Jump to content

Photo

Tron Legacy


  • Please log in to reply
102 replies to this topic

#51 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 17 December 2010 - 22:02

Ishotellet i Jukkasjärvi har ett Tron inspirerat rum. :thumbsup:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#52 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 17 December 2010 - 22:33

Själv skulle jag säga att recensionerna varit åt det bättre hållet för en film av den här typen: runt en 3:a (tom. DN gav den det! :o). Har gjort mig lite mer sugen, jag var inte överdrivet intresserad innan.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#53 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 18 December 2010 - 14:56

Synon: Hur häftigt som helst! :thumbsup: Där hade det varit coolt att sova en natt! :)

Fiskrens: Hmm, jaså? Ja, det beror väl lite på hur man räknar då, antar jag, vilken infallsvinkel man har. Men jag antar att måttstocken för en sån här lite lättsmält sci-fi-actionäventyr är väl då nånting som Avatar, så frågan är ju, fick Avatar liknande recensioner? Isåfall så är ju Tron en riktig jäkla KANONRULLE!! :cool2:

Hoppas kunna se filmen i IMAX 3D under jul. Håller på att leta efter den bland tyska IMAX-biografer, för jag tror det kan bli att man far över till Deutshen-land i år.

#54 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 18 December 2010 - 15:44

Äsch, strunta i Tyskland och dra till Jukkasjärvi istället! :D

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#55 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 18 December 2010 - 16:30

Skulle vara fränt om dom hade Tron snöskotrar också som man fick hyra när man var där. :)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#56 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 18 December 2010 - 17:42

Synon, du får nog besöka ishotellet i år igen ^_^
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#57 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 19 December 2010 - 23:34

TRON: Legacy (2010)

Sam's far, Kevin Flynn, försvann spårlöst för många år sedan. Nu styrs hans företag av en pengahungrig styrelse. Men en dag blir Sam lockad till sin fars gammla Arkadhall där han hittar ett hemligt rum. När han sätter igång sin fars gammla dator så transporteras han plötsligt till The Grid, en Cybervärld skapad av hans far i ett försök att skapa den perfekta världen. Nu är den dock en mörk och kall värld styrd av en tyran vars planer sträcker sig utanför The Grid.

