Jump to content

Photo

RoboCop filmmarathon!

• Please log in to reply
49 replies to this topic

#1 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 13 October 2014 - 19:44

Garm, XC och jag kommer att se de 4 huvudfilerna i RoboCop serien den här veckan, med en film varannan dag. Vill ni så är ni givetvis välkomna att delta. :)

RoboCop (1987) - Onsdag 15/10

RoboCop 2 (1990) - Torsdag 16/10

RoboCop 3 (1993) - Fredag 17/10

RoboCop (2014) - Lördag 28/10

Edited by Crusader, 16 October 2014 - 21:27.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#2 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 13 October 2014 - 22:29

Kanske nått tom jag kan vara med på, ni brukar ju annars bara kolla skräck vilket knappast är min grej. Nya Robocop kommer jag dock skippa i så fall den såg jag nyligen och vart rejält besviken.

Winter is Coming

#3 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 13 October 2014 - 23:38

Yay, vad kul! :) Vi skulle ha börjat idag (Måndag) men det blir på Onsdag istället. Synd att du inte gillade den nya filmen men det var rätt nyligen den gick så du kanske kunde vara med och diskutera ändå och kanske komma med någon komentar? ;)

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#4 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 October 2014 - 08:18

Jag är med. :)

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#5 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 October 2014 - 17:39

Först som vanligt...

*

RoboCop (1987) [US]
≈ Det är jaktsäsong på poliser i ett framtida Detroit, och i ett sista desperat försök att komma till rätta med kriminaliteten testar man robotar. När konstapel Murphy brutalt mördas får han återuppstå i form av cyborgen RoboCop...
+ Välskriven intrig som klämmer in action på rätt ställe.
- Clarence J. Boddicker känns som en rätt farsartad skurk.
҉ Med undantag från att stopmotion-animeringen på ED209 vibrerar lite och gör det uppenbart att det är en stopmotion-sekvens är det visuella arbetet gediget och övertygande än idag.
♪ Trevlig ljudbild med ett trevligt soundtrack.
∴ Det är alltid trevligt när gamla klassiker lever upp till förväntningarna, RoboCop må delvis vara märkt av sin samtid (inga mobiltelefoner och tjock-tvn lever och har hälsan) men känns ändå inte utdaterad. Intrigen med Murphys minnen hjälper till att göra det här till lite mer än bra en robotpolis som städar upp på gatorna.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#6 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 15 October 2014 - 23:16

RoboCop (1987)

En klassiker bland dåtidens actionraffel och som håller än idag. Men jag måste medge att filmen nog var lite coolare förr. Handlingen är intressant, inte bara för den framtidsvision som målas upp, utan också för att man kan ta till sig karaktärerna och känna av alla dess mänskliga sidor. En annan sak som jag gillar är den samhällssatir som man skyltar med. Skådespelarna är bra, inte minst Peter Weller som alltid lyckas att höja standarden på typ allt som han är med i. Men filmen har mer minnesvärda insatser i flera av dom andra rollerna. Som XC säger så är Clarence Boddicker (Kurtwood Smith) aningen blek i sin roll, men det är väl främst för att han inte är den största av fula fiskar. Då är Dick Jones (Ronny Cox) desto mer minnesvärd. Han levererar dessutom kanske en av dom tuffare scenerna i mitt tycke, när han har anlitat Clarence till att röja undan Bob Morton (Miguel Ferrer). Jag gillar scenen där Clarence stegar in hos Bob, ber dom lösaktiga kvinnorna att skingra sig, skjuter Bob ett antal gånger i både ben och knän, varpå Bob ber för sitt liv. Då stegar Clarence bort till mediastationen, langar i en skiva där Dick uppenbarar sig och säger något i stil med att han slår vad om att Bob just nu är på sina bara knän och ber om att hans liv ska skonas. Givetvis mer inlevelserikt än vad jag återberättar. Filmen bjuder på många scener som är bra. Och allt blandas bra mellan eftertanke och ren explosiv action. Men det har Paul Verhoeven alltid varit bra på att göra. Den typen av avvägningar. Rent visuellt så ser det mesta fortfarande bra ut, även om jag kan tycka att det skaver lite i upplevelsen när Peter Weller genom ett visst rörelseschema försöker att få liv i sin robotsnut. Det ser helt enkelt inte alltid så övertygande ut. Men det är sådant som man kan köpa. Precis som man kan köpa hur ED-209 beter sig. Härlig stop motion som i vissa fall kan se aningen roligt ut. Som när denne snubblar i trappan. Dock kunde man där ha skippat det där löjliga grisskriket som man tog med när ED-209 ligger på ryggel och sprattlar.

För enkelhetens skull så såg jag filmen på VHS. Och den var givetvis klippt, något annat hade jag inte räknat med då det är första  generationens svenska utgåva. Jag tror att den släpptes oklippt sedan på VHS och nu finns den ju oklippt på Blu-ray/DVD/Internetkanalen. Jag har sett den ett antal gånger och kan se precis var som min VHS-version är klippt. Ett av dom mer taffliga klippen är när Murphy och Lewis jagar Clarence och dennes gäng efter ett dom har gjort någon form av stöt i början av filmen. När biljakten är i full gång och dom är på väg mot stålverket där Murphy möter sitt öde, så lyckas ju en i Clarence gäng, Bobby, att bli skjuten i den skottväxling som uppstår. Varpå Clarence säger något i stil med att han undrar om Bobby kan flyga. Exakt i scenen efter så står Clarence och hans gäng och skrattar inne i skåpbilen och sedan ser man hur Murphy och Lewis svänger in vid stålverket med ett stort hål i vindrutan. Alltså, scenen är inte ens trimmad utan helt bortklippt. Man kan bara gissa sig till vad som hände med Bobby för man får inte se det minsta av det i detalj. Som sagt, tafflig klippning är bara förnamnet. Filmen blev för övrigt helt slaktad i den svenska filmcensuren.

Nedan, lite kuriosa för den nyfikne.

Spoiler

Både film 2 och 3 skulle möta ett liknande öde i händerna på dåvarande Statens biografbyrå.

Edited by Garm, 15 October 2014 - 23:22.

#7 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 16 October 2014 - 01:32

RoboCop - Director's Cut (1987)

I Detroit är det jaktsäsong på poliser och företaget OCP (Omni Consumer Products), som har skrivit kontrakt att ansvara för deras säkerhet, kritiseras hårt. Då OCP's mål är att om 6 månader börja bygga om Old Detroit till den nya hypermoderna Delta City så krävs det att något görs åt brottsligheten. I ett desperat försök att lösa det hela så beslutar OCP-VDn Dick Jones att de ska tillverka stora ED-209 robotar men då roboten fortfarande har problem så erbjuder Bob Morton en annan idé om något som inte bara är maskin utan också kan tänka och agera som en människa och den gamla mannen som är högsta ledaren för OCP bestämer sig för att ge Morton en chans, något Jones inte gillar.
När nyförflyttade Officer Alex J. Murphy och hans nya partner Officer Anne Lewis är ute på patrull så slutar det med att Murphy brutalt mördas av Old Detroit gangsterbossen Clarence J. Boddicker. Det här är tillfället Morton har väntat på och snart förvandlas Murphy till en ny typ av polis, hälften maskin, hälften människa: RoboCop!

