Jump to content

Photo

Dumskallarnas sammansvärjning


  • Please log in to reply
11 replies to this topic

#1 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 27 July 2004 - 16:49

Nån som har läst den här boken? Fick den av min syster i jullapp och jag älskade den! Helt crazy historia med karaktärer som alla verkar ha nån form av skruv lös. Kunde inte lägga ifrån den när jag höll på att läsa ut den, utan plöjde igenom 100 sidor på en timme, vilket aldrig hänt mig tidigare med en bok. En film är tydligen på gång också, med Will Ferrell i rollen som Ignatius.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#2 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 27 July 2004 - 19:46

Inte læst den , men den låter kul , så skal nog testa den :)

Ær den på engelsk också ?

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#3 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 28 July 2004 - 07:43

En klar höjdare! Pulitzer vinnare som endast publicerade denna bok. Ignatius som en blandning av Don Quiote och Socker Conny med en helt vansinning men rationell världsuppfattning. Hans äventyr utspelar sig i New Orleans inte alltför länge sedan och med en filosofisk och literär ansats ger han sig ut i världen och lyckas förstöra livet för de flesta. Han är stor, klumpig och bor fortfarande hemma hos sin mor, en välutbildad slacker av sin tid helt enkelt...

svårt att beskriva denna bok eftersom det var ett tag sedan jag läste den...men visst var den bra, ofantligt rolig

Edited by Jazzdevil, 03 August 2004 - 07:01.


#4 HugoStrange

HugoStrange

    Captain

  • Members
  • 462 posts

Posted 28 July 2004 - 11:24

Låter mycket bra faktiskt. Är för närvarande boklös så jag ska nog kolla om den finns på bibblan.

Först tänkte jag dock, med tanke på titeln, att den var en biografi om Vita Huset... :D

Edited by HugoStrange, 28 July 2004 - 11:27.

Golf is a good walk spoiled - Mark Twain

Utan musik så dör jag - Jag själv

#5 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 28 July 2004 - 12:00

Först tänkte jag dock, med tanke på titeln, att den var en biografi om Vita Huset...


Dagens :D

#6 HugoStrange

HugoStrange

    Captain

  • Members
  • 462 posts

Posted 07 August 2004 - 21:36

Jag var iväg och lånade boken på bibblan och läste cirka 100 sidor, men sedan tröttnade jag. Det finns delar av boken som är kul som vore intressant att veta hur de slutar, men det finns annat jag stör mig på. Framförallt det faktum att bara vissa i boken som pratar "dialekt" (som ju egentligen bara är talspråk), eller vad man ska kalla det. Trots att alla bor i samma håla. I synnerhet huvudpersonen och dennes mor.
Det kanske beror på taskig översättning eller vissa svårigheter att översätta amerikansk dialekt, men det funkar inte riktigt.

Sedan tycker jag det är rätt drygt att läsa skrivet talspråk, men det kanske bara är jag?
Golf is a good walk spoiled - Mark Twain

Utan musik så dör jag - Jag själv

#7 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 07 August 2004 - 21:59

Sedan tycker jag det är rätt drygt att läsa skrivet talspråk, men det kanske bara är jag?


Nä. :P
*Hockey och superhjältar*

#8 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 15 August 2004 - 17:12

Jag är för talspråk, absolut, tycker att regler som fascistiska svenska lärare tvingar på en i grundskolan är värdelöst särskilt när det sänker mitt betyg, ärligt talat kan jag tycka det känns mer verklighetstroget med talspråk fast det får givetvis inte vara för mycket.

#9 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 15 August 2004 - 17:14

För övrigt tror jag nog att historien kan göra sig bra som film!

#10 HugoStrange

HugoStrange

    Captain

  • Members
  • 462 posts

Posted 15 August 2004 - 17:35

Fast håll med om att det är konstigt att det bara är vissa i boken som pratar talspråk?
Å hur hade'ru kännt om hela boken va skriven me talspråk? De går en ju lixom på nerverna... Eller gör'ente? ;)

Sedan tycker jag det är en väsentlig skillnad på att ha svårt för att stava och att skriva talspråk medvetet.

Edited by HugoStrange, 15 August 2004 - 17:40.

Golf is a good walk spoiled - Mark Twain

Utan musik så dör jag - Jag själv

#11 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 16 August 2004 - 15:22

ok, visst det blir lite okonsekvent om bara vissa pratar talspråk, men talspråket bidrar till humorn och därför är det schysst, det är ju liksom lite meningslöst om det inte bidrar till något

#12 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 26 August 2004 - 08:11

Den här boken är jävligt bra! Skön handling, rolig, bra karaktärer, skön miljö (New Orleans)...LÄS DEN!

Själv läste jag den någon gång runt julen, slukade den dirket, helt klart jättebra!

Hoppas filmen blir bra!
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset