Jump to content

Photo

Studio Ghibli lägger ned? Eller rustar sig för framtiden?

• Please log in to reply
1 reply to this topic

#1 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 04 August 2014 - 03:02

Igårkväll meddelade producenten Toshio Suzuki att Studio Ghibli lägger ner anime avdelningen och kommer hedanefter bara existera för att hantera sin trademark. Orsaken ska vara bla "The Tale of Princess Kaguya" ("Kaguya-hime no Monogatari") som det gick mycket dåligt för men den största orsaken är trolkigen att de förlorade Hayao Miyazaki. "When Marnie Was There" ("Omoide no Marnie") kommer att blir studions sista skapelse. Studion har producerat 21 filmer mellan 1985 och 2014.
Det här kommer troligen inte ha någon följd för TV-serien mer än att den möjligen blir försenad. Studio Ghibli animerade inte serien själv.

Då det här fortfarande är nytt så finns det bara en dålig översättning av beskedet som kom på Japansk TV så det kan finnas lite misstag i det hela.

Källa

Verkligen ett sorgligt slut på det hela. Jag minns hur negativa reaktionerna var i Japan när Hayao Miyazaki slutade så jag kan tänka mig att det hela handlar om en bojkot mot studion från Japanska "fans".

Sci-Fi Nytt's nyhetsbot kanske skulle skriva om det här sen?

Edit:

Kotaku påstår bestämt att det hela inte stämmer helt och tror inte riktigt på översättningen. Själva har de bara sett ett antal bilder från intervjun med text under men anser att det hela handlar om något annat efter att ha översatt det de har sett på bilderna.

Själv tycker jag det verkar som önsketänkande och tar det med en nypa salt men vem vet. Man kan ju hoppas tills det officiellt släpps på Engelska.

Edited by Crusader, 04 August 2014 - 03:10.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#2 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 04 August 2014 - 08:01

Låter trist om det är sant, men jag minns avlägset att Hayao själv klagade på att det var allt för få som var beredda att ta över stafettpinnen och regissera anime.

Både /Film och Twitch rapporterar idag att Kotaku är/var på rätt spår, tydligen utesluter man inte att studion får stänga men i första hand handlar det om att rensa upp och strukturera om. Tydligen innebär detta att man inte kommer producera nya biofilmer tills vidare.

• »Today, however, Anime News Network reports:
    While there has been talk among some about dissolving the studio outright, Suzuki emphasized that the truth is that the studio is considering “housecleaning” or restructuring for now. The end result would be “rebuilding” the studio and creating an environment for the next generation.«
    [Källa]

Twitch har en kommentar som bekräftar mitt påstående ovan dessutom:

• »But the studio has had no luck in fostering new talent to replace Miyazaki and Takahata. Promising newcomers who were 'groomed' as follow-ups died, or left the company. And with animation being a costly affair, without the financial security attached to its two most famous directors, Studio Ghibli could not continue in its current form.«[Källa]

--

Jag flyttar ut det här i en egen tråd f.ö.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)