Aliens vs. Predator
Posted 17 August 2004 - 03:25
Aliens - Check
Predators - Check
Mänsklig kanonmat - Check
Story? En sån här film behöver ingen frickin' story. Men ok då: Pyramid hittas under isen på Antarctis och ett team sticker dit för att undersöka det hela under ledning av Charles Bishop Weyland. Det visar sig att det finns Aliens där (D'Oh). Predators håller på med nån slags invigningsrit där de fighas mot Aliens. För en del är det verkligen hårda bud när det gäller att bli kallad vuxen.
Kanonmaten då? Jodå, det blir 10 små negerpojkar av det hela. De går åt en och en tills det bara är en kvar, som blir tvungen att samarbeta med den sista överlevande Predatorn.
Kritikerna är hårda mot den här filmen. Big deal. Den dag jag lyssnar på recensenter är den dag då jag bara börjar titta på Ingmar Bergman-filmer, och då fryser verkligen smådjävlarna på grund av att helvetet har frysit till is.
Är den då jättebra? Nä. Skräp? Nix. Mittemellan? Jodå.
Skall man jämföra med filmera som ingår i "serien" så ligger den nånstans i mitten (under Alien, Aliens & Predator 2, men över Alien 3, 4 och Predator 1).
Minus i filmen: För kort och alldeles för lite karaktärsutveckling på kanonmaten i början. Både Alien och Aliens lyckades bygga upp karaktärer som man sedan kunde bry sig om innan de blev dödade på diverse upptänkliga sätt. Jag tror nog att den första delen av filmen nog hade kunnat hålla på lite längre.
Den andra delen av filmen har jag inte så mycket emot. Extra coolt var naturligtvis Alien-drottningen, som var åtskilligt mer badass än den i Aliens.
Plus: Aliens... Predators.. SLÅSS!!! Behövs det sägas mer.
Nä, just det.
Är den då värd att gå på bio för: Jadå.
Fler gånger: Jo, gillade man den första gången kan man alltid gå fler gånger, det skadar inte.
Värd att köpa på DVD: Jo, för mig iaf.
Slutligt betyg (1-10): 6 - Inget mästerverk, men det är som sagt ingen Ingmar Bergman-film nu. Väl värd att se.
Nu blev jag sugen att se om de andra filmerna.. *plockar fram Alien Quadrology och Predator 1 & 2 för att ha nåt att göra i morgon natt*
Nu sover jag...
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 17 August 2004 - 09:19
Åh! Har du Predator II på DVD, går det att köpa den lite vartsom helst eller? Ska nog skaffa mig Alien Quadrology trots att jag har Aliens och Alien3 på VHS.
Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!
"I caught a glimpse now it haunts me"
Posted 17 August 2004 - 12:45
//Peak
sixty six."
Posted 17 August 2004 - 13:14
Vad är det för skillnad på den och den vanliga filmen?
Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!
Posted 17 August 2004 - 13:17
//Peak
sixty six."
Posted 17 August 2004 - 13:26
Posted 17 August 2004 - 13:33
Du kan läsa lite om vad som är nytt här:
http://www.dvdtimes....?contentid=6147
//Peak
sixty six."
Posted 17 August 2004 - 13:43
Posted 17 August 2004 - 16:34
Posted 17 August 2004 - 17:01
Posted 20 August 2004 - 19:02
Edited by StarBld, 23 August 2004 - 16:48.
Posted 22 August 2004 - 12:29
Sitter och ser på filmen just nu, har inte speciellt höga förväntningar men hoppas att jag inte blir för besviken...
Edited by Mara Jade, 23 August 2004 - 06:20.

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen
Posted 22 August 2004 - 22:06
Edited by StarBld, 22 August 2004 - 22:06.
Posted 23 August 2004 - 06:20
Edited by Mara Jade, 23 August 2004 - 06:21.

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen
Posted 23 August 2004 - 07:01
Posted 23 August 2004 - 07:58

Posted 23 August 2004 - 08:12
Posted 23 August 2004 - 08:25
Får göra en notering om att samma sak troligen gäller Kermit också...
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 23 August 2004 - 08:46

Posted 23 August 2004 - 08:46
Näe, men hoppas du gillar den då, Capshaw.
Men håller du inte ens med om min lilla åsikt?
Posted 23 August 2004 - 12:15
Vilken film är det här egentligen? Det har väl bara gjorts tre filmer med Aliens i, va?
![]()
Näe, men hoppas du gillar den då, Capshaw.![]()
Fem. Med AvsP (Alien, Aliens, Alien 3, Alien: Ressurection & AvsP)
//Peak
sixty six."
Posted 23 August 2004 - 12:27
Näe, men hoppas du gillar den då, Capshaw.
![]()
Tack.
Om jag håller med? Ska? Jo. Men Cameron förstörde det redan i Aliens til lstor del - och i Alien3 är skräckstämningen borta helt.
Fem. Med AvsP (Alien, Aliens, Alien 3, Alien: Ressurection & AvsP)
Tror grabben var sarkastisk
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 23 August 2004 - 12:35
//Peak
sixty six."
Posted 23 August 2004 - 13:13
Alien fyra och AvP finns inte för mig.
Posted 23 August 2004 - 14:09