Jump to content

Photo

H+

8 replies to this topic

#1 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 24 July 2011 - 10:22

Läser på sfsignal.com att Bryan Singer har ett intressant projekt på gång. En Apokalyptisk webbserie med en riktigt intressant story:

+: The Digital Series takes viewers on a journey into an apocalyptic future where technology has begun to spiral out of control...a future where 33% of the world's population has retired its cell phones and laptops in favor of a stunning new device - an implanted computer system called H+.

This tiny tool allows the user's own mind and nervous system to be connected to the Internet 24 hours a day. But something else is coming... something dark and vicious... and within seconds, billions of people will be dead... opening the door to radical changes in the political and social landscape of the planet -- prompting survivors to make sense of what went wrong.

Och här är trailern:
http://www.youtube.com/watch?v=DlXmsNK_V4k

Edited by XC, 24 July 2011 - 10:35.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#2 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 24 July 2011 - 11:17

En bra premiss slösas bort med onyanserat skrämseltrams. Typiskt.

#3 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 24 July 2011 - 13:47

Vad får dig att tänka att det är onyanserat då, Mjolnir? :o Jag tyckte det kändes lite väl tidigt att dömma ut det som anti-teknologisk propaganda innan första avsnittet är ute, iallafall.

Känns som en välproducerad serie, överlag. :) Och kul att Singer omfamnar den digitala världen och gör nånting stort och seriöst. Enda som kommer i närheten som jag kommer att tänka på rakt på, är ju Dr Horrible, som är en komedi, med betydligt mindre aspirationer.

Här har vi ju äntligen nån som är beredd att satsa rejält på en digital serie.

#4 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 24 July 2011 - 14:44

Vad får dig att tänka att det är onyanserat då, Mjolnir? :o Jag tyckte det kändes lite väl tidigt att dömma ut det som anti-teknologisk propaganda innan första avsnittet är ute, iallafall.

Beskrivningen "The Digital Series takes viewers on a journey into an apocalyptic future where technology has begun to spiral out of control" är ganska talande. Men framförallt så är idén att "alla som använder teknologin dör plötsligt!" det mest sensationalistiska och alarmistiska sättet att tackla en sån här berättelse. Geoff Rymans roman Air har en väldigt liknande premiss, där ett intrakranialt kommunikationsmedium etableras i en isolerad by i ett centralasiatiskt land och förändrar dess sociala sammanhang helt. Informationsteknologin fungerar där som en metafor för globalisering och hur den kan befria utsatta minoritetsgrupper från förtryckande sociokulturella normer men även hur den på väldigt kort tid kan utplåna vad som gör främmande kulturer unika och stöpa om dem i en homogeniserad västerländsk mall, med alienation och utslagenhet för många som följd.

Så berättar man en nyanserad story... men annars kan man också inleda med att miljarder människor dör och sen försöka spinna något positivt ur det.

#5 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 24 July 2011 - 20:26

Ett steg i alfabetet. Populärt grepp.

#6 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 24 July 2011 - 21:25

H+ är f.ö en beteckning på den transhumanistiska rörelsen. Serien verkar dock lika intresserad av transhumanistisk filosofi som Lost var av filosoferna den uppkallade sina karaktärer efter.

#7 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 25 July 2011 - 11:48

Jaså, var det många som hade filosof-namn. Jag la bara märke till en. Men så följde jag aldrig serien särskilt noga heller...

#8 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 25 July 2011 - 13:51

Det såg lovande ut. Handlingen är också intressant som XC skrev. Får hoppas att man kan följa den sedan när den startar.

#9 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 07 July 2012 - 06:05

Premiären blir 8 augusti på YouTube.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

Reply to this topic