Sci-Fi Action Satir av Paul Verhoeven (Total Recal (1990), Starship Troopers (1997)) som först tackade nej till den då han ansåg den för fascistisk men blev övertalad av sin fru att ge den en chans och förvandlade filmen till en liberal satir över fascism, något som senare skulle bli hans mäst kända signatur. Hans satiriska ultra-våldsamma filmer har blivit väldigt populära och starkt visat hans syn men också skapat problem för deras franchise. RoboCop (2014) kritiserades hårt för att sakna hans satir och vision vilket bla. jag anser orättvist då det är en helt annan regisör och jag tycker det är fel att han skulle härma Verhoeven's vision. Starship Troopers fick problem att göra seriösa versioner av boken som filmen bygde på då alla helatiden förväntade sig Verhoeven's typ av satir och inte brydde sig om orginalet, som boken faktiskt var, och dess vision. Samma sak gäller Total Recall, som också bygger på en bok, där remaken blev en gigantisk flopp mycket för att de försökte både göra något eget och samtidigt hålla det som en remake och det hela gick inte alls. Många fans verkar anse att när Verhoeven har gjort en film så ska ingen få röra det längre och det blir som sagt problem.

Det var många år sedan jag såg den här filmen sist och jag har aldrig sett Director's Cut versionen, vilket är orsaken att jag valde den. Hoppas det är OK? (såg ingen skillnad så jag vet inte vad som lades till under den extra minuten mer än att vissa våldscener var längre och mer grafiska)

Kurtwood Smith spelar en väldigt klassisk skurk som är lite av en favorit för mig. Kanske tillochmed pga de delarna som XC inte gillade med honom. Men blek tycker jag verkligen inte att han är så det förstår jag inte. Ronny Cox gör också ett bra jobb men jag har alltid tyckt att han har hamnat i skuggan av Clarence J. Boddicker som IMO skulle ha varit det slutliga skurken.

En intresant sak när jag kollar Making of... är att RoboCop är designad efter roboten i klassiska Metropolis från 1922. En annan är att "RoboCop" var bara ett tillfälligt namn som ingen av dem gillade men de kom inte på något bättre då den beskrev filmen bra och den lockade mycket folk då t ex poliserna älskade filmen. Michael Ironside var först tänkt i huvudrollen men han hade en för stor kroppsbygnad. Filmen filmades i Dallas för Detroit såg aldeles för omodernt ut (kanske därför borgmästaren inte vill tillåta dem att sätta upp en RoboCop staty? :P ). Inspelningen var visst en total mardröm och alla hatade varandra mot slutet. En annan sak är att Verhoeven såg RoboCop som en Amerikansk Jesus och mycket av filmen gick ut på det med t ex hur han dör extremt våldsamt, scenen i slutet när han går på vattnet, hur han bestämmer sig för att döda skurkarna i slutet (Verhoeven anser att Jesus blev mer våldsam mot slutet).

Mycket bra regiserad, intresant och bra manus som känns intelligent, underbar musik, specialeffekter som imponerade på den tiden och även om de inte håller fullt ut längre så är de verkligen inte dåliga heller utan de fungerar.

En helt awesome film även om jag minns den som galnare och längre. :P

Betyg: Awesome!

När det gäller slutet så hade jag en rätt het diskution om den i "RoboCop (2014)" tråden där vi hade totalt olika tolkningar om betydelsen. Jag ansåg att Murphy fick tillbaka sin mänsklighet och individualitet så att han kunde bestämma själv vem, och vad, han är och därmed hitta sätt att kringgå sin programering för hans vilja kan ingen kontrollera medans den jag diskuterade med sa bestämt att slutet istället var att Murphy insåg att han var en maskin och aldrig kommer vara något annat men att hans lilla mänsklighet lyckades lura programeringen.
Mycket av det kom ner till att jag ansåg att det var individualismen i Murphy som gjorde att de inte kunde kontrollera honom medans den andra inte tyckte att individualism hörde till utan att det hade med maskinen och vad som är mänskligheten att göra.
Hade varit intresant att höra vad ni tyckler om saken. :)

Edited by Crusader, 16 October 2014 - 02:13.

-Sora, Kingdom Hearts

#8 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 16 October 2014 - 02:11

Det var många år sedan jag såg den här filmen sist och jag har aldrig sett Director's Cut versionen, vilket är orsaken att jag valde den. Hoppas det är OK? (såg ingen skillnad så jag vet inte vad som lades till under den extra minuten)

Klart att det är OK. Du får se vilken version du vill. Jag såg en klippt, du såg en Director's Cut. Vad XC såg kan man undra. Snacka om kontraster. Härligt! :lol:

På tal om det där med vad som är annorlunda Director's Cut kan du läsa om via följande sajt. Även IMDb har lite info om dom olika versionerna som du kan läsa om här.

När det gäller slutet så hade jag en rätt het diskution om den i "RoboCop (2014)" tråden där vi hade totalt olika tolkningar om betydelsen. Jag ansåg att Murphy fick tillbaka sin mänsklighet och individualitet så att han kunde bestämma själv vem, och vad, han är och därmed hitta sätt att kringgå sin programering för hans vilja kan ingen kontrollera medans den jag diskuterade med sa bestämt att slutet istället var att Murphy insåg att han var en maskin och aldrig kommer vara något annat men att hans lilla mänsklighet lyckades lura programeringen.
Mycket av det kom ner till att jag ansåg att det var individualismen i Murphy som gjorde att de inte kunde kontrollera honom medans den andra inte tyckte att individualism hörde till utan att det hade med maskinen och vad som är mänskligheten att göra.
Hade varit intresant att höra vad ni tyckler om saken. :)

Jag har alltid haft den åsikten att Murphy aldrig helt förlorade sin mänsklighet, utan att den alltid fanns där. Att dom bara hade lyckats att förtränga den tillräckligt mycket men inte helt utplåna den. Att dom fogade den så att dom kunde skapa den maskin som dom ville ha. Att Murphy helt enkelt i slutänden insåg vem han var. Inte helt människa. Inte helt maskin. Bara Murphy.

Med det sagt så tycker jag att det finns flera andra intressanta teorier om det hela. Och även en hel del, mer eller mindre galna. Men min egen åsikt har ofta varit densamma. Vare sig det är så som skaparna har tänkt det, eller om det är en helt egen tolkning av mig.

Edited by Garm, 16 October 2014 - 02:12.

#9 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 16 October 2014 - 03:52

Jag tycker det var ett bra sätt att förklara det: han är bara Murphy. Rätt mycket så jag också tycker bara det att jag kånglar till det när jag beskriver det hela. :P

På tal om den dåliga klippningen du nämde att den svenska filmcensuren gjorde så minns jag när min bror hyrde No Retreat, No Surrender 2 (1987), en Hong Kong action som jag håller varmt om hjärtat btw, och vi såg den. Snacka om dålig klippning. Minns när de de 3 hjältarna kom till ett budistiskt tempel och plötsligt så hoppar där fram ett 20-tal onda munkar från överallt för att slåss mot dem och de ställer sig i beredskap sedan plötsligt så ligger alla munkarna nerslagna och de 3 hjältarna slappnar av och går där ifrån. Varför ens behålla något av den scenen? :P

Btw, så skrev jag till en hel del på mitt inlägg ifall du missade det. :)

Edited by Crusader, 16 October 2014 - 04:36.

-Sora, Kingdom Hearts

#10 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 16 October 2014 - 16:00

Det var mycket intressant trivia som kom fram efter att du såg den där "making of"-dokumentären. Det fanns en hel del där som jag inte ens visste om, som det där t.ex. med att designen på RoboCop har hämtat inspiration från Metropolis. Har du filmen på DVD/Blu-ray eller har du fixat "making of" på annat håll? Blir sugen på att se den själv.

Ah, jag har bara sett den första "No Retreat, No Surrender" med van Damme. Riktigt bra och lite av en kultfilm. Har dock inte sett den på många år, så jag vet inte vad jag skulle tycka om den i dagsläget. Man blir sugen på att se om den och även se hur den andra filmen är, den som du gillar så mycket.

Kampsortsfilmer blev ofta sönderklippta förr. Jag hittade info om klippningen till film 2;

Spoiler

Den första blev saxad rätt så rejält med såg jag.

Jag kan hålla med om att det är rätt overkligt att se en film när stora delar av scener försvinner, likt den som du beskriver. Liksom, vad är poängen med att ens ta med scener om man bara får se lite i början och lite i slutet. :P

Edited by Garm, 16 October 2014 - 16:01.

#11 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 16 October 2014 - 17:32

RoboCop 2 (1990) [US]
≈ Brottslingarna lever loppan medan polisen strejkar, staten kämpar för att betala OCPs fakturor och OCP misslyckas ständigt med att återskapa framgångsreceptet som skapade RoboCop...
+ Trevlig story som lyckas fokusera på de bra delarna med ettan: dystopin Detroit, OCPs försök till maktövertagande och Murphys mänsklighet som ständigt kämpar för att komma till ytan.
- Intrigen med "RoboCop v2" hade kunnat hanteras lite bättre, det är lite luddigt om varför Faxx (inte alls ett övertydligt namn nej) så medvetet saboterar inte bara v1 utan även v2. Som det är skrivet är det svårt att köpa att det skulle vara ett snedsteg, och en cyborg som skjuter allt som rör sig plockar inte direkt bonuspoäng och var ju vad hon skulle motverka.
҉ Det är mäktigt vilken skillnad 3 år kan göra, stopmotion-animeringen är väldigt mycket snyggare (utan att ge avkall från charmen den hade i ettan) och Detroit är verkligen en nedgången sophög. (Inte för att någon av filmerna spelades in i Detroit).
♪ Ljuden som RoboCop ger i från sig när han rör sig är kanske mer charmiga än bra. Ändock så uppskattar jag operfektheten som RoboCop utstrålar i sina mindre smidiga rörelser och konstiga kroppshållning.
∴ Den här känns kanske mer som en actionfilm än ettan, men tacksamt nog så försöker man inte plocka bort för mycket från grundkonceptet. Sålunda finns Murphys robot vs människa-problematik kvar (men man fokuserar inte på minnen på samma sätt, något som tyder på acceptans från Murphys sida) samt ett tydligt försök till att kritisera sin samtid. Att det finns en viss lojalitet från poliserna till Murphy är också en detalj som uppskattas. Samhällskritiken/-satiren är ju lika aktuellt idag som 87/90 när allt på statlig nivå - inklusive toapapper - skall upphandlas offentligen. Skurkrollerna känns här lite mer genomtänkta, där "Hob" är en trevlig överraskning av god regi och duktig skådespelare. (Det är väldigt lätt att barn som skall spela "övermogna" blir för "lillgamla" men här sköts det snyggt med en tjusig balans). Apropå skurkroller så vet jag inte om jag uppfattade honom som samma präglade skurk i ettan som han är här, kanske är det därför som Foxx konstiga agerande är så konstigt? Samtidigt som VDn görs till storskurken så behåller man den interna maktkampen som basintrig på OCP.

--

Klart att det är OK. Du får se vilken version du vill. Jag såg en klippt, du såg en Director's Cut. Vad XC såg kan man undra. Snacka om kontraster. Härligt! :lol:

Första bästa tillgängliga... :P

I Detroit är det jaktsäsong på poliser... ✂
Samma sak gäller Total Recall, som också bygger på en bok, där remaken blev en gigantisk flopp mycket för att de försökte både göra något eget och samtidigt hålla det som en remake och det hela gick inte alls.

Jäkligt snygg inledning, jag tar den som en komplimang. :D
Men Total Recall bygger inte direkt på en bok, utan en novell ("We Can Remember It For You Wholesale" av Phillip K. Dick). Även om en del fick stryka på foten (till exempel twisten på slutet) så är intrigen inte i den omfattning så den kan filmas som långfilm utan utfyllnad.

fqq5BYam.jpg

#12 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 16 October 2014 - 20:01

Glömt detta, ska kolla på första filmen nu. Tillbaka lite senare.

Winter is Coming

#13 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 16 October 2014 - 22:08

Robocop

Det första som slog mig när jag började titta är hur väl den håller än idag, speciellt hur snygg Robocops dräkt ser ut och hur han rör sig. Klart mer realistiskt än "sprintern" i nyinspelningen, om man nu ska tala om realism om en cyborg dvs :P

Det andra är att de hittade en perfekt kille att sätta i Robocopdräkten och som för alltid är förknippad med den. Även de andra rollerna är bra spelade och skrivna, gillar framförallt skurkarna och hur de beter sig. Knappast såna man ser på film idag, varianter av Dick Jones finns väl men Clarence och hans gäng är en grupp sköna psykopater som hela tiden ligger på gränsen till att spela över, sånt gillar jag B)

Älskar nyhetsinslagen och reklamen! Tänk om tv skulle sett ut så på riktigt? Herregud säger jag bara! 

