Kul att du hänger på, Rick!
Vi fick höja hastigheten en aning men om du inte hinner med så se dem i den trakt du kan och skriv om dem här sen.
Toxic Waste scenen var iallafall med på versionen som gick på TV. Men på VHS så var den säkert bortklippt. Jag tror att jag hyrde den en gång i tiden men minns inte om det var DC versionen eller inte. Minns inte att jag har sett den så extremt klippt iallafall.
Det var mycket intressant trivia som kom fram efter att du såg den där "making of"-dokumentären. Det fanns en hel del där som jag inte ens visste om, som det där t.ex. med att designen på RoboCop har hämtat inspiration från Metropolis. Har du filmen på DVD/Blu-ray eller har du fixat "making of" på annat håll? Blir sugen på att se den själv.
Den låg på min RoboCop Trilogy box som jag köpte för ca: 10 år sedan.
Ah, jag har bara sett den första "No Retreat, No Surrender" med van Damme. Riktigt bra och lite av en kultfilm. Har dock inte sett den på många år, så jag vet inte vad jag skulle tycka om den i dagsläget. Man blir sugen på att se om den och även se hur den andra filmen är, den som du gillar så mycket.
Jag har inte sett första filmen men vad jag vet så är 2:an helt annorlunda. Den är mer som Rambo 2 med Kung-Fu. Det finns en 3:a också med samma skådespelare fast i andra roller. Kanske en idé till en framtida filmfest att se de 3?
RoboCop - Director's Cut (1987)
I Detroit är det jaktsäsong på poliser... ✂
Samma sak gäller Total Recall, som också bygger på en bok, där remaken blev en gigantisk flopp mycket för att de försökte både göra något eget och samtidigt hålla det som en remake och det hela gick inte alls.
Jäkligt snygg inledning, jag tar den som en komplimang.
Det ska du också. 
Men Total Recall bygger inte direkt på en bok, utan en novell ("We Can Remember It For You Wholesale" av Phillip K. Dick). Även om en del fick stryka på foten (till exempel twisten på slutet) så är intrigen inte i den omfattning så den kan filmas som långfilm utan utfyllnad.
Novell, bok, same shit for me. 
Nej, det förstår jag. Men novellen verkar glömmas bort pga filmen vilket jag tycker är synd.
RoboCop 2 (1990)
Med poliserna i strejk så är det fritt fram på Old Detroit's gator. Den nya designer drogen Nuke får knarkare att gå amock i Old Detroit för att få pengar att köpa mer och drogens skapare, Cain terroriserar alla som försöker motarbeta honom i hans syn om gudomlighet. Men en polis strejkar aldrig: Robocop, och tillsammans med sin partner Anne Lewis så är han ute efter Cain och hans 13 åriga högra hand Hob.
Samtidigt försöker OCP, som nu äger Detroit, skapa RoboCop 2 men misslyckas totalt och psykologen Dr. Juliette Faxx får fria händer att leta upp en perfekt kandidat, bland stadens kriminella.
Uppföljare som är regiserad av Irvin Kershner (The Empire Strikes Back) som inte är lika galen i extremt våld. Den här gången står Frank Miller för manuset där han gör OCP till mer klara skurkar än de var i första filmen och The Old Man som driver företaget har gått från en god man med en dröm till en maktgalen skurk. Medans första filmen hade OCP med mål att resa staden från kriminalitet för att kunna starta byggandet av Delta City så är det snarare trävt om här där de medvetet ökar brottsligheten och försätter Detroit i ett sådant dåligt skick att de tar över när staden inte kan betala sina räkningar.
Nu kan man inte helt skylla på Frank Miller för hans manus blev ordentligt omskrivet till den grad att han gjorde en serietidningsversion av det. Han försökte använda delar av det i 3:an men även det manuset skrevs om och i båda fallen så tog regisörerna bort vissa våldsamheter han hade skrivit in. Efter det så gav han upp sin dröm om att bli Hollywood-manusförfattare. Om serietidningen: http://en.wikipedia....s)#Avatar_Press
Filmen har räknats som en av de sämsta uppföljarna men där är också en hel del som tycker om den. Frank Miller tar satiren från första filmen och höjer den till löjligt höga nevåer ibland. Han ger oss också ett väldigt obalanserat manus som mer känns som ett gäng avsnitt av en TV-serie än en film med en hel del underliga scener och twister som man har lite svårt att förstå orsaken bakom. De flesta verkar hålla med om att han ska hålla sig borta från att göra filmer och hålla sig till serietidningar då ingen av hans filmer (RoboCop 2-3, The Spirit) har blivit någon större hit. (fast jag gillar hur han fick "RoboCop 2" att bli mer än bara en siffrad uppföljare och använde det i manuset)
Något annat som inte var någon större hit var musiken, eller brist på RoboCop låten från första filmen. De gör samma misstag som så många andra uppföljare att de unviker att använda musik från orginalet som alla älskar, något jag aldrig har förstått meningen med. Det gäller inte heller bara filmer utan även TV-spel och TV-serier. Destu större och populärare destu mindre chans att man får höra musiken igen. Tillochmed remaken använder iallafall ett par snuttar från den.
När första filmen kom ut så visade den sig en stor hit bland poliser och det märks att de använder det här då poliserna verkligen gillar och bryr sig om RoboCop och de lyssnar på honom. Filmen handlar också mycket om Murphy och hans mänsklighet även om han känns lite mer munter här än tidigare.
Hob stjäl alla scener han är där han spelar en väldigt tuff, egoistisk och kall psyko-unge med storhetsvansinne och hans våldsamhet överaskar. Man är så van vid att unga kriminella inser sitt fel tackvare hjälten och blir snäll sedan men så är det inte här. Men när det väl är dags att lämna in så är han trotts allt ett barn, vilket var en fin del i ett sorgligt slut på en intresant karaktär. Bra spelad, lillgammal men troligt sådan och ett av de sakerna som gjordes bra med filmen.
Betyg: Ojämt Bra
Näst upp: Filmen som tog allt som byggts upp och bara raserade det hela, och dödade franchisen i 20 år (med undantag för 4 TV-filmer som ingen verkar ha sett). Jag minns inget ut av den mer än slutet men jag minns att jag tyckte den var riktigt dålig och mesig (kanske för att filmen gjordes för barn då det var där som den största fanbasen låg för de tidigare filmerna). Fast att Peter Weller inte var med hade inte med den saken att göra utan var för att han filmade en annan film och de hade inte tålamod att vänta. Men då Orion bleb bankrupt och filmen lades på hyllan i ett år så hade det kvittat. Men mer om det imorgon. 
Edited by Crusader, 17 October 2014 - 01:39.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts