Jump to content

Photo

Nya SF-serier i Sverige...


  • Please log in to reply
61 replies to this topic

#1 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 27 November 2006 - 15:58

Nu börjar det komma info om nya inköp av TV-serier från USA.

TV 4 har köpt in de nya serierna Heroes och Jericho. Heroes kan nog kvalificeras som årets hit i USA, med omkring 14 miljoner tittare varje vecka. Vilket visar att superhjältar fungerar bra på TV när manuset är bra. En serie som rekommenderas varmt.

Fyran har dessutom köpt in efter katastrofen-serien "Jericho". I mitt tycke inte lika bra serie, men helt ok.

Dessutom har TV 6 meddelat att de köpt in Stargate och Stargate: Atlantis. Kan det äntligen vara så att vi i Sverige får se mer än säsong 1 av Stargate. Ni med bra minne kanske minns att TV 3 körde säsong 1 några gånger och slutade mitt i cliffhangern.

Dessutom kan det ju vara läge, nu när Star Trek: The Next Generation snart är slut, att påminna TV 6 om att Star Trek: Deep Space Nine aldrig har visats i sin helhet i Sverige. Vilket är synd, eftersom den i mitt tycke är den bästa Star Trek-serien.



Originalartikeln

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#2 Tom_Hell

Tom_Hell

    Senior Commander

  • Members
  • 300 posts
  • Location:Vintergatan, Jorden, Europa, Sverige, Örebro
  • Interests:Kiss, Star Trek, Spel, Film, Sci-Fi, Fantasy

Posted 27 November 2006 - 21:11

<p>Dessutom kan det ju vara läge, nu när Star Trek: The Next Generation snart är slut, att påminna TV 6 om att Star Trek: Deep Space Nine aldrig har visats i sin helhet i Sverige. Vilket är synd, eftersom den i mitt tycke är den bästa Star Trek-serien.
</p>


Min gissning är väl att de ersätter TNG med Stargate. Därför finns förmodligen ingen plats över för DS9 inom överskådlig tid...
"Var får US Gold alla galna namn till spel ifrån? Jo, varje gång ett obetitlat spel dyker upp håller de en företagstävling med ett lämpligt pris. Det var så Psycho Pigs UXB fick sitt namn, och priset var ett kilo prima bacon."
/Nyhetstext i den engelska tidningen Crash, nr 57 1988

--> Retroguiden - ger dig mervärde på dina gamla spel

#3 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 27 November 2006 - 21:33

Ungefär det som jag gissar på också. :(
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#4 Chrille

Chrille

    Senior Captain

  • Members
  • 769 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 27 November 2006 - 22:16

Är det Jericho den stumme hjälten från DC's serier? :blink:

#5 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 27 November 2006 - 22:42

Är det Jericho den stumme hjälten från DC's serier?

Nej. Det här handla om en 'stad' som heter 'Jericho'
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#6 Chrille

Chrille

    Senior Captain

  • Members
  • 769 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 27 November 2006 - 22:52

Nej. Det här handla om en 'stad' som heter 'Jericho'


Oh. Helt fel ute då. Haha... :blush:

#7 Tom_Hell

Tom_Hell

    Senior Commander

  • Members
  • 300 posts
  • Location:Vintergatan, Jorden, Europa, Sverige, Örebro
  • Interests:Kiss, Star Trek, Spel, Film, Sci-Fi, Fantasy

Posted 28 November 2006 - 22:07

Fick höra att det stått i Metro att TV6 funderar på att låta DS9 följa på TNG men att de inte bestämt sig än. Det borde tyda på att SG kommer att sändas på någon annan tid. Nu är det iofs ingen favoritserie men kanske att de lägger in den i det SF-block de gör reklam för nu.

Hex gick väl mig veterligen bara 2 säsonger i USA. Vet inte hur långt de hunnit med den men när den är slut kanske de planerar att lägga in SG där när Hex tar slut...
"Var får US Gold alla galna namn till spel ifrån? Jo, varje gång ett obetitlat spel dyker upp håller de en företagstävling med ett lämpligt pris. Det var så Psycho Pigs UXB fick sitt namn, och priset var ett kilo prima bacon."
/Nyhetstext i den engelska tidningen Crash, nr 57 1988

--> Retroguiden - ger dig mervärde på dina gamla spel

#8 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 28 November 2006 - 22:14

Hex gick väl mig veterligen bara 2 säsonger i USA.

Hex är en engelsk serie. ;)
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#9 Tom_Hell

Tom_Hell

    Senior Commander

  • Members
  • 300 posts
  • Location:Vintergatan, Jorden, Europa, Sverige, Örebro
  • Interests:Kiss, Star Trek, Spel, Film, Sci-Fi, Fantasy

Posted 28 November 2006 - 22:26

Hex gick väl mig veterligen bara 2 säsonger i USA.

Hex är en engelsk serie. ;)


Men tror du inte att de visat den i USA? :P
Hur som helst gick den bara i 2 säsonger. Hur långt har sexan kommit?
"Var får US Gold alla galna namn till spel ifrån? Jo, varje gång ett obetitlat spel dyker upp håller de en företagstävling med ett lämpligt pris. Det var så Psycho Pigs UXB fick sitt namn, och priset var ett kilo prima bacon."
/Nyhetstext i den engelska tidningen Crash, nr 57 1988

--> Retroguiden - ger dig mervärde på dina gamla spel

#10 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 28 November 2006 - 22:30

De är på säsong 2, avsnit 4-5 eller något sånt.

Jag hoppas verkligen att dom inte börjar visa SG-1 efter HEX när den är slut. Det är ju 10 säsonger dom ska komma ikapp med. Kommer ju ta evigheter i så fall :wacko:

Men dom får gärna byta ut familjen Bundy mot SG-1 :)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#11 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 29 November 2006 - 01:08

Men dom får gärna byta ut familjen Bundy mot SG-1 :)

Nog för att jag finner Bundys som bland de roligaste som gått på tv, men det var 15-20 år sedan och dessutom har de visats i repris ca 17 ggr.
Så låt svenska folket upptäcka Stargate fantastiska värld istället! :D

Winter is Coming


#12 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 29 November 2006 - 15:32

Men dom får gärna byta ut familjen Bundy mot SG-1


Det ville vara bra ja.

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#13 Imperator Yax

Imperator Yax

    Commander

  • Members
  • 192 posts
  • Gender:Male
  • Location:Helsingborg

Posted 04 December 2006 - 16:03

Men dom får gärna byta ut familjen Bundy mot SG-1


Det ville vara bra ja.


Håller med!
Hade varit kul med lite "rappt" tempo om det började senast till våren.
Innan februari har jag däremot helt chokat med jobb i min kalender så kommer det innan dess så blir det burkat.
/Yax av klanen Yax, född på Heera år 12345 e.a.u - den yngsta Cam-Haar mästaren av första graden genom tiderna år 12406 vid den ringa åldern av 61 år - grundare av det triponska imperiet år 12487 (eller år 0 e.t)

#14 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 26 December 2006 - 22:15

har inget bättre för mig en annandagsjulkväll, så jag slängde iväg ett 'mail' på TV6 hemsida
Hoppas jag får ett svar eller att det kommer upp något info på deras sida.

Hej,
Ni har ju köpt in StarGate SG-1 & Atlantis. Nu undrar jag (och många med mig) om det gäller alla säsonger, speciellt för SG-1, nu när den sista och 10:e säsongen går i USA just nu.
Kommer ni visa Atlantis parallellt med SG-1? eftersom sista avsnitten i s.7 (första avsnitten i s.8) av SG-1 är startskottet för s.1 av Atlantis.
Och så undras det förstås när ni kommer börja visa nämnda serier.

Tacksam för svar

Georgia


Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#15 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 26 December 2006 - 23:37

Det tar nog ett bra tag innan dom börjar visa serin och när dom väl gör det så kommer det att vara på idiotiska sändningstider.
"There once was a man from Nantucket..."

#16 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 28 December 2006 - 19:34

Jag tror det kommer bli när de visat klart Star Trek TNG, alltså 16:05. Och Atlantis kommer nog ersätta Smallville.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#17 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 28 December 2006 - 19:54

Eller ås väntar de med stargate: Atlantis tills dess att de kan överlappa. Det vore det ideala i min mening :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#18 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 28 December 2006 - 21:32

Det går utmärkt att se Atlantis utan SG1, det gör jag.

#19 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 28 December 2006 - 21:55

Jag säger inte att det går - men jag föredrar att se serier i sin kronologiska ordning.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#20 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 28 December 2006 - 22:00

Det gör jag också, och det är två olika serier. ;)

#21 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 28 December 2006 - 22:52

Man missar ju så mycket om Atlantis om man inte har sett SG-1 innan.
tycker jag i alla fall.

Men visst går det att se Atlantis fast man inte sett SG-1.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#22 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 28 December 2006 - 23:44

Det gör jag också, och det är två olika serier. ;)


:rolleyes:

Man missar ju så mycket om Atlantis om man inte har sett SG-1 innan.
tycker jag i alla fall.


Precis. Du kan se det innan, men du missar en hel del då. Det är som att läsa Clan novel: Brujah, innan Clan novel: Toreador. Du kan läsa dem fristående, men vill man få ut mest av upplevelsen bör man börjar från början.

Men visst går det att se Atlantis fast man inte sett SG-1.


Visst går det. Det var inte min poäng. Det var snarare det som du sa ovan.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#23 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 29 December 2006 - 18:36

Väldigt få kanaler är så eftertänksamma att de fixar så de överlappar rätt. Men om de visar SG-1 varje dag (Vilket jag tror) så finns chansen att de kanske gör det någolunda rätt och väntar lite med Atlantis.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#24 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 30 December 2006 - 02:32

Väldigt få kanaler är så eftertänksamma att de fixar så de överlappar rätt. Men om de visar SG-1 varje dag (Vilket jag tror) så finns chansen att de kanske gör det någolunda rätt och väntar lite med Atlantis.


Håller med - jag tror inte TV-kanalerna bryr sig alls om kronologi och kontinuitet heller :(
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#25 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 30 December 2006 - 13:44

Kanal 5 har faktiskt skött sånt där bra, som t.ex. crossovern CSI Miami - CSI NY som var ett dubbelavsnitt.
Så visst finns det kanaler som tänker på sånt.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.