Roligaste scenen, den när ED209 ska försöka gå i trappor :lol2:  För övrigt kan man ju undra varför den inte kan gå i trappor? Den var ju framtagen för stadsmiljö? Finns ju en del trappor i stadsmiljö om man säger så :duh:

Äckligaste scenen, han som badar i toxic waste :urk:  Usch! Har tyckt det sen jag såg filmen första gången som runt 10 år gammal att den varit riktigt vidrig. Den är väl för övrigt helt borttagen i den vanliga versionen? Nån som vet? Har nog bara sett directors cut.

Filmen var kortare än jag mindes, ungefär 1,35 tror jag. Fortfarande lite av en favorit, sett den säkert 20 gånger och fler lär det bli i framtiden.

Betyg 5/5 Vad annars? :thumbsup:

Winter is Coming

#14 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 17 October 2014 - 01:11

Kul att du hänger på, Rick! :thumbsup: Vi fick höja hastigheten en aning men om du inte hinner med så se dem i den trakt du kan och skriv om dem här sen. :) 

Toxic Waste scenen var iallafall med på versionen som gick på TV. Men på VHS så var den säkert bortklippt. Jag tror att jag hyrde den en gång i tiden men minns inte om det var DC versionen eller inte. Minns inte att jag har sett den så extremt klippt iallafall.

Det var mycket intressant trivia som kom fram efter att du såg den där "making of"-dokumentären. Det fanns en hel del där som jag inte ens visste om, som det där t.ex. med att designen på RoboCop har hämtat inspiration från Metropolis. Har du filmen på DVD/Blu-ray eller har du fixat "making of" på annat håll? Blir sugen på att se den själv.

Den låg på min RoboCop Trilogy box som jag köpte för ca: 10 år sedan.

Ah, jag har bara sett den första "No Retreat, No Surrender" med van Damme. Riktigt bra och lite av en kultfilm. Har dock inte sett den på många år, så jag vet inte vad jag skulle tycka om den i dagsläget. Man blir sugen på att se om den och även se hur den andra filmen är, den som du gillar så mycket.

Jag har inte sett första filmen men vad jag vet så är 2:an helt annorlunda. Den är mer som Rambo 2 med Kung-Fu. Det finns en 3:a också med samma skådespelare fast i andra roller. Kanske en idé till en framtida filmfest att se de 3?

I Detroit är det jaktsäsong på poliser... ✂
Samma sak gäller Total Recall, som också bygger på en bok, där remaken blev en gigantisk flopp mycket för att de försökte både göra något eget och samtidigt hålla det som en remake och det hela gick inte alls.

Jäkligt snygg inledning, jag tar den som en komplimang. :D

Det ska du också. :D

Men Total Recall bygger inte direkt på en bok, utan en novell ("We Can Remember It For You Wholesale" av Phillip K. Dick). Även om en del fick stryka på foten (till exempel twisten på slutet) så är intrigen inte i den omfattning så den kan filmas som långfilm utan utfyllnad.

Novell, bok, same shit for me. :P
Nej, det förstår jag. Men novellen verkar glömmas bort pga filmen vilket jag tycker är synd.

RoboCop 2 (1990)

Med poliserna i strejk så är det fritt fram på Old Detroit's gator. Den nya designer drogen Nuke får knarkare att gå amock i Old Detroit för att få pengar att köpa mer och drogens skapare, Cain terroriserar alla som försöker motarbeta honom i hans syn om gudomlighet. Men en polis strejkar aldrig: Robocop, och tillsammans med sin partner Anne Lewis så är han ute efter Cain och hans 13 åriga högra hand Hob.
Samtidigt försöker OCP, som nu äger Detroit, skapa RoboCop 2 men misslyckas totalt och psykologen Dr. Juliette Faxx får fria händer att leta upp en perfekt kandidat, bland stadens kriminella.

Uppföljare som är regiserad av Irvin Kershner (The Empire Strikes Back) som inte är lika galen i extremt våld. Den här gången står Frank Miller för manuset där han gör OCP till mer klara skurkar än de var i första filmen och The Old Man som driver företaget har gått från en god man med en dröm till en maktgalen skurk. Medans första filmen hade OCP med mål att resa staden från kriminalitet för att kunna starta byggandet av Delta City så är det snarare trävt om här där de medvetet ökar brottsligheten och försätter Detroit i ett sådant dåligt skick att de tar över när staden inte kan betala sina räkningar.
Nu kan man inte helt skylla på Frank Miller för hans manus blev ordentligt omskrivet till den grad att han gjorde en serietidningsversion av det. Han försökte använda delar av det i 3:an men även det manuset skrevs om och i båda fallen så tog regisörerna bort vissa våldsamheter han hade skrivit in. Efter det så gav han upp sin dröm om att bli Hollywood-manusförfattare. Om serietidningen: http://en.wikipedia....s)#Avatar_Press

Filmen har räknats som en av de sämsta uppföljarna men där är också en hel del som tycker om den. Frank Miller tar satiren från första filmen och höjer den till löjligt höga nevåer ibland. Han ger oss också ett väldigt obalanserat manus som mer känns som ett gäng avsnitt av en TV-serie än en film med en hel del underliga scener och twister som man har lite svårt att förstå orsaken bakom. De flesta verkar hålla med om att han ska hålla sig borta från att göra filmer och hålla sig till serietidningar då ingen av hans filmer (RoboCop 2-3, The Spirit) har blivit någon större hit. (fast jag gillar hur han fick "RoboCop 2" att bli mer än bara en siffrad uppföljare och använde det i manuset)
Något annat som inte var någon större hit var musiken, eller brist på RoboCop låten från första filmen. De gör samma misstag som så många andra uppföljare att de unviker att använda musik från orginalet som alla älskar, något jag aldrig har förstått meningen med. Det gäller inte heller bara filmer utan även TV-spel och TV-serier. Destu större och populärare destu mindre chans att man får höra musiken igen. Tillochmed remaken använder iallafall ett par snuttar från den.

När första filmen kom ut så visade den sig en stor hit bland poliser och det märks att de använder det här då poliserna verkligen gillar och bryr sig om RoboCop och de lyssnar på honom. Filmen handlar också mycket om Murphy och hans mänsklighet även om han känns lite mer munter här än tidigare.

Hob stjäl alla scener han är där han spelar en väldigt tuff, egoistisk och kall psyko-unge med storhetsvansinne och hans våldsamhet överaskar. Man är så van vid att unga kriminella inser sitt fel tackvare hjälten och blir snäll sedan men så är det inte här. Men när det väl är dags att lämna in så är han trotts allt ett barn, vilket var en fin del i ett sorgligt slut på en intresant karaktär. Bra spelad, lillgammal men troligt sådan och ett av de sakerna som gjordes bra med filmen.

Betyg: Ojämt Bra

Näst upp: Filmen som tog allt som byggts upp och bara raserade det hela, och dödade franchisen i 20 år (med undantag för 4 TV-filmer som ingen verkar ha sett). Jag minns inget ut av den mer än slutet men jag minns att jag tyckte den var riktigt dålig och mesig (kanske för att filmen gjordes för barn då det var där som den största fanbasen låg för de tidigare filmerna). Fast att Peter Weller inte var med hade inte med den saken att göra utan var för att han filmade en annan film och de hade inte tålamod att vänta. Men då Orion bleb bankrupt och filmen lades på hyllan i ett år så hade det kvittat. Men mer om det imorgon. :)

Edited by Crusader, 17 October 2014 - 01:39.

-Sora, Kingdom Hearts

#15 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 17 October 2014 - 01:30

@Rick:

Riktigt trevligt att du hänger med och att få läsa ditt omdöme. :thumbsup: Håller med i mycket som du skriver. Det där med att ED-209 inte kan gå i trappor kan man fråga sig. Dels så är den ju så stor att det känns aningen lustigt att den skulle patrullera i byggnader och liknande där den kanske måste ta sig fram i trappor. Som du säger så finns det ju ett antal sådana i en storstad. Men sedan verkar det ha blivit en miss i designen. Jag menar, nog kunde dom ha gjort den lite smidigare än vad dom gjorde. Ser man dess fötter så är dom ju inte direkt anpassade till att gå i trappor likt oss människor gör. ;)

När det gäller smältscenen i filmen så minns jag inte riktigt om den är med i theatrical cut eller ej. Och nu så såg jag ju den klippta svenska av praktiska skäl. Kanske att scenen är trimmad i theatrical cut för jag undrar om den verkligen kan vara helt bortklippt i någon av dom mer vettiga versionerna. Men jag låter det vara osagt då jag inte har full koll på det hela.

Första bästa tillgängliga... :P

Tur att den inte var dubbad på Tamil eller något annat exotiskt språk. ;)

* * * * * *

RoboCop 2 (1990)

Den här filmen har jag inte sett alltför många gånger. Jag minns bara några scener här och där och inte den övergripande bilden. Bara av den anledningen så var det trevligt att få se om filmen då det antagligen är rätt många år sedan senast. Och jag gillar det jag ser, filmen är klart bättre än vad jag hade förväntat mig att den skulle vara.

Det mesta är sig likt. Chicago har ännu inte helt gått under, men det är allt annat än en trevlig stad att leva och bo i. Korruption är vardagsmat och RoboCop ser det fortfarande som sin uppgift att rensa upp bland slöddret. Vilket han också lyckas med att göra, bortsett från när en lite fnurra på tråden uppstår. Rätt roliga scener för övrigt, när RoboCop har återstartats och med det även fått en ny personlighet.

Saker som jag gillar med filmen är den lilla glimt som man får se av Murphys tidigare familj. Ex-hustrun och barnet. Speciellt ex-hustrun och dom scener som hon har med Murphy är intressanta för att det ger ett extra lager till Murphy och vad han går igenom.

Skurkrollerna är lite mer stabila i den här filmen. Även om jag tycker att det högsta hönset, presidenten för OCP, är blek jämfört med Dick Jones i den föregående filmen. I den här så rockar fotsoldaten Cain ganska så ordentligt. Betydligt mer än vad Clarence gjorde i den förra filmen. Cain är bra spelad av Tom Noonan.

Filmen bjuder på mycket action, rent av mer än den första filmen, och det mesta är riktigt ösigt. Tillkommer här gör en hel del coola stuntscener som är trevliga att se. Som när RoboCop klammrar sig fast på den där säkerhetsbilen som Cain sticker iväg med. Både när stuntpersonen bara får hålla sig kvar vid motorhuven hög fart, men även när han skrapas mot väggen. Det var nog inga lätta scener att göra.

Filmen är lite smårolig på sina ställen, speciellt alla tv-inslag. Filmens stora WTF! måste nog gå till den där fiolspelande snubben som är med vid insamlingen för att betala av Chicagos skuld. Nästan så man kunde säga "break a leg".

Jag håller med XC om att Hob var en trevlig överraskning. Det hade så lätt kunnat bli fel med den karaktären, men här känns han faktiskt stabil och rätt trovärdig. Skådespelaren överdriver inte och känns lagon kaxig med sin attityd. Det slår liksom aldrig över åt det ena eller det andra hållet. Bra gjort.

Intressant blandning med Irvin Kershner och Frank Miller när det kom till regissör och den vars story och manusutkast som man arbetade utifrån. Frank Miller är lite av en "hit-n-miss" när det gäller filmer. Han lyckdes ju rätt bra med ditt arbete med Sin City, men utöver det så är han lite instabil. Han borde nog hålla sig till serier som många påtalar.

Om jag ska säga något negativt om filmen så är det att jag upplevde den som lite för lång. Men det kan jag ha överseende med. Bortsett från det så är det mesta på topp och filmen är lika trevlig att ha sett om som den första.

Jag slet fram min svenska VHS-utgåva och såg den versionen. Klippt givetvis, men det var mer subtilt gjort för det var knappt att jag hade kunnat peka ut vilka scener som saxen hade farmt fram vid.

Kurriosa för intresserade;

Spoiler

Nu ska det bli intressant att se den tredje filmen, som jag nog har sett minst av alla. Trologtvis bara en gång eller två tidigare. Oerhört utskälld, så det ska bli intressant att se vad man själv tycker om den.

Är det här samma som du har sett? :)

Jag har inte sett första filmen men vad jag vet så är 2:an helt annorlunda. Den är mer som Rambo 2 med Kung-Fu. Det finns en 3:a också med samma skådespelare fast i andra roller. Kanske en idé till en framtida filmfest att se de 3?

Absolut, jag skulle definitivt kunna tänka mig att se dom filmerna i en framtida filmfest. :)

Edited by Garm, 17 October 2014 - 01:40.

#16 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 17 October 2014 - 01:49

Nu ska det bli intressant att se den tredje filmen, som jag nog har sett minst av alla. Trologtvis bara en gång eller två tidigare. Oerhört utskälld, så det ska bli intressant att se vad man själv tycker om den.

Jag har nog själv bara sett den 1-2 gånger, svårt att minnas. Vet bara att jag verkligen inte gillade den.

Är det här samma som du har sett? :)

Jepp. :)

Absolut, jag skulle definitivt kunna tänka mig att se dom filmerna i en framtida filmfest. :)

It's a date. :)
-Sora, Kingdom Hearts

#17 Garm (M)

Garm (M)

Commander

• Members
  • 250 posts

Posted 17 October 2014 - 04:11

Tackar, då ska jag försöka att se den specialaren sedan. Alltid kul och intressant att se "bakom" material till filmer som man gillar.

Jag ser fram emot vår framtida filmfest. Vi får försöka att övertala XC att se lite kampsport också, eller hur? ;) Och kanske att vi rent av kan lura med någon mer.