En OK film vilket är problemet. Den kunde ha varit så mycket mer. Filmens problem är många.
Bästa sättet att beskriva det är med "Lord of the Rings". "Tron" var "Bilbo" och "Legacy" försöker vara "Fellowship of the Ring", början på en saga. Men den når inte så längt. För det första så var de aldeles för fega när de gjorde filmen och gick inte hela vägen. De bygger upp en mycket kompliserad historia men bestämmer sig sedan för att avsluta filmen utan att lämna några större lösa trådar, osäkra på seriens framtid redan innan de har startat den trots att de har flera planerade uppföljare. Första "Tron" var en enkel men episk avslutande historia, som "Bilbo". Så naturligt vis så borde början på den nya serien bli som "Lord of the Rings", mer kompliserad, mer episk och som ett ända långt äventyr. Men istället blir "Legacy" något mittimellan. En kompliserad men avslutande historia som fick en att känna "är det här allt de hade att komma med?".
Storyn var inte heller så värst bra och även då den var kompliserad så saknade den djup och mycket kändes meningslöst. Faktum är att första delen i The Grid är faktiskt långtråkig. Men musiken var bra.
Ett stort problem är att filmen har aldeles för få viktiga karaktärer. Den lider av de typiska actionfilm-bristerna med att döda alla bi-karaktärer utom huvudkaraktären väldigt tidigt. Det gör första halvan av filmen mycket tråkig. Medans orginalet fick en att känna att även bi-karaktärerna var viktiga och ge dem bra scener så är "Legacy" raka motsatsen. De flesta karaktärer är med i högst 15 sekunder och dödas snabbt och enkelt av skurkarna som verkar vara överlägsna alla, utom Sam givetvis. Resultatet är att filmen har 4 huvudkaraktärer, några suporting och sedan en massa som bara är med ett par sekunder.
Ett annat problem är Tron, titel karaktären. Inte nog med att de börjar med att döda honom utan de förvandlar honom till en anonym minion till huvudskurken och ger honom en mycket dålig avslutning. Här hade de chansen att gör honom till en Darth Vader, en hjälte som blir förvandlad till filmens huvudskurk men sedan blir sig själv igen. Istället så typ är han den där maskerade anonyma soldaten som plötsligt inser att han är god och offrar sig.
3Dn var inte heller så imponerande. Faktum är att man märker inte av den alls. Jag satt och undrade "När ska 3Dn sätta igång" men upptäkte tyvärr att den redan var det. Visst, jag väntade mig inga häftiga effekter helatiden men jag hade väntat mig att man någon gång iallafall skulle märka att det var 3D.
Sedan kommer vi till filmens största problem vilket är att den är väldigt påfrestande för ögonen. Varför vet jag inte men troligen alla Neon-effekter tillsammans med 3Dn. Efter 3/4 delar av filmen så hade jag ont i ögonen och ville bara att filmen skulle vara slut snart så att de kunde vila. Jag känner fortfarande av det. Och jag ver inte ensam för min kompis hade samma problem och fick ta av sig 3D glasögonen ibland.
Sedan måste jag säga att "Legacy"'s version av Cybervärlden var för regellös. Mycket med orginalet var att karaktärerna fick hålla sig till reglerna i cyberspace men här kunde de typ göra precis som de ville. Istället för att vara en cybervärld på nätet där alla program samlas så var det som en underlig kopia av vår egen med samma regler. Ta The Game t ex där de typ kunde spela hur de ville utan regler. Och väggarna var gjorde av glas som splitrades när de blev träffade istället för i första filmen där det var som kraffält som försvan när de träffades något sdom kändes mycket mer som en cybervärld.
Kanske hade jag tyckt bättre om filmen om jag inte hade sett Tron först eller iallafall inte hade sett båda samma dag för det blev att jag jämförde mycket.
Jag kan rekomendera filmen som en typisk modern action-film med Fantasy/Sci-Fi men förvänta er inte förmycket av den eller något mer än en typisk ensamstående action-film eller att den ska vara lika bra som orginalet.

6,5/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#58 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 29 December 2010 - 00:25

Kom hem för ett tag sen från bion efter att ha sett TRON i 3D

Börjar med platt fall på bion, dom hade fel på projektorn eller något sånt för efter all vanlig reklam och vanliga trailers hade gått, när trailers för andra 3D filmer ska starta så hände ingenting. Vi satt säkert en kvart och undrade vad som pågick, sen helt plötsligt går ljudet igång men ingen bild :rolleyes: och salongen är fortfarande tänd. Till slut kom det bild men den var väldigt rosalila :o sen höll det på så där. Så vi missade Green Hornet trailern och nya Pirates of the Caribbean trailern i 3D :upset:

Kan väl börja med 3Dn, den var rätt nedtonad faktiskt, fick fokusera om ögonen då och då för att se vissa 3D detaljer som liksom flöt ovanpå själva scenen.

Filmen var bra tyckte jag, gillade actionscenerna och när de körde 'båge' ^_^ och ska definitivt skaffa den när den kommer på DVD, förhoppningsvis kommer det en box med båda filmerna.
Man ska ha sett första filmen för att förstå vissa saker, för man får inte original historien serverad, utan man får istället se 'flashbacks' vad som hände ett X antal år senare istället och hur det gick till när Flynn fastnade där.

Rätt coolt att det är Daft Punk som gjort musiken faktiskt är DJ's på klubben som finns där :thumbsup:
Jag såg mycket Star Wars referenser i filmen :lol: Darth Vader typ (inte person utan stil), laservapen som Sith använder och även en X-Wing innan den ändrade form.

