (inte om just det här, men liknande situationer) - typ att Xena
Click For Spoiler
, men fortfarande kvarstår den här situationen i det här avsnittet.

Hade Casear dött hadedet blivit en tvist i avsnitt. Så som det var nu var det knappast förvånande.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#34 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 05 July 2004 - 09:57

Har du sett næsta avsnitt annu ?

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#35 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 05 July 2004 - 10:05

Jag har sett den och postat recensionen av den. Trodde jag i alla fall. Verkar inte som den kom upp här. Eller så gjorde den det och jag postade i fel ämne. Kollar lite närmarei forumet efter det...

Edit: Verkar inte som det blev postat :( Postar det då jag kommer hem sedan.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#36 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 05 July 2004 - 17:38

Här kommer då recensionen för Gabrielle's Hope.

Och visst hade jag rätt. Det blev ingen som helst forsättning från förra avsntitet rörande Caesar vilket försämrar det avsnittets betyg med ett, samtidigt som jag inte blir mer vänligt inställd till detta avsnitt då man struntar i att klara ut handlingen i förra. Det är möjligt att man hastigt nämner hur det gick i början, var utmattad då jag såg det ås jag kan ha missat det, men det är ingen ursäkt tycker jag.

Däremot gillar jag matscenen med Gabrielle - vilket slår fast att barnet är ont. Frossandet är ju som sagt var ne dödssynd och det bevisar också hungern som barnet känner. Då bondfolket hotar denne är det fortfarande sympati som gäller för Gabrielle - och frustration för Xena att då hon behöver komma ikapp Gabrielle så lyckas hon inte sänka ett par vanliga vakter. :rolleyes:

Men sedan sker något... Vi får plötsligt sympati allt eftersom avsnittet går. Kanske är det för att Gabrielle så envist vägrar inse barnet och dess ondska - men det fungerar för mgi i alla fall. Jag får känna på hur det är att gilla Xena. :P

Förresten gillade jag verkligen hru Xena blev överlistad av Gabrielle. Det stärker Gabrielles aktier i mina ögon samtidigt som det förlåter hennes enerverande envishet att inse att henes dotter är ond.

Kul med tie-in till både svärdet i stenen (den scenen är för övrigt riktigt underbar!) och riddarna runt det runda bordet. För övrigt, var det inte självaste Mr. "Give me some sugar baby" Ash som gästspelade där? I så fall, lägg till ett poäng i betyget ;)

Betyg? 5/10 - sjunker givetvis på grund av att de kopplingen till förra avsnittet inte sköts särskilt bra.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#37 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 05 July 2004 - 18:08

Ja jag bara ælskade klippet med sværdet , också en av mina favorit scener LOL

Många av Xena fans hatar Xena i detta avsnitt , først tyckar de att det er Xenas fel att Gabby blev voldtagen av Dahak , sen hatar de Xena før att hon vill døda Hope.

Jag tillhør inte de Xena fans ;)

Det ær mucket møjligt det var Ash ;) måste se det avsnittet igen.

Vad tyckte du om the Banshees ?

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#38 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 05 July 2004 - 18:09

Førøvrigt vænte de 2 bæsta avsnitt ( næstan ) på dig nu :thumbsup:

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#39 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 05 July 2004 - 19:06

Banshees? Jo, jag gillar myten om dem - och de fungerade som skurkar också. Gillade hur Xena först fick stryk och sedan räknade ut deras rörelsemönster. :)

Jo, jag tänkte också att Xena var lite för hat-fokuserad i förra avsnittet och därmed har viss skuld - men hon botgör det rätt fint här i avsnittet där hon tröstar och så. Däremot agerar hon helt rätt då hon vill döda Hope. Kudos för det :clap

Bra nästa två avsnitt? Ja vi får väl se vad jag tycker :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#40 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 05 July 2004 - 20:41

Däremot agerar hon helt rätt då hon vill döda Hope. Kudos för det :clap


Hållar med dig helt och hållet :)

men går du på et Xena board med det uttalende :blink: skulle de gå amok LOL

Næaste 2 avsnitt MØRKT kan jag bara sæga , inte tillskymmelsen till komik !

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#41 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 05 July 2004 - 22:15

Det låter bra! :D

Hmm...

