Jump to content

Photo

Rapport - Swecon

• This topic is locked This topic is locked
2 replies to this topic

#1 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,183 posts

Posted 27 August 2004 - 04:00

Stänger den här för att hålla den så ren som möjligt. Kommentera gärna i den andra Swecon-tråden så skriver jag i den här.. :)

Kommenteringstråden: http://www.scifinytt...?showtopic=1434

Swecon 2004

Sammanfattning

Eftersom jag skulle vara med på presskonferensen så dök jag upp i Stockholm redan på torsdagen. Lite jäktigt bidde det eftersom tåget blev försenat. PGA min vanliga totala brist på lokalsinne så var jag tvungen att skynda mig. Inget kul att missa grejer bara för att man virrat bort sig i Stockholm.

Nu var det dock inte så bråttom, eftersom jag fått fel tid (det stod kl. 17:00 i mailet, presskonferensen skulle börja klockan 19:00, visade det sig). Så jag fick gott om tid att härja omkring på Globen-området, men det gjorde inte så mycket. Trevliga butiker där uppe med DVD:s och grejer. Nu blev presskonferensen ännu lite föresenat, pga att flyget med Tim Russ var försenat... Info om vad presskonferensen innehöll kommer senare.

Hem till brodern för att sova och sånt.

Dagen efter så blev det till att göra Stockholm osäker. Swecon började ju trots allt inte förrän klockan 17:00 på fredagen. Tyvärr gjorde jag en pit stop på SF-bokhandeln. Aldrig vettigt. Man blir alltid fattig där. Förlorade tyvärr en stor del av reskassan redan där. Nåja. Jag fick säsong 3 av Lexx i alla fall.

Klockan 17:00 var jag (förvånansvärt nog) på plats vid Folkets Hus i Årsta. Hämtade ut biljetter och såg mig omkring. Vilket innebar att jag missade första panelen jag hade tänkt gå på (The History of Science Fiction films). Nåja, det är inte första gången den här helgen jag missar nåt jag skulle ha velat gå på. Men det är lätt att vara efterklok.

Vad gick jag då på under fredagen? Jo:

1. Teologin i Star Trek
2. Invigningen (blev lite försenad pga brandlarm, det var då som SVT var där och filmade till Rapport)
3. Förhandsvisningen av Trekkies 2
4. Såg på Firefly-avsnittet 'Heart of Gold'.

Fjärde punkten skulle jag också ha skippat. Jag insåg aldrig att 'Platt skärm - platt fall'-panelen handlade om e-böcker, då skulle jag ha varit på den istället.

Zzzzzzz

Lördag:

Lördagen var fullsmäckad. Jag hade ropat in en av biljetterna till coffeclashen för 200 spänn, så där var jag tillsammans med ett gäng andra lyckosamma personer och snackade med Tim Russ över världens dyraste kaffe och smörgås. Enda smolken i glädjebägaren: Arrangörerna hade kommit ihåg allt utom skedar. Nåja.

Så, lista över vad jag gjorde på lördag:

1. Coffeeclash
2. Köpte 3 stycken M. John Harrison-böcker och fick dem signerade av författaren.. :D
3. Panel - Ena Trekker-Sverige
4. Panel - Är Star Trek död?
5. Panel - Den svåra konsten med uppföljare
6. Panel - Tidsresor i Star Trek (här var jag med i panelen, så jag var tvungen att vara med)
7. Panel - The Hugo Nominated Movies (För den som är intresserad redan nu så enades alla om att Return of the King vinner)
8. Konsert med Tim Russ.

I kategorin "Varför missade jag det där för?" finns intervjun med M. John Harrison.

Hem till brodern. Zzzzzz... Vakna upp..

Söndagen:

Sista dagen. Nu så plitade jag ner exakt vad jag ville se, så att jag inte skulle missa nåt mer.

