Jump to content

Photo

Äventyrsspel

• Please log in to reply
18 replies to this topic

#1 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 16 October 2004 - 17:42

Tänkte att man kan tipsa om äventyrsspel man tycker om/är dåliga.

Själv är det mest äventyrsspel jag spelar. Håller just nu på med Law And ORder 3, först letar man ledtrådar och interjuvar misstänkta/inblandade sen är det dags för rättegång, väldigt roligt tycker jag. Har spelat de 2 föregående spelen också.

Bland de första spelen jag spelade var Tex Murphy, bra handling, spännande uppdrag och lite romantik. Första jag spelade var Pandora Directive, roswell utomjordingar och sånt, mycket bra. Verkliga skådespelare på konstgjorda miljöer i LA. Spelen är ca 10 år gamla. länk

Hur är de me er, gillar ni äventyrsspel?
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#2 StarBld

StarBld

Silent Castaway

• Members
  • 1,397 posts
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 17 October 2004 - 16:20

Klarade av Law and Order 3 för någon dag sedan och nu sitter jag och spelar igenom CSI 2. Älskar äventyrsspel och tycker att fler ska tillverkas. Mer Monkey Island åt folket :)
HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.

#3 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 17 October 2004 - 16:57

Jag spelade CSI 2 ett tag, för några månader sen, men jag fastnade på fall 4 (tror jag) gick inte att göra nått. :( Var nog en dålig kopia, hade laddat ner. :whistle:
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#4 StarBld

StarBld

Silent Castaway

• Members
  • 1,397 posts
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 18 October 2004 - 17:36

Fastnade många gånger själv. Beror nog inte på kopian utan på att vissa ledtrådar är så små och så lätta att missa. Hela uppdraget stannar upp tills man har hittat allt.
HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.

#5 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 25 November 2004 - 21:04

Hihi, nu har jag fastnat på Law and Order 3. Nu tänker jag ta bort den och installera CSI Miami spelet istället.

#6 Frick

Frick

Cadet First Year

• Members
  • 4 posts

Posted 20 December 2004 - 14:22

Monkey Island-liren är alltid på tapeten. Samt alla andra gamla LucasArts-äventyrsspel. Jag vet inte varför, men jag har svårt för moderna äventyrsspel, så som CSI och så. Vet inte varför. Det känns mycket roligare att sitta och stirra på frimärksstora pixlar, av någon anledning. :P

#7 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 20 December 2004 - 17:50

myst 4 är ju ett nytt äventyrsspel... har inte spelat det själv men det har fått bra betyg hör man... (till skillnad från CSI-spelen som varit ganska medelmåttiga bl.a. p.g.a. korthet...)
spelar inte så många äventyrsspel själv... vet inte varför riktigt men jag gillar väl mer action :P med undantaget av zelda då. hitman är ju inte så mycket action men istället väldigt våldsamt så det är ju mer strategic shooter/stealth än äventyr....
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#8 StarBld

StarBld

Silent Castaway

• Members
  • 1,397 posts

Posted 20 December 2004 - 21:20

Har aldrig fastnat för Myst serien. Lirade ettan när den var ny, men tyckte att den var för klurig. Gillar äventyrspel med mycket humor istället, som just Monkey Island samt Sam & Max.

#9 Professor Decevio

Professor Decevio

Senior Commander

• Members
  • 332 posts

Posted 21 December 2004 - 10:35

Tänkte att man kan tipsa om äventyrsspel man tycker om/är dåliga.

Själv är det mest äventyrsspel jag spelar. Håller just nu på med Law And ORder 3, först letar man ledtrådar och interjuvar misstänkta/inblandade sen är det dags för rättegång, väldigt roligt tycker jag. Har spelat de 2 föregående spelen också.

Bland de första spelen jag spelade var Tex Murphy, bra handling, spännande uppdrag och lite romantik. Första jag spelade var Pandora Directive, roswell utomjordingar och sånt, mycket bra. Verkliga skådespelare på konstgjorda miljöer i LA. Spelen är ca 10 år gamla. länk

Hur är de me er, gillar ni äventyrsspel?

<{POST_SNAPBACK}>

Ah... The Pandora Directive. Så klockrent och med flera olika slut, mycket bättre än Under a Killing Moon. Jag vill ha de två första spelen om Tex (Mean Streets och Martian Memorandum, Pandora är det fjärde).

