http://www.bleedingc...irst-superhero/
Första svenska superhjälten
Posted 25 November 2011 - 23:45
Posted 26 November 2011 - 04:22
Dock så kunde nog artikeln undersökt lite noggrannare vad gäller Svensk Superseriehistoria, måste jag säga.
(Som många här redan vet, så var ju Dotty Virvelvind först)
Men Knut Jakobsen på Bleeding Cool som kommenterar på artikeln känns allt lite för pedant dock, han kommer fram som lite väl kritisk, tycker ni inte? :|
Edited by PredaBot, 26 November 2011 - 04:34.
Posted 26 November 2011 - 10:04
Posted 26 November 2011 - 11:36
Att det är en nyhet för en sajt som handlar om just superhjältar med egna serietidningar, som fokuserar mycket på sånt som Marvel och DC, är väl inte så konstigt.
Däremot länkade jag till svenska superserier så fort jag kunde i forumet.
Rich ville bara påpeka att den sista bastionen har fallit så att säga.
Posted 26 November 2011 - 15:19
Du vet vad jag känner inför Satir-"hjältarna" Viktor...Det känns inte riktigt att killen har gjort research rätt. Vi har ju haft ett par svenska superhjältar i det förflutna, förvisso satiriska men ändå. Och så ska vi inte glömma Dotty Virvelvind, och hon uppfanns på 40 talet.
Dotty var ju först dock, och hon är verkligen inte nån satir. Tycker det är helt rätt att inte räkna satirgubbarna för där handlar det inte om superserier, utan där handlar det om trams, ma o Sveriges största genre, som inte är superserier: Satir och humorserier.
Ids inte ens debattera skiten.
Posted 26 November 2011 - 19:16
Att folk reagerar på att undantagen ignoreras och det inte sägs varför de är undantag är väl inte så konstigt.
Och för att kommentera kommentarerna så hävdar jag att Pippi Långstrump och Starke Staffan visst är superhjältar och att Indiana Jones inte är det, men att alla tre kanske hamnar i riskzonen för omkategorisering.
Posted 26 November 2011 - 21:08
Posted 26 November 2011 - 22:45
Posted 26 November 2011 - 23:20
Posted 28 November 2011 - 20:27
Det hela gick i stöpet när jag kom att tänka på hur pass mycket jobb det skulle vara... med att sätta ihop först ett kontrakt för att göra köpet, som ska innehålla public Domain parafraser och sånt, och sen både charma alla barnen och dessutom fara hem till allihop för att få dom att skriva på...
Är ett jäkla jobb, helt enkelt. Men jag lär väl göra det en dag, för om inte jag gör det så kommer nån ANNAN att göra det, och denne person lär KNAPPAST vara lika ädel som du eller jag Viktor, och tro på Dotty's status som Allmängods, Public Domain, och tillhörande folket. 0_o
Posted 28 November 2011 - 22:45
Posted 18 February 2012 - 14:28
Tycker det är extra kul att den första svenska superhjälten är en kvinna och att hon är "Flickan som gör som hon vill". Girl Power a la 40-tal.
Ett annat alternativ är att låta sig inspireras och göra en egen "svenskare" variant av denna forntida hjältinna (hon verkade vara Amerikanska i serien). Jag fick direkt en idé efter att jag hade läst igenom den här tråden. Visst, namn och design ligger väl kanske lite på gränsen men man har ju sett värre. Det lånas (och rånas) ganska hej vilt bland superhjältar ändå. Det här är ändå menat som en liten tribut.
Fantastiska Virvelvinden (eller bara Virvelvinden)
Namn: Dolores "Dolly" Vindhammar
Krafter: Allt som har med vind och luft att göra (flyga, sväva, stormvindar, etc)
Nu ska det nämnas att vindkrafterna bara är anpassade efter namnet. Dotty Virvelvind fick sin krafter från djurhormoner O_o
http://seriewikin.se...otty_Virvelvind
Attached Files
Posted 18 February 2012 - 22:03
Men seriöst, Lars och jag vill ha den RIKTIGA Dotty Virvelvind, ingen reboot, ingen alternativ design eller nåt sånt..... Även om jag gillade din design, men själva verket är att vi vill väcka upp minnet av den ursprungliga Dotty.
Posted 19 February 2012 - 11:48
Posted 19 February 2012 - 12:21
Hm, med det i åtanke, borde inte detta vara ett ämne värt en sida i något framtida nummer av SSS. Som en slags informativ historisk sida?
I väntan på att det händer kanske Fantastiska Virvelvinden kan vara något för Nordens Stjärnor eller något annat av de påbörjade universa som förekommit i Svenska Superserier.
Meh! Glömde posta mitt inlägg som svar till DarkPaladin. Jag är en sådan forum-noob...
Visst skulle Virvelvinden skulle kunna dyka upp som en hjältinna i SSS i ett eget litet äventyr, men i så fall kombinerat med en faktasida om Dotty Virvelvind. Typ, det här är inspirationskällan. Här har ni originalet. Skulle inte det kunna vara ett sätt att återuppväcka intresset för den ursprungliga serien? Kanske ett litet steg närmare en ny originalserie. Vem vet.