Jump to content

Photo

Svininfluensan


  • Please log in to reply
152 replies to this topic

#26 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 04 September 2009 - 16:15

Här i Ståkkålm kallas den "baconsnuva" :).
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#27 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 04 September 2009 - 16:49

:lol:
Support your local search and rescue unit - get lost.

#28 Spacer

Spacer

    Senior Captain

  • Members
  • 591 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 04 September 2009 - 16:54

Var först inne på att det är en självklarhet att vaccinera sig. Men sedan läser man sånt här så börjar man fundera lite.

Vaccin med kvicksilver kan ge allvarliga biverkningar

2009-09-03 23:00

Nu pågår intensivkampanj, att alla skall vaccineras mot svininfluensan. Myndigheterna anser att influensan kan utvecklas till en pandemi. De flesta ska vaccineras. Gravida skall ges förtur till vaccinet. Vad ansvariga myndigheter inte informerar om, är att det i varje injektion finns fem mikrogram av det förbjudna kvicksilvret, thiomersalnitrat.

Det påstås vara så lite så det kan jämföras med det kvicksilver man får i sig i samband med intag av fisk som innehåller kvicksilver.
Samtidigt som gravida avråds äta insjöfisk på grund av risken med kvicksilver, anser samma myndigheter att dessa skall acceptera att få två sprutor med vaccin innehållande ett gift, som man vet går över till fostret.

Detta ologiska tänkande genomsyrar hela vaccinationsdebatten. Tänk om överkänsliga för jordnötter skulle få beskedet att man använt lite jordnötsolja för att få bättre flyt i sprutan? När det gäller nötallergi kan livsmedelstillverkarna dra tillbaka stora partier av en produkt, därför att det kan finnas spår av nötter.
I flygplan varnas det för att öppna påsen med nötter i, därför att det finns allergisk person ombord.

När det gäller kvicksilver, som nästan hela den svenska befolkningen har utsatts för via sina kvicksilverläckande amalgamfyllningar, gör man tvärtom. Vaccin kan framställas utan kvicksilver och formaldehyd. Trots det väljer de ansvariga att köpa in det vaccin som kan ge allvarliga biverkningar. Läkemedelsföretaget har fått garantier för att de inte skall bli ansvariga om något går snett, då vaccinet ej har genomgått föreskrivna test.

Det är känt att vaccinernas innehåll av kvicksilver misstänks ligga bakom ökningen av autistiska barn i USA, när de vaccinerats innan de börjar på dagis. I Sverige är det många, tiotusentals människor, som blivit svårt sjuka av sina amalgamfyllningar och tillfrisknat då gifterna avlägsnats. Om dessa skall våga vaccinera sig mot influensan borde det finnas ett giftfritt alternativ.

Regeringen har beslutat om ett kvicksilverförbud från 1 juni i år. Detta saboteras nu av de myndigheter som har ansvaret. Vilket råd skall vi som ideell organisation ge våra oroliga medlemmar? Vilka landsting tar ansvar för om vaccineringen leder till svåra biverkningar som till exempel anafylaktisk chock? Skall vissa grupper i samhället ställas utanför och får klara sig bäst de kan? När erbjuds vi ett säkert alternativ?


Margaretha Molius
förbundsordförande i Tandvårdsskadeförbundet

http://www.nsk.se/article/20090903/OPINION/80876579/1171/OPINION/*/vaccin-med-kvicksilver-kan-ge-allvarliga-biverkningar

#29 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 04 September 2009 - 21:17

^
Jag uttalar mig inte om eventuella biverkningar av vaccinet mot svininfluensa men den artikeln saknar trovärdighet tack vare propageringen av "vacciner orsakar autism"-bullshitmyten.

#30 Spacer

Spacer

    Senior Captain

  • Members
  • 591 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 05 September 2009 - 15:24

Du har säkert en poäng i det Mjolnir.
Jag har själv inte ett dugg koll på "autism debatten" får jag erkänna. Den beskrivs ju väldigt trävande i artikeln också. Även om det känns lite hårddraget att avfärda hela innehållet i insändaren. ;)
Utan att vara djupt insatt i framtagning av vaccin så tycks det ju spontant märkligt att tillsätta kvicksilver om det kan tas fram vaccin utan.

#31 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 05 September 2009 - 17:11

Jag har själv inte ett dugg koll på "autism debatten" får jag erkänna. Den beskrivs ju väldigt trävande i artikeln också. Även om det känns lite hårddraget att avfärda hela innehållet i insändaren.

