Det var så lite, Libby. Jag hoppas att du kommer att tycka att filmen är bra och sevärd. Om du finner inspiration och är upplagd för det, skriv gärna ett litet omdöme om din filmupplevelse.
_____
Vi bockar väl av två till filmer från förra årets som hamnar på min "lista".
2014
Årets bästa skräck.
The Babadook (2004) --- Den enda skräckfilm som jag såg under det gågna året som verkligen imponerade på mig. Väldigt mycket av en psykologisk thriller i min mening, även om skräckelementen finns där. En produktion från Australien, skriven och regisserad av Jennifer Kent, en tjej som innan den här filmen "bara" hade gjort en kortfilm tidigare. Och jag måste säga, med facit i handen, att det är imponerande att den här filmen är gjord av någon som aldrig tidigare har gjort en långfilm. Filmens höjdpunkter är utan tvekan den mor och son som vi lär känna. Mamman spelas helt briljant av Essie Davis. Hon känns väldigt trovärdig i sin roll. Sonen spelas av Noah Wiseman, även han övertygande i sin roll. Ibland lyser det dock igenom att han är så ung och inte har så mycket erfarenhet av yrket sedan tidigare. Handlingen är väldigt bra och kryper sakta men säkert framåt, med den som tittar i sitt grepp. Filmen är väldigt intensiv trots det långsamma tempot och det är som en enda lång mardröm som vecklas ut framför våra ögon.
Årets bästa positiva överraskning.
Odd Thomas (2013) --- En film som kanske inte är exakt ifrån fjolåret, men som jag trots allt såg först då och därmed så kan den gott få vara med på min lista. Dessutom som släpptes den väl på DVD här i landet först under 2014, så tekniskt sett kanske man kan säga att den är från 2014. Hur som haver så är det här en riktigt positiv överraskning. Jag vill minnas att jag tidigare här på forumet uttryckte en viss skepsis kring filmen. Men som sig bör så ger jag det mesta som intresserar mig på något sätt, en chans förr eller senare. Jag tycker att filmen hade en riktigt intressant handling med en lika intressant karaktär. Väldigt bra gestaltad av Anton Yelchin måste jag säga. I efterhand så har jag läst att en del fans inte är helt överfötjusta i filmen, vilket får mig lite mer sugen på att läsa böckerna om Odd Thomas. Om dom är så mycket bättre än filmen, och jag gillade verkligen filmen, så måste ju böckerna vara något utöver det vanliga. Dessutom så måste jag lsa lite mera av Dean Koontz i vilket fall som helst, så här fick jag ett ypperligt tillfälle att råda bot på det hela.
Edited by Garm, 13 February 2015 - 02:04.