Jump to content

Photo

Två gamla Doctor Who-avsnitt återfunna.

• Please log in to reply
11 replies to this topic

#1 Sci-Fi Nytt

Sci-Fi Nytt

Senior Commander

• Admin
  • 298 posts

Posted 12 December 2011 - 00:42

När "Doctor Who" startade 1963 så var det ingen som tänkte på VHS/DVD-marknaden, och avsnitten som sändes ansågs vara förbrukade efter en repris eller två. För att göra plats för nya TV-program så brukade BBC rutinmässigt förstöra gamla filmrullar, till alla nutida TV-fans förtret.

Doctor Who hade tur som sålts till ett gäng andra länder, så när förstörelsen slutade på 70-talet, och BBC började samla in saknade avsnitt så hittades en hel del hos gamla TV-stationer och i källaren/vinden hos BBC-anställda som tagit med sig ett minne hem.

Trots detta så har omkring 100 av de omkring 700 avsnitten i den klassiska serien varit försvunna. Det har hittats en och annan under årens lopp på de mest underliga platser, men nu var det ett bra tag sedan sist.

Nu har äntligen två stycken avsnitt till lokaliserats. Det är tredje avsnittet av "Galaxy 4" (med William Hartnell) och avsnitt två av "Underwater Menace" (med Patrick Throughton) som hittats!

106 avsnitt kvar, om Wikipedia räknat rätt.

Läs mer på Radio Times om upphittandet.

Lista över fortfarande saknade avsnitt.

Originalartikeln

#2 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 12 December 2011 - 01:56

Har för mig att det bara är 64 (eller 62 nu) avsnitt som fattas.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#3 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 12 December 2011 - 04:05

Nix, det är fortfarande över 100. 106 verkar stämma, jag kollade nu och det var 108 innan.

Wikipedia har en lista: http://en.wikipedia....issing_episodes

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#4 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 12 December 2011 - 13:59

Ja, och längst ner på listan står det "62 episodes".
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#5 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 12 December 2011 - 14:55

Med andra doktorn ja. + 44 avsnitt med första doktorn (står mellan första och andra doktorn)...

//Peak

sixty six."

#6 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 12 December 2011 - 15:04

Eh, just det. Det var så jag menade. 44+62. :whistle: :blush:
-Sora, Kingdom Hearts

#7 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 12 December 2011 - 16:20

Jo, förstå vad jag menar, inte vad jag skriver. Det är även mitt motto.. :)

Detta visar dock på det tråkigaste av det hela. Den bättre doktorn (doktor 2) saknar massvis med avsnitt.. :(

Dumma BBC.

//Peak

sixty six."

#8 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 12 December 2011 - 19:31

Om det som står i den här artikeln stämmer, kan det bli så att fler än ett förlorat avsnitt kommer tillbaka. Och det ironiska i det hela är att avsnitten, precis som deras titelfigur, har rest både genom rymden och tiden.

http://www.rimmell.com/bbc/news.htm
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#9 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 12 December 2011 - 19:47

Om det som står i den här artikeln stämmer, kan det bli så att fler än ett förlorat avsnitt kommer tillbaka. Och det ironiska i det hela är att avsnitten, precis som deras titelfigur, har rest både genom rymden och tiden.

http://www.rimmell.com/bbc/news.htm

Coolt!

#10 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 12 December 2011 - 22:18

Fast det här var en gammal artikel från 2009.
-Sora, Kingdom Hearts

#11 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 12 December 2011 - 23:10

Inte bara 2009, utan 1 april 2009 dessutom. Tjusigt... :bang:
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#12 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 13 December 2011 - 15:23

Hehe! Ja, det är ju en ledtråd om varför man inte hört något om det från någon annan källa.