Jump to content

Photo

Svininfluensan


  • Please log in to reply
152 replies to this topic

#1 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 11 August 2009 - 15:46

Jag trodde att det värsta var över men igår berättade nyheterna att i slutändan kommer ca 40% av Sveriges befolkning ha haft Svininfluensan och 30% kommer bli sängliggandes. Med tanke på att det hitils bara är lite mer än 500 dokumentetrade fall i Sverige så är det här väl bara början.

Det jag tycker är kusligast är de som blir alvarligt sjuka och det faktum att de har absolut ingen aning om varför vissa blir alvarligt lungsjuka. Lite över 1000 dödsfall i världen.

Tankar?
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#2 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 11 August 2009 - 16:14

Tankar? Överförstorat, skulle jag säga: visst, det är en pandemi med tanke på hur lätt den sprids, men effekten har ju minst sagt varierat.

The outbreak began in Mexico, with evidence that Mexico was already in the midst of an epidemic for months before the outbreak was recognized. Soon after, its government closed down most of Mexico City's public and private offices and facilities to help contain the spread. In early June, as the virus spread globally, the World Health Organization (WHO) declared the outbreak to be a pandemic, but also noted that most illnesses were of "moderate severity." The virus has since spread to the Southern Hemisphere which entered its winter flu season, and to many less developed countries with limited healthcare systems. Because the virus was spreading with "unprecedented speed", and many clinics were overwhelmed testing and treating patients, WHO stopped requiring countries to report all cases, but is still monitoring unusually large outbreaks.[88][89]

The virus typically spreads from coughs and sneezes or by touching contaminated surfaces and then touching the nose or mouth. Symptoms, which can last up to a week, are similar to those of seasonal flu, and may include fever, sneezes, sore throat, coughs, headache, and muscle or joint pains. The U.S. Centers for Disease Control and Prevention (CDC) notes that most cases worldwide have been mild so far and most hospitalizations and deaths have been of persons that also had underlying conditions such as asthma, diabetes, obesity, heart disease, or a weakened immune system. Then again, Dr Anne Schuchat from CDC thinks, "this is a virus that's capable of causing a spectrum of illness that includes severe complications and death". "It's very important we take this virus seriously".[90]As the virus spreads easily between people, through the air or surface contact, those who get the flu are recommended to stay home from school or work and avoid crowds to avoid spreading the infection further.

Länk

Edited by Fiskrens, 11 August 2009 - 16:15.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#3 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 11 August 2009 - 16:40

Känns en aning uppförstorat faktiskt. Sa man inte nått liknande om fågelinfluensan för några år sen? Att ett x antal miljoner människor skulle bli smittade eller dö i framtiden? En helt annan sak med svininfluensan kanske men ändå.

Winter is Coming


#4 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 11 August 2009 - 16:47

Jo, Svininfluensan är ju inte värre än en vanlig influensa förutom när den är det. Det jag finner kusligt är att de vet inte varför vissa blir dödligt sjuka medans de flesta inte blir värre än med en vanlig influensa. Visst, chansen att man blir dödligt sjuk av den är minimal. Vad jag vet så är det bara ett par i ASverige hitils som det gått illa för och en av dem är 20-åringen vars lungor slutade att fungera och lever nu med resperator.
Kan ju hoppas att det är lika överdrivet som med Fågelinfluensan. 40% låter mycket.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#5 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 11 August 2009 - 18:20

Som jag förstått det så har de som drabbats (och dött) av svininfluensan redan varit sjuka av något annat eller haft ett dåligt immunförsvar, visst väldigt få friska människor som dött av det. Men som sagt vissa har haft oturen ändå att drabbas. Och de fall man läst om här i Sverige så är det bara några få som råkat väldigt illa ut, resten har haft influensa som är lite värre än vanligt och kanske mer smittsam.

Det värsta tycker jag är att pressen ( i hela världen) har blåst upp det till något enormt, som om vi har drabbats av Spanska sjukan igen, visst, det är allvarligt men pga alla rubriker så har medicinen (tamiflu) tagit slut (och kopior dykt upp för försäljning, som man kan dö av) och de som verkligen behöver den (äldre, sjuka, dåligt immunförsvar mm) kommer kanske drabbas hårdast pga det.

Sen är frågan, kommer vaccinet som ska delas ut nu till hösten verkligen hjälpa mot influensan? Vad är bi-effekterna? De vet ju knappt själva och så sägs det ju att barn inte ska ta den pga det, eller gravida.