#18 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 17 October 2014 - 09:04

Roligaste scenen, den när ED209 ska försöka gå i trappor :lol2:  För övrigt kan man ju undra varför den inte kan gå i trappor? Den var ju framtagen för stadsmiljö? Finns ju en del trappor i stadsmiljö om man säger så :duh:

Märkligt indeed, men inte omöjligt att förklara. Dels pushar man rätt hårt genom filmen för att visa att ED209 är långt ifrån den färdiga produkt som Jones vill få det som. Och dels tror jag inte det är tänkt att en och samma patrullerar en hel byggnad; givetvis är det meningen att du skall köpa en ED209 till varje våning. Jones vill ju i första hand tjäna pengar.

Novell, bok, same shit for me. :P
Nej, det förstår jag. Men novellen verkar glömmas bort pga filmen vilket jag tycker är synd.

Absolut, jag läste själv inte novellen förrän helt nyligen. Både remaken och originalet hämtar inspiration från novellen, behåller väldigt mycket faktiskt, men mer som koncept än något annat. De har bara valt att tolka novellen olika. Samma sak gäller ju med Johnny Mnemomnic, en kort novell som fyllts ut till en hel film -- novellen i sig sträcker sig nog inte över mer än ett par scener. Scener som faktiskt finns kvar i filmen om man vet var man skall titta. :)

Ah, jag har bara sett den första "No Retreat, No Surrender" med van Damme...

Jag ser fram emot vår framtida filmfest. Vi får försöka att övertala XC att se lite kampsport också, eller hur? ;) Och kanske att vi rent av kan lura med någon mer.

Hmm. Jag är aldrig omöjlig... Jag är positiv och skall försöka kolla upp vad det är för filmer. :) Och om de går att få tag på. :P

fqq5BYam.jpg

#19 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 17 October 2014 - 13:04

Verkar som att det inte var svårt att övertala henne, precis. ;) :P

Märkligt indeed, men inte omöjligt att förklara. Dels pushar man rätt hårt genom filmen för att visa att ED209 är långt ifrån den färdiga produkt som Jones vill få det som. Och dels tror jag inte det är tänkt att en och samma patrullerar en hel byggnad; givetvis är det meningen att du skall köpa en ED209 till varje våning. Jones vill ju i första hand tjäna pengar.

Sedan finns det ju hissar. ;) Personligen skulle jag ha velat se en scen där någon stressad affärsman trycker ivrigt på hissknappen, dörren öppnas och ED-209 står där inne och han säger nervöst "I'll get the next one" innan han trycker för att stänga dörren igen. :P Jag vet, en välanvänd klassiker. :D

Edited by Crusader, 17 October 2014 - 13:08.

-Sora, Kingdom Hearts

#20 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 17 October 2014 - 13:25

Den första Robocop är en av mina stora favoriter. Köpte den nyligen på Bluray och tycker att den fortfarande sparkar röv. Filmen är genuint rolig, satiren är så klockren och liksom "Dumsmart" att jag varje gång fnissar ihjäl mig. T ex  "I'd buy that for a dollar" TV-programmet är inte långt ifrån den typen av skit som folk faktiskt numera kollar på .

Att den fungerar så bra forfarande är att trotts satiren och allmänt skoj-våldsamma vibben, så bryr sig regissören klart och tydligt om huvudkaraktären, det och att skådespelarna kör rollerna seriöst gör hjälper hjälper givetvis också. 

Clarence Boddicker är för övrigt en av mina alltime favoritskurkar. Helt perfekt roll för Kurtwood Smith. 

Hade varit intresant att höra vad ni tyckler om saken.

Det jag sa/menade, då (har inte läst om mitt inlägg, kör från minnet) var att det slutet i riktiga Robocop kändes smartare och mer äkta. I den så känns mänskligheten mer riktig, Murphy "lurar" sin programmering och hintar om att han inte kan agera mot den, för att vinna. Det är mänsklig listighet, det känns mer äkta, än den typen av äckel-heter som används i allt *uber-individualististk som man gör idag.  Jag köper mänskligheten betydligt bättre i orginalet.  Jag har ännu inte lyckats se remaken från början till slut, jag har börjat kolla på den, och sett delar här och var, tycker bara att den är såpass ointressant och urvattnad att jag inte har brytt mig. 

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#21 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 17 October 2014 - 21:14

Robocop 2

Här är det verkligen som att staden Detroit totalt ballat ur, en riktig jäkla soptipp där alla dödar, lurar och rånar varandra för att få tag på den nya megadrogen NUKE. Även här i uppföljaren känns allt bekant med Peter Weller i spetsen som Robocop igen, samma gäng på OCP minus Dick Jones plus psykologen och psykopaten Faxx (urlöjligt namn för övrigt). Ett OCP som känns mer kriminella än drogligorna. 

Nya Cain är nästan ett lika stort nöje att se som Clarence från ettan dock blir han ointressant när han stoppas in i en cyborg. Och varför gjorde han det för? Jo p.g.a Faxx, krävs en psykopat för att beundra en annan psykopat är min teori. 

Robocop själv känns inte lika central i denna film som den förra, här är Cains gäng och sedemera Hobs gäng likvärdigt stora roller. Hob för övrigt, jag har aldrig varit så glad att se ett barn dödas på film! Så bra spelar skådespelaren honom, en vidrig unge! :evil:

Annars känns denna film klart mer ryckig och ogenomtänkt än sin föregångare. Manuset i original var kanske bra men det försvann nog längs vägen. Saknade de alla korta nyhetsinslag och reklamer från första filmen också, den i början med "billarmet" var dock bra. Och Lionel Luthor från Smallville dök upp också :thumbsup:

Aningen mer action i denna känns det som också, fast det kändes väl kanske bara så då den var längre än ettan, inte en perfekt uppföljare men klart underhållande film

Betyg 4/5

Edited by Rick Hunter, 17 October 2014 - 21:15.

Winter is Coming

#22 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 17 October 2014 - 22:18

Men XC, nu är det jag som är först. Vad har hänt? ;)

RoboCop 3 (1993)

Jag kan inte toksåga den här filmen, för så dålig tycker jag inte att den är. Med det sagt så tycker jag heller inte att den är speciellt bra. Dom delar som ändå underhåller är av kategorin "så dåligt att det nästan blir bra". Anledningen till att filmen inte riktigt fungerar för mig är att allt känns så barnifierat i den här filmen. Man behöver inte se speciellt mycket i början av filmen för att inse att den fick en PG-13 rating i USA. Och minns jag inte fel så var den väl tillåten från 11 år här hemma hos oss, medans dom två föregående var tillåtna från 15 år. Trots det så klipptes den här filmen innan den kunde visas på svenska biografer. Ofattbart, med tanke på hur mesig den är i original.

Spoiler

En annan sak som jag tycker är problematisk med den här filmen är avsaknaden av Peter Weller. Det blir liksom aldrig en vettig och engagerande RoboCop/Murphy utan honom. Robert John Burke har ett skådespel som verkligen är stelt och mekaniskt likt en robot. Alltid något. Sedan så kan man ju också konstatera att manuset är långt ifrån på topp till den här filmen. Frågan är om Frank Miller är boven i dramat eller om det var så många andra instanser som la sig i manuset och "utvecklade" det, att slutprodukten blev som den blev.

Kul att återse så många kända ansikten, dels från dom två föregående filmerna, jag tror väl att det är 2-3 stycken som har varit med i samtliga. Trevligt för kontinuiteten skull. Men även kul att se många andra skådespelare som man känner igen. Det blandas och ges bland skådespelarinsatserna. Några som sticker ut är C. C. H. Pounder (Bertha) som alltid rockar hårt. Jag gillade även Stephen Root (Coontz). Däremot så hade jag lite svårt att köpa Remy Ryan och dennes insats som Nikko. Det känns inte så övertygande utan faller mer in i facket över barnskådespelare som inte riktigt är tillräckligt torr bakom öronen än.

Rent visuellt så vete tusan vad jag ska tycka. Detroit känns ännu mer fientligt än tidigare, vilket ju är en sak som har gått i rätt riktning sedan den första filmen. Däremot så känns det som att det mesta är filmat i en studio och det känns ju inte så passande. Nu vet jag dock inte om det bara känns så, eller om jag faktiskt har rätt. Specialeffekterna är väl OK, varken mer eller kindre. Avsaknaden av lite blod, våld och brutalitet drar ner känslan av att man ser en RoboCop-film.

Sedan så är den uppgradering som RoboCop får med sitt jetpack ganska så fjantig. Nästan lika illa som när George Lucas tänke; "Oh boy, I think I'm gonna make R2-D2 fly". :duh: Vill jag se en hjälte flyga så ser jag heller The Rocketeer alla dagar i veckan, tack.

Filmens larvigaste scen måste vara när RoboCop är inne på det där hotellet och skjuter pistolen ur handen på en fiende. Sättet som det är gjort på var bara för mycket och så fult.

Edited by Garm, 17 October 2014 - 22:25.

#23 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 17 October 2014 - 23:22

Robocop 3

Nu är slutet nära för Detroit och snart är Delta City här om det inte vore för en del s.k husockupanter eller rebeller kanske man kan kalla dem? OCP verkar tycka att terrorister passar bäst och har därför anlitat legosoldater att rensa upp och "ta hand om" de som inte vill flytta. Hemskt vilken makt OCP har skaffat sig för varje film som gått, privatiserat en hel stad! Här i Sverige vart vi förbannade bara när SJ såldes ut :P

Första och andra filmen var en klart råare och blodigare film än denna som nästan är lite för barnvänlig emellanåt, några riktigt töntiga scener finns det som de vore skriva för barnprogram nästan. Ninjacyborgsen är en av dem och och Robocops jetpack en annan, fast jetpacks har jag alltid varit svag för så den kan överse även om den passar illa på Robocop och flygscenerna är dessutom illa utförda. :duh:

Saknaden av Peter Weller är enorm, hans ersättare har varken pondus eller rösten för att passa i Robocopdräkten dock är han väldigt lik Weller så där har de ju i alla fall hittat rätt.

Dock finns det andra skådespelare att gilla här, gillar framförallt de som spelar rebellerna och i synnerhet den alltid lika sevärda CCH Pounder.

Sämsta Robocopfilmen ja absolut men inte så usel som många vill ha den till, finns en del bra scener nån hygglig dialogscen och ett gäng sköna actionpackade ögonblick. Biljakten med the pimpmobile är ett kul exempel :lol2:

Betyg 3/5

Winter is Coming

#24 Garm (M)

Garm (M)

Commander

• Members
  • 250 posts

Posted 18 October 2014 - 04:38

Och även Cruz lyser med sin frånvaro, har jag missat något? :unsure:

@Rick: Mmm. Scenen med Pimpmobile är rätt kul. Hur mycket stryk tål den egentligen, med tanke på vad den beskjuts med. ;) Och man undrar ju om hallicken hade ångrat utlånet om han visste hur RoboCop hade tänkt att använda bilen. :lol:

Och ninjarobotarna var rätt tama. Man såg ju rätt snabbt att det inte var en vanlig människa.

Vi verkar tycka rätt lika om filmen. Den är bättre än sitt rykte eftersom typ alla toksågar filmen, men riktigt så dålig tycker jag inte att den är.

Edited by Garm (M), 18 October 2014 - 04:40.

#25 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 18 October 2014 - 04:43

Jag är här. Har varit här hela kvällen. :) Tog mig bara 4-5 timmar att se filmen. ;)  :P Jäkla Rick, du var i farten. :D Men var är brudarna XC? Är det en av dagarna hon var osäker på om hon kunde, tro?

RoboCop 3 (1993)

Året är 2035. Efter fiaskot med RoboCop 2 för 3 år sedan så har OCP blivit uppköpta av japanska Kanemitsu Corporation och den gammla mannen som styrde företaget har sparkats ut medans hans dröm om Delta City lever kvar och efter en längre tids försening så börjar det bli dags att påbörja bygget. För att rensa upp bland brottsligheten och "hjälpa" de boende att flytta ut ur Old Detroit så har OCP startat en ny polisgrupp kallad REHAB, ledda av psykopaten Paul McDaggett  som brutalt kör ut folk från deras hem och kör sedan iväg dem till ett okänt ställe. Mitt i kravallet så blir den lilla smarta 7-åriga hackern Nikko sepererad från hennes föräldrar. Snart träffar hon på aktivisten Bertha och hennes rebeller som kämpar mot OCP och deras REHAB-soldater.
Som poliser tvingas Robocop och Anne Lewis att jaga rebellerna men OCP är inte nöjda med det. De vill att RoboCop ska bli en REHAB-soldat och försöker få hans tekniker Dr. Marie Lazarus att hjälpa dem men det går mot RoboCop's första 2 regler att allmänheten ska kunna lita på honom och beskydda de oskylldiga, men samtidigt så är hans andra 2 regler att upphålla lagen och aldrig vända sig mot OCP. Det börjar bli dags för RoboCop att göra ett val.
Samtidigt är Kanemitsu missnöjd med OCP's lösningar eller oförmåga att ta rebellerna och skickar sin egen cyborg: Otomo!

