Jump to content

Photo

En fråga om Sin City.


  • Please log in to reply
8 replies to this topic

#1 MARVEL COMICS

MARVEL COMICS

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 133 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Posted 17 July 2006 - 19:20

Jag undrar om man kan kalla Sin City för en superhjälteseriebok ? För jag läser endast superhjälteserier och tänkte eventuellt köpa den.
´´ Leve Stan Lee´´

#2 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,027 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 17 July 2006 - 19:27

Hmm, inte i dess egentliga mening. Men så är inte Batman heller en superhjälte, bara en hjälte.

Men köp böckerna för fasen hursomhelst, de är underbara. Millers grymma teckningar och de hårdkokta historierna gillar jag skarpt. Har väl fem av 6 eller 7 eller nio delar.. hur många finns det egentligen?
I love the smell of napalm in the morning

#3 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 17 July 2006 - 20:06

Det är ju ingen superhjälteserie. Det är en hårdkokt film noir story, med detektiver,tuffa killar och extremt vackra kvinnor. Miller har berättat att han fick idéen till böckerna eftersom han tyckte att Dirty Harry som han älskade hade blivit för mesig i den sista av Dirty Harry filmerna. Klart det finns lite likheter med superhjältar, t ex Marvs raincoat är rätt lik en mantel etc.


Annars tycker jag att du verkligen borde vidga dina vyer när det handlar om serier. Det finns en massa Sin City böcker,klart att man får mer ut av filmen när man läst böckerna,men filmerna är i stort sätt en exakt kopia av Millers böcker. Så en grej kan ju vara att du typ hyr filmen för 20 spänn istället för att betalar 150 spänn för första TPBn.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#4 MARVEL COMICS

MARVEL COMICS

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 133 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Posted 18 July 2006 - 11:57

Är V For Vendetta en superhjälteseriebok ? Eller är den som Sin City ?
´´ Leve Stan Lee´´

#5 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 18 July 2006 - 12:28

Är V For Vendetta en superhjälteseriebok ?

Nej, inte i traditionell mening. Det är som en dystopisk politisk thriller med anti-hjälteinslag. Alan Moore brukar ta hjältekonceptet till outforskade nivåer. Återigen, överväg att se filmen först.

#6 zaphod

zaphod

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,034 posts
  • Location:Stockholm

Posted 20 July 2006 - 20:53

Jag rekommenderar starkt att du läser serierna först. Båda filmerna är otroligt bra adaptioner men serierna är fortfarande ett snäpp vassare.

#7 Läderlappen

Läderlappen

    Cadet First Year

  • Members
  • 6 posts
  • Interests:DC Comics och Marvel. Både som serietidning och film.<br /><br />Favoriter<br /><br />Batman: Year One<br />Batman: The Long Halloween<br />Batman: Arkham Asylum<br />Batman: Year Two: Fear the Reaper<br />The Amazing Spider-Man #252<br />Marvels Universum<br /><br />Ser fram emot The Dark Knight.

Posted 07 August 2006 - 00:54

En grym detalj är att ingen har filmatiserat seriealbum så slaviskt som Robert Rodriguez. Nog för att det lär bero på Frank Millers samarbete, men ändå.

100 kg cred till båda.

Edited by Läderlappen, 07 August 2006 - 01:06.


#8 Johan Åberg

Johan Åberg

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 68 posts

Posted 07 August 2006 - 06:45

Varför bara läsa superhjälteserier?

#9 Ynkryggen

Ynkryggen

    Cadet Fourth Year

  • Members
  • 27 posts

Posted 11 August 2006 - 13:41

Håller med Johan Åberg - varför bara läsa superhjältar? Jag anser att Sin City, V For Vendetta och Watchmen borde vara självklara om man gillar att läsa comics ... Så följ nu mitt råd och införskaffa dessa bums! :)