Jump to content

Photo

Åsa-Nisse - Wälkom to Knohult


  • Please log in to reply
103 replies to this topic

#1 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 04 February 2009 - 10:28

Nu när Watchmen-tråden (nästan) är avklarad hoppar jag på bevakningen för nästa tunga seriefilmsadaption. Mannen med hatten och geväret är tillbaka.

ÅSA-NISSE - THE OUTLAWHUNTER IS BACK

Många kommer säkert rynka på näsan åt det här projektet, men det är väl jättekul att Dorsin & Co dammar av Åsa-Nisse. De gamla filmerna var redan kalkoner på sin tid så de har inte så mycket att leva upp till. Men kult är det lika förbannat :) Ser mycket hellre än ny Åsa-Nisse än fler "Kanal eller Tur med vädret-resor".

Åsa-Nisse får nytt liv på vita duken

60 år efter den första filmen är Åsa-Nisse återigen på väg mot vita duken. Det är komikern Henrik Dorsin som skrivit manus till filmen som är tänkt att gå upp på biograferna inom ett år.

- Jag kan inte säga någonting om rollistan förutom att jag är väldigt nöjd. Vi försöker mixa gammalt och ungt, både komiker och skådespelare, säger Dorsin till Aftonbladet.

Enligt tidningens källor är det Kjell Bergqvist som ska spela Åsa-Nisse och Robert Gustafsson hans vapendragare Klabbarparn. Ann Petrén är påtänkt för rollen som Åsa-Nisse fru Eulalia medan Sissela Kyle spelar Klabbarparns hustru Kristin. Dessutom är Johan Glans, Anders Jansson och Johan Wester aktuella för filmprojektet.

Dorsin hoppas att filminspelningen kan ske i sommar med premiär framåt jul.

- Det blir "Göta Kanal 3" mot "Åsa-Nisse 21". Det är verkligen så att man skrapat på botten av tunnan ha ha, säger Dorsin.

Den första filmen om Åsa-Nisse med John Elfström i titelrollen kom 1949. Under de följande 20 åren gjordes ytterligare 19 filmer.

http://www.svd.se/ku...kel_2419467.svd

Edited by Walker, 03 January 2011 - 20:11.


#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 04 February 2009 - 11:52

Kan bli hur bra som helst. :D

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 04 February 2009 - 12:04

Finns inga bilder än så länge, men spana in det här klippet från Den sista sommaren. Kolla från 00:40, visst funkar Kjelle som Åsa-Nisse.


#4 Kizmiaz

Kizmiaz

    Wanderer of the Wastes

  • Aktiv member
  • 1,880 posts
  • Gender:Male
  • Location:Badsville, Ostrogothia

Posted 04 February 2009 - 14:53

Kan bli hur bra som helst.

Kan nog bli hur uselt som helst också, tyvärr.

När du trodde mardrömmen var över...Åsa-Nisse kommer tillbaka! ;)

Nu har jag väl inte så mycket mot Åsa-Nisse som mot Ragnar Frisk, jag kan slå ihjäl nå'n timme med en Åsa-Nissefilm en regnig söndag om jag är på rätt humör.
Dock hoppas jag innerligt och ber till högre makter att de går ifrån standardmanuset den här gången. Att en gång till behöva uthärda en kärlekshistoria med förvecklingar och missförstånd mellan de unga tu medans Nilsson uppfinner en revolutionerande förgasare/bränsletillsats och vinner en tävling medan en folkkär artist framför en eller två populära låtar pallar jag nog inte. :P

Nog kan Kjelle funka som som Nisse men att Robert Gustafsson får axla Arthur Roléns mantel låter ju lysande. :thumbsup:

F.ö. hittade jag lite Åsa-Nissenostalgi; en gammal artikel från SE.
Stupido har en artikel om Knohults värmedöd.
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#5 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 04 February 2009 - 16:15

Kan nog bli hur uselt som helst också, tyvärr.

Självklart! Åsa-Nisse har alltid varit kalkonfilmer, troligtvis även denna men jag försöker vara hoppfull.

Nu har jag väl inte så mycket mot Åsa-Nisse som mot Ragnar Frisk, jag kan slå ihjäl nå'n timme med en Åsa-Nissefilm en regnig söndag om jag är på rätt humör.
Dock hoppas jag innerligt och ber till högre makter att de går ifrån standardmanuset den här gången. Att en gång till behöva uthärda en kärlekshistoria med förvecklingar och missförstånd mellan de unga tu medans Nilsson uppfinner en revolutionerande förgasare/bränsletillsats och vinner en tävling medan en folkkär artist framför en eller två populära låtar pallar jag nog inte. :P


Instämmer till fullo. Ragnar Frisk borde fått förbud att regissera, har han gjort något som är sevärt bortom kult/kitchvärde? Köpte av misstag två Ragnar Frisk-filmer på dubbel-DVD i år. 47:an Löken / 47;an Löken blåser på. Blev lurad av omslaget med Lasse Åberg & Janne Loffe Carlsson, 59 kr är inte så mycket för lite repmånadsaktig filmhumor. Usch så lurad jag blev, Loffe & Åberg hade en undanskymd roll, resterande var daterad lumparhumor med staplade sketcher. Intrigen i Frisk manus är inte mer överaskande än ett halka på bananskal-skämt. Men detta var mer ett hemsk sidospår; vill rikta en varningsflagg för 47:an Löken. Visst har Frisk rätt ensidiga manus till Åsa-Nisse, men den senaste filmen jag såg (Åsa-Nisse på Mallorca) hade för att vara Åsa-Nisse en ganska hållbar intrig. Nisse & Klabbis åker till Mallorca på skattjakt, kärlekshistorien och det obligatoriska musiknumret var endast en bihandling som Nisse inte blandar sig i. Läser här på Wikipedia att det var den enda filmen Ragnar Frisk inte regiserade, så det kanske inte är så underligt att jag tyckte den var oväntat bra för att vara Nisse.

Tror inte vi kan förvänta oss ett Ragnar Frisk-omage från Dorsin manus, lite mer intrig kommer det nog vara. Låter han sig inspireras av de längre 70-talsalbumen finns lite mer actionbetonade avsnitt som besöket av Nisses kriminella (far)bror Nesse James, Nisses kamp mot den kriminella tomteligan, Nisse & Clabbis på charterresa i Marocko osv.
Undrar i vilken tidsålder filmen ska utspela sig? Sent 40-tal då det är naturligt med lanthandlare och Landsfiskaler eller kommer de följa seriens utveckling där Nisse lever i nutid?

Nog kan Kjelle funka som som Nisse men att Robert Gustafsson får axla Arthur Roléns mantel låter ju lysande. :thumbsup:

Javisst kan Robert fungera i Åsa-Nisse, men är inte Klabbis en lite för undanskymd roll? Det är ju Nisse som får de bästa replikerna, medan Klabbis mest är gnälligt försiktigt.."Näääää de gååå inte Nesse". Nej jag tycker Robert Gustafsson ska spela den ständigt trånande handlaren Sjökvist.

F.ö. hittade jag lite Åsa-Nissenostalgi; en gammal artikel från SE.
Stupido har en artikel om Knohults värmedöd.


Harry Scheins hat mot Åsa-Nisse har jag hört talas om, däremot var den kvasivetenskapliga analysen om Knohults utveckling mycket intressant och underhållande. :thumbsup:

#6 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 04 February 2009 - 17:52

Hahaha! Jag trodde det var ett skämt först... :D

Antagligen blir en kalkon, men kanske på ett mycket bra sätt! :)

Som en viss serieförfattare har sagt: "A lot of this is shit, but some of this shit is actually GOOD shit."

Bra ensemble med komiker måste jag erkänna, är därför man har ett visst hopp om att bli underhållen.
Och precis som Walker säger, ska man nu gå och gräva upp gamla svenska varumärken, så nog kan man gräva upp etter värre än hederlige gamle Nässee. ;)

#7 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 04 February 2009 - 21:13

Man kan alltid hoppas att det leder till att flera svenska serietidningar blir film, så att vi får se Björn Gustafsson som 91:an Karlsson, "Uti Vår Hage" med Peter Magnusson eller "Herman Hedning" spelad av Kristoffer Appelkvist. Eller tja, det behöver inte vara just de skådespelarna, men det skulle hursomhelst vara roligt att se svenska seriefilmer.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#8 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 04 February 2009 - 21:27

Micke Persbrant som Hälge... :P

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#9 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 04 February 2009 - 22:07

Man kan alltid hoppas att det leder till att flera svenska serietidningar blir film, så att vi får se Björn Gustafsson som 91:an Karlsson, "Uti Vår Hage" med Peter Magnusson eller "Herman Hedning" spelad av Kristoffer Appelkvist. Eller tja, det behöver inte vara just de skådespelarna, men det skulle hursomhelst vara roligt att se svenska seriefilmer.


Tänkte också på Björn Gustafsson som 91:an men även Magnus Betnér som 87:an. Kan i för sig bli lite mossigt pga lumpen inte är något som alla har en relation till även om de moderna manusförfattarna har lite fräckare historier. "Uti Vår Hage" har störst potential att fungera som film, utspelar sig i nutid med ett stort persongalleri av komiska figurer. Humorn är både slapstick och mer grov humor av "underbältets karaktär" som faktisk fungerar på film även om alla inte uppskattar den typ av humor/filmer.
Slänger in Thomas Järvheden som Falo-förslag.

Angående filmen så har Aftonbladet än längre version av intervjun i Svd, ger lite mer info vad det kommer handla om.

Varför har ni valt att göra Åsa-Nisse?

– Det är väl en genomkommersiell tanke. Åsa-Nisse är populär och folkkär och man kan relatera till karaktären. Samtidigt vet man inte så mycket om honom. Det blir sjuk humor, vi tar oss stora friheter.

Utspelar sig filmen på 1940- eller 2000-talet?

– Den utspelar sig i modern miljö, men i Knohult har tiden stått still. Vi har en väldigt kul idé, och vi filar på det sista just nu.

http://www.aftonblad...ticle4321550.ab

#10 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 04 February 2009 - 23:54

Att försöka göra en större kalkon än Göta Kanal 2 går väl inte men de får väl gärna försöka.

Man kan alltid hoppas att det leder till att flera svenska serietidningar blir film

Ja, själv hoppas jag innerligen på en live-action version av Bamse :P

Winter is Coming


#11 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 05 February 2009 - 11:12

Ja, själv hoppas jag innerligen på en live-action version av Bamse


Det blev nästan snudd på det i "Vi hade i alla fall tur med vädret igen". Fast jag tror inte de flesta Bamse-fansen skulle uppskatta att saker och ting gick till som i den scenen...
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#12 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 05 February 2009 - 12:20

Ha ha. Äntligen!

#13 Lilja

Lilja

    Commander

  • Members
  • 199 posts
  • Location:Örebro

Posted 05 February 2009 - 13:31

Oj, vad dåligt detta kommer att bli. Åsa-Nisse har / kommer aldrig att vara bra. Stackars skådespelare som inte inser vilken förnedring det kommer att bli. Att sen säga att "Åsa-Nisse är populär och folkkär och man kan relatera till karaktären"? Hallå, vem relaterar till Åsa-Nisse?

Nä, jag tror detta kommer bli skräp!

#14 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 05 February 2009 - 15:36

Det kommer inte att funka. Skådespelaren John Elfström som var Åsa-Nisse bestämde ju rätt så mycket själv hur han ville ha det.
Själva det unika i filmen kommer att försvinna när dom speciella ingredienser är vad John Elfström bestämde.

Enligt en dokumentär på tv så fick jag veta detta.

Filmen kommer bara bli en alternativ replikation av det typisk förekommande som man grundar en film
att chansa på lösan sand. Den extra kryddan John Elfström som bestämt vissa saker kommer att saknas.

Edited by Supertreck, 05 February 2009 - 15:37.


#15 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 05 February 2009 - 16:16

Med den logiken borde väl du förakta Zachary Quintos tolkning av Spock i kommande Startrek-filmen, men det kanske är en heeeeeelt annan sak :P

obs, jag bytte ut Elfström mot Nimoy i texten.


Det kommer inte att funka. Skådespelaren Leonard Nimoy som var Mr. Spock bestämde ju rätt så mycket själv hur han ville ha det.
Själva det unika i filmen kommer att försvinna när dom speciella ingredienser är vad Leonard Nimoy bestämde.

Enligt en dokumentär på tv så fick jag veta detta.

Filmen kommer bara bli en alternativ replikation av det typisk förekommande som man grundar en film
att chansa på lösan sand. Den extra kryddan Leonard Nimoy som bestämt vissa saker kommer att saknas.


Gillar du inte nyinspelningar Supertreck så var revisionistisk och förneka att de existerar, då slipper du problemet.

Edited by Walker, 05 February 2009 - 16:19.


#16 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 05 February 2009 - 16:25

Hähä...vet inte vad jag ska säga. Bryr mig nog varken eller, men Dorsin verkar ha en viss förkärlek för buskis. Men att det skulle vara startskottet för fler serieadaptioner tror jag knappast, tyvärr för er som nu hoppas. Dessutom bryr jag mig personligen mer om superhjältarna over there. ;)
*Hockey och superhjältar*

#17 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 05 February 2009 - 23:09

Med den logiken borde väl du förakta Zachary Quintos tolkning av Spock i kommande Startrek-filmen, men det kanske är en heeeeeelt annan sak :P

obs, jag bytte ut Elfström mot Nimoy i texten.


Det kommer inte att funka. Skådespelaren Leonard Nimoy som var Mr. Spock bestämde ju rätt så mycket själv hur han ville ha det.
Själva det unika i filmen kommer att försvinna när dom speciella ingredienser är vad Leonard Nimoy bestämde.

Enligt en dokumentär på tv så fick jag veta detta.

Filmen kommer bara bli en alternativ replikation av det typisk förekommande som man grundar en film
att chansa på lösan sand. Den extra kryddan Leonard Nimoy som bestämt vissa saker kommer att saknas.


Gillar du inte nyinspelningar Supertreck så var revisionistisk och förneka att de existerar, då slipper du problemet.


Duger inte dom ursprungliga filmerna som dom är? Det är ju skådespelaren som gör det med sin karaktär.
Kommer det snart göras en Kalle på spången, också? Skulle Peter Harryson passar rollen?

Den kreativlösa generationen där man inte orkar komma på något nytt. Istället använder man gammalt koncept
från redan gjorda filmer.

Har framtiden börjat luta sig åt att bli utvecklingsstörd när gamla filmer tycks imponera sig vara så mycket bättre?
Ny Göta kanal. och ny Vi hade i alla fall tur med vädret

Vart är vi på väg.

Edited by Supertreck, 05 February 2009 - 23:22.


#18 Kizmiaz

Kizmiaz

    Wanderer of the Wastes

  • Aktiv member
  • 1,880 posts
  • Gender:Male
  • Location:Badsville, Ostrogothia

Posted 05 February 2009 - 23:56

Ny Göta kanal. och ny Vi hade i alla fall tur med vädret

Vart är vi på väg.

Mot nyinspelningar av Pensionat Paradiset, Hets och Det Sjunde Inseglet!

I spåren av finanskrisen så drabbar den totala idélösheten Sveriges filmskapare hårt. Ingen vågar sig på nya grepp och satsar därför bara på nyinspelningar med mottot att "har det fungerat en gång så..."
Går ovanståeende filmer bra kan vi även se fram emot nya Sten Stensson Steen och Biffen & Bananen med Björn Gustafsson och Björn Gustafsson. :P

Men nu börjar det spåra ur lite. :rolleyes:
Det här med seriefilm, Cederholms noveller och filmerna var väl först?
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#19 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 06 February 2009 - 00:20

Duger inte dom ursprungliga filmerna som dom är? Det är ju skådespelaren som gör det med sin karaktär.
Kommer det snart göras en Kalle på spången, också? Skulle Peter Harryson passar rollen?


Men nu är det inte frågan om en nyinspelning utan en ny "del" i den löst sammanfogade filmsviten om Åsa-Nisse. Den första filmen kom 1949 och för att uppmärksamma 60:årsjubileet vill Dorsin & co göra en ny film. Visst är John Elfström förknippad med figuren, men jag är tveksam till att han la ner så mycket "method acting" för att komma in rollen. Det var ju inte Elfström som kom på att Nisse skulle prata överdriven småländska, tjuvjagande, uppfinningsrikedom, mobbning av Sjökvist osv utan författaren Stig Cederholm. Dessutom spelade inte Elfström huvudrollen som Åsa-Nisse i den sista filmen från 1969, så det tabut är redan brutit. Däremot har de gamla skådespelarna inspirerat till de utseende som seriefigurerna har än idag.

Kalle på Spången?! Tveksamt om det finns något intresse för det och om Göteborgaren Harrysson passar som Mr Skåne :D

Skulle vara intressant att höra vad du Supertreck tycker om Christian Bale och Daniel Craig? Är de Batman & Bond eller får endast Adam West och Sean Connery vara dem pga de var först?

Den kreativlösa generationen där man inte orkar komma på något nytt. Istället använder man gammalt koncept
från redan gjorda filmer.


Som sagt vad tycker du om den kommande Startrek-filmen? Är det också kreativlöst eller kul nostalgi med ny kostym?

Har framtiden börjat luta sig åt att bli utvecklingsstörd när gamla filmer tycks imponera sig vara så mycket bättre?


Som sagt II är avdammningen av Mr Spock en av den utvecklingsstörda framtiden?

Edited by Walker, 06 February 2009 - 00:22.


#20 Trubaduren

Trubaduren

    Ensign

  • Members
  • 46 posts

Posted 22 February 2009 - 17:24

Vaddå sista filmen? I så fall har jag inte uppfattat den som en Åsa-Nissefilm och uppfattat det som en annan person.

Finns det ingen här som anser att själva skådespelaren sätter stor betydelse? Tydligen inte.
Alla här tycks vara hjärntvättade för den nya generationen. :o


Dina åsikter i den här frågan verkar stämma mer eller mindre helt överns med mina. Trevligt :)

John Elfström är Åsa-Nisse och utan honom att gestalta rollen är hela det här projektet dömt att misslyckas. Ingen annan skådespelare av idag har vare sig den yrkesmässiga skicklighet eller de fysiska attribut som krävs för att göra en trovärdig rollgestaltning av karaktären. Och hur mycket jag än beundrar Robert Gustavsson, både som komiker och som skådespelare, så kan jag knappt tänka mig någon svensk skådespelare som är mindre lämpad för att spela rollen som Klabarparen.

Sen hade det egentligen inte spelat så stor roll vilka skådespelare som ingått i filmen. Dagens tv och filmindustri har "utvecklats" till något så annorlunda och fjärran från den stolta och proffessionella bransch som den än gång var, att man under resans gång har förlorat förmågan att göra en film av Åsa-Nisses kaliber. Dagens filmskapare och skådespelarelit saknar den genuina "hantverksandan" som gör att man är kapabel att nå upp till 50-70-talets höga nivå.

Det är med andra ord omöjligt att göra en Åsa-Nisse-film värd namnet så som filmbranschen ser ut idag, sorligt nog. Svensk filmindustris glansdagar är över sen länge.

Edited by Trubaduren, 22 February 2009 - 17:25.


#21 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 04 May 2009 - 23:49

Det ryktas att den nya filmen kommer innehålla mycket action. Vågar man hoppas på en uppdaterad version av den här blytunga Fightscenen :rambo: . Visste faktiskt inte att Nesse var en sån fighter!



#22 Kizmiaz

Kizmiaz

    Wanderer of the Wastes

  • Aktiv member
  • 1,880 posts
  • Gender:Male
  • Location:Badsville, Ostrogothia

Posted 05 May 2009 - 15:35

:lol2: Släng dig i väggen, Sly! Hvad hafva Renny Harlin och John McTiernan att sätta emot Ragnar Frisks actionsekvenser?
Och John Botvid skymtar fram också! :thumbsup:
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#23 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 20 May 2009 - 21:17

Äntligen lite tunga nyheter kring filmen. Verkar som Dorsin inte alls var initiativtagaren till projektet, intressant att de involverar Cederholms arvtagare. Det kan betyda att handlingen mer inspireras av orginalböckerna än av Frisk kalkonfilmer. Kan alltid hoppas :) . Regisören Fredrik Boklund är för mig ett okänt namn.

För ett och ett halvt år sedan sökte filmjuristen Poa Strömberg och Hasse Erkendahl upp producenterna på Modern Studios. De hade en idé om att återuppliva Åsa-Nisse.

– De hade varit i kontakt med Stig Cederholms son. Till en början var jag extremt skeptiskt. Det var inte intressant att göra en film bara för att tjäna pengar. Men nu vet jag att det blir en bra och seriös film, säger Joakim Hansson, huvudproducent hos Modern Studios till filmnyheterna.se.
-----------------------------
Filmen ska regisseras av Fredrik Boklund som förra året gjorde Morgan Pålsson – världsreporter.
Modern Studios vill ha skådespelarna Kjell Bergqvist, Robert Gustafsson, Ann Petrén och Sissela Kyle i huvudrollerna.
Inspelningen ska pågå på Västkusten i juli och augusti. Inte heller originalfilmerna spelades in i Åsa-Nisses hemtrakter Småland. I stället fick Vallentuna utanför Stockholm föreställa Knohult.

http://ttela.se/noje...r/film/1.452816

Vem skriver manus?
- Vi vände oss till Henrik Dorsin och Rickard Ulvshammar, som nu sitter och skriver på manus.

Har ni regissör och skådespelare klara?
- Ja, regissör blir Fredrik Boklund som förra året gjorde ”Morgan Pålsson – världsreporter”. Vi för nu diskussioner med skådespelarna Kjell Bergqvist, Robert Gustafsson, Ann Petrén och Sissela Kyle i rollerna som Åsa-Nisse, Klabbarparn, Eulalia och Kristin.

http://filmnyheterna...se-ateruppstar/

#24 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 20 May 2009 - 21:49

Kjell Bergqvist...? Tja, han spelade ju bra i Göta Kanal 2 men inte direkt vad jag hade väntat mig.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#25 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 20 May 2009 - 23:19

I Sverige finns det inte många bra skådespelare, Kjell Bergqvist är dock en av dem så det här höjer intresset för den här filmen för min egen del i alla fall :)

Winter is Coming