Vad gjorde vi nördar innan Internet? För oss gamlingar som fanns före Internet, vill säga.
Själv så:
1) Jag köpte många engelska och amerikanska genretidningar (SFX, Dreamwatch, diverse Star Trek-tidningar) för att över huvud taget få nyheter om vad som hände och fötte angående de serier jag gillade.
2) Jag använde Text-TV en väldans massa. När jag var hos morsan så fanns det en sida.. var det på Sky?... där det spoilades lite om vad som hände i SF-världen just nu (bara rubriker då, ville man veta mer så fanns det ett betalnummer i England att ringa vilket man naturligtvis inte gjorde).
3) Jag spelade in oerhört mycket SF från TV. Allt från X-Files till Hercules/Xena. Jag såg sällan om avsnitten, men jag hade dem på hundratals kassetter som fortfarande tar upp oerhörd plats här hemma trots att min senaste VHS gick till elektronikhimlen för flera år sedan.
4) Jag köpte Star Trek och Stargate (bland annat) på VHS. 2 avsnitt per kassett för omkring 200 kronor styck. Jag har alltid roligt när folk klagar på att DVD-boxar är dyra när de kostar 500-1000 spänn för en hel säsong..
Säkert mer man gjorde, men det var det jag kom på nu.
Ja, så hade jag inte speciellt stor kontakt med andra SF-fans, så man satt ofta hemma i sin kammare och läste SF-böcker som man raidade från bibblan eller fick hem genom Fantasy-bokklubbar. (SF hade så gott som helt dött sotdöden här i Sverige på den tiden, äldre Delta och sånt fanns ju på bibblan dock).