Jump to content

Photo

Åsa-Nisse - Wälkom to Knohult


  • Please log in to reply
103 replies to this topic

#51 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 15 January 2010 - 08:38

Borde inte den här vara i off topic egentligen? Det är väl inte särskilt mycket sci fi, fantasy eller skräck med Åsa-Nisse. Då är väl Sherlock Holmes betydligt mer on topic även om den filmen ligger i OT? ;)
*Hockey och superhjältar*

#52 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 25 January 2010 - 14:08

Var inte för ivrig med att flytta tråden! Förr eller senare måste det göras en Jason möter Åsa-Nisse. Hur vet vi att det inte är den här filmen?

#53 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 15 February 2010 - 14:44

Visserligen har flera andra moderatorer besökt och postat i den här gamla tråden, och det utan att klaga på dess placering..
Men för all del om Kermit mår bättre av att den flyttas, så varsågod och genomför det.

Mer On topic; hörde en intervju med manusförfattarna Henrik Dorsin & Rickard Ulfshammar på P3 Kultur (handlade förövrigt om rebooter på film). Jag tror jag kan ha den första spoilern rörande handlingen! ;)

Fanns en antydan att Åsa-Nisse av misstag hittar olja i Knohult, vilket intresserar främmande makt, fast Dorsin kanske drev med reportern? Mer seriös var han när han berättade att handlingen skulle få ett "mörkt" stråk, att Nisse (av ännu okänd anledning) glömmer bort sin vän Klabbis.



Reboot-extramaterial.

Edited by Walker, 15 February 2010 - 14:53.


#54 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 06 March 2010 - 09:35

Håller till tal om Åsa Nisse i den här tråden, inte var Sherlock Holmes ska vara. Ta det i ämnet som jag delade och la på forumet för Meddelande till och från SFN.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#55 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 06 March 2010 - 16:17

Right. Efter att ha njutit av Kjell Bergqvist i Stjärnorna på slottet och idag i Bröllopsfotografen så ska det bli skitkul att se Kjelle som Åsa-Nisse! Tror han kan göra en riktig paradroll. Och Dorsin är ju en begåvad rackare, så visst ska filmen ses på ett eller annat vis...
*Hockey och superhjältar*

#56 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 30 March 2010 - 23:41

Trevligt att du är mer positivt inställd nu Kermit. Har inte hunnit ser Bröllopsfotografen än men Malmros filmer brukar vara underhållande.

Dagens spoileravslöjande är Johan Glans roll, hade tänkt spoilermarkerade de men för tillfälligt funkar vare sig de eller smiley-funktionen för mig. Glans kan nog bli en bra motståndare till Bergqvist, bägge är bra på att spela hetsiga och skrikiga typer..hahaha

"Dessutom medverkar han som skurk i en ny filmatisering av Åsa-Nisse"
http://sverigesradio...artikel=3467942

#57 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 30 March 2010 - 23:50

Johan Glans? Ja då finns det i alla fall en liten möjlighet till en gnutta bra komik i Åsa Nisse :)

Winter is Coming


#58 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 01 April 2010 - 08:01

Trevligt att du är mer positivt inställd nu Kermit. Har inte hunnit ser Bröllopsfotografen än men Malmros filmer brukar vara underhållande.



Jag var väl aldrig negativt inställd till den här filmen, det handlade mer om vilka filmer som ansågs vara i genre och inte. Fast det är visst en extremt laddad fråga, så det lämnar vi därhän. Åsa-Nisse lär jag kanske inte se på premiärdagen utklädd till Klabbarparn, men på något sätt ska den ses. Dorsin och Bergqvist är två begåvade herrar. :)
*Hockey och superhjältar*

#59 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 16 April 2010 - 12:40

Undrar om Åsa-Nisse kommer lyssna på Punk-Rock eller något liknande i den nya filmen? Jag menar, i de gammla så gillade han ju Rock'N Roll. :P

Och sliskiga Sjökvisten, kommer han bjuda på Bröllopskonfekt eller något nyare godis?

Edited by Crusader, 16 April 2010 - 12:51.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#60 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 16 April 2010 - 21:55

Undrar om Åsa-Nisse kommer lyssna på Punk-Rock eller något liknande i den nya filmen? Jag menar, i de gammla så gillade han ju Rock'N Roll. :P

Och sliskiga Sjökvisten, kommer han bjuda på Bröllopskonfekt eller något nyare godis?


