Jump to content

Photo

Fotbollssäsongen 2009


  • Please log in to reply
224 replies to this topic

Poll: Hur går det 2009?

Vem tror du vinner Allsvenskan 2009?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.

Vilka tror du åker ur Allsvenskan 2009?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.

Hur går det för svenska fotbollslandslaget 2009?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote Guests cannot vote

#1 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 18 March 2009 - 12:38

Öppnar en ny tråd för diskussion om allt som rör den svenska fotbollssäsongen 2009: Allsvenskan (och även lägre divisioner om man nu vill det), hur det går för de svenska lagen i de olika cuperna och även för svenskar i andra lag, landslagets framfart mm. Kort sagt, så länge det handlar om en sydd boll som "handhas" med fötterna!

Angående omröstningarna: eftersom det bara går att ha tio alternativ per fråga blir frågorna något viktade (alla lag får inte plats påvarje fråga).

(Blåser i visselpipan för avspark ;) )

Edited by Fiskrens, 18 March 2009 - 17:35.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#2 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 18 March 2009 - 15:52

Du måste ändra pollen lite, så man kan inte måste välja på båda delar. :)

Vill såklart att IFK Göteborg vinner. Hur det går för landslaget är frågan, tror nog att de missar VM, men Portugal har å andra sidan haft en del problem, och kan Sverige rå på Portugal på bortaplan som Danmark gjorde så kanske. Dessutom brukar de ju gå vidare, Sverige alltså. Det känns bara som att det är Danmarks tur nu.
*Hockey och superhjältar*

#3 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 18 March 2009 - 17:40

Har ändrat frågornas innebörd nu, till två olika frågor om hur det går för lagen i Allsvenskan.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#4 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 18 March 2009 - 19:21

Bra idé att samla all svensk fotboll i en tråd :)

Jag tror på Elfsborg i år av flera anledningar, överlägset de bästa och bredaste mittfältet och ett med allsvenskt mått mätt ett kompetent anfall i Berglund/Keene/Avdic, en de bästa nyförvärven (Martin Ericsson) och nu har man ju även säkrat med en bra målvakt i Ante Covic. Svagaste lagdelen är numera backlinjen sen Augustsson stack men offensiven kommer att väga upp defensiven. Största utmanaren är Göteborg och kanske Helsingborg som har en bra mix av ungt och gammalt.

Kalmar kommer inte ha med guldet att göra i år då de har sålt 35 mål till Holland (Ingelsten och V.Elm) Dock så är de tillräckligt bra för att hamna runt 4-6 plats.

Stockholmslagen ser svagare ut än på länge. Hammarby och Djurgården har tappat ett flertal av deras bästa spelare och inte värvat något nytt, nån av dem kanske t.o.m blir indragna i bottenstriden.

AIK då? Svårt att säga var de står nånstans, de enda de värvat är de flesta billiga eller gratis spelare, ett par spelare från Väsby, ett par unga talanger och finska ligans(!) bästa spelare i en holländsk mittback som visserligen imponerat men jag är inte helt säker på hans kunnande än. Får se vad tränarbytet har för effekt på truppen, tror de kommer spela lite rakare och med en mer fast startelva i alla fall. Tror nog ändå att de hamnar på ungefär den plats de kom på förra året, d.v.s runt 5-6 plats.

Åker ut gör nog Häcken och jag tror även att det är dags för Gefle att säga hej då till Allsvenskan faktiskt. Tror faktiskt att Brommapojkarna kan överraska lite, de har värvat klokt i spelare som Andreas Eriksson, Pablo Pinones-Arce, Olof Gutarstam är tillbaka och Gabriel Petrovic (gammal klasskompis till mig för övrigt) och en tränare som nog är mer kompetent än man kanske tror.

Angående landslaget så är det nästan så jag hoppas att Sverige missar VM bara för att Lagerbäck ska få sparken, är så ofantligt trött på hans gullande med gamla spelare som får spela fast deras bäst före datum gått ut för länge sen. Jag är beredd på att offra ett VM bara för att bli av med honom. Även realistiskt sätt tror jag vi får svårt att nå VM, matchen mot Portugal bli väldigt svår och Danmark är sjukt revanschsugna så även de blir en svår nöt att knäcka.