*kollar mot närmaste Xena-forum*

:P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#42 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 05 July 2004 - 22:45

Behöver du hjälp?

http://p068.ezboard.com/btalkingxena

:P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#43 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 06 July 2004 - 17:18

Vi börjar med det negativa i avsnittet. Den långa ryttarscenen där Xena till slut visar sig i tillbakablicken känns onödigt lång, hennes krigsmålningi slutet ser löjlig ut och att teamet först besöker Brittania och sedan nu skall till Asien visar på antingen dålig fantasi att hålla äventyren till den egentliga värdsdelen eller dålig planering av säsongen.

Med detta sagt får jag dock säga att avsnittet är intressant. Tillbakablickarna med Xena är intressanta och varvas med klipp från nutiden på ett bra sätt. Det ger mig som nybliven tittare en bra insikt till vem Xena var. Handlingen i klippen är även de intressanta och den asiatiska kvinnan som räddar Xena (och som besegrar henne i strid) är även hon intressant.

I slutänden är det skönt att se hur Xena känner kval över sina handlingar, men lyckas skjuta undan dem för att få jobbet gjort. Bara för att få se hur Gabrielle tagit sig till Asien och där varnat hennes fiende för vad Xena tänker göra. Jag skulle defintivt inte våga göra något sådant mot Xena - vilket Gabrielle faktiskt vågar.

Angående Gabrielle. Det är fint med återkopplingen till avsnittet innan där Gabrielle tackar Xena för att hon stått på hennes sida - vilket är härligt med tanke på att Gabrielle faktiskt lurat Xena djupt. Att hon sedan i sluttvisten visar sig vara den i sängen är något som ytterligare imponerar. Gabrielle ligger inne i ett stråk där hon ständigt lyckas dra Xena vid näsan! :)

Betyget blir en imponerande sjua av tio möjliga.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#44 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 07 July 2004 - 13:09

Ja de var imponerande betyg från dig Capshaw LOL

Och nu får ve se om du får svaret på hur Gabrielle lyckas lura Xena ;)

Många gånga i XWP kommer svaren inte nær du tror :)

The Debt part 1 and 2 ær i mina top 10 favoavsnitt :thumbsup:

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#45 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 07 July 2004 - 22:56

Hur går det Cappy?

Nu har jag oxo börjat se säsong 3 igen... Länge sedan sist.

Det första jag påmindes om är att musiken i serien rockar stenhårt.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#46 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 07 July 2004 - 23:37

Inte hunnit se något idag (varit ute och vandrade en mil idag så... :P ). Skall försöka i morgon att få nästa sett.

Har inte reflekterat över musiken alls - vilket betyder att jag inte tycker den står ut. MillenniuM är fortfarande den okrönte konungen. Vinjetten dock är helt okej. :)

Ser fram emot nästa avsnitt dock :)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#47 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 08 July 2004 - 00:00

Musiken när Joxer kremeras i 3x02 till exempel..

Joseph LoDuca rockar stenhårt när det gäller soundtracks. Helt klart i klass med vissa andra soundtrackare (tänk Buffy säsong 1-4 & B5 här)...

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#48 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 08 July 2004 - 10:56

Min favo musik er de gånga nær xena er pressad och hon då går amok låten hetar ganska enkelt Warrior Princess :P

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#49 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 08 July 2004 - 13:34

Nja, jag tycker inte attm usiken når upp till Christophe Becks - inte ens i närheten faktiskt. Den fungerar dock och smälter in väl, men inget man direkt kan lyssna på utanför serien.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#50 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 08 July 2004 - 19:44

Efter ett helt okej förra avsnitt så förväntade jag mig ett ännu bättre den här gången. Meningen med ett dubbelavsnitt är att i första bygga upp med all fakta för att låta klimaxet komma i nästa. Problemet med det här avsnittet är att de inte gör så -, utan bygger det som ett vanligt avsnitt. De fortsätter mao. att bygga upp med information - och det sänker kvaliten på avsnittet. Istället för en payoff, blir det segt.

Budskapet är inte heller något som jag gillar - att Xena visar sig inkapabel att torka upp sina misstag, istället föratt bara döda dem finner jag tråkigt och ointeressant. Lucy klarar av den här slags skådespel helt okej, men det intresserar inte. Däremot var det en fin twist att låta Xena gömma det för Gabrielle.

Och nu angående dne här subtext mellan Gabrielle och Xena. Vem som helst ser att det finns en sådan mellan detvå, men jag tycker inte det är speciellt intressant att diskutera. Jag ser snarare Xena som en person som inte bryr sig om kön, utan istället bara ser person hon älskar. Mao. kön blir orelevant.

Som allt i allo, en besvikelse, vilket resulterar i betyget 5/10
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«