Det stämmer, Nesse var en rocker som spelade med Hepstars och Jerka =) Vi får väl se om Hammerfall gör ett gästspel, men det kan lika gärna bli en cameo av EMD eller så.

Tveksamt om Bröllopskonfekten är med, godisutbudet borde vara större idag..även i Knohult. Men sliskige Sjökvist har säkert någon ny variant för att locka damerna. Kan det vara Sjökvist som Johan Glans ska spela?

#61 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 12 May 2010 - 11:21

Toppraffel vill meddela följande information som kom via Taste PR: "Nästa vecka börjar inspelningen av den nya Åsa-Nisse-filmen med Kjell Bergqvist i huvudrollen och Mikael Segerström som hans trogne följeslagare Klabbarparn. Filminspelningen sker i Trollhättan med omnejd."

Edited by Cartman, 12 May 2010 - 11:22.


#62 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 25 May 2010 - 18:43

<object width="640" height="386"><param name="movie" value="http://svt.se/embede...></param><param name="wmode" value="transparent"></param><param name="allowfullscreen" value="true"></param><param name="allowScriptAccess" value="sameDomain"></param><embed src="http://svt.se/embede...15240/play.swf" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" allowfullscreen="true" allowScriptAccess="sameDomain" width="640" height="386"></embed></object>

Första klippen från filmen. Tyvärr fick jag inte ordning på inbäddningskoden. Vad fattas för att videon ska visas?

Edited by Walker, 25 May 2010 - 18:50.


#63 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 25 May 2010 - 18:57

Är det SVT Play så testa följande:

http://www.scifinytt...ndpost&p=219061

Test:


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#64 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 25 May 2010 - 19:03



Äh! blir bara skräp, Peak har lagt upp filmen i allafall.

Edited by Walker, 25 May 2010 - 19:06.


#65 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 25 May 2010 - 19:09

Nästan. SVT Play är lite knepiga så istället för hela url:en

[media]http://svtplay.se/v/2015240/kulturnyheterna/asa-nisse_gor_comeback[/media]

så tar man bort allt efter video-id:t:

[media]http://svtplay.se/v/2015240[/media]

Intressant klipp iaf, undrar hur filmen blir.. :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#66 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 25 May 2010 - 19:40

Det mest intressanta i klippet var den uppdaterade Åsa-Nisse-bilen. Eulalia III skymtade förbi. Undrar vad en viss bannad medlem skulle tyckt till om det :lol:
Den verkade bli något mer modern enligt Kjelle, den bilden bekräftas om man läser rollistan här nere. Dorsin antydde vissa agentinslag i den intervju jag hörde i radio.

Här är rollistan för "Åsa-Nisse 21":
Kjell Bergqvist (Åsa-Nisse)
Michael Segerström (Klabbarparn)
Peter Apelgren (Göteborgsk förman)
Maria Lundqvist (Statsministern)
Sven Melander (Månsson)
Ann Westin (Anna-Greta från Ryd)
Sofia Helin (Britta)
Sissela Kyle (Kristin)
Allan Svensson (Storbonde)
Ann Petrén (Eulalia)
Claes Månsson (Ebbe)
Johan Wahlström (Fyllbulten)
Brasse Brännström (Hovmästaren)
Henrik Hjelt (Tränaren)
Henrik Dorsin (Knohultarn)
Johan Rabaeus (Sjökvist)
Stig Grybe (Greven)
Annika Andersson (Lärarinnan)
Hanna Lindblad (Fröken Anna)
Johan Glans (Mårten Dagelid)
David Batra, Johan Wester, Måns Nilsson (Styrelsen, Skånska Petroleum)
Rikard Ulvshammar (Prästen)
Patrik Larsson (Tysken)
Mikael Spreitz (Säpoman 1)
Jugge Nohall (Lufs)
Mikael Jansson (Snor-Anders)

http://www.expressen...ela-i-asa-nisse

Edited by Walker, 25 May 2010 - 19:41.


#67 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 25 May 2010 - 19:46

Få skådespelare, mest komiker :P

Winter is Coming


#68 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 25 May 2010 - 22:43

Fy fan vad häftigt... :D

ÅSA-NISSE LIVES!!!! 0_0

Fick faktiskt en liten Näässeeee(!)-känsla från Bergqvist där, han kan nog komma in i rollen riktigt bra. Sen noterade jag att valet av Johan Rabaeus som Sjökvisten är ett utmärkt drag. Han kommer verkligen kunna leverera den där slemmiga känslan som krävs. ;)

#69 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 25 May 2010 - 23:43

Istämmer PredaBot! Rabaeus är utmärkt val som slemmige Sjökvist.

Det verkar som de redan filmat scener med Rabeus. Aschberg hade lite mycket "spoilers" i sin blogg, så den som vill ser hur Sjökvist modell 2010 ser ut kikar på egen risk ;) . Får lite ondskan-vibbar.. :lol:
http://blogg.aftonbl...johan-rabaeus-i

Nu var filformatet ogilitigt att länka, men dessa bilder är spoilerfria

Stig Grybe har det rätta seriefigurutseendet / klickeartade cluedo-greve-utseendet.
http://blogg.aftonbl...ig-grybe-spelar

Mikael Segerström måste vara född till att spela Klabbis, svensk filmhistorias mest otacksamma biroll.
http://blogg.aftonbl...0/05/gert-i-ett

Bergqvist framkallar lite Nesse-vibbar men känns inte lika självklart segt gubbig som Segerström. Kjelle är betydligt mer vältränad och utstrålar "nästan" lite Indy-vibbar jämfört med Seeegerström :lol: . Men vi kan nog räkna med minst en biljakt & bovjagarscen i filmen så det kanske behövs. Lundkvist som statsminister säger jag varken bu eller bä till.
http://blogg.aftonbl...ll-bergqvist-ar

Fanns fler bilder för den som känner sig manad, bla Uppfinnarverkstan mm. Men Aschberg spoilar lite i texten
http://blogg.aftonbl...e=3&pageSize=20

#70 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 14 September 2010 - 23:14

För den som inte såg Kjell Bergqvist i lördags så släpptes den första filmscenen från nya Åsa Nisse.
Kanske inte ska döma efter bara en scen, verkar minst lika kalkonmässigt som originalet...men inte speciellt bra tyvärr.


#71 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 September 2010 - 06:20

Svårt att säga som du säger, men riktigt bra känns det inte. :(

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#72 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 15 September 2010 - 07:51

Äsch, jag tyckte inte det var så dåligt. Visst känns det ovant att se Åsa-Nisse i färg och med en så rörlig bild, men jag tyckte det fanns mycket charm i det klippet som påminde om klassisk pilsnerfilm/buskis. Jag visade t.o.m. klippet för min farsa, som gick och såg originalfilmerna när han var grabb, och han tyckte det såg ut att kunna bli bra.

Men visst, smaken är som baken. Dessutom är det väl inte så lätt att döma en film efter ett klipp på knappt en minut, heller.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#73 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 15 September 2010 - 10:23

Visst är det lite ovant att se det i färg och med nya ansikten. Tror vi behöver se fler scener, gärna med bara Nesse & Klabbis för att bedöma om det funkar. I scenen ovan gick det nästan inflation i svenska komiker per bildsekvens.

Redan i maj skrev jag att jag fick lite "Indy-vibbar" av bilderna på nya Bergqkvist-Nisse. Kan tillägga att Bergqkvist i programmet berättade att hans Åsa-Nisse påminde mer om Indiana Jones än om de gamla filmerna. Förhoppningsvis blir det mer lyckat som actionbuskis än vad de trötta Göta Kanal-filmerna varit på 2000-talet.

Edited by Walker, 15 September 2010 - 10:24.


#74 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 15 September 2010 - 11:49

Jo, kan hoppas det. Vill inte ha någon sexuell buskis iallafall. Försöker fortfarande glömma snunskgubbe-Åsa-Nisse från 20:e filmen när han stoppar handen under kjolen på en ung tjej och niper henne. <_<
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#75 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 September 2010 - 11:57

Vad som störde mig lite var att det där klippet mer kändes som en parodi på Åsa-Nisse än en ny film.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)