1. Panel - De Hugonominerade avsnitten (Alla var väldigt impade av Firefly, happy happy joy joy).
2. Högläsning av M. John Harrison (han läste fyra noveller).
3. Panel - Genomgång av de sämsta filmerna. Urvalet gjordes genom att plocka 'sämsta'-listan från IMDB.
4. Panel - Var hittar vi morgondagens favoriter (SVT, Discshop & representant för Bio i panelen)
5. Intervju - Tim Russ intervjuades om sin karriär.

Här missade jag inte just nånting förutom avslutningen. Programmet försenades en aning och jag var tvungen att komma med ett tåg.

Slutsats: Förbaskat kul. Ett slags konstigt koglomerat mellan "traditionell" SF och en massa Trekkies som fungerade väldigt bra. Största problemet tyckte jag var att det var alldeles för mycket grejer som hände samtidigt, så det blev lite svårt ibland att välja vad man skulle gå på (och ibland valde man fel, som sagt).

Även om det kanske inte riktigt syns här uppe så prioriterade jag faktiskt de bitar som inte handlade om Star Trek. Tyckte jag lyckades få till en rätt bra balans. Blev väldigt impad av M. John Harrison. Klart cool typ.

Mer ingående rapporter angående alla paneler och sånt kommer senare. Hela programmet ligger fortfarande uppe här:

http://www.stockholm.../programmet.htm

Observera dock att det blev en del förändringar under helgens gång. En del försvann pga tekniska problem (robotfotbollen), andra flyttades till andra rum och sånt.

Mer rapporter & bilder och sånt kan ni finna här:
http://www.startrekd...n.php?tema_id=9

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#2 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,183 posts

Posted 27 August 2004 - 08:24

Mer ingående, dag 0:

Torsdag, Presskonferensen:

Kom som sagt lite tidigt, så jag passade på att vandra runt lite på Globen och "råkade" köpa Macross +-boxen (hey, ingen förväntar sig väl att jag skall gå in i en DVD-affär och komma ut tomhänt så länge som jag har pengar). Lite glass och sånt gick också ner.

Klockan 19:00 var jag åter på hotellet där presskonferensen skulle hållas. Lite ytterligare föreseningar medan vi väntade på att Tim Russ plan skulle dyka upp. Vi var inte speciellt många där, men det var väl bara att förvänta. Aldrig att tidningarna skulle ta med lite RIKTIG kultur.

Nå, äntligen så dök då huvudpersonen upp, rätt pigg trots jetlaggen. Kommer här att ta med en del av det han sade. Ingen ord-för-ord, eftersom jag fick skriva för hand (och det tar tiiid). Hoppar även över lite mer "ointressanta" delar. Med reservation för att jag skrivit fel och sånt naturligtvis:

Tim Russ berättade bland hur schemat för ett Star Trek-avsnitt var (hemskt. 12-timmarsdag, med ungefär 6-8 dagar/avsnitt).

Han berättade också att han ursprungligen provspelade för rollen som Georgi LaForge (Star Trek: The Next Generation), men han var rätt nöjd så här i efterhand över att få Tuvok istället (Georgi hade alldeles för mycket technobabble för Tims smak). Han har ju även haft gästroller i Star Trek: Generations, Star Trek: The Next Generation & Star Trek: Deep Space Nine.

Han gillade TOS, men tittade inte så mycket på TNG & DS9. Anser att en Vulcan är en bra motpart mot människor.

Svåraste rollen att spela i Voyager? Tim ansåg att detta var Janeways, och att Kate Mulgrew lyckades mycket bra med den svårspelade rollen.

Åker gärna till konvent. Fansen var mest ett problem efter ett tag när serien var igång. För att tjäna någonting på konvent så bör man dock göra många av dem, upp till 2-4 i månaden. Själv gör han omkring 5 om året.

Han berättade även att han provspelade för rollen som 'Sonny' (roboten) i I, Robot och att det är svårare att få roller nu för tiden eftersom många produktioner har flyttat upp till Kanada av ekonomiska skäl. Själv spelar det ingen roll om han får arbeta med film eller TV någon. Han älskar också teater.

Angående nästa Star Trek-film: Tim Russ tror själv att det tar ett tag innan nästa film kommer, pga att förra filmen (Star Trek: Nemesis) knappast var en hit, och när nästa film kommer så tror han att det kommer att bli en blandning mellan flera serier.