Winter is Coming


#5 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 19 March 2009 - 09:23

Gefle vinner allsvenskan i år. B)

vem har satt ut utropstecken på örebro?? :lol:
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#6 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 19 March 2009 - 10:40

vem har satt ut utropstecken på örebro?? :lol:

Det var undertecknad :) . Helt ärligt har de väl inte någon större chans att vinna hela rasket i år (heller), men jag vet att jag inte är ensam om att hålla på dem här på forumet. Så de fick ett "wild card" ;) .

Annars tror jag att Det blir Göteborg som tar hem det i år. Utan att ha läst på så mycket så har de stark och bred trupp som inte har förlorat så mycket jämfört med t ex Kalmar.

Visst, BP kan skrälla men deras förvärv måste hålla för att de ska ha en chans, det finns inte så mycket bakom vad jag vet. Men jag tror det blir jämnt skägg där i botten.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#7 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 29 March 2009 - 00:02

0-0 borta mot Portugal, förutom backlinjen och framförallt Majstorovic som det var England-Hysén klass på så var resten av laget tamt. Men det var ju ganska väntat i för sig. Nu behöver Sverige slå Danmark både borta och hemma om det ska ha nån chans till VM vilket jag betvivlar starkt på att de gör. Lagerbäck kanske försvinner då och förhoppningsvis heter Sveriges nästa förbundskapten Rikard Norling :D

Winter is Coming


#8 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 30 March 2009 - 10:01

Lasse Anrell tror ju att Örebro vinner allsvenskan, men den mannen brukar inte ha så stor koll. Elfsborg känns som den hetaste favoriten, Kalmar kanske kan vara med igen och IFK Göteborg är nog med där uppe, men man ersätter inte Niclas Alexandersson bara sådär. Hoppas såklart på dem, men huvudsaklig favorit är de ju inte.

Norling som förbundskapten? Mja, det finns nog andra som knackar på dörren, men 0-0 borta mot Portugal är en framgång, annat kan man inte tycka. Och Danmark kan vi nog rå på, även om vi slår dem hemma och förlorar borta har vi väl en god chans till andraplatsen?
*Hockey och superhjältar*

#9 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 30 March 2009 - 11:22

Örebro? Nja, där säger nog hjärtat och hjärnan helt olika saker... De har möjligheten att lägga sig på övre halvan, helt klart. Mer begär jag inte.

0-0 mot Portugal var ungefär vad vi kunde hoppas på. Tyckte vi i det stora hela eliminerade portugiserna rätt bra. De hade de vassare chanserna, helt klart. Att Sverige inte åstadkom så mycket framåt hamnar rätt mycket på mittfältet med Svensson/Källström i spetsen samt att vi inte hade nån riktigt bra spjutspets.

Tycker absolut vi ska ha någon bättre än Norling den dag det är dags. Någon med mer internationell erfarenhet och som kan klara att vända en dålig trend. Det visade sig ju vara övermäktigt honom.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#10 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 30 March 2009 - 21:17

Nu var jag inte helt allvarlig när jag utnämnde Norling som näste förbundskapten, jag tycker det bara är tråkigt att en så trevlig snubbe går arbetslös B) Dock så hoppas jag på nån av hans generation och ingen Svennis-typ.

Winter is Coming


#11 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 05 April 2009 - 11:56

Gårdagens mål av Emil Johansson i Bajen mot Elfsborg är en tidig kandidat till årets mål, snacka om att avlossa den stora kanonen! Tror i alla fall att Bajen får det väldigt svårt i år, bra försvarsspel som igår kan de inte leva på hela säsongen.

Nu ska jag snart bege mot Råsunda och skrika fram AIK till seger :D

Winter is Coming


#12 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 05 April 2009 - 13:18

Tycker det var lite viktigare att se hur Elfsborg klarade sig i premiären. De är ju helt klart favoriter, men något säger mig att de kommer att få det svårare än man kan tro. Känns de lika klockrena bakåt längre? Och kan föreställa mig en del matcher på Borås arena där de trycker på men inte får utdelning. Att Hammarby spelade defensivt och kanske inte mycket mer beror nog mest på att bortamatcher i Borås är svåra, och inget man kan dra slutsatser kring en hel säsong om.
*Hockey och superhjältar*

