Kommenteringstråden: http://www.scifinytt...?showtopic=1434
Swecon 2004
Sammanfattning
Eftersom jag skulle vara med på presskonferensen så dök jag upp i Stockholm redan på torsdagen. Lite jäktigt bidde det eftersom tåget blev försenat. PGA min vanliga totala brist på lokalsinne så var jag tvungen att skynda mig. Inget kul att missa grejer bara för att man virrat bort sig i Stockholm.
Nu var det dock inte så bråttom, eftersom jag fått fel tid (det stod kl. 17:00 i mailet, presskonferensen skulle börja klockan 19:00, visade det sig). Så jag fick gott om tid att härja omkring på Globen-området, men det gjorde inte så mycket. Trevliga butiker där uppe med DVD:s och grejer. Nu blev presskonferensen ännu lite föresenat, pga att flyget med Tim Russ var försenat... Info om vad presskonferensen innehöll kommer senare.
Hem till brodern för att sova och sånt.
Dagen efter så blev det till att göra Stockholm osäker. Swecon började ju trots allt inte förrän klockan 17:00 på fredagen. Tyvärr gjorde jag en pit stop på SF-bokhandeln. Aldrig vettigt. Man blir alltid fattig där. Förlorade tyvärr en stor del av reskassan redan där. Nåja. Jag fick säsong 3 av Lexx i alla fall.
Klockan 17:00 var jag (förvånansvärt nog) på plats vid Folkets Hus i Årsta. Hämtade ut biljetter och såg mig omkring. Vilket innebar att jag missade första panelen jag hade tänkt gå på (The History of Science Fiction films). Nåja, det är inte första gången den här helgen jag missar nåt jag skulle ha velat gå på. Men det är lätt att vara efterklok.
Vad gick jag då på under fredagen? Jo:
1. Teologin i Star Trek
2. Invigningen (blev lite försenad pga brandlarm, det var då som SVT var där och filmade till Rapport)
3. Förhandsvisningen av Trekkies 2
4. Såg på Firefly-avsnittet 'Heart of Gold'.
Fjärde punkten skulle jag också ha skippat. Jag insåg aldrig att 'Platt skärm - platt fall'-panelen handlade om e-böcker, då skulle jag ha varit på den istället.
Zzzzzzz
Lördag:
Lördagen var fullsmäckad. Jag hade ropat in en av biljetterna till coffeclashen för 200 spänn, så där var jag tillsammans med ett gäng andra lyckosamma personer och snackade med Tim Russ över världens dyraste kaffe och smörgås. Enda smolken i glädjebägaren: Arrangörerna hade kommit ihåg allt utom skedar. Nåja.
Så, lista över vad jag gjorde på lördag:
1. Coffeeclash
2. Köpte 3 stycken M. John Harrison-böcker och fick dem signerade av författaren..

3. Panel - Ena Trekker-Sverige
4. Panel - Är Star Trek död?
5. Panel - Den svåra konsten med uppföljare
6. Panel - Tidsresor i Star Trek (här var jag med i panelen, så jag var tvungen att vara med)
7. Panel - The Hugo Nominated Movies (För den som är intresserad redan nu så enades alla om att Return of the King vinner)
8. Konsert med Tim Russ.
I kategorin "Varför missade jag det där för?" finns intervjun med M. John Harrison.
Hem till brodern. Zzzzzz... Vakna upp..
Söndagen:
Sista dagen. Nu så plitade jag ner exakt vad jag ville se, så att jag inte skulle missa nåt mer.
1. Panel - De Hugonominerade avsnitten (Alla var väldigt impade av Firefly, happy happy joy joy).
2. Högläsning av M. John Harrison (han läste fyra noveller).
3. Panel - Genomgång av de sämsta filmerna. Urvalet gjordes genom att plocka 'sämsta'-listan från IMDB.
4. Panel - Var hittar vi morgondagens favoriter (SVT, Discshop & representant för Bio i panelen)
5. Intervju - Tim Russ intervjuades om sin karriär.
Här missade jag inte just nånting förutom avslutningen. Programmet försenades en aning och jag var tvungen att komma med ett tåg.
Slutsats: Förbaskat kul. Ett slags konstigt koglomerat mellan "traditionell" SF och en massa Trekkies som fungerade väldigt bra. Största problemet tyckte jag var att det var alldeles för mycket grejer som hände samtidigt, så det blev lite svårt ibland att välja vad man skulle gå på (och ibland valde man fel, som sagt).
Även om det kanske inte riktigt syns här uppe så prioriterade jag faktiskt de bitar som inte handlade om Star Trek. Tyckte jag lyckades få till en rätt bra balans. Blev väldigt impad av M. John Harrison. Klart cool typ.
Mer ingående rapporter angående alla paneler och sånt kommer senare. Hela programmet ligger fortfarande uppe här:
http://www.stockholm.../programmet.htm
Observera dock att det blev en del förändringar under helgens gång. En del försvann pga tekniska problem (robotfotbollen), andra flyttades till andra rum och sånt.
Mer rapporter & bilder och sånt kan ni finna här:
http://www.startrekd...n.php?tema_id=9