Vet inte vad mer jag skriva kanske blir mer efter att diskuterat filmen mer ingående med mitt biosällskap vid senare tillfälle eller efter det jag sett om den på DVD hemma i lugn och ro.

Men just nu får den betyg 4 av 5

Vi var sist ut från salongen och när vi äntligen var på väg därifrån så kom det en personal (nästa föreställning skulle ju starta snart) så såg hon lite förvånad ut när hon upptäckte att salongen faktiskt inte var tom :lol:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#59 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 29 December 2010 - 12:33

Läste utvalda delar av era recensioner (vill ju inte veta för mycket) och jag tolkar det som att 3D:n lämnade mycket övrigt att önska? Nåja, jag lär iaf se den versionen. :)

Tråkigt att höra om den usla inledningen, Georgia. Men filmen kanske vägde upp det hela sen?

Lutar åt ett besök till Jukkasjärvi nästa vecka om vädrets makter är med oss! Hoppas, hoppas. :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#60 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 31 December 2010 - 00:59

Är det verkligen bara jag som fick ont i ögonen? Här, menar jag. Jag vet att många fler har rapoterat det på nätet.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#61 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 31 December 2010 - 01:02

Märkte inte av några problem fast jag har linser.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#62 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 31 December 2010 - 18:14

Crusader, en del människor har känsligare ögon. :) Är inget ovantligt att folk får ont i ögonen av MÅNGA 3d-filmer. =) Är då dom rapporter om flertalet 3d-filmer jag själv har läst. Sen kan en del ha dåligt djupseende av olika grad, så då blir allting antingen mer suddigt för dom, och har dom riktigt dåligt, då kan dom inte ens se 3D-effekten med dagens teknik.

#63 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 02 January 2011 - 17:00

Men jag har inte haft problem med några andra 3D filmer, bara Tron. Och min kompis hade samma problem men inte när han såg Narnia.
Jag läste att det ska bero på att filmen är filmad för mörkt men jag tror det har med Neon-ljuset också att göra.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#64 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 02 January 2011 - 17:03

Kan vara som du säger att det var neon ljuset som stör. Var ju väldigt stark rött/orange bl.a i the Grid och det kan ju störa ögat en aning
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#65 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 08 January 2011 - 13:23

Japp, självklart blev det ett besök till ishotellet! Tron-inspirerade rummet utövade sin lockelse... :)


Legacy of the River

Posted Image

Posted Image

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#66 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 08 January 2011 - 14:41

Coolt :thumbsup:

Winter is Coming


#67 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 08 January 2011 - 15:37

Läckert :thumbsup:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#68 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 11 January 2011 - 00:42

Jag såg om förta Tron i julas och det är jag glad för. Det är inte så att man inte förstår den nya filmen utan att ha sett den gamla. Det man behöver veta förklaras. Men referenserna är väldigt många. Det handlar inte om blinkningar utan om en ordentlig uppföljare som tar idéerna från den första filmen och uppdaterar dom. Och som dom uppdateras.

Filmen absoluta styrka ligger i det allt det estetiska som existerar i perfekt symbios med varann. Specialeffekterna, scenografin och kostymerna är otroligt stiliserade och grymt snygga samtidigt som det är en sån naturlig och bra uppdatering av en gamla filmen. Musiken av Daft Punk är gryyyyymt bra och passar som handen i handsken i den den övriga ljudbilden som också är klockren. (Myyycket bas) Vore det bara för den audiovisuella upplevelsen skulle filmen få en klar femma. Det ena negativa jag kan hitta på är att 3D:n känns lite onödig. Den är bra och smälter in fint i filmen men jag tror filmen funkar minst lika bra i 2D. Eller så var det så pass bra gjort att man inte saknar det förrän det är borta men det tvivlar jag på.