#13 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 05 April 2009 - 22:15

Nu är inte mitt bedömmande av Hammarby inte endast baserat på just den matchen utan på ett större perspektiv då jag känner att jag har väldigt bra koll på Stockholmsfotbollen i år då jag följt den mer än vanligt och även på ett mer objektivt sätt. Jag tror på ett dåligt år för alla Stockholmslag för övrigt, AIK:s 1-0 mot Halmstad idag skrämmer ingen även fast jag själv tyckte det var jäkligt kul att vinna en premiär. Mitt tips är att inget Stockholmslag blir bättre än sexa och att ett av lagen t.o.m blir indragna i bottenstriden. I år är det lagen från västs år. Kan vara bitterheten i mig som talar också vad vet jag B)

Winter is Coming


#14 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 06 April 2009 - 11:58

Hoppas du har rätt från mitt perspektiv såklart, men sen har det ju varit väst som varit bäst i några år nu, även om Kalmar kanske inte räknas dit var ju Elfsborg och IFK Göteborg tvåa respektive trea senast. Kan mycket väl bli som du tror, men jag tror nog att något Stockholmslag kan smyga med i toppen, Djurgården verkar kunna spela mer utan press i år, och man vet ju aldrig vad Stahre kan få AIK att mäkta med. Hammarby vet jag inte riktigt var de står. Men det enda 08-laget som på förhand känns som ett bottenlag är som jag ser det Brommapojkarna.
*Hockey och superhjältar*

#15 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 12 April 2009 - 16:44

YES, Gefle spöade bajen borta. :thumbsup2:
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#16 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 12 April 2009 - 22:50

Jag är nästan lika glad som du att Gefle vann över Bajen och ännu gladare vart jag igår när Götet slog djurgårn igår med tennissiffror. Sanslöst dåligt av Djurgården måste jag säga, Göteborg är visserligen väldigt bra iår men 6-0???!!! Hade Djurgården ingen målvakt eller? Imorgon hoppas jag bli ännu gladare efter att AIK slagit svensk mästarna på bortaplan B)

Winter is Coming


#17 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 13 April 2009 - 18:33

Vilken hemmapremiär. Läste att Zoran Lukic inte kunde sova, utan bara såg Tobias Hysén i sin inre syn, han var överallt på planen. Och vilket mål Ragnar Sigurdsson gjorde, från halva plan. Allting stämde, magisk stämning, och då blir det sådär ibland. Djurgården kan säkert komma tillbaka, men jävlar vilket underbart styrkebesked ifrån IFK Göteborg. Hoppas de fortsätter bra i bortamatchen mot Häcken nu bara.
*Hockey och superhjältar*

#18 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 14 April 2009 - 17:04

Alltid härligt att slå svenska mästarna på deras hemmaplan! :thumbsup:
AIK kämpade ner Kalmar totalt genom att vara bättre på i princip varje position, utan Viktor Elm och Ingelsten är Kalmar ett mycket svagare lag precis som man trott och när Rasmus Elm skadade sig och byttes ut i slutet av första halvleken hade de inget längre att komma med. Förutom de sista fem minuterna var jag aldrig orolig att AIK skulle tappa. Tidig seriefinal mot Malmö på torsdag nu :)

Winter is Coming


#19 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 14 April 2009 - 17:05

Tror nog att Kalmar kan komma igen och bli farliga i år med, men det är klart, vem ska egentligen göra målen? Är det hemmamatch för AIK mot MFF?
*Hockey och superhjältar*

#20 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 14 April 2009 - 17:17

Ja AIK har hemmamatch och tyvärr missar jag den då jag har andra planer för den dagen som bestämmdes för flera månader sen :(
Jag måste sluta att göra långsiktiga planer innan det officiella spelprogrammet släpps!

Winter is Coming


#21 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 14 April 2009 - 17:17

Ibland är annat viktigare än fotboll. ;)
*Hockey och superhjältar*

#22 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 14 April 2009 - 17:22

Sant men inte ofta B)

Winter is Coming


#23 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 14 April 2009 - 19:00

Hockey är alltid viktigare. ;)
*Hockey och superhjältar*

#24 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 14 April 2009 - 19:13

Kermit: indeed. :D
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#25 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 15 April 2009 - 20:37

Vad är det som händer egentligen? Blåvitt går på en mina mot Göteborgs baksida och Brommapojkarna leder allsvenskan? :o
Är det här mirror-universe eller?

Winter is Coming