Jag hade tänkt att ge Ultimate Spider-Man en ny chans och läsa igenom allt från början. Och eftersom serieforumet skulle behöva lite mer aktivitet så tyckte jag det var en ypperlig idé att göra som många har gjort med tv-serier, helt enkelt delge mina tankar under tiden jag läser. Så för de som detta kan vara av intresse, haka gärna på och kommentera vad du/ni tycker! Super85, Predabot och kanske Crusader, jag tittar bland annat på er!
Jag kommer inte att kommentera varje nummer för sig, utan jag kommer att läsa "for the trade", kommentera en story i taget (det brukar röra sig om fem-sju nummer).
Men först, en liten bakgrund:
I slutet av 1990-talet så var inte Spider-Man en titel som mådde särskilt bra. Det hade länge pratats om att en Peter Parker som är gift med en fotomodell och verkar för "gammal", och en tänkbar lösning på detta var klonsagan. Utan att gå in för mycket på den så var tanken ändå först att Ben Reilly skulle vara den riktige Peter och till och mer ersätta honom, så att vi därmed skulle få en singel och "yngre" Peter/Spider-Man. Detta gick dock inte som man hade tänkt sig, dels drogs klonsagan ut (antagligen för att tjäna mer pengar, storyn sålde ju!) och blev därmed en ganska stor smörja. Dessutom fegade man ur, och lät Ben vara klonen igen.
Tanken på att få en liten nystart och en yngre Spidde fanns dock kvar, och efter ett tag så tog John Byrne och Howard Mackie över skrivandet med många "stinkers" som följd. Byrnes "Chapter One" var ett sådant misslyckande, ett försök till att återberätta Spider-Mans ursprung i samma stil som Byrne lyckades med Superman. Men "Chapter One" är det ingen som talar om idag av förklarliga skäl.
Mitt i allt detta, med en Spider-Man som var både dålig och rörig att läsa så kläcktes idén om ett alternativt Marvels universum, Ultimate-universat. Bill Jemas sägs vara den huvudsakliga drivkraften bakom detta. Till Ultimate X-Men och Ultimates värvades Mark Millar till att skriva manus, och Brian Michael Bendis fick ta hand om Ultimate Spider-Man. Båda relativt okända vid den här punkten. För att vara lite överdrivet dramatisk: resten är historia.
Edited by Kermit, 27 March 2011 - 12:35.