Anledningen att den här filmen inte får en femma beror förstås till största del på storyn. (Michael Sheens löjliga överspel hjälpte inte heller) Visserligen gillade jag verkligen hur dom har byggt vidare på den första filmen men där första Tron var en ganska urflippad story men en hel del originella idéer har inte Legacy mycket nytt att komma med. Istället har man förökt göra en mer konventionell sci-fi action som på många sätt känns släktstruken i jämförelse med The Matrix som tankarna inte helt osökt går till. Tron: Legacy försöker anamma samma sorts filosofiska och religiösa tänkande kring teknologi som Matrix men utan att riktigt lyckas. Dom kastar ut idéerna men gör inget med dom. Istället spelas det spel. Jeff Bridges gör en riktigt underhållande dubblelroll och Olivia Wilde är charmig. Filmens huvudroll görs av Garrett Hedlund och han påminner så mycket om Jensen Ackles att det är svårt att tänka på nåt annat än varför dom inte bara frågade Ackles in the first place. Precis som Crusader kan jag hålla med om att det är trist att Tron själv får en sån undanskymd roll. Och ett så tråkigt slut Dock är det väldigt roligt att se Bruce Boxleitner igen.

Sammantaget är Legacy en fröjd för alla sinnen, förvänta dig bara inte att bli intellektuellt simulerad också. Filmen är ett absolut måste att se på bio om ni ska se den. Alternativt vänta tills den kommer på Bluray. DVD är bara att glömma, det var för såna här filmer som Bluray gjordes. Jag känner mig lite snäll med betyget som säkert inte blir lika högt vid en omtitt eller ens efter att den fått sjunka in lite. Men just nu är jag fortfarande hög på den mäktiga upplevelse jag just har sett.

Edited by Wylie Times, 11 January 2011 - 00:45.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#69 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 14 January 2011 - 13:58

Jag har också precis sett filmen, och ska försöka komma med mina två ören. Mycket har ju redan sagts, ibland kändes filmen som en enormt snygg konstfilm, som någon sa, det visuella och musiken var helt fantastiskt. Galet bra faktiskt! 3D:n var ju som många också säger, ibland tänkte man inte ens riktigt på det, men jag tror att det här är 3D utnyttjat på ett bra sätt, ungefär som när vissa grejer i Avatar lyste mer med 3D-glasögon på, det var samma här. Det var också snyggt att den vanliga världen är 2D, sen Tron-världen i 3D, då (för övrigt, jättesnyggt när Sam hamnar i Tron-världen!).

Handlingen var inte lysande på något sätt, men jag tycker faktiskt att den duger. Det var ingen obegriplig röra med usla skämt a la Transformers 2, utan en relativt enkel plot som jag hade lätt att följa med i. Det kändes onödigt och för tunt med de små religiösa vibbarna som Kevin Flynn droppar ibland, men andra teman var om än väldigt uppenbara så ändå väldigt fina. Ta bara scenen där Sam Flynn blickar ut över Tron-världen och är förbluffad över vad hans far har skapat, medans Kevin med nästan samma uttryck inte kan slita ögonen ifrån sin son. Det framställdes ju så uppenbart att de lika väl hade kunnat gå förbi med en skylt i bakgrunden, men lik förbannat var det fint. Gillade också scener mot slutet av filmen som i alla fall för mig sa "titta, vår värld kan också vara fantastisk och häftig!".

Tycker också ungefär som Crusader, att det i grund och botten handlade om väldigt få personer och karaktärer, men redan titeln "Legacy" ger mig trots allt ledtråden att kärnan i det hela är faderskap och arv. Man kan ju säga att Kevin Flynn är en far åt såväl Sam som Clu och Quorra trots allt. Egentligen har de tre fått olika delar av vad ett faderskap är, men ingen har fått ett "komplett" dito. Så därför gör det mig ingenting att det är en så liten kärna av karaktärer. För även om det är en enkel och inte särskilt subtil handling så är det ändå i linje med att ha få karaktärer vi får lära känna.