Vi reser ju annorlunda idag än förut, med flyg och till fler länder, borde det inte ha uppstått fler fall då här i Sverige än vad man har hört talas om? Dom skriver/säger ju att en stor del av befolkningen kommer drabbas.
Ligger viruset latent och bara väntar på att sommaren ska ta slut och alla är tillbaka på sina arbetsplatser/dagis/skolor mm innan det fortsätter sprida sig???
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#6 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 11 August 2009 - 18:35

Svininfluensan ska inte bagatelliseras. Det är en pandemi och många kommer att bli sjuka. När jag var i Storbritannien härom veckan var detta i princip det enda ämnet i deras nyhetsprogram. På en vecka steg siffrorna från 40k sjuka till 100k. De flesta kommer bara att få en "vanlig" influensa utan större problem. Att vi inte drabbats lika hårt som britterna och Spanien beror nog mycket på att det är sommar och semestertid. När alla är tillbaka på jobbet och i skolan så kommer det att ta fart.

De flesta som blir sjuka är barn och unga vuxna upp till 30 år. Mycket gamla personer smittas inte alls i lika stor utsträckning och därför tror man att ett liknande virus funnits tidigare.

Vi ska inte få panik, men inte heller avfärda det hela som en media-ballong utan substans.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#7 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 12 August 2009 - 11:17

Det hela är en media-ballong utan substans. :P

Jag drabbades nyligen av en förkylning - hade jag sagt att det var en hund-förkylning, mask-förkylning något annat djur-förkylning hade det varit nationellt larm och stora nyhetsreportage. Det blir lätt så när man blandar in djur: galna ko-sjukan, fågelfluensan och nu svinfluensan. Samma gamla skräckpropaganda som så många andra gånger gör mer skada än nytta. Vaccinet som ges ut är oprövat och är inte säkert att det ens hjälper. Däremot finns det redan fastslaget att det kan biverkningar som är mycket negativa (nu minns jag inte exakt innehåll från artikeln, men jag vill minnas det fick mig att sätta drickan i vrångstrupen). Just masshysterin att vaccinera sig drivs på av media (med media talar jag främst kvällspress) som driver samma linje med skräcksiffror hur Sverige kommer bli utslaget. Visst, det kanske kan hända. Men ser vi på det realistiskt kommer det inte ske - det vet vi av erfarenhet. Senaste gången var väl runt 1300-1400-talet med digerdöden. Det var ett tag sen dess.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#8 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 12 August 2009 - 15:29

Svininfluensan ska inte bagatelliseras. Det är en pandemi och många kommer att bli sjuka.

Självklart ska det inte bagatelliseras, och många kommer säkert bli sjuka i influensa.

Men tidningarna har redan skapat panik bland folket med siffror om hur många som kan komma att bli riktigt sjuka och/eller dö och sen med finstil text bara nämna i förbifarten att det kanske bara gäller en viss del av befolkningen.

Läste alldeles nyss en artikel i Metro som jag instämmer med.
Metro - "H1N1 är mindre farlig än vanlig influensa"
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#9 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 12 August 2009 - 17:39

Det blir lätt så när man blandar in djur: galna ko-sjukan, fågelfluensan och nu svinfluensan.

Fast det är ju inte bara namn som de hittat på för att det låter bra. Vad de alla har gemensamt är att tidigare så var det bara djur som blev sjuka av det men sjukdommen muteras och börjar smitta människor också. Galna Ko-sjukan t ex var en känd terror för bönder och deras kor långt innan det blev möjligt för människor att smittas av den. Det är alltså inte så att de lägger till djurnamn efteråt. Precis som det finns Kanin-Pest, Hund-Pest osv så finns det också Influensa för olika djur och ibland så hoppar det till människor.
Men i ärlighetens namn har jag aldrig hört något annat sägas på nyheterna än att Influensan inte är värre än vanlig Influensa.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#10 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 12 August 2009 - 18:40

Vad lever du i för samhälle egentligen? Jag har INTE hört något annat än skräckpropaganda. Man får snarare leta efter information för att hitta att det inte är nästa apokalyps som kommer... igen. :P

Spelar ingen roll när de namnger det för ud missar poängen: lägg till ett djurnamn vid sjukdomen så blir det överdriven masshysteri media och så vevas skräckpropagandan igång. Namnet underlättar det.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#11 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 12 August 2009 - 19:34

Senaste gången var väl runt 1300-1400-talet med digerdöden. Det var ett tag sen dess.


Nej, senaste gången var i slutet av 60-talet med Hong Kong-influensan och den innan dess var 10 år tidigare, den s.k. Asiaten. Den största epidemin i modern tid var väl Spanska Sjukan på 20-talet. Då dog c:a 100 miljoner människor. Så allvarlig är inte svininfluensan dock.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#12 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 12 August 2009 - 19:47

Sant. Nu var jag inte född på de tillfällena som du nämner, så jag kan inte säga något om mediarapporteringen men vad jag menade var att rapporteringen i media på många sätt är så domedagslik som digerdöden var. De gör svininfluensan till ett uppförstorat monster på grund av att det säljer lösnummer.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#13 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 12 August 2009 - 20:01

Läste alldeles nyss en artikel i Metro som jag instämmer med.
Metro - "H1N1 är mindre farlig än vanlig influensa"

Instämmer jag med, för en gång skull en bra skriven artikel om svininfluensan.

Winter is Coming


#14 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 24 August 2009 - 19:33

Nu hare min systerdotter fått Svininfluensan. :( Hon skulle börja på sin nya skola imorgon något hon verkligen hade sett fram emot men nu är hon säng liggandes med mycket hög feber och mår riktigt dåligt.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#15 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 24 August 2009 - 19:41

Stackarn. :( Hur gammal är hon? Vet ni hur hon blev smittad etc?
Support your local search and rescue unit - get lost.

#16 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 24 August 2009 - 19:43

Låter inte kul :(
Undrar som Marie, vet ni hur hon fått den?
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#17 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 24 August 2009 - 19:51

Hon är 19. Hon har precis varit på Malmö festivalen i några dagar.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#18 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 24 August 2009 - 20:19

Aha. Svårt att spåra smittkällan då. Hoppas hon blir bättre snart och att ni andra slipper få det.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#19 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 25 August 2009 - 17:02

Åh nej , det var tråkige nyheter :(

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#20 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 25 August 2009 - 22:14

Tråkigt att höra Crusader :(

Fick höra idag av morsan att min moster hade svininfluensan också för 3-4 veckor sen. Hon var dock bara dålig ett par dagar och vart bra sen. Hon var väl extra mottaglig då hon har kroniska sjukdomar sen tidigare. Vart ju lite rädd en stund då jag träffade henne i sommras men det var ju 5-6 veckor sen så det är väl knappast nån fara då.

Winter is Coming


#21 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 31 August 2009 - 22:28

Första dödsfallet i Sverige orsakat av svininfluensan idag. Länk
Lite orolig blir man allt, speciellt med tanke på att jag är förkyld just nu :unsure:
Dock så känner jag mig inte dålig precis, ont i halsen i en dag och efter det lite snorigt. Ingen feber eller ont i kroppen heller.

Winter is Coming


#22 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 03 September 2009 - 19:39

Var och varannan är förkyld på jobbet och nu har det första fallet av svininfluensa bekräftats hos oss hörde jag idag :huh:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#23 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 04 September 2009 - 13:16

Nu när vaccinationen ska bli fri (väl?), blir man kallad eller måste man själv ringa och beställa tid för det? Och när ska man i sådant fall göra det? Tycker det är lite dålig information om hur man ska/inte ska göra för att få sin vaccinering om den nu blir gratis och ska fås av alla som vill ha en.

Jag hittade följande information från Landstinget i Östergötlands hemsida.

För Landstinget i Östergötland handlar det om cirka 847 000 doser. Vaccin kommer att finnas till alla, men alla kommer inte av praktiska skäl att kunna vaccineras samtidigt. De invånare som tillhör olika riskgrupper kommer att prioriteras och vaccineras först. Mer information om hur vaccineringen ska gå till kommer fortlöpande.


Men invånarantalet i Östergötland är ju större än så, så jag undrar hur dom har tänkt att få det att gå ihop.

Edited by Cartman, 04 September 2009 - 13:16.


#24 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 04 September 2009 - 13:47

Alla vill nog inte bli vaccinerade heller. Jag tvekar själv om jag ska bry mig om det.

Vad gäller information om hur och när vaccinationskampanjen ska gå till så har de väl inte gjort klart med den än vad jag vet.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#25 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 04 September 2009 - 13:52

Jag tror det är upp till varje landsting och avgöra hur man vill sköta vaccineringen. Jag kommer få vaccinet via jobbet (när det blir tillgängligt dvs).

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)