Jump to content

Photo

Fotbollssäsongen 2010


  • This topic is locked This topic is locked
174 replies to this topic

Poll: Hur går det 2010? (6 member(s) have cast votes)

Vilka tror du vinner Allsvenskan 2010?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.

Vilka tror du åker ur Allsvenskan 2010?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote

#51 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 21 April 2010 - 22:45

Djurgården-Åtvidaberg igår måste ha varit en parodi på fotboll. Matchen slutade 2-1 till Djurgården och Åtvid gjorde två självmål (grova klockrena nickar bägge två). De åker garanterat ur vågar jag nog påstå redan nu.

Winter is Coming


#52 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 22 April 2010 - 06:45

Djurgården verkar lite bättre i år. Nu har jag inte sett dem spela en enda match, men det är intrycket som jag har fått. Så jag tror nog de klarar sig kvar faktiskt.
*Hockey och superhjältar*

#53 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 25 April 2010 - 22:50

Djurgården verkar ganska dåliga i år också men kanske inte lika dåliga som förra året. Häcken gjorde nog sitt livs match igår (i alla fall sitt livs match mot AIK) när det blev 1-1 i en match där AIK vart rånade på Allsvenskans klaraste straff i år. Annars var domarteamet väldigt bra. Gnaget har en mycket lång uppförsbacke i år att ta sig upp ifrån.

Och Göteborg går och torskar mot Åtvidaberg? :o Vad är deras ursäkt till den taskiga starten? AIK sålde ju åtminstonde 3-4 nyckelspelare inför denna säsong.

Winter is Coming


#54 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 26 April 2010 - 05:14

Häcken är ju bra. Det är inget bonkegäng, så att göra "sitt livs match" när de spelar oavgjort mot ett just nu bottenlag är ju att ta i. Sen vet jag inte riktigt vad som är felet med IFK Göteborg just nu. Det finns inga ursäkter till att förlora mot Åtvidaberg, men IFK började ju faktiskt dåligt förra året också. Det är ingen ursäkt, men det brukar dröja tills de får spelet att stämma. Det som oroar mig är att allt brukar lossna efter någon stormatch, och den har de ju redan bakom sig med 5-1 mot Elfsborg.
*Hockey och superhjältar*

#55 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 26 April 2010 - 11:52

Själv njuter jag - ett kort tag - av att ÖSK ligger tvåa i tabellen :thumbsup:
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#56 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 26 April 2010 - 16:19

ÖSK är konstiga i år. Förra och förrförra säsongen var det ju nästan som att de blandade in sig i gulddiskussionerna, även om det visade sig att de var några hack under den absoluta toppen där. Och de började ju också ganska dåligt i år, men nu har det vänt och i en nästan upp-och-ner-vänd allsvenska så har de plötsligt rejält häng på toppen. Men Örebro är bra, jobbiga att möta och de kommer garanterat sluta minst topp sex när allsvenskan är slut.

Och AIK nu då? Plötsligt blir de av med guldtränaren Stahre, och någon sportchef tar över? Allt står inte riktigt rätt till i föreningen just nu. Kanske var det fel att vara för kaxiga om målen att ta ännu ett guld? Fast vem hade förutsett att AIK skulle börja så dåligt? Och nu verkar de ändå vara på rätt väg. Det är ju typiskt storlagen annars, IFK Göteborg som också har öppnat knackigt har en liknande situation trots allt. Så fort de vann matchen mot Elfsborg trodde många att allt skulle lossna bara sådär, men det blev samma gnäll efter Åtvidabergsmatchen. Näe, det blir nog inget guldparty i Göteborg eller Stockholm om inte Häcken eller Brommapojkarna skräller. Just nu är det Skånes serie, detta.
*Hockey och superhjältar*

#57 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 26 April 2010 - 22:38

Va i helv...? Stahre sticker till Grekland när det börjar bli jobbigt. De gillar jag verkligen inte. Han hade ju faktiskt förtroende från nästan alla fans plus hela ledningen. Han kunde väl åtminstonde stannat tills uppehållet? Nu sjönk han faktiskt en aning i mina ögon. Och Björn Wesström som ny huvudtränare? Visst är det någon man har fått en jäkla respekt för men huvudtränare i AIK? Det vete fasen, killen har väl bara tränat knattelag tidigare. Jag kan känna att det naturliga hade varit att ge assisterande tränaren Anderas Alm huvudansvaret istället. Jag blir allt mer orolig.

Näe, det blir nog inget guldparty i Göteborg eller Stockholm om inte Häcken eller Brommapojkarna skräller. Just nu är det Skånes serie, detta.

He he, invasion från rymden är nog troligare än BP eller Häcken tar guldet ;) Guldet hamnar med största säkerhet i Skåne. Helsingborg ser ruggigt stabila ut just nu. Och de ska AIK möta på torsdag... En poäng av AIK där kommer jag se som en seger.

Winter is Coming


#58 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 27 April 2010 - 06:55

Det är väl just det som skulle tala för Häcken eller BP. Ingen tror på dem, ingen tar dem på allvar. Det kan ju bli några gratispoäng på det. Och Häcken var ju skitbra förra året. Fast jag tror inte heller att något av de lagen vinner. Jag har sagt det förut och står fast vid det - jag tror på MFF i år.

Märkligt men ändå inte att Stahre stack. Alltså han fick ju världens chans, stor lön osv. Ungefär som om en spelare skulle dra och bli proffs. Men han visade ju inte ett särskilt stort AIK-hjärta. Däremot borde han väl fortfarande vara stor bland alla fans efter att han fixat tre troféer åt dem?
*Hockey och superhjältar*

#59 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 27 April 2010 - 20:23

En eller två förluster till och Stahre hade fått silkessnöret, så det här var nog mycket också ett sätt att göra sortin snyggare. Han hade ju kunnat stanna två månader till, kanske överlappat lite med efterträdaren.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#60 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 27 April 2010 - 20:42

Vore ju konstigt om de hade sparkat en tränare direkt när det går emot, med tanke på hur bra det gick för AIK förra året. Jag tror nog att de hade haft tålamod med Stahre.
*Hockey och superhjältar*

#61 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 27 April 2010 - 22:21

Vore ju konstigt om de hade sparkat en tränare direkt när det går emot, med tanke på hur bra det gick för AIK förra året. Jag tror nog att de hade haft tålamod med Stahre.

Ja de hade aldrig sparkat honom så här tidigt, kanske inte alls.

En annan sak jag undrar över är varför man skriver långa kontrakt med tränare (som de gjort med Stahre) när de kan bryta det närsomhelst?

Edited by Rick Hunter, 27 April 2010 - 22:24.

Winter is Coming


#62 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 29 April 2010 - 08:16

Det är i alla fall konstigt, för jag ser det i alla fall som att AIK nådde framgång förra säsongen tack vare ett långsiktigt arbete och satsningar på att fostra spelare. Precis som IFK Göteborg gjorde med sitt guld, och det är mycket därför de blivit tvåa och trea sedan Rehn/Olsson tog över. Men nu börjar paniken lysa i klubbarna, och det är då man lätt panikvärvar och kanske tappar lagets själ. Så om det nu blir en tung säsong för Blåvitt så hoppas jag inte att huvuden kommer att rulla för det. Tugga på likadant istället, det finns så mycket talang i laget som kan växa till sig.

Och sen måste jag hånflina lite. Inter manövrerade ut Barcelona taktiskt kan man säga, och Barcelona kan ju helt enkelt inte ta en förlust. En underbar ironi att Zlatan blir utslaget av laget han lämnade för att enligt honom ha en chans att vinna Champions League. Ännu mer ironiskt är det att Inter plötsligt blivit ett LAG utan Zlatan. :)
*Hockey och superhjältar*

#63 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 29 April 2010 - 21:53

...och den dubbla ironin är ju att Inter kunde köpa till sig rätt spelare just för att de sålde Zlatan. Så Inter hade nog inte nått så långt som till final om affären inte blivit av och Zlatan stannat.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#64 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 29 April 2010 - 23:05

Helsingborg hade två skott på mål ikväll mot AIK varav ett gick in. ALLT går emot AIK just nu.

Winter is Coming


#65 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 30 April 2010 - 05:33

...och den dubbla ironin är ju att Inter kunde köpa till sig rätt spelare just för att de sålde Zlatan. Så Inter hade nog inte nått så långt som till final om affären inte blivit av och Zlatan stannat.


Exakt. Zlatan tog upp mycket plats vad gäller lön men också för laget tror jag. Nu har Inter helt enkelt ett lag där alla bidrar på olika sätt. Och så kunde de förstärka på flera positioner och samtidigt få en riktig klassanfallare i Eto'o. Nu är ju Zlatan inte ens populär i Barcelona heller.
*Hockey och superhjältar*

#66 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 02 May 2010 - 23:55

Orkar inte mer :upset:

Winter is Coming


#67 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 03 May 2010 - 21:04

Orkar inte mer :upset:

Ja, det måste vara tungt att vara AIK:are nu. När man hör hur spelare öppet anklagar målvakten för att vara huvudorsaken till problemen är det uppenbart att det är en klubb i kris. OK att målvakten är en central spelare, men ingen spelare är ensam orsaken.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#68 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 03 May 2010 - 22:55

Alla spelare i AIK sånär som på Wallid Atta (som är skadad nu) har underpresterat i år. Fast när en målvakt gör en grov matchavgörande tavla varannan match plus inte kan slå en enda jäkla inspark/utspark till rätt adress så är det lätt att förstå. Dock så ska spelarna ta det internt och hålla käften i media.

Göteborg har en mycket bra målvakt däremot. Och skaffa straffar är de också bra på, att få dem i mål är de sämre på dock :P
Ärligt alltså tre raka missade straffar? Det har jag aldrig varit med om att något lag oavsett serie gjort.

Winter is Coming


#69 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 04 May 2010 - 06:21

AIK är ett "lag" i spillror just nu. Luften har fullständigt gått ur dem. Det yttersta tecknet på det måste ju vara nu när lag-"kamrater" skyller misslyckandet på en spelare. Som Fiskrens säger, det ska man aldrig göra.

IFK gnetar i alla fall på, även om det fortsätter att gå tungt. Sitter i huvudet det där med straffmissarna tror jag. Verkar som att självförtroendet är rejält stukat på Kamratgården nu. Men bara de jobbar på och står upp för varandra så tror jag att det kommer att gå bättre. Bara de inte får panik och sparkar tränare eller blindvärvar så ska de nog ta sig ur den här krisen.
*Hockey och superhjältar*

#70 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 05 May 2010 - 22:25

Tidig ödesmatch imorgon mellan Blåvitt och AIK. Förlorar AIK där så sitter de i så mycket skit att det blir svårt att ta sig upp igen.

Winter is Coming


#71 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 06 May 2010 - 20:18

Jag ska inte säga "nu vänder det!" som man hoppades på efter Elfsborgs-matchen, men säga vad man vill om Blåvitts säsong so far - de vinner i alla fall precis rätt matcher. Och det STORT. Totalt 9-1 mot de värsta hatlagen. :thumbsup:
*Hockey och superhjältar*

#72 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 09 May 2010 - 00:12

Snacka om ångestmatch imorgon mellan AIK och Trelleborg. AIK har kvar att möta innan uppehållet, Trelleborg hemma, Elfsborg borta och Åtvidaberg hemma. Elfsborg är det inget att göra åt men de två hemmamatcherna MÅSTE de bli 6 poäng! Annars får de börja planera för Superettan.

Edited by Rick Hunter, 09 May 2010 - 00:13.

Winter is Coming


#73 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 09 May 2010 - 08:15

Jag tror nog AIK kan fortsätta gå såhär dåligt fram till VM-uppehållet utan att tänka på Superettan. Har väldigt svårt att tänka mig att de åker ner, men högmod går å andra sidan före fall.
*Hockey och superhjältar*

#74 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 10 May 2010 - 22:47

Det var ingen som trodde AIK skulle åka ur 2004, man sa hela tiden att det fixar sig. Det var först i näst sista omgången hemma mot ÖIS när matchen blåstes av och det stod 0-3 på resultattavlan som verkligheten infann sig. Lite måste man allt planera för framtiden.

Jäklar vilken skön seger det vart mot Trelleborg igår! Spelet var fortfarande lika tafatt och omständigt men spelarna kämpade i alla fall! Och det var faktiskt skönt att alla medgångssupportar höll sig hemma så alla äkta fans fick ge en härlig inramning men konstant sång och stöd till laget. Maanoja som haft det riktigt jäkla tungt fick ett sällan skådat stöd från hela publiken, det var mycket skönt att se.

Faran är inte över dock, minst 3 poäng på det två återstående matcherna är ett måste!

Winter is Coming


#75 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 11 May 2010 - 06:22

Blåvitt fick 0-0 mot GAIS. GAIS fick aldrig en kanske given straff och Blåvitt kan ha haft en boll över mållinjen igen, så det får väl anses rättvist. Och i alla fall en liten svit på tre matcher utan förlust nu. ;)

Annars är Anders Svensson roligast. Elfsborg trodde väl att de skulle dominera, som de alltid tror, och när de förlorade borta mot Mjällby så gnäller Anders på planen, hotar att sluta, och till sist anklagar han Mjällby för fusk. Vadå dålig förlorare?
*Hockey och superhjältar*