Sen var det ju synd med vad som hände och vad vi fick se av Tron, men det var en skön twist som de byggde upp ganska snyggt i alla fall.Men det är väl ändå grejen med Tron samt att Sam är någon slags light-version av Batman i filmens början (hallå, står och grubblar på toppen av en skyskrapa?) som störde mig mest. Och att Clu ibland skiftade mellan en jättejätteond karaktär till någon man ändå någonstans kan förstå. Och okej, det var något fel med den yngre versionen av Kevin Flynn och även Clu. Något med munnen, som gjorde att de inte riktigt kunde bära upp en scen själva. Som Clus tal t ex.

Jag kan mycket väl tänka mig att de vill bygga upp ett epos, "Härskarringstrilogin", som Crusader säger, men jag tror inte att det är här som de försökte med det i så fall. Det här skulle mer vara som en andra del av Bilbo, frön såddes, säkert mer än vad man tänkte på, men Tron Legacy är för mig inget annat än en historia om en man som söker sin far och en far som känner att han svikit sina avkommor. Visserligen i en väldigt (en väldigt, väldigt) häftig miljö, men ändå.

Men som helhet, en film, får Tron: legacy en trea av mig. Inget plus, inget minus, utan en trygg trea.
*Hockey och superhjältar*

#70 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 16 January 2011 - 23:20

Såg 3D-versionen på bio i helg. Den som är ute efter maffiga 3D-effekter lär bli besviken för den tekniken är förvånansvärt sparsam i filmen. Spara en slant och se den vanliga versionen i stället.

Hisnande inledning med skön kameraåkning genom en stad och det kändes som att hela biosalongen flög fram. Lovande början indeed. Härligt tryck i musiken av Daft Punk som lyfter scenerna några snäpp. Hyfsade skådespelare, men huvudrollen Sam borde haft en mer karismatisk person än Garret Hedlund som var tämligen blek. Roligt att se Jeff Bridges och Bruce Boxleitner reprisera sina roller i Tron anno 2000-talet. Såg originalet häromdagen och när jag nu är inne på den kan jag passa på att nämna att det inte är ett måste att se den först utan mer en bonus.

Otroligt läckra specialeffekter och datorvärlden är en fröjd för ögat. Något som originalet saknade av förklarliga skäl. Bristen med TRON: Legacy är det tunna manuset och tempot som dras ner av alltför mycket dialog emellanåt. Det håller inte hela vägen och filmen kunde gott ha klippts ner 20-30 minuter för att bibehålla tempot och vår fulla uppmärksamhet.

Läcker bonus: Disney loggan i början av filmen. :thumbsup:

Edited by Synon, 16 January 2011 - 23:29.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#71 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 17 January 2011 - 00:10

Såg 3D versionen idag tyckte att det var riktigt underhållande. Är ingen 3D-fantast, förutom några naturfilmer och Avatar så har jag aldrig sett något i 3D på bio, visst det här var lite mer sparsamt (de säger ju innan filmen att vissa grejer är i 3D och vissa i 2D) men jag tycker att det funkade riktigt bra och skulle rekommendera att folk ser den i 3D när man ser den. Jag har inget större förhållande till den originalfilmen, minns vissa grejer från den, men har inte sett den på många år men jag hängde med rätt bra. Kosinski har skapat en riktigt snygg film och tillsammans med Daft Punks musik så blir ju allt j*vligt häftigt och hippt. Tycker att det är extremt snyggt när Sam sätter igång elen på spelhallen och stereon pumpar Journeys "Separate Ways" , den sätter tonen bra.