Övriga bra äventyrsspel är ju Black Dahlia, Quest for Glory 2 och Wing Commander 3 ( vet inte om det kan klassas som ett riktigt äventyrsspel dock). :unsure:
Professor Decevio är en av karaktärerna i den komiska äventyrsserien "Lonchons Äventyr".

Ha överseende med professorns storhetsvansinne, tack.

Väntar på: Skurkturneringen

#10 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 21 December 2004 - 10:41

Wing Commander 3 är bra, men det är ju mycket mer ett flygactionspel. Var det kluriga i det spelet finns vet jag inte riktigt. ;)

De som gillar skräck och klurigheter borde definitivt kolla upp Silent hill-serien. Tvåan är bäst, men om man får tag på ettan ( ett PS1-spel) så rekommenderar jag att man börjar med det först, eftersom trean hör ihop med ettan.
Varning dock för att det kan bli riktigt läskigt ibland. Jag brukade stänga av så fort jag hittade en save point, eftersom mina nerver då inte klarade mer för tillfället. :unsure:
*Hockey och superhjältar*

#11 Professor Decevio

Professor Decevio

Senior Commander

• Members
  • 332 posts

Posted 21 December 2004 - 11:01

Wing Commander 3 är bra, men det är ju mycket mer ett flygactionspel. Var det kluriga i det spelet finns vet jag inte riktigt. ;)

De som gillar skräck och klurigheter borde definitivt kolla upp Silent hill-serien. Tvåan är bäst, men om man får tag på ettan ( ett PS1-spel) så rekommenderar jag att man börjar med det först, eftersom trean hör ihop med ettan.
Varning dock för att det kan bli riktigt läskigt ibland. Jag brukade stänga av så fort jag hittade en save point, eftersom mina nerver då inte klarade mer för tillfället.  :unsure:

<{POST_SNAPBACK}>

Det har du rätt i. Jag tänkte nog mest på det faktum att man kan gå runt och prata med olika karaktärer fast det gör det ju inte till ett äventyrsspel :D Stryker WC3 från listan. Häpp!
Professor Decevio är en av karaktärerna i den komiska äventyrsserien "Lonchons Äventyr".

#12 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 21 December 2004 - 11:05

Det kan man ju, men det är lite för linjärt för det. Man kan väl inte ens välja vad man ska svara, utan det är riktigt linjärt.

Men Wing commander-spelen är riktigt bra. :)
Har du spelat fyran? Det är så coolt. :D
*Hockey och superhjältar*

#13 Professor Decevio

Professor Decevio

Senior Commander

• Members
  • 332 posts

Posted 21 December 2004 - 13:29

Star Control 2 brukar klassas som ett äventyrsspel, men i det åker man ju också omkring i rymden och håller på. Visserligen kan man besöka andra planeter o dylikt men det har inga kluriga pussel såvitt jag vet.

#14 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts

Posted 15 January 2005 - 15:21

eftersom du nämde silent hill kan man ju alltid även nämna resident evil serien... 4an kommer 18 mars bara till gamecube :thumbsup:
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#15 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 15 January 2005 - 15:32

eftersom du nämde silent hill kan man ju alltid även nämna resident evil serien... 4an kommer 18 mars bara till gamecube :thumbsup:

<{POST_SNAPBACK}>

Nja, den kommer ju sedan även till PS2 fast det skulle dröja ungefär ett år eller så ...

#16 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts

Posted 15 January 2005 - 15:35

mm juste, men det är ju bättre än ingenting. och det är ju inte så ofta nintendo får spel endast till gamecube om det inte är såna de själva har gjort/har licens på.
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#17 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts

Posted 15 January 2005 - 16:15

Förmodligen kommer nog Gamecube-versionen ändå sälja mycket bra.

Jag är inte speciellt intresserad av RE4 eller något av de tidigare delarna för jag vill hellre ha ett Eternal Darkness 2. :)

#18 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts

Posted 15 January 2005 - 17:07

jahaja, jag länktar jättemycket till re4 men vi har ju nationella prov och allt den här terminen :upset:
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#19 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts

Posted 15 January 2005 - 18:10

Sådant där är det slut för min del - åtminstone för ett bra tag. :P
Men håll ut, jag var också spänd inför de nationella proven men det gick mycket bra.

Stå på dig! :rambo: