Svenska SuperSeriers TEMAnummer!
Posted 15 April 2011 - 20:04
Just nu jobbar vi på:
1.Fantasy
2.SCIENCE FICTION
3.Antirasism/Hjältar världen över
4.Open Source/Public Domain
Men det slutar inte där! Vi på redaktionen är intresserade av vad just ni skulle vilja se, i serieväg, i Svenska SuperSerier? Vad för sorts tema tror ni skulle passa vär tidning bra?
Berätta vad ni har för idéer! Vi lyssnar, kommenterar, och antecknar.
Om ni dessutom skulle veta om en SERIE som passar in i nån av våra teman, eller kanske i ett tema som ni själva vill se, så tveka inte att länka och berätta för oss om den!
Posted 16 April 2011 - 14:42
Fantasy känns lite småtrist, men det är ju en smaksak. Andra kan ju ha andra åsikter. Science fiction, hm, ett vitt begrepp. Allt som publicerats i SSS är ju science fiction. Avses snarare de klassiska inslagen som rymdäventyr, aliens och tidsresor? I så fall kanske vi kan få se del 3 av Endeavour? Antirasism och hjältar världen över låter intressant! Mycket bra idé! Open source/public domain känns varken eller.
Tänk bara på att lämna plats åt ganska många "vanliga" nummer också. Annars blir det lätt så att någon jobbat länge med en serie åt er, men inte får den publicerad på ännu längre tid för att den inte stämmer med temat.
Hur är utgivningstakten tänkt framöver? Finns nån ungefärlig utgivningsplan?
Posted 17 April 2011 - 03:18
Vi försöker oss fortfarande på den årliga trenummerstakten. ^^
Posted 19 April 2011 - 21:23
Ett nytt skräcktemanummer borde väl inte vara svårt att få till materialmässigt.
Fantasy har jag aldrig läst en seriös serie som jag gillat vad jag minns, bara parodier och humor. Vore kul om ni kunde publicera nåt som ändrar på det.
Scifi är otroligt brett och rymmer mycket coolt. Endeavour del 3 hoppas jag att Martin och jag kan bli klara med i år.
Public domain innehåller en hel del coolt från tidig scifi också, och säkert en del skräck och tidig fantasy. Borde kunna gå o göra nåt vettigt av.
Posted 30 August 2011 - 17:22
<p> </p>
<p> </p>
<div>Fantasy</div>
<div>Science fiction</div>
<div>Antirasism</div>
<div>Public domain</div>
<div>Musik</div>
<div>Crossovers </div>
<div>Livet i superhjältar och superskurkars skugga</div>
<div> </div>
<div>På vårt senaste möte hade vi uppe idén att placera musiktemat i #16, som förhoppningsvis släpps lagom till nästa SPX, som också har musik som tema. Musik skulle man kunna använda som ingrediens i superserier på många olika sätt. Vad får ni för tankar?</div>
Posted 31 August 2011 - 23:12
Andra idéer är att sätta en ordlös serie till en passande låt. Fast där måste man kolla hur det är med upphovsrätt. Eller om vi har folk som gör musik bland oss, kanske ha med en CD med temamusik till numret? En story som är satt under ett stort musikevenemang typ Way out west?
Posted 01 September 2011 - 20:36
Edited by DarkPaladin300, 01 September 2011 - 21:37.
Posted 02 September 2011 - 15:23
Jag och Doktor Diffus har även tankar på att göra serie av Tveksamma Tvåan. Har inte riktigt bestämt formatet ännu bara.
Var finns manuset, Viktor?
Posted 02 September 2011 - 16:52
Inte dumt. Då finns det ju både material och idéer.
Jag och Doktor Diffus har även tankar på att göra serie av Tveksamma Tvåan. Har inte riktigt bestämt formatet ännu bara.
Var finns manuset, Viktor?
Natten.txt 2.54KB 26 downloads
Här, varsågod =)
Edited by DarkPaladin300, 02 September 2011 - 16:53.
Posted 02 September 2011 - 18:00
Vad gäller musiktemat känns den inte heller helt uppenbar. Det är väl liksom en dikt, menar jag, och inte en sång?
Men när jag rotar hittar jag att du har haft en annan idé som kan passa.
Har du kommit någonstans med den?5: SPELA EN SISTA TON: Fokus på Nox som spelar på sitt band för att få in pengar till de behövande, men en superskurk av fri val tar gisslan och snor alla pengar. Också osäker i vilken era idén ska spelas ut på...
Posted 02 September 2011 - 19:41
Tackar, tackar! Jag tycker om idén, men som den pedantiske poet jag själv är reagerar jag ju på att dikten inte stämmer med originalet vare sig gällande rim eller rytm. Men syftningen är ju tydlig ändå.
Vad gäller musiktemat känns den inte heller helt uppenbar. Det är väl liksom en dikt, menar jag, och inte en sång?
Men när jag rotar hittar jag att du har haft en annan idé som kan passa.
Har du kommit någonstans med den?5: SPELA EN SISTA TON: Fokus på Nox som spelar på sitt band för att få in pengar till de behövande, men en superskurk av fri val tar gisslan och snor alla pengar. Också osäker i vilken era idén ska spelas ut på...
Nej, bara själva grund idén, kanske nu så vore det dags att göra nåt åt det? =)
Posted 03 September 2011 - 00:56
Posted 03 September 2011 - 12:44
Ska försöka grunna på det själv, tyvärr är jag väldigt omusikalisk, ja ibland undrar jag om jag kanske inte är rent ut sagt tondöv.
Posted 04 September 2011 - 21:57
Posted 05 September 2011 - 23:10
Posted 06 September 2011 - 10:48
Posted 14 September 2011 - 17:54
"Hur många var de?"
"67, 67!"
-----
"Varför skulle jag följa med dig?"
"Åh Carmencita gör mig inte så besviken!"
------
"Vad tror du om det här?"
"Jag blir hellre jagad av vargar!"
Klart det kräver en grymmans massa research! Det är förstås mycket enklare att göra på engelska då låtvalet är så mycket större!
Posted 16 September 2011 - 19:15
Posted 05 October 2012 - 22:32
Har funderat lite på det här.
Jag skulle vilja se en slags temanummer där inte temat är ett måste. Typ att man går ut på Serieforum och såna ställen och säger att typ "vi har tre nummer om året, ett tänkte vi ska ha tema skräck, ett scifi, ett humor osv, ungefärliga deadlines, återkommande varje år" men att det inte måste vara allt i numret. En artikel i numret kan vara knytpunkten och så får de temaserier som finns bara ha lite prio, men att alla typer av berättelser ändå är välkomna. Och ifall man inte har tillräckligt med material till själva temat då gör man bara ingen deal av att det är ett temanummer utan då har man istället en temaspecial eller temasektion.
En bra kompromiss? Usel idé. Lät bra i mitt huvud i alla fall.
En annan idé är att ha separata specialare dör man försöker anstränga sig mer för att fånga upp de som brinner för andra genrer än superhjältar. Jag tror nämligen att trots att vi är öppna och publicerar annat än superhjältar så kanske det är bilden av oss. Det finns ju en jäkla massa talang i sverige och det skulle vara kul om vi kunde fånga upp fler.
Jag har faktiskt gått i banorna just att starta upp ett fantasyfanzin som skulle ha samma amatörserie/berättelse men inte som tidning utan återkommande årligt album, och med en arbetsform mer lik Nordens Stjärnor där jag i princip är den som publicerar men arbetet och bestämmande av vad som ska vara med sköts av alla inblandade. Det kommer få vila som idé till en 2-3 år framåt när jag vet mer hur mycket arbete GG är i längden.
Posted 06 October 2012 - 09:07
Posted 07 October 2012 - 18:30
Posted 07 October 2012 - 18:43
Posted 07 October 2012 - 18:48
Posted 07 October 2012 - 21:13
Posted 08 October 2012 - 01:12
Har själv planer på ett Sci-Fi magazin eventuellt när jag blir färdig med min utbildning, tanken kommer väl gå mot en sorts mix av svenskproducerat och Brittiskt importerat/licensierat material. =)