16 replies to this topic

#1 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 05 September 2010 - 12:22

At the Mountains of Madness

Skriven av H.P. Lovecraft är det dags för filmatisering av den och både James Cameron och Guillermo del Toro är inblandade i projektet. Den första ska producera filmen som kommer att bli i 3D. Det här projektet har legat del Toro varmt om hjärtat i flera år och när Cameron visade sitt intresse så dammades projektet av igen. Tanken är att del Toro står för regin som de flesta kanske redan anade... Mycket intressant det här indeed. Produktionen är planerad att sätta igång i maj 2011. Senaste ryktet gör gällande att Tom Cruis och James McAvoy ska medverka i filmen.

Synopsis hämtat från wikin:
"The story is written in first-person perspective by the geologist William Dyer, a professor from Miskatonic University. He writes to disclose hitherto unknown and closely kept secrets in the hope that he can deter a planned and much publicized scientific expedition to Antarctica. On a previous expedition there, a party of scholars from Miskatonic University, led by Dyer, discovered fantastic and horrific ruins and a dangerous secret beyond a range of mountains taller than the Himalayas."

Källa: Collider

Edited by Synon, 08 March 2011 - 22:24.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#2 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 05 September 2010 - 12:27

Är inte ryktet att Tom Cruise eller James McAvoy ska spela huvudrollen? Bolaget vill ha McAvoy men Del Toro vill ha Cruise.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#3 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 05 September 2010 - 12:39

Tack för rättelsen, Wylie. Gick visst lite snabbt där när jag skrev. :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#4 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 24 September 2010 - 21:51

Passar det in i hans schema så kan vi vänta oss Ron Perlman i filmen:

"All I can tell you is if Ron Perlman is free, he will be in," del Toro told us. "I wrote a part for him. He read it and if everything falls in place, Ron Perlman has a role in it written specifically for him."

"Ron plays Larson, the sort of dog guy, the guy that cares for the dogs and the sled — the part of the expedition that is dog sleds," he explained. "It's a fantastic character. I really love him. He's sort of a pragmatic guy, doesn't care about science or the mythology or the cosmology. He just is a hard-boiled Nordic man, and it is written specifically for him."

Källa: MTV

#5 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 03 December 2010 - 17:57

Guillermo del Toro har pratat lite om filmen med Playlist. Han jobbar på för fullt med manuset och gör vissa omskrivningar då han säger att Lovecraft inte är det lättaste att föra över till vita duken. Jag tror det kommer att bli en riktigt bra film med tanke på att både han och Cameron är inblandade och det är del Toros drömprojekt som han haft i huvudet sen 20 år tillbaka. Han säger även att produktionen väntas komma igång till sommaren då de siktar på premiär 2012. Yay!

#6 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 06 January 2011 - 12:45

James Cameron om filmen:

JAMES CAMERON TALKS “AT THE MOUNTAINS OF MADNESS”

The AVATAR director offers a couple of comments on the highly anticipated H.P. Lovecraft project, Guillermo del Toro and where the ambitious project is at right now.

Fearnet spoke briefly with Cameron, who had this to say about his involvement in the film: “One word, one man—Guillermo,” he states. “We’ve been friends for twenty years. We’ve been trying to work together, really, for that entire time. And it has never quite congealed. We’re both Lovecraft fans. Me from my college days, when I discovered Lovecraft. I think I read everything he wrote in about a month. I powered through it. And if anybody can bring Lovecraft to the screen it’s gonna be Del Toro. He’s got a real vision for the film. It’s very, very well-developed in his mind. You know, I’m just there to facilitate his vision. I don’t have any strong sense of authorship; zero sense of authorship. I’m just there to try to get it made and help him do the movie that’s in his head.

“We’re very, very actively pre-producing the film right now with Universal. The design work is phenomenal, both the three-dimensional and two-dimensional design work, the physical maquettes, the CG test scenes; the artwork is phenomenal. The fans certainly won’t want for a visual feast with this film. But there’s [still] a bunch of number-crunching and ‘How you gonna do it?’ and ‘How you gonna make it?’ [and] ‘Where you gonna do it?’ All that stuff.”

Och följande hade Ron Perlman att säga om filmen:

Guillermo del Toro wrote a part just for you in At The Mountains of Madness, since that character isn't in the original story by H.P Lovecraft, how does he fit in with the rest of the characters?

The movie takes place in the North Pole, and so I'm on board as this sort of dog sled dude. I spend my entire life with these dogs. So I'm a rough guy, among all these scientists. I'm a contrast to the deeply intellectual world that's being explored. I live outside all the time, I live in the elements. I'm a no-bullshit kind of guy in a world of guys who just live in their heads. So it's a beautiful role to play, given that backdrop. I kick some butt I hope we get a chance to do it.

Are you guys going to start filming this year?

Curiously enough, the film hasn't been officially been announced yet. I'm doing this TV show, so I have to see what the schedule of the movie is, when it's happening, whether it's happening. And whether it can all work out schedule-wise. So I don't want to get ahead of myself here.

Källa: io9

#7 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 06 January 2011 - 12:57

Låter som det är en bit bort fortfarande.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#8 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 06 January 2011 - 13:00

Japp. Men har del Toro väntat så länge så är det bara bra att de tar tid på sig så att resultatet blir perfekt och inget hastverk. Hoppas bara inte någon får kalla fötter...

#9 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 08 March 2011 - 22:23

Hm.. Kalla fötter...

Häromdagen kom beskedet att inspelningen beräknas börja i juni och att Tom Cruise kommer att medverka. Men nu har beskedet kommit att det blir ingen film. Som Del Toro själv svarade på frågan om filmen fått grönt ljus och inspelning är planerad: "The opposite- Dead. – G"

Verkar som att filmbolaget fick kalla fötter då budgeten är väldigt hög och filmen skulle bli "R-rated", vilket innebär att det skulle krävas enormt mycket för att den skulle klara av att dra in tillräckligt med pengar för att bli lönsam. Tråkigt, men sant. :( Förhoppninsvis är projektet bara lagt på is och en lösning kan jobbas fram någon gång i framtiden.

Källa: indiewire

#10 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 10 March 2011 - 07:02

Ja, del Toro bekräftar själv att det var filmbolaget som drog åt handbromsen.

"As far as the movie grossing that much, obviously I'm not impartial, but I have to believe that with 3D, Tom Cruise, Jim Cameron, the scope of Lovecraft's novel that is one his best regarded and most widely known works, I would venture that it could absolutely have been done," said del Toro. "I think the R should be worn like a badge of merit in promoting the movie. To say, this is not a gory movie, not a movie full of profanity or violence, but it's a really intense movie."

Och han har ju en poäng med nedanstående citat:

"What is really dramatic to me is that most decisions are now being taken by comps, and charts, and target quadrants. All these marketing things we inherited from a completely different system, in the 80s, it has taken hold of the entire industry. Marketers and accountants seem to be running things and less and less of the decisions are in the hands of filmmakers."

Källa: Blastr

#11 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 10 March 2011 - 14:09

Jo, det är ett skrämmande scenario vi har framför oss när varje gjord film måste bära sig själv ekonomiskt, och alltså matcha största tänkbara replik. Eller snarare: män i åldern 15-25 enligt den här artikeln som alla intresserade borde läsa: The Day the Movies Died av Mark Harris.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#12 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 14 March 2011 - 02:40

Jag håller med del Toro. En Lovecraft R-rated film i 3D med Tom Cruise kommer locka fler än det avskräcker. Hoppas verkligen han lyckas reda ut det här med idioterna på filmbolaget för det behövs verkligen en högklassig högbudget Lovecraft film som förhoppningsvis kan bana vägen för många fler.
Om dren bara är en bråkdel av lika kuslig som radiopjäsen så lär den bli kusligt som bara den.

Edited by Crusader, 14 March 2011 - 02:42.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#13 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 14 March 2011 - 07:17

Tack, Fiskrens för länken. Smått deprimerande läsning, men föga förvånande. "We don't tell stories anymore." Så sant så.

Crusader: ja, i del Toros kompetenta händer borde det kunna bli en ruggigt bra film. Men tyvärr får han ju inte bestämma själv om det blir av. Har du läst artikeln som Fiskrens länkade till?

#14 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 14 March 2011 - 11:16

Del Toro som filmskapare känner jag sådär inför, men hans styrka är ju det visuella berättandet och blotta tanken från mästerskaparen av Pan's Labyrinth magiska visuella miljöer i en Lovecraft-film känns helt rätt. Jag dör en smula inombords fortfarande.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#15 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 14 March 2011 - 16:44

Har du läst artikeln som Fiskrens länkade till?

Jag snabbläste den lite. Det är sorgligt att så många Hollywood filmbolag vill sälja så mycket filmer som möjligt än att bry sig om produkten är något bra. Tyvärfr så har det varit så länge med sitt PG13 tvång som de sätter på många filmskapare de senaste 10 åren som att filmbolagen vill främst ha uppföljare och reboots. Visst, jag älskar uppföljare men de ska göras för att det finns mer att berätta, inte för att de kan käna bra på det.
Fast jag tror inte läget är så illa som vissa tror. Just nu är filmer baserade på serietidningar väldigt populära vilket irriterar de som inte uppskattar den genren för det betyder att de filmer som de är mer intreserade av får mindre uppmärksamhet.
För inte så många år sedan så var det Sci-Fi fans som skrev liknande artiklar om att det inte fanns plats för bra Sci-Fi filmer pga de mer "seriösa" filmerna.
Med andra ord, jag tror det kommer förändras.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#16 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• 12,013 posts

Posted 15 May 2012 - 22:01

Filmen ska nu vara helt skrotad. Orsaken ska vara att den nya Alien pre-quel filmen Prometheus ska ha samma slut som den här skulle ha haft. Själv förstår jag inte hur det går ihop och jag har ingen länk då min källa inte hittade sin länk så det hela kan vara en missuppfattning. :P
-Sora, Kingdom Hearts

#17 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 16 May 2012 - 00:57

Collider hade en artikel om det. Sen kan jag tycka det är lite fånigt om det skulle stoppa honom. Jag menar, det lär ju iaf dröja något år innan denna film blir av... Plus att han behövde ju inte säga något högt om liknelsen. :)