Jump to content

Photo

Stargate Universe - säsong 2 | Spoilervarning


  • Please log in to reply
185 replies to this topic

#26 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 06 October 2010 - 21:28

202 - Aftermath

Ok, nu börjar det hända saker. Rush har äntligen listat ut hur man får tillgång till skeppets system men han delar förstås inte med sig. För att han är Rush. Young lär inte bli glad. Specillt med tanke på vad som hände här. Shit, vad mörkt. Eller vad tror ni? Hade O'Neill eller Shepard gjort vad Young gjorde i slutet? Fast Young har å andra sidan inte alla hästar hemma längre. Hur länge kan han hålla kvar sitt befäl egentligen?

Praktisk lösning på Lucian Alliance problemet. Dumpa alla oviktiga karaktärer på en planet och åk vidare.

Bra att de så snart tar upp frågan om vad de ska göra med människorna som de har inlåsta. Camille står självklart för den mjuka sidan i frågan och Young motsatsen. Den senare vill prompt lämpa av dem på första, bästa planet. Får väl se vem som går segrande ur striden.


Men nu har dom ju redan dumpat dom flesta. Resten fick dom order att behålla.

Och Rush: hjärnspöken eller något övernaturligt?

Det skulle vara tråkigt om det bara var hallucinationer. Och med tanke på att Franklin påpekade nåt som Rush missat så är det väl tveksamt. Hm..

Spännande att se vad det är för något de är på väg att möta...


Spännande med en cliff ja. :)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#27 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 06 October 2010 - 21:29

Knappast att O'Neill eller Shepard klarat av att göra samma sak som Young. Som du skriver så är den senare inte riktigt sig själv och vi får väl se hur länge det håller...

Edited by Synon, 06 October 2010 - 21:30.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#28 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 07 October 2010 - 08:18

Aftermath

Och Rush: hjärnspöken eller något övernaturligt?

Det skulle vara tråkigt om det bara var hallucinationer. Och med tanke på att Franklin påpekade nåt som Rush missat så är det väl tveksamt. Hm..


Sa inte Rush att det var Destiny som använde hans undermedvetna för att kommunicera med honom.

#29 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 07 October 2010 - 09:10

Roligt att fler ser SGU! Vad tycker du om den so far?

Sant, det sa han. Fast å andra sidan: lider han av hjärnspöken så ska man väl inte tro på det han säger. :P Men det är nog den logiska förklaringen vilket gör det än mer intressant: vad mer för hemligheter ruvar Destiny på?

Edited by Synon, 07 October 2010 - 09:10.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#30 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 07 October 2010 - 21:57

2x02 Aftermath

Andra avsnittet var bra även om jag ibland kan bli lite väl trött på Rush och hans inre dialoger/monologer. Och hur länge kan han hålla det hemligt att han kan styra Destiny och vad kommer Young göra med han när han får reda på det? Och apropå Young, vad har hänt med honom egentligen? Han var en av få karaktärer som i början av serien som verkade på ett schysst sätt men efter han lämnade Rush på den där planeten så verkar han ha mest skruvar lösa av alla ombord på Destiny. Han verkar inte dra sig för något längre och de andra alternativen till att leda Destiny är inte mycket bättre, Rush är ett superego och Wray är för mesig. Vad återstår då? Scott? Får vi verkligen inte hoppas!

Jaja SGU blir allt bättre i alla fall :)

Winter is Coming


#31 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 07 October 2010 - 22:41

Alternativet till Young som ledare är väl i första hand Telford. Men som Young påpekar så har han inte riktigt besättningens förtroende. Men hur länge till kommer det vara ett problem om Young fortsätter så här? Greer och Johansen tror jag egentligen är dom enda två som aldrig kommer att svika honom.

Jag gissar att Rush inte kommer att kunna hålla det hemligt mer än max 1-2 avsnitt till. Dom ansra är redan misstänksamma mot honom.

Dom inre monologerna (eller om det nu är Destiny som kommunicerar med honom) gillar jag förutom att dom så uppenbart är där för att förklara vad Rush gör. Mer än en gång frågar hans "fru" vad han gör vilket han då förklarar och det är förmodligen inte nåt som hon undra över vare sig om hon är ett hjärnspöke eller en del av skeppet.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#32 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 07 October 2010 - 23:07

Ah Telford glömde jag ju helt bort, har fortfarande inte vant mig att han är ombord

Winter is Coming


#33 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 08 October 2010 - 08:08

Jag hoppas Young kommer till sans för jag gillade honom som ledare. Plus att jag gillar att med honom som ledare så uppstår det ofta motsättningar med de civila som tycker annat. :P Visst påminner det om BSG minsann. Telford har jag inte riktigt fått grepp om än. Och vad gäller Rush så börjar det bli dags att ta nästa steg och inte dra ut på det han vet om Destiny. Annars lär det bli tjatigt.

Rick, kul att du joinat oss här! :D

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#34 Noveau

Noveau

    Commander

  • Members
  • 211 posts

Posted 09 October 2010 - 07:02

Young börjar bli en av mina favoritkaraktärer nu medan jag börjar tycka mindre och mindre om Rush.

Visst är Young ute på lite djupt vatten i många fall, men sällan är det helt obefogat. Därmed ger han den här intressanta moraliska aspekten till serien som tidigare saknats till viss del.

Dödshjälpsscenen var t.ex. intressant. Jag tycker absolut att Young gjorde helt rätt. Dock vet jag inte om jag riktigt köper den reaktion vi fick se både från Young själv och TJ - det var trots allt inget som kunde göras, och med tanke på att soldaten inte förblödde skulle han troligen annars lida en relativt långsam uttorkningsdöd eller dylikt.

Rush gillar jag inte särskilt mycket längre. Han har alldeles för mycket fuffens för sig och börjar potentiellt bli galen (vilket även höll på att leda till folks död). Fast det skulle väl inte förvåna om det sen visar sig att det är Destiny som försöker kommunicera med honom.

Var också lite förvånad att de inte pratade om Cloes mystiska sårläkning alls. Dock var det ju ändå rätt skönt att slippa henne. :P

#35 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 13 October 2010 - 23:10

203 - Awakenings

Spännande. Dom möter ett annat ancient skepp som har aliens ombord. Är det samma som dom mött tidigare? Dom var ju blå men å andra sidan förmodar jag att dom inte kulle ha haft med dom i previously on om det inte var det. Och nu är Telford ensam med dom. Hm. Jag antar att det där kommer att komma igen senare.

Det verkar vara spänningar mellan ledaren för LA och Robert Kneppers karaktär.

Undrar mest hur länge det kommer att ta för dom andra att lista ut vad Rush håller på med och hur arga dom kommer att bli. Han försvinner ju hela tiden när dom behöver honom så dom borde ju vara rätt misstänksamma. Fast å andra sidan är det Rush. Han gör ju bara misstänksamma grejer. :P

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#36 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 13 October 2010 - 23:19

3. Awakenings

Spännande avsnitt med skeppet som väcker ens nyfikenhet: vilar den på lika många hemligheter som Destiny? Men vänta nu... den är ju inte obemannad... Ah. Aliens... Vad vill de? Och stackars Telford som blir kvarlämnad... När får vi se honom igen? Och kommer han vara kompis med främlingarna då?

Skönt att se Youngs misstänksamhet mot Rush. Börjar bli dags att sanningen om Rush uppdagas tycker jag. Och sen gillar jag att Camille vågar säga ifrån till en tjurig Young. Jag tror det kan bli farligt om Young fortsätter behandla de forna allians-gänget som fångar. Ohållbart i längden och kan aldrig sluta bra.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#37 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 13 October 2010 - 23:37

Jo Camille våga stå upp mot Young men det är ofta menlöst då han alltid har sista ordet. På sätt och vis påminner det om BSG och Adama och Roslin. Men dom kom betydligt bättre överens och Roslin hade mer att säga till om. Young känns hela tiden som han är på gränsen att det slår slint i huvudet på honom och han blir helt knäpp. Alliance hänget är ett bra exempel på det. Han har förstås rätt i att vara orolig. En del av dom (Robert Kenpper.. äh måste kolla vad karaktären heter. Simeon!) är nog inte så sugna på att samarbeta. Men att hålla dom inlåsta gör bara saken värre.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#38 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 14 October 2010 - 23:28

2x03 Awakenings
Hyggligt avsnitt där ett likadant skepp som Destiny står i fokus med nya sorts aliens på, eller om de är besläktade med de blåa aliens som dykt upp tidigare. Känns som Young blir allt knäppare i skallen och Rush fortsätter sitt hemlighetsmakeri. Och snart kommer väl även vissa Lucien Alliancemedlemmar göra nått sorts fantyg. Simeon verkar värst. Undrar vad som blir av Telford nu? Kommer han vara borta länge tro? Väntar med spänning på nästa avsnitt!

Winter is Coming


#39 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 15 October 2010 - 14:19

2x03 Awakenings

Äntligen började det hända saker, de träffar utomjordingar, vilket gjorde mig glad, de betraktade inte utomjordingarna som fiender och utomjordingarna tog inte heller de för fiender vilket gjorde mig ännu gladare, dessutom de pratade inte engelska som alla de andra utomjordingarna :P

Jag hoppades på att en av utomjordingarna skulle hamna på Destiny, tyvärr så hände inte det men jag hoppas vi får se mer av de i framtiden, och jag hoppas att antingen någon lär sig deras språk eller någon av de lär sig engelska, men jag vill se lite av den processen precis som avsnittet i SG-1 när Daniel blir vän med en utomjording.

#40 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 15 October 2010 - 18:55

Magnus: säg inte det, kanske en utomjording lyckades smyga ombord Destiny? :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#41 Wowbagger

Wowbagger

    Commander

  • Members
  • 197 posts

Posted 19 October 2010 - 21:34

Bra avsnitt, men dom borde ha gjort mer med det faktum att vi fick se var alla Stargates tillverkades. Lite synd.
Jag börjar också bli lite trött på Young ska jag erkänna.
Annars så gillar jag den här serien mer för varje avsnitt som går.

#42 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 19 October 2010 - 21:44

Bra avsnitt, men dom borde ha gjort mer med det faktum att vi fick se var alla Stargates tillverkades.

Tror inte den här serien kommer bli mer teknisk som de tidigare serierna faktiskt, vi får nog nöja oss med det lilla vi får :)

Winter is Coming


#43 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 20 October 2010 - 22:33

204 - Pathogen

Ännu ett bra avsnitt. Det känns verkligen som SGU börjar hitta sin egen stil nu, eller rättare sagt dom börjar ta till vara på vad som funkade i förra säsongen och kör vidare på det. Det var t.ex. länge sen vi såg ett gate avsnitt av något slag. All fokus är på karaktärerna och dom nya arcs som finns. Här sammanstrålade dessutom två av dom på ett intressant sätt. Chloe har på något sätt blivit påverkade av dom aliens som kidnappade henne vilket Rush nu vill utnyttja för att lära sig skeppets hemligheter. Sneaky av honom att skylla alla plötsliga stopp på Chloe. :)

Camille och Sharon tycker jag är den enda stoyn som funkar av hemma besöken så jag är glad att dom valde att fortsätta den. Elis story var däremot rätt trist. Hoppas det inte blir för mycket kommunikationssten story den här säsongen.

Jag gillar spänningarna mellan Simeon och Greer. Man ser tydligt att Simeon lyckts vända Greers försök till mind game emot honom i slutet.

Edited by Wylie Times, 20 October 2010 - 22:37.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#44 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 20 October 2010 - 22:33

4. Pathogen

Suck. Kommunikationsstenarna... Tack vare dem blir det ett knappt godkänt avsnitt. Plus att resten mest handlade om en karaktär som jag inte är så värst imponerad av, Chloe... Chloe som blivit påverkad på någon vänster av en utomjording och Rush som tar tillfället i akt att utnyttja det. Vad gäller Rush är jag väldigt less på hans hemlighetsmakeri. Ett tag såg det ut som att han skulle lägga alla korten på bordet, men nej då. Suck igen.

Camile och Sharon - fint förhållande de har, men själva grejen att Camile är där i en annan persons kropp... Nej, jag köper det inte. Tycker fortfarande att det känns helt fel att hennes partner kan acceptera en annan person som den hon älskar.. Och hur i hela friden har de fått den andra personen att gå med på det? Jag menar, jag har fått intrycket att det inte bara handlar om att enbart äta middag ihop... Och bara en sak till, sen har jag orerat färdigt om den här grejen, varför får Camile jämt och ständigt äran att 'åka' till Jorden?

Något positivt kan bli att alliansens medlemmar äntligen försatts på fri fot. Dock med eskort, men jag anar att det kan börja hända lite saker nu.. I synnerhet vad gäller Simeon som inte är alltför nöjd med situationen överlag.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#45 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 20 October 2010 - 22:50

Plus att resten mest handlade om en karaktär som jag inte är så värst imponerad av, Chloe


Nej karaktären är inte så intressant men jag tycker det som händer med henne är intressant.

Vad gäller Rush är jag väldigt less på hans hemlighetsmakeri. Ett tag såg det ut som att han skulle lägga alla korten på bordet, men nej då. Suck igen.


Jag är lite kluven där. Jag gillar det men samtidigt är jag också nyfiken på vad som kommer hända när dom andra får veta vad han håller på med. Men nu utvecklade dom det lite iaf genom att blanda in Chloe. Hon har alltid varit bäst när hon har samarbetat med Rush också. Sämst är alla scener hon har med Scott. Snacka om snooze fest. Det om något var vad som drog ner avsnittet.

Camile och Sharon - fint förhållande de har, men själva grejen att Camile är där i en annan persons kropp... Nej, jag köper det inte.


Jag tycker dom tog upp den problematiken här men jag håller med om att det borde ha kommit tidigare. Jag trodde faktiskt det skulle ta slut mellan dom här just för att det verkade tära för hårt på Sharon.

Och hur i hela friden har de fått den andra personen att gå med på det? Jag menar, jag har fått intrycket att det inte bara handlar om att enbart äta middag ihop...



Nej det har vi väl sett ett flertal gånger med olika karaktärer. Jag vet iaf att jag har påpekat det tidigare och visst är det väldigt konstigt. Vet personerna som ställer upp att dom prostituerar ut sina koppar på det där sättet? Jag tror knappast det. Fast borde dom inte märka det i såna fall. Hm...

Och bara en sak till, sen har jag orerat färdigt om den här grejen, varför får Camile jämt och ständigt äran att 'åka' till Jorden?


För hennes story är mest intressant ju. :P Nä men jag tror faktiskt att manusförfattarna tycker det också. Självklart får dom andra åka också men vi får aldrig se det. Sen har hon har ju en ganska stark ställning också men jag tror egentligen inte hon utnyttjar den för att få åka oftare. Det skulle nog inte bli populärt.

Edited by Wylie Times, 20 October 2010 - 22:51.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#46 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 20 October 2010 - 23:03

Ok, jag kan hålla med dig om att det är ganska intressant ändå det som händer med Chloe. Precis som du skriver så är hon mest sövande i sällskap med sin käresta. Den senare behöver tuffa till sig rejält kan jag tycka. Come on - stand up and be a man. Eller nåt. :D

Vad gäller Rush så steg hoppet då Young ställde honom mot väggen, men sen halkade vi raskt tillbaka i det gamla hjulspåret igen. Dock finns en liten strimma ljus iom storyn Chloe-Rush.

Camile-Sharon: jo, deras förhållande är en styrka i serien, jag bara motsätter mig anledningen till att de får vara tillsammans. Plus att vi kommer tillbaka till de förbaskade stenarna igen. Jag gillar dem verkligen inte. Ta bort dem. Please.

Eli nämnde jag inte ens. Så intetsägande var den delen. :P

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#47 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 23 October 2010 - 17:19

2x04 Pathogen

Nej detta var ett sömnpiller enligt mig, segt och intetsägande. Så blir det gärna när Chloe spelar en stor roll, sämsta karaktären i SGU. Grejerna med Lucian Alliance är desto bättre. Ser framemot mer duster mellan Greer och Simeon. Eli och Camiles storys var heller inte särskilt bra, kasta de där kommunikationsstenarna åt h*****e åt låt de klara sig själva! Hade varit sååå mycket mer intressant.

Winter is Coming


#48 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 24 October 2010 - 01:43

Rick: Vad tycker du om Rush? Ser ut som att vi tycker ganska lika om senaste avsnittet.:) Och kommunikationsstenarna... :skull:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#49 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 24 October 2010 - 18:50

Är inget större fan av Rush heller men han är trots det tusen gånger intressantare än Chloe som har ungefär lika mycket karaktär som en vandrande pinne.

Winter is Coming


#50 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 28 October 2010 - 22:18

5. Cloverdale

De två delarna passar inte riktigt ihop utan det gnisslar betänkligt mellan dem. Å ena sidan har vi planeten med de dödliga organismerna och å andra sidan har vi Scotts undermedvetna som befinner sig på Jorden omgiven av de andra fast i nya roller. Sedan hjälper det ju inte till att huvudpersonerna är seriens absolut tråkigaste: Chloe och Scott. Dock måste jag säga att den senare fungerade bättre som en vanlig kille på Jorden i stället för "tuffingen" ombord ett rymdskepp.

Förstår inte varför jag trodde att det var triffiderna som anföll... :P

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.