Frank Miller gör manuset även den här gången och hoppas på att få mer fria händer och använda sig av de idéer som klipptes bort i förra filmen, men blev istället ännu mer överkörd den här gången och svor att aldrig arbeta i Hollywood mer (och det tog till 2005 (Sin City) innan han ens gick med på att sammarbeta med dem och 2008 (The Spirit) innan han arbetade där igen). Förvånande (för filmbolaget) så hade de första 2 filmerna visat sig vara en gigantisk hit bland tonåringar och beslutet gjordes att den här filmen skulle göras med dem i åtanke med en PG-13 rating och mindre våldsamheter, något som var raka motsatsen till vad Frank Miller hade tänkt. Då Orion hade alvarliga finansiella problem så var det brottom att få filmen gjord med resultatet att Peter Weller inte hade tid att spela huvudrollen igen då han spelade in en annan film samtidigt (något de försöker göra obetydligt genom att göra Robert John Burke's ansikte så likt Weller's som möjligt). Om det även var orsaken att Dan O'Herlihy (som var med i "Twin Peaks" 1990-1991) vet jag inte men det låter troligt. Hur som helst så gick Orion i konkurs 1992 och filmen, som skulle ha haft premiär det året, lades på hyllan under 1 år.

En hel del välkända ansikten som Jill Hennessy, CCH Pounder, Stephen RootDaniel von Bargen och den legendariske Mako.

Jag har aldrig gillat att de dödade Anne Lewis och kommer nog aldrig göra det heller. Jag förstår inte orsaken. En gissning är att Nancy Allen inte ville göra fler RoboCop filmer. Det här är en av de stora orsakerna att jag ogillade filmen när jag såg den första gången.

I första filmen som utspelar sig 2031 så skulle Delta City börja byggas om 6 månader vilket var orsaken de var tvugna att sänka brottsligheten. I 2:a filmen som 1 år senare senare så höjde de brottsligheten för att få tillstånd att bygga. Ni har 4 år gott och fortfarande inget Delta City.

En scen jag faktiskt minns när jag såg den var när tjuven rånar cafét fullt av poliser. :P Sedan är RoboCop's jakt i Pimpmobilen väldigt rolig. Jag har alltid gillad sådan där humor som skär sig med karaktären vilket är orsaken jag är en av de få (läs: ända) som gillar scenen i Terminator 3 när Terminatorn tar på sig stjärn-glasögonen. :P

Medans första filmens tema var individualitet och andra var personlighet så är temat här uppenbart valmöjlighet. Alla viktiga delar av att vara människa.

RoboCop's namnlösa svarthåriga kvinnliga tekniker får en större roll och äntligen ett namn: Dr. Marie Lazarus, här spelad av den vackra och talangfulla Jill Hennessy.
Sedan måste jag påpeka Sergeant Warren Reed som har varit en intresant karaktär igenom hela serien och här slutligen tog ställning.
Och när jag ändå är igång så får jag väl inte glömma reportern Casey Wong och en av RoboCop's sliskiga skapare Donald Johnson, som även de är karaktärer som har varit med från första filmen och spelade av samma skådespelare, likaså RoboCop's tragiska fru Ellen Murphy.

Det är uppenbart att filmens handling är inspirerat av WW2's Holocaust och jag vet inte om det är att göra OCP lite för extrema. Visst är de giriga, kalla mördare men är inte genocide lite väl starkt? Eller missuppfattade jag att de faktiskt avrättade folket de körde iväg med?

En annan sak jag är osäker på är valet att flytta satiren in i själva filmen. I de tidigare filmerna så var satiren och handlingen skillda genom att satiren var i reklamfilmer och nyhetssändningar medans handlingen var seriös med viss komik och galenskap vilket gjorde att filmen blev trovärdig samtidigt som den drev med samhället. Men här så sätter de satiren direkt i filmen med t ex affärsmän som hoppar ut genom fönstret eller skjuter sig själva, och skippar reklamen. Jag tycker det blir fel för den satiren, som tidigare alltid var "påhittad", nu plötsligt blir verklig. Det skär sig IMO.

En sak som är bra är iallafall musiken och även specialeffekterna med undantag när RoboCop flyger (något jag har för mig de flesta inte gillade att han nu kunde göra).

Inte alls så usel som jag minns den. Faktiskt rätt underhållande och bra men ändå den sämsta filmen i serien. Mer balanserad än förra filmen men mindre intresant. Känslan är mer av en TV-film än en biofilm och även då den håller sig rätt bra rakt igenom så blir den aldrig jättebra. Sedan har vi också slutet där man saknar en ordentlig slutstrid för RoboCop. De frukatde Otomo som man väntar på under större delen av filmen visar sig en besvikelse och inte så värst svåra att ta och det känns uppenbart att de inte kunde komma på ett bra sätt för den klumpige RoboCop att besegra dem så det hela blev rätt tråkigt. Ett tecken på att kanske RoboCop-designen inte fungerar då han är aldeles för långsam (blir han av med sin bil så skulle det ta honom timmar att gå tillbaka till stationen), har dålig balans och är inget vidare på att slåss utan skjutvapen. Det är nog en av orsakerna de gjorde remakens RoboCop smidigare då den gammla RoboCop inte känns futuristisk. Jag tror det var ett misstag att ta en fiende som så tydligt visar RoboCop's största svagheter. Och vem fasiken skapar robotar med en mini-nuke i sig?
Sedan så kändes det också anti klimax med den stora striden mot Rehab när RoboCop flyger in och bara skjuter ner dem på några sekunder. Jag hade velat se en längre strid.

En underhållande och rätt OK film som kunde ha gjorts mycket bättre och saknar mycket av de viktigaste delarna från de första 2 filmerna. Den fungerar dåligt som uppföljare pga det. Se den om ni älskar allt RoboCop eller inte bryr er så mycket men inget för purister.

Betyg: Lätt Underhållande

Efter det här så tänker jag fortsätta RoboCop-tittandet med mini-serien RoboCop: Prime Directives (2001) som är 4 filmer (Dark Justice, Meltdown, Resurrection, Crash and Burn) som utspelar sig 10 år efter filmerna. De som gjorde den var stora RoboCop fans av första filmen och ville göra en mörk, våldsam, satirisk uppföljare liknande första filmen där fans kunde själva bestämma hur mycket av händelserna i RoboCop 2-3 (och TV-serien) som hade hänt men utan att direkt gå emot deras händelser, vilket är orsaken att de flyttade handlingen framåt 10 år. Vissa saker har inträffat, som t ex Anne Lewis men de nämner inte när eller hur. Vissa saker hintar dock mest till första filmen som att Delta City blev byggt och OCP är kvar som ett starkt företag. Tanken är, som sagt, att mycket kan ha hänt under de 10 åren som gör att OCP har hamnat på fötter igen och fick Delta City byggt.
Tyvärr så marknadsfördes aldrig serien med resultatet att den fick botten tittarsiffror och få känner till den. De som har sett den säger att den var trogen första filmen men hade en väldigt låg budget.
Hur som helst, jag kommer skriva om dem här och ni är välkommna att se dem också om ni vill, men det är absolut inget tvång. :)

Där finns ju också RoboCop: The Series TV-serien som utspelar sig mellan film 1-2 men den är mycket "renare" och har ett dåligt tempo så jag skippar den för tillfället men ser väl den någon gång också.

Edited by Crusader, 18 October 2014 - 04:44.

-Sora, Kingdom Hearts