Han tror även att Enterprise inte kommer att klara sig i 7 år (han satsar på 4-5 år). Enterprises största problem anser han vara att det är en prequel, och att Enterprise lider av samma sak som de nya Star Wars-filmerna. Alla vet ändå hur det slutar, och en del bryr sig inte om filmerna/serien pga detta.

Detta är första gången han är i Skandinavien. Han har heller inte varit i Asien. Han har varit musiker i 30 år och har 2 stycken band: Tim Russ & Disciple of Redemption.

Han har även regisserat lite. 2 stycken kortfilmer och FBI-Files m.m. för Discovery Channel. Han har även producerat lite reklam och gjort voiceovers och audio-böcker. Känner att han just nu vill koncentrera sig på att hålla sig bakom kameran och göra egna filmer. Han är även amatörastronom.

Gillade bäst i Voyager: Bra berättelser. Att det är 100% veteskapligt korrekt är inte lika viktigt som en bra berättelse. Han fick även en fråga om homosexuella karaktärer, eller snarare bristen på dem, och han svarade att orsaken till att det inte gjorts någon större grej angående detta är att det är så pass accepterat i Star Trek-universumet så att det inte behövs visas för att existera.

Angående svarta Vulcans: Det var lite tveksamheter bland en del fans angående detta från början, men han påminde om att Vulcan är en varm planet = det borde finnas fler mörkhyade än ljushyade på Vulcan.. ;)

Nå, det var inte allt, men en del som gicks igenom iaf.

Nästa:

Dag 1/Swecon öppnar!

//Peak

sixty six."

#3 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,183 posts

Posted 17 September 2004 - 04:57

Ursäkta att det här har tagit ett tag, men mitt förra fredagsförsök försvann i en datorcrash, och det tog ett tag att få igång orken igen.. ;)

Dag 1, Fredagen:

Den första panelen kom faktiskt före invigningen. Teologin i Star Trek blev mest att handla om religioner i Star Trek, där naturligtvis DS9 mest utmärker sig. Men även VOY:s Chakotay och liknande avhandlades.

Invigningen blev 15 minuter försenad på grund av brandlarm. Detta gjorde inte så mycket, imho, eftersom det gav mig tillfälle att bli förevigad av Rapport-teamet som var där och intervjuade Tim Russ. Inslaget finns fortfarande här:

ftp://swecon:2004@peak.is-a-geek.com:21/R...tSwecon2004.avi

Introduktionen började med en liten egenproducerad filmsnutt. Väldigt imponerande gjort, minst sagt. Vi fick också reda på att robotfotbollen var inställd på grund av tekniska problem och att det inte fanns en bankomat i närheten. Tur att man hade kontanter med sig. Därefter presenterades hedersgästerna: Dave Lally, M. John Harrison & Tim Russ. Dessutom auktionerades biljetter till Coffee-clashen med Tim Russ ut. Naturligtvis så lyckades jag snappa åt mig en biljett till världens dyraste kaffe och macka för 200 kronor.

Därefter så såg jag på film. Trekkies 2. Måste säga att tvåan blev betydligt intressantare än ettan, till stor del på grund av att de dels förflyttade sig till stora delar utanför USA, dels på grund av inslaget om musikgrupper med Star Trek-tema (tyvärr var inte svenska S.P.O.C.K med, men man kan ju inte få allt.

Slutade dagen med att se på Firefly-avsnittet 'Heart of Gold'. Rätt kass lokal att se TV i, men man var ju tvungen att se ett Firefly-avsnitt under helgen i alla fall.

Förutom detta så tittade jag mig runt lite grann. Det var en hel del intressanta människor där. Både Star Trek-fans och mer traditionella konvent-besökare samsades rätt bra i lokalerna. Dock verkade hela Årsta vara centrum i någon slags konspiration bland getingar. Det fanns i alla fall alldeles för många där.

Nå, fredagen klar.. :)

Lördagen kommer upp.

//Peak

sixty six."