Det är inte en film som på något sätt är fantastiskt välskriven eller unik(ung man/pojke saknar sin pappa och går och letar efter honom i en magisk värld,sen blir det äventyr!) , men det är underhållande hela vägen, vilket var det jag var ute efter. Jeff Bridges är bra rakt igenom, visst det blir lite uppenbart med hans "hippie-tugg" men jag fnissade åt det flera gånger så jag antar att Kosinski och Bridges lyckades med vad de var ute efter.Den yngre-versionen av Kevin Flynn/Clu ? ja det ser ju jäkligt häftigt ut hur man med modern teknik kan föryngra skådespelare men jo det ser ibland lite onaturligt och lite plastigt ut. Det funkar bra för det mesta, men man tänker ju på det lite. Annars så tycker jag att skådespelarinsatserna är riktigt trevliga. Garret Hedlund gillar man tycker jag, han känns inte som en störande karaktär, det har ju blivit vanligt i Hollywood att man gör den unge manliga hjälten till att vara en konstant wise-ass som måste vara "rolig" i varenda scen. Hedlund är kanske lite mer nedtonad som Sam, och det tycker jag är riktigt bra. Olivia Wilde är charmig som Quorra, jag gillar henne, och jag uppskattar alltid skådespelare med bra timing, och hon har det tycker jag. Skådespeleriet är allmänt helt skapligt här, Tron (Bruce Boxleitner), Gem (Serinda Swan) och Castor (Michael Sheen) är alla rätt minnesvärda tycker jag. Sheen är ju rätt over the top, men den typen av animerad-David Bowie var nog vad filmskaparen var ute efter.

Underhållande två timmar på bio. Snyggt och kul med lite hjärta också. Som bioupplevelse en fyra, som film rent allmänt en trea skulle jag säga.

Edited by super85, 17 January 2011 - 00:37.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#72 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 17 January 2011 - 22:23

Kom just hem från att ha sett den, och kan i princip kopiera Synons inlägg här ovanför: visuellt jäkligt snyggt (gillar att 3D är satt mer i bakgrunden, som det ska vara) och riktigt bra filmmusik (även om den inte klår den till The Social Network). Handlingen faller dock platt som digitaliserad pannkaka; även om jag inte väntat mig någonting där inser jag hur mycket en sån här behöver åtminstone något som överraskar.

Jämförelser med Matrix är ju oundvikliga, men den är oändligt mycket fantasieggande än den här: båda kör "rebeller mot totalitär makt i en konstgjord värld", men att som i Matrix vända på det gör det hela så mycket bättre. Lider alltså av samma problem som originalet.

Skådisarna gör väl sitt; Bridges gör lite "Dude lite" och hämtar hem gaget, Hedlund gör vad han ska och Sheen har kollat för mycket gamla Bowie-videos. Kan dock hålla med Super85 om att Olivia Wilde har "något".

Som det är nu blir det en stunds ögon- och örongodis, men risken är stor att den här filmen löper samma öde som sin föregångare och blir en parentes som i bästa fall ses som "kult".

Hm, varför blev det så här långt? Kunde ju stannat vid första meningen ;).

Betyg: OK+ (för det visuella och musiken)

Edited by Fiskrens, 17 January 2011 - 22:26.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#73 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 18 January 2011 - 00:23

Hehe, tack Fiskrens! "Dude lite" - hämtar hem gaget, det var en bra resumé av Bridges insats :D

Alla verkar vi iaf vara överens om att vi gillar det visuella och musiken. Och jag tyckte som super85 att scenen i spelhallen fick ett jäkla bra tryck med låten av Journey. Bra poäng av Kermit om faderskap och arv.

Wylie, jag är nyfiken på om du fortfarande är lika lyrisk då du haft tid att smälta filmen?

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#74 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 18 January 2011 - 02:05

Nej det är jag väl inte. Jag vidahåller vad jag sa om hur jäkla snyggt gjord den är och jag skäms inte för att hylla en film på ett sånt ytligt sätt men med ett så tunnt manus och halvdant skådespeleri (inte dåligt men inte mer än ok) så skulle jag nog kanske peta ner den till en stark trea idag. Det där skrevs medan jag fortfarande hade Daft Punks musik dunkades i öronen. :) Det ska bli intressant att se om den en dag.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#75 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 18 January 2011 - 07:42

Och varför ska du skämmas :unsure: för att du tycker som du tycker. Filmen var bra helt enkelt.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.