Jag vill inte avfärda det men när en sådan blunder görs för att stärka ens poäng undrar man om resten verkligen är helt korrekt. Autism är ett tillstånd som har att göra med en abnormal hjärnuppbyggnad. Det finns inga belägg för att något vaccin skulle kunna påverka en persons neuroanatomiska utveckling. Dock finns det nog lämpligare källor än Tandvårdsskadeförbundet att hämta information om influensavaccin från.

#32 Spacer

Spacer

    Senior Captain

  • Members
  • 591 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 05 September 2009 - 17:24

Dock finns det nog lämpligare källor än Tandvårdsskadeförbundet att hämta information om influensavaccin från.


Haha, deffinitivt. Väntade på att någon skulle kommentera det.
Här är en annan artikel om samma ämne som kanske är bättre att hänvisa till..
http://www.svd.se/op...articlecomments
Nej just osäkerheten runt vilka biverkningar det kan ge gör ju att man funderar lite.

#33 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 05 November 2009 - 19:44

Någon som har tagit sprutan än?

Jag vet inte än om jag ska ta den, men jag har till december att bestämma mig om jag ska följa Landstingets info blad som kom för ett tag sen.
Frågan är vilken av helgerna jag ska gå, kan välja mellan två helger beroende på hur ung eller gammal jag känner mig :lol:

Min mamma tog den i helgen eftersom hon tillhör en av riskgrupperna, den enda biverkning hon fick var lite ont i armen.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#34 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 05 November 2009 - 21:07

Tvekar fortfarande om jag ska ta den eller inte.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#35 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 06 November 2009 - 12:46

Jag blir bara mer och mer tveksam. Jag blir ju sällan sjuk och dom få gånger jag blir det blir jag bara förkyld med antingen täppt eller rinnande näsa. Aldrig något annat, så om jag lyckas undvika andra influensor och sjukdomar undrar jag om det verkligen är nödvändigt för mig att ta det här vaccinet. Iofs kan ju allt hända och att jag insjuknar i just den här influensan. Får fundera vidare ett tag till. Tror att allmänheten kunde börja vaccinera sig vecka 47/48 eller något sådant här i stan. Då har väl halva stan hunnit att insjukna i väntan på vaccinet. ;)

#36 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 06 November 2009 - 18:58

Jag är ytterst tveksam till om jag ska vaccinera mig jag också, jag blir också sällan sjuk. En förkylning om året är allt det brukar bli. Bieffekterna av vaccinet skrämmer mig mer än svininfluensan själv dessutom :unsure:

Winter is Coming


#37 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 06 November 2009 - 21:37

Jag skäms faktiskt mer av de få fallen då det oförklarligt går riktigt fel med sjukdommen och folk blir alvarligt sjuka eller, som den där 8 åringen, dör trots att hon inte verkade så hemskt sjuk och de inte kunde upptäka att hon hade Svininfluensan fören efter hennes död.
Flera av de jag känner ha blivit sjuka av vaccinet över en dag eller så men hellre det än att riskera vara en av de undantagen som blir alvarligt sjuk. Speciellt med tanke på att de inte vet hur eller varför just de drabbas.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#38 Prue

Prue

    Commander

  • Members
  • 174 posts
  • Gender:Female
  • Location:Gnällbälet
  • Interests:Böcker, sova,rpg & Varulvar.

Posted 07 November 2009 - 00:42

Blev själv vaccinerad i onsdags.
Det man har känt av är värk i armen, där man fick sprutan. Har inte riktigt kunnat andvända armen helt pga värken.
Känns som en blandning mellan hård träningsvärk & förkyldning.
Förrutom värk i armen, så har man fått feber till & från.Pendlade mellan 37- 38.
Just nu har man vart feber fri i 18 timmar. Verkar som det släppa allt mer.

Vad man har hört så brukar biverkningarna vara mellan 1-3 dagar.
Så jag tog belutet att ta Vaccinet. Hellre att jag är dålig några dagar än ligger i sängen flera veckor.
Sen är man i riskgruppen & jobbar inomvården så det vägdes mer.

Posted Image

FenriUlven Forumet ~ Deviantart Konto

"I will love the light for it shows me the way, yet I will endure the darkness for it shows me the stars."


#39 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 07 November 2009 - 12:49

Jag tänker vaccinera mig när det finns bättre möjlighet här i ståkkålm. Men mer av altruistiska skäl, dvs. förhindra spridningen.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#40 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 07 November 2009 - 13:50

Jag är lite orolig vad som kan hända på sikt. Man kanske klarar sig från biverkningar direkt efter att man har tagit vaccinet men det finns ju inget som säger att man kan bli sjuk i efterhand på grund av något som fanns i vaccinet. Helt plötsligt får en massa svenskar problem och en smärre hälsoskandal är ett faktum. Tänker lite på Neurosedynskandalen. Iofs inte samma sak, men ni förstår vad jag menar. Det hela skulle känts mycket bättre om man hunnit med att testa vaccinet riktigt ordentligt först. Vilket jag får känslan av att dom inte har haft möjlighet till. Kanske oroar mig i onödan, men med den bakgrund jag vet om samt det faktum att jag sällan blir sjuk så är jag som sagt tveksam till att vaccinera mig. Får fundera vidare ett tag till helt enkelt.

#41 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 07 November 2009 - 14:13

Hm...Alla pratar så mycket nu om att vaccinera sig så jag börjar nästan fundera...Måste jag göra det? Har inte ens tänkt tanken tidigare.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#42 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 07 November 2009 - 14:23

Brukar inte heller åka på influensan, har hänt någon enstaka gång bara.
Men jag funderar på att ta den här sprutan mer med tanke på att förhindra spridning.

Satt och diskuterade det där med min mamma eftersom hon inte heller brukar få influensan (men har tagit sprutan nu pga att hon är reumatiker), hon berättade att hon fick asiatiska (hong-kong?) i början på 1970 (när jag var nyfödd i princip) och att den antagligen bidragit till att hon inte får influensan efter det, så det kanske betyder att även jag har fått något slags immunförsvar mot alla influensor som dyker upp varje år.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#43 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 07 November 2009 - 14:33

Jag kanske blivit kaxig då jag hittills stått emot sjuklingar på jobbet (inkl två st svininfluensor där) plus alla snörvliga människor runt omkring en, på bussen, tunnelbanan, affären...

Här i Ståkkålm kallas den "baconsnuva" :) .

Ah, där har vi förklaringen - jag är ju vegetarian så... :lol2:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#44 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 07 November 2009 - 14:36

Måste och måste. Inget tvång men de uppmanar en till det. Visseligen sprider den sig inte lika mycket som de först trodde men antalet fall dubblar för varje vecka.
Det hela beror lite på om du är i riskgruppen och vilken typ av kontakter du har i dit liv. Har du t ex ett jobb som innebär en massa kontakter med andra människor så borde du nog vaccinera dig.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#45 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 07 November 2009 - 14:39

Kanske missat det någonstans, men ska du vaccinera dig? Jag kanske ska göra som så att jag kollar på jobbet vad de säger. Jobbar inte inom vården, men har ju ändå viss kontakt med - förutom alla kollegorna då - kunder.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#46 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 07 November 2009 - 14:49

Jag fick hem en tidbokning så, jo jag hade tänkt göra det. Hellre riskera att få värk i armen och bli febrig ett par dagar än att riskera vara en av de få som blir alwarligt sjuk, eller ännu värre föra smittan vidare.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#47 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 07 November 2009 - 14:52

Ok. Jag som inte riktigt hängt med: vaddå? Skickar de hem en tidsbokning eller vad? Eller ska man själv kontakta vårdcentralen? Eller det kanske skiljer sig från ort till ort...

:unsure:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#48 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 07 November 2009 - 14:58

Angående mängden kvicksilver i vaccinet... Om man läser på diverse myndigheters sidor så kommer man ganska snabbt fram till att mängden kvicksilver är betydligt lägre än det tillåtna värdet på tex fisk. Med andra ord... ingen fara på taket.

Eller ja... kvicksilver hör aldrig hemma i en organism, ( som vi känner dom iallafall..) så där finns en poäng.

Men då kanske vi skulle ta och fokusera på att fixa det redan befintliga problemet med anrikning av kvicksilver i betydligt större mängd från andra källor först.

Själv tror jag att det finns en risk att jag är för sent ute... :( Hostig i lungorna idag, snorig, huvudvärk, muskelvärk, hängig, darrig... Är lite orolig, för det är tydligt att jag håller på att bli sjuk, och det gick fort.

Jag har astma, så därför är risken stor att jag får en närmast katastrofal lunginflammation av det här. Nåja, hör ni inte av mig på länge så ligger jag i respirator, om någon undrar.

#49 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 07 November 2009 - 15:03

Usch, hoppas verkligen att det inte blir så farligt.

Ok. Jag som inte riktigt hängt med: vaddå? Skickar de hem en tidsbokning eller vad? Eller ska man själv kontakta vårdcentralen? Eller det kanske skiljer sig från ort till ort...

:unsure:

Jag vet inte. Jag fick iallafall en tidsbokning för gruppvaccinering mellan kl 12-18 den 12 November.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#50 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 07 November 2009 - 15:03

Usch då, hoppas det bara en vanlig förkylning. Krya på dig!

Crusader: ok. Jag får väl se vad som händer och sker...Kollar nog vad de säger på jobbet om de har några förslag eller så.

Edited by Synon, 07 November 2009 - 15:05.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.