Jump to content

Photo

Cosmopolis - David Cronenberg


  • Please log in to reply
24 replies to this topic

#1 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 12 May 2010 - 07:36

Ny film på gång av David Cronenberg med Colin Farrell och Marion Cotillard i huvudrollerna. Först nästa år beräknas inspelningen börja och det beror på att Cronenberg för tillfället är upptagen med filmen A Dangerous Method, en film med Viggo Mortensen (Sigmund Freud), Michael Fassbender (Carl Jung) och Keira Knightley (Sabina Spielrein). Oj, där lyckades jag klämma in en till film av Cronenberg. Kanske ska passa på att ta en tredje när jag ändå är i farten? Ja, det gör jag. Jag kan nämna att det ryktas om en fortsättning på Eastern Promises, en film som jag gillade väldigt mycket, och att Viggo Mortensen kommer att reprisera sin roll där? Yay!

Tillbaka till filmen det gäller, Cosmopolis: den baseras på en novell av Don DeLillo och utspelar sig på Manhattan under 24-timmar. Handlar om en rik asset manager (kommer inte på den svenska benämningen) som förlorar sina tillgångar på en dag. Spelas av Colin Farrell och Marion Cotillard spelar frugan. Kan ju bli intressant att se storyn i Cronebergs tappning.

Finns inte så mycket mer info ute vad jag kan se, men vi fyller väl på här allteftersom det dyker upp nåt :)

Källa: cinematical

Edited by Synon, 12 May 2010 - 07:38.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#2 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 12 May 2010 - 12:02

Jag vet inte. Det är inte många av Cronenbergs tilltänkta filmer som känns speciellt intressanta tyvärr. Givetvis ger jag dom en chans, det är han trots allt värd.

#3 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 12 May 2010 - 13:42

Jaså, jag tycker den här låter intressant jag :) Däremot den där Jung filmen vet jag inte... Och Eastern Promises 2...Yay! Men du kanske inte gillade ettan? :o

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#4 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 12 May 2010 - 14:10

Nope, av det du skrev så var det inget som tilltalade mig kring den här filmen. Dock intressanta skådespelare samt att Cronenber är Cronenberg. A Dangerous Method tycker jag inte alls låter intressant och en uppföljare till Eastern Promises. Behövs den ens? Den första filmen tycker jag är bra och så även Cronenbergs samarbete med Viggo tidigare i A History of Violence, men ändå. Jag vill att han ska göra filmer i samma anda som dom han blev riktigt känd för. Nu tycker jag att han har blivit för mainstream helt enkelt, något som inte alls passa hans talang. Eller så har jag blivit på tok för kräsen. Men som sagt, jag brukar sälla hoppa över filmer helt bara för att dom till en början känns ointressanta. :)

#5 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 12 May 2010 - 14:25

Jo, men det är sant som du skriver att hans senare filmer inte riktigt är som förr. Mer rumsrena nuförtiden om man säger så? :D Men som sagt var, jag gillar ju verkligen Eastern Promises och History of Violence som du nämner. Två fantastiska filmer som Viggo bär upp med bravur. Gillar den mannen ^_^

Nu ser jag verkligen fram emot den här filmen bara för att höra vad du tycker om den ;)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#6 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 17 May 2010 - 09:38

Läcker teaserposter!

Posted Image

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#7 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 06 January 2011 - 11:51

Mitt intresse för filmen har fått sig en allvarlig törn iom beskedet att Robert Pattinson (!) ersätter Colin Farrell! Wtf?! Trodde inte Cronenberg gjorde fjortis-filmer... <_<

Robert Pattinson replaces Colin Farrell in Cronenbergs "Cosmopolis"

Let’s look at the different career paths of the two major male stars from Twilight. Taylor Lautner is doing what seems to be boilerplate action/tentpole stuff: Abduction and possibly Stretch bloody Armstrong. Robert Pattinson, meanwhile, is going a little more high-minded, co-starring with Cristoph Waltz in Water For Elephants and now taking over for Colin Farrell in David Cronenberg‘s adaptation of the Don DeLillo novel Cosmopolis. I know which actor I can respect more, without question. But what does this mean for the dedicated David Cronenberg fan?
I expect a lot of Cronenberg fans just exhaled a sad or exasperated sigh, for starters. I’ll admit that my own interest in Cosmopolis just took a dive. It’s a weird situation, where I can really respect Robert Pattinson for taking the gig, but him doing so really seems to ding the movie’s potential.

But what the hell; I’ve trusted Cronenberg for years and I’ll trust him again now. In the same way that I hope John Hillcoat can do a little technical rehab on Shia LeBeouf in The Wettest County in the World, I’m hoping that Cosmopolis will be a vessel to break Mr. Pattinson out of his Twilight mode. (And, to be fair, the Twilight films are hardly a venue in which to judge an actor — they’re so specific, and so dumb, that I think they could make even Daniel Day-Lewis look terrible.)

Pattinson will be onscreen a great deal in this film. Cosmopolis is about a whizkid financial guy — presumably a much more dynamic role than Twilight offers — and takes place almost entirely in a limo that is transporting him across the city during the course of a day. Other cast is attached (Marion Cotillard) or in talks (Paul Giamatti). No confirmation on those names yet, or on additional cast members.

Meanwhile, how big of a Total Recall fan — or a paycheck fan — is Colin Farrell to choose Len Wiseman’s new Total Recall over working with David Cronenberg? I like Farrell a lot, and think he’s made some interesting and generally good choices in his career. But this one is a serious WTF situation.


Edited by Synon, 06 January 2011 - 11:52.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#8 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 06 January 2011 - 12:32

I expect a lot of Cronenberg fans just exhaled a sad or exasperated sigh


Typ. :(

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#9 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 03 February 2011 - 12:03

Marion Cotillard är på smällen så hon har hoppat av projektet. Det snackas om Keira Knightley (suck), men inget är bekräftat. Dock är det klart att Paul Giamatti kommer att spela stalkern som förföljer Pattinson. Giamatti är bra tycker jag så det var ett positivt besked.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#10 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 03 February 2011 - 13:35

Kiera Knightley?? Here gud, vad har hänt med Cronenberg?

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#11 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 27 May 2011 - 04:25

En liten uppdatering kan vara på sin plats: inspelningen har börjat och i rollistan finns - förutom Pattinson - Juliette Binoche, Paul Giamatti, Mathieu Amalric och Samantha Morton.

Källa: News in Film

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#12 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 22 March 2012 - 14:22

En första teaser. Den ser ut att kunna bli en av dom mer intressanta filmer som Cronenberg har gjort sedan eXistenZ kom 1999.


Edited by Piranhaconda, 22 March 2012 - 14:24.


#13 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 22 March 2012 - 14:37

Ja man ska väl inte döma ut filmen helt pga Robert Pattinson. Och till hans credit så valde han definitivt rätt regissör om han vill distansera sig från Twilight filmerna. Jag misstänker att tweensen kommer att bli hyfsat besvikna.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#14 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 22 March 2012 - 15:57

Robert Pattinson kommer nog klara sig fint även när den värsta av Twilight-hysterin har lagt sig. Han känns som, en i grunden, bra skådespelare som kommer att växa. Jag är lite nyfiken på några av hans andra filmer faktiskt. Som Water for Elephants och Remember Me. Får väl se om jag letar upp dom vid något tillfälle. Annars lär jag se honom i denna film om inte annat. Så pass nyfiken är jag på både honom och filmen i sig. :)

#15 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 19 April 2012 - 14:24

Tydligen har två olika fullängdstrailers släppts. En utan undertexter och en med franska sådana, precis som i fallet med teasern.

Jag tycker att det hela verkar kunna bli en mycket bra och intressant film. Kanske att man framöver kan säga att Cronenberg äntligen är tillbaka på allvar.

#16 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 20 April 2012 - 10:10

Du får inte glömma hans karaktärsroll i Harry Potter och den Flammande Bägaren ;).

Vet inte om jag tycker att han ger prov på så himla bra skådespeleri i trailern; mest ung & uttråkad med patenterat livlös blick. Men filmen verkar klart intressant, och att den valts ut till Cannes är ju ett tecken på att den inte kan vara helt kass :).
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#17 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 20 April 2012 - 13:21

Mmm. Hade faktiskt glömt bort den rollen. ^_^ Tycker den var helt okej dock. Och får väl räknas som mitt första möte med honom och mer eller mindre det enda hittills.

Håller inte riktigt med dig, men det är väl en smaksak som mycket annat. Tycker att den approach som han har i trailern verkar ligga bra i kontext med vad filmen handlar om. Men jag kan ju givetvis ha fel också.

Trevligt att du också är nyfiken på att se den! :)

#18 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 21 April 2012 - 08:50

Nä, det är faktiskt lite taskigt att ge sig på den rollen då även bokens Diggory mest går runt och är "snygg och schysst" - antagligen med enda syftet att det som händer med honom ska verka extra ont. Jag menar bara att jag väntar på att få svar om han är en skådis man kan räkna med: han är rätt mycket ett oskrivet kort eftersom han inte riktigt satts på prov än. Jämför med Ryan Gosling, som inte heller hade gjort så mycket ögonbrynshöjande innan han gjorde Drive. Eller tvärtom: Hayden Christensen, som jag faktiskt tyckte gjorde helt OK ifrån sig i SW II & III (speciellt med tanke på Lucas erkänt usla personregi på senare år) men som sen verkar ha fallit genom.

Och Cronenberg är alltid intressant, om än ojämn.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#19 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 21 April 2012 - 11:47

Jag tror du får gå tillbaka lite längre om du vill jämföra med Ryan Gosling. Han hade gjort en hel rad intressanta filmer innan Drive. Tyvärr har jag bara sett en av dom (Blue Valentine där han var lysande) Men United States of Leland, Half Nelson och Lars and the Real Girl är också filmer som han fått väldigt mycket beröm för. (Jag ska försöka se dom vid tillfälle. The Believer från 2001 är väl hans egentliga genombrottsroll som "seriös" skådis som är hans andra film efter Young Hercules.

Hayden Christensen känns som en bättre jämförelse där. En ung pretty boy skådis som får sitt stora genombrott i en film trilogi (Twilight är väl iofs mer än en trilogi nu) där ingen tar honom på allvar som skådespelare. Jag tror dock att det finns mer potential hos Robert Pattinson än hos Hayden Christensen som jag egentligen aldrig sett göra en bra prestation.

Edited by Wylie Times, 21 April 2012 - 11:53.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#20 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 21 April 2012 - 12:25

Jag ser fram emot filmen som har många bra skådisar med. Ska bli intressant att se Pattinson också. Kan han leverera? Och jag håller med det Wylie skriver om Gosling. Kanske bättre att jämföra med Hayden om jämförelse nu måste ske. :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#21 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 21 April 2012 - 12:32

Posted Image

#22 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 22 April 2012 - 19:07

Erkänner, Ryan Gosling var att ta ta i. Skulle nog gjort lite bättre research innan jag namndroppade honom för de filmer du nämner har flera som är intressanta (Blue Valentine har jag haft hemma länge men bara inte fått till att se). Se det som ett uttryck för Wow-känslan för hans prestation i Drive.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#23 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 22 April 2012 - 23:27

Jag tror det är lätt att missta Gosling för en pretty boy actor utan substans om man t.ex. bara ser till hans tidigare mest kända filmer som The Notebook eller Crazy Stupid Love. Samtiliga filmer jag nämnde är indie filmer som visserligen fått rätt mycket uppmärksamhet (han blev Oscarsnominerad för Half Nelson) men det är knappast mainstream filmer vi snackar om. Hoppas du tar dig i kragen och ser Blue Valentine. ;)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#24 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 23 April 2012 - 15:58

Tro det eller ej, men Hayden Christensen är faktiskt bra i filmen "Life as a House" (Livsverket). Men annars så är det rätt svårt att förstå att han fortfarande får erbjudanden om jobb, för han är inget vidare som skådespelare. Dessutom är man nog rätt körd om man är med i filmer som Star Wars. Det har ju historiken visat, att det är väldigt svårt att inte bli förknippad med den rollen och att jobberbjudanden knappast haglar över än efteråt. Samma sak gäller även med andra framgångsrika franchise inom både tv och film.


Till skillnad från Ryan Gosling som har visat att han kan leverera när det behövs. Så som ni säger kanske Robert Pattinson ligger närmare Hayden Christensen än någon annan.

Men det vore trevligt om Robert ser till att inte sänka den här filmen och på det även bevisa att han är mer än bara en glittrande vampyr.

Edited by Piranhaconda, 23 April 2012 - 15:59.


#25 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 08 June 2013 - 13:18

Kanske att man framöver kan säga att Cronenberg äntligen är tillbaka på allvar.

Uhm, det är inget som jag kan säga efter att ha sett den här filmen. Det som verkligen fäller filmen för mig är att handlingen är så ointressant. För att inte säga väldigt. Annars så gillar jag en del andra komponenter. Robert Pattinson fungerar riktigt bra i större delen av filmen, det är bara vid ett par tillfällen som det känns att han inte riktigt är torr bakom öronen. Sedan är filmen väldigt snyggt fotad. Det tillsammans med miljöerna den utspelar sig i, speciellt när man får se staden utanför bilen, gör att den är en fröjd för ögat att se. Musiken hjälper även till att sätta stämningen. Och så bidrar även tempot till att filmens 105 minuter flyter på riktigt bra. En annan skådespelare som verkligen imponerar är Kevin Durand. Han är som klippt och skuren att spela livvakt till Pattinson:s karaktär. Tillkommer gör en del andra, mer eller mindre, bra biroller. Tyvärr får man inte se tillräckligt av vissa, vilket är synd. För även om det ska vara så att Pattinson:s karaktär ska stå i fokus så tar han upp för mycket plats. Men inget av det spelar egentligen någon roll när helheten faller platt till marken genom en handling som långt ifrån imponerar.

Nu var det länge sedan jag såg en riktigt bra film av Cronenberg. Man får gå tillbaka till 1996 då Crash kom. Förvisso så är även Spider och eXistenZ bra, men dom har sina brister. För mig finns det vissa likheter mellan Cronenberg och Argento. Båda gjorde riktigt vassa filmer tidigt i sin karriär men har sedan sakta men säkert tappat stinget. Argento mer än Cronenberg, men det ser inte ljust ut att få se en bra film av Cronenberg heller.

Då sätter jag större hopp till hans son Brandon, vars senaste film Antiviral är riktigt vass. Missa inte att Njutafilms släpper den i början av augusti.

Edited by Garm, 08 